تحصیلی, سوئد

تحصیل در مقطع دکترا در سوئد

تحصیل در مقطع دکترا در سوئد

پژوهش در کشور سوئد آنقدر از دید دولت این کشور امری مهم تلقی می شود که عملاً تحصیل در کشور سوئد در مقطع دکترا با مزایایی بی نظیر همراه خواهد بود، شاید یکی از امتیازاتی که برای شخص متقاضی تحصیل در مقط دکترا در سوئد در نظر گرفته می شود بررسی سریع تر اقامت دائم فرد پس از اتمام دوره دکترا است. موارد دیگری همچون کمک هزینه کامل تحصیلی از دیگر امتیازات پذیرش دکترا در سوئد می باشد، اما چالش های روبروی شما برای تحصیل در کشور سوئد در مقطع دکترا چه مواردی هستند و چگونه می توان به اقامت سوئد از طریق تحصیل در مقطع دکترا دست یافت، با ما در اداماه این نوشتار همراه باشید.

دکترا به روش سوئدی

تمرکز اصلی مقطع دکترا (PHD) در سوئد پایان نامه یا همان dissertation می باشد، سیستم دانشگاه های سوئد در مقطع دکترا بر اساس گذراندن واحد نیست در واقع تمامی رشته ها و تخصص ها در مقطع دکترا بر پایه ی سیستم پژوهش هستند(Research-Based).

این بدان معنی است که شما بیشتر اوقات خود را به به تحقیق و پژوهش در موضوع پایان نامه خود می گذرانید.

مطالعات تئوری نیز در قالب چند دوره و سمینار در نیز در دوره تحصیل در مقطع دکترا گنجانده شده است. طول مدت دوره دکترا معمولاً یک دوره تمام وقت حداقل 4 ساله می باشد یا به عبارتی دیگر شمال 240 واحد ECTS.

رساله ی دکترای شما می تواند در قالب یک مونوگراف و یا قسمت های کوچک تر مقالات مرتبط و البته با موضوع واحد باشد که در طول مدت دوره به نتیجه رسیده اند.

پوزیشن های دکترا معمولاً به صورت شغل همراه با حقوق و مزایا به دانشجوی پذیرفته شده پیشنهاد داده می شوند. اسپانسرینگ و حمایت مالی این حقوق و مزایا توسط خود دانشگاه و یا حامیان شخصی تأمین می گردد.

به صورت خلاصه شما اگر موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکترا در سوئد شوید، دیگر نیازی نیست که نگران هزینه های تحصیل و زندگی خود باشید. کما اینکه به صورت ماهانه حقوق دریافت می نمایید.

رشته ها ی تحصیلی در سوئد

تنوع رشته ها و گرایش ها در مقطع دکترا در سوئد برای هر علاقه و تقاضایی، عرضه ای دارد. دانشگاه های سوئدی سابقه ی دیرینه ای در دستاوردهای علمی دارند که به قرن پانزدهم میلادی و تاسیس دانشگاه Lund باز می گردد. اکنون هر دو دانشگاه Lund و Uppsala هر دو جزو 100 دانشگاه برتر دنیا هستند.

در این لیست نام های دیگری چون انستیتوی Karolinska واقع در استکهلم نیز به چشم می خورد. هر 3 این دانشگاه ها در زمینه ی پزشکی و فیلد های مرتبط جزو بهترین ها هستند. در کل سوئد دارای بیش از 80 دانشگاه، کالج و موسسه آموزش عالی است که در تمامی حیطه های علوم طبیعی و فناوری ارائه دهنده دوره های پژوهشی دکترا هستند.

از طریق همین پژوهش های آکادمیک کشور سوئد نائل به دریافت بیش از 29 جایزه نوبل شده است. بسیاری از اختراعات و تکنولوژی هایی که هم اکنون توسط ما در حال استفاده است خواستگاهی در سوئد داشته است. پلتفرم های ارتباطی مانند Skype، سیستم های تشخیص موزیک مانند: Spotify، استاندارد ارتباطی Bluetooth، در کنار تمامی این موارد شرکت در تجارت هایی که با فناوری مهندسی و علوم دیگر پیوند خورده اند نیز از دیگر فعالیت های دانشگاه های سوئد می باشند. همکاری های علمی با شرکت هایی نظیر Volvo ،IKEA ،H&M و …. معرف کیفیت نتایج پژوهشی علیم دانشگاه های سوئد می باشند.

مقالات مرتبط با تحصیل در سوئد:

  1. اقامت سوئد از طریق تحصیل
  2. کار ضمن تحصیل در سوئد
  3. تحصیل در سوئد در مقطع لیسانس
  4. تحصیل در انگلستان یا سوئد کدام بهتر است؟
  5. تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در سوئد
  6. هزینه های تحصیلی و زندگی سوئد
  7. تحصیل داروسازی در سوئد
  8. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سوئد
  9. اقامت سوئد از طریق تحصیل زبان سوئد
  10. بورسیه تحصیلی سوئد

نحوه پذیرش و تقاضا

رقابت در گرفتن پذیرش و تحصیل در مقطع دکترا در سوئد بسیار بالاست، شاید بتوان گفت: مهم ترین دلیل این امر هم حذف هزینه ها و درامدزایی حتی در طول دوره برای پذیرفته شدگان دکترا در سوئد می باشد.

