آمریکا, کاری

دریافت ویزای کاری آمریکا

شرایط اخذ ویزای کاری کشور آمریکا

ایالات متحده آمریکا، کشوری نام آشنا برای تمام مردم جهان می‌باشد. این کشور به عنوان سومین کشور بزرگ و پرجمعیت دنیا در آمریکای شمالی واقع شده است. کشور آمریکا با القاب بسیار و نام‌ های مختلفی در جهان معروف می‌ باشد. این ابر قدرت با تنوع فرهنگی و اقتصاد قوی خود از مقاصد بزرگ مهاجرتی از سراسر دنیا محسوب می شود. چرا که آمریکا از قدرتمندترین کشورهای جهان در تولید خالص، نرخ پایین بیکاری، با کیفیت و استاندارد بالای زندگی و… معرفی می‌ شود. شرایط زندگی، تحصیل و کار به قدری کیفیت بالایی دارد که اغلب مردم جهان آرزوی زندگی در آمریکا را دارند. اگر شما هم خواهان مهاجرت کاری به این کشور بزرگ سرمایه دار هستید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ما در این مقاله به طور کامل به بررسی چگونگی دریافت ویزای کار آمریکا، انواع آن و شرایط دریافت هر یک می پردازیم.

کار در آمریکا

کشور آمریکا به عنوان یک ابر قدرت با اقتصاد قوی و گسترده خود یکی از بازار کارهای بزرگ دنیا به حساب می آید. بخش خصوصی در اقتصاد کشور امریکا حرف اول را می زند. در واقع در این کشور اقتصاد سرمایه داری به طور کامل حاکم است. آمریکا حکومتی دموکرات و سکولار دارد و از متنوع ترین کشورهای جهان از لحاظ تنوع نژادی مردمان آن کمی باشد. بیش ترین میزان کالاهای صادراتی آمریکا به ترتیب تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات، خودروسازی، تولیدات مربوط به صنایع غذایی و تولیدات صنایع هوایی و… تعیین شده اند.

برای مهاجرت، زندگی و اشتغال در کشوری که قبلاً زندگی نکرده‌ اید، مطمئناً سوالات بسیاری در ذهنتان به وجود می‌ آید. باید قبل از اقدام به مهاجرت بازار کار، میزان درآمد، شرایط زندگی و هزینه‌ها را بررسی کنید. قبل از اقدام به تهیه ویزای کار آمریکا، مطالعه‌ای راجع به شرایط کار در این کشور داشته باشیم. از این رو در این بخش قصد داریم کار در آمریکا و شرایط و مشاغل پر طرفدار در این کشور را بیشتر به شما معرفی کنیم.

کار خدماتی آمریکا

بخش خدمات ستون اصلی اقتصاد ایالات متحده است. تقریبا 80 درصد از شاغلان در بخش خدمات کار می‌ کنند. بخش خدمات شامل تجارت، حمل و نقل، تجارت بیمه، رسانه، بانکداری و همچنین بخش‌های آموزش، ارتباطات و اطلاعات و… است.

صنعت

دومین بخش بزرگ بازار کار آمریکا صنعت است. آمریکا در صنایع مهندسی، حمل و نقل، سخت افزار و نرم افزار در صدر جهان قرار دارد. همچنین آمریکا در بخش شیمیایی، فناوری پزشکی، تولید نفت و گاز طبیعی و صنعت غذا و…، پیشرو است.

صنعت با تکنولوژی بالا

کالیفرنیا به داشتن بزرگ ترین صنعت سرگرمی در لس آنجلس مشهور است. صنعت سرگرمی با فناوری پیشرفته دره سیلیکون (Silicon Valley) است که پول به ارمغان می آورد. Silicon Valley منطقه‌ ای در کالیفرنیای شمالی است که به عنوان مرکز جهانی فناوری و نوآوری پیشرفته عمل می‌ کند. شرکت‌ های بزرگ فناوری مانند اپل، گوگل، ادوبی، ای‌بی و فیس‌بوک در Silicon Valley هستند. نقاط مهم دیگری در ایالات متحده وجود دارد که فناوری پیشرفته را در سطح جهانی عرضه می‌ کنند. شاید کار با مایکروسافت در سیاتل یا آمازون در واشنگتن دی سی را ترجیح دهید.

تحقیق و توسعه

اگر علاقه‌ مند به کار در زمینه پزشکی، تحقیق و توسعه دارویی یا بیوتکنولوژی و… هستید، آمریکا بهترین انتخاب می‌ باشد. گلاکسو اسمیت کلاین (GlaxoSmithKline) غول تولید واکسن‌ ها، محصولات بهداشتی، داروهای ضد افسردگی، ضد دیابت، ضد سرطان و… در جهان می‌ باشد. بوستون و ماساچوست مرکز داروسازی و بیوتکنولوژی محسوب می‌ شوند و بیش از 100 شرکت در این زمینه را شامل می‌ شوند. در جنوب آمریکا نیز می‌ توانید غول‌ های نفتی مانند ExxonMobil را در هیوستون، تگزاس پیدا کنید.

به طور کلی، همانطور که گفتیم بازار کار آمریکا به اندازه خود این کشور بزرگ و متنوع است. مهم تر از همه اینکه آمریکا از لحاظ علمی در زمینه‌ های مختلف شغلی پیشرو است. بازار کار آمریکا برای اشتغال، کسب درآمد، پیشرفت، ترفیع و جایگاه، علاوه بر کیفیت زندگی از بهترین انتخاب‌ ها می‌ باشد. در ادامه شما را با انواع و شرایط اخذ هر یک از ویزاهای کاری آمریکا آشنا خواهیم کرد.

ویزای کار آمریکا

اگر شما از کشورهای دیگر قصد مهاجرت کاری به کشور آمریکا را دارید، حتما باید ویزای کاری این کشور را اخذ نمایید. ویزای کار در واقع یک سند قانونی است که به شهروندان خارجی اجازه می‌ دهد به طور موقت در آمریکا زندگی و کار کنند. کارفرمایان آمریکایی ملزم به درخواست ویزای کار آمریکا از خارجی‌ ها هستند.

اگر بدون داشتن این ویزا در آمریکا مشغول به کار شوید، کارفرما و خودتان با مشکلات قانونی مواجه می‌ شوید. شخصی که قصد مهاجرت به آمریکا را دارد، باید ویزا دریافت کند. ویزای کار این کشور برای افرادی است که می‌ خواهند برای استخدام در مدت زمان معین وارد آمریکا شوند.

برای درخواست ویزای کار آمریکا نیاز به تایید درخواست شهروندی و مهاجرتی دارید. ویزای کار آمریکا، کارفرما را ملزم می‌ کند که دادخواستی به خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا ارائه دهد.

کشور آمریکا انواع مختلفی از ویزاهای کاری را به متقاضیان ارائه می دهد. در زیر ما به بررسی انواع ویزاهای کاری آمریکا و مدارک و شرایط اخذ آن پرداخته ایم. با مطالعه این مقالع شما آنچه را که باید درباره دریافت ویزای کار آمریکا بدانید را کسب خواهید نمود.

انواع ویزای کار آمریکا

کشور آمریکا برای متقاضیان کار در این کشور بزرگ چندین نوع ویزای کاری را در نظر گرفته است. هر کدام از این ویزاهای کاری شرایط دریافت خاص خودشان را دارند. همچنین هر یک امکانات و شرایط مخصوص به خود را برای شما فراهم می آورند. در نتیجه  مهاجرانی که آمریکا را برای کار و زندگی انتخاب می‌ کنند گزینه‌ های مختلفی برای اخذ ویزای کاری دارند. انواع مختلفی ویزای کار آمریکا، بسته به هدف و نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید وجود دارد.

در این بخش متداول‌ ترین انواع ویزای کار آمریکا و معیارهای واجد شرایط بودن برای هر کدام را بررسی می کنیم.

متداول ترین انواع ویزای کار آمریکا عبارتند از:

  • ویزای موقت غیر مهاجرتی
  • کارگران دائمی (مهاجر).

در ادامه به بررسی هر یک از این نوع ویزاهای کار آمریکایی و زیر شاخه های هر یک می پردازیم.

ویزای موقت غیر مهاجرتی

این ویزا برای افرادی است که به دنبال کار در آمریکا برای مدت زمان معین هستند. اغلب، یک کارفرمای بالقوه درخواستی برای این نوع کار با خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا ارسال می کند. کارمند باید قبل از رفتن به آمریکا، برای ویزا درخواست دهد. همسر و خانواده دارندگان ویزای موقت غیر مهاجرتی باید قبل از ورود به آمریکا، ویزای خود را ثبت کنند.

در زیر رایج ترین نوع ویزای کار غیر مهاجرتی آورده شده است:

ویزای H-1B

این نوع ویزای کاری ویزای نیروی کار متخصص نیز نامیده می شود. در واقع این نوع ویزای کاری به فردی تحصیل کرده و دارای مهارت مانند مهندس ها، داروسازها و… تعلق می گیرد. البته کشور آمریکا باید به آن نیروی کار متخصص نیاز داشته باشد. خوب است بدانید که این نوع ویزای کاری به صورت محدودی در سال صادر می گردد. در واقع در هر سال تنها 65000 ویزای H-1B صادر می شود.

فرد دارنده این نوع ویزای کاری می تواند همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال خود را نیز با خود به عنوان همراه به این کشور بیاورند. البته آن ها اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت.

ویزای H-1B1

این نوع ویزای کاری آمریکا در سال 2003 بین آمریکا و کشورهای شیلی و سنگاپور به عنوان قسمتی از توافقات تجارت آزاد امضا گردید. طبق این توافق نامه در هر سال مالی 8006 ویزای کاری برای متقاضیان کار در آمریکا از کشورهای شیلی و سنگاپور صادر می شود.

ویزای H-2A

این نوع ویزای کاری را کارفرمایان آمریکایی فعال در حوزه کشاورزی برای استخدام کارگران خارجی می توانند درخواست دهند. در واقع در فصول مشخصی از سال کشاورزان آمریکایی نیاز به کارگران برای کمک در کارهای کشاورزی نیاز پیدا می کنند. برای این منظور آن ها می توانند تعدادی کارگر خارجی با شرایط مورد نظر و برای مدت محدودی به آمریکا بیاورند.

ویزای H-2B

کارفرمایان آمریکایی فعال در سایر حوزه های کاری برای استخدام کارگر خارجی به صورت موقت یا فصلی می توانند این نوع ویزای کاری را درخواست نمایند.

ویزای H-3

این نوع ویزای کاری برای آموزش در ضمن خدمت به کار می رود. در واقع در مواردی که شخص متقاضی این نوع ویزای کاری امکان برخورداری از آموزش کاری مورد نظرش در کشور مبدا خود را نداشته باشید می تواند با توافق یک شرکت آمریکایی این نوع ویزا را درخواست دهد تا در آن شرکت آمریکایی مشغول کار شده و در حین کار در آنجا آموزش های لازم را نیز دریافت نماید.

ویزای O

افراد نابغه و توانمند با دستاوردهای سرشناس در زمینه های علمی، آموزشی، تجاری، هنری، ورزشی و… می توانند این نوع ویزای کاری را درخواست نمایند. این نوع ویزا، ویزای کاری پیچیده ای با کاربرد های بسیار است.

در میزان صدور این نوع