جدای از مدارک و اسنادی که بسته به کیفیت آن ها، شانس اخذ پذیرش برای شخص بیشتر می گردد، داشتن مدرک فوق لیسانس از دانشگاه سوئدی در این بین به دانشجوی متقاصی تحصیل در مقطع دکترا در سوئد می کمک شایانی می نماید.

حداقل الزامات برای ثبت نام در دوره دکتری در سوئد داشتن لیسانس در رشته ی مرتبط با رشته دکتراست و به همین ترتیب دارا بودن فوق لیسانس مرتبط.

درخواست تقاضا به صورت کلی می بایست به دپارتمان مربوط به رشته مورد درخواست ارائه گردد، کما اینکه خود دانشکده ی مورد نظر نیز در مواردی این رشته ها را به صورت آفر و پیشنهادات ویژه به همراه تسهیلات تبلیغ می نماید.

پوزیشن های خالی در مقطع دکترا به همراه شرایط اخذ بورسیه و همچنین میزان فاند را می توانید در وب سایت www.studyinsweden.se بیابید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در مقطع دکترا در سوئد

عموماً اکثر افرادی که در مقطع دکترا موفق به پذیرش می شوند برای اقامت دائم سوئد نیز درخواست خود را ارائه می دهند. گرفتن اقامت دائم سوئد در طول مدت دوره دکترا کمی سهل تر از اخذ اقامت از طرق دگر می باشد.

 شرایط ویزای برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا در سوئد می بایست درخواست ویزای اقامتی خود را قبل از ورود به خاک سوئد، به اداره مهاجرت این کشور ارائه کنند، یعنی عملاً برای ویزای تحصیلی سوئد اقدام نمایند. کیفیت پذیرش و دانشگاه مقصد نقش مهمی در تصمیم گیری نهایی آفیسر سفارت و درنهایت اداره مهاجرت سوئد دارد، در صورتی که دانشگاه شرایط فاند را برای شما لحاظ نکند و دوره تحصیلی شما هزینه هایی به همراه داشته باشد باید بتوانید ثابت کنید که از پس پرداخت این هزینه ها برمی آیید و دارای پشتوانه مناسب و کافی هستید.

برخی هزینه های احتمالی در دوره دکترا

لازم به ذکر است که هزینه ی متوسط زندگی در وئد در حدود 7300 کرون در ماه می باشد.بهتر است زمان بندی شما برای ویزا به نحوی باشد که نتیجه درخواست ویزای شما تا 6 هفته قبل از رفتن شما به سوئد، روشن شده باشد.مدت ویزای تحصیلی در مقطع دکترا در سوئد یک ساله بوده و هر ساله با ادامه اشتغال شما در دانشگاه این مدت یک سال دیگر تمدید می گردد.هزینه این تمدید در حدود 1000 کرون سوئد خواهد بود. در مواردی دانشگاه روی فاند و یا کمک هزینه تحصیلی این مبالغ را نیز پوشش می دهد و دانشجو نیازی به پرداخت این هزینه های جانبی نیز نخواهد داشت.

با توجه به مطالب ذکر شده و بررسی مزایا و معایب موجود در این راه، انتخاب یک راه مناسب برای اخذ اقامت سوئد نیاز به داشتن اطلاعات درست و مقایسه صحیح این اطلاعات است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای را به شما عزیزان بیان می کنند.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

یک دیدگاه ثبت کنید برای “تحصیل در مقطع دکترا در سوئد

  1. رویا گفت:

    سلام ،من فوق لیسانس شیمی آلی دارم و ۲۵ سالمه ،در حال حاضر هیچ مقاله ای ندارم و همچنین مدرک زبان آیلس ولی طی یک سال میتونم هر دو تاش رو جور کنم فقط چند تا مقاله داشته باشیم خوبه؟و نمره آیلس باید ۷ باشد؟من شنیدم باید سوپروایزر پیدا کنم با توجه اینکه خاله ی من در سوئد زندگی میکنه اوون میتونه برام پیدا کنه؟و اینکه در نهایت من پذیرش شدم میتونم همراه با همسرم برم؟

  2. رویا گفت:

    سلام خسته نباشید،من فوق لیسانس شیمی آلی دارم و ۲۵ سالمه ،در حال حاضر هیچ مقاله ای ندارم و همچنین مدرک زبان آیلس ولی طی یک سال میتونم هر دو تاش رو جور کنم فقط چند تا مقاله داشته باشیم خوبه؟و نمره آیلس باید ۷ باشد؟من شنیدم باید سوپروایزر پیدا کنم با توجه اینکه خاله ی من در سوئد زندگی میکنه اوون میتونه برام پیدا کنه؟و اینکه در نهایت من پذیرش شدم میتونم همراه با همسرم برم؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اقامت سوئد با مشاوران ما تماس بگیرید
      با تشکر

    2. سینا روحی گفت:

      سلام و درود
      با نمره 6.5 هم امکان ثبت نام وجود دارد
      از طریق تحصیل امکان دارد.
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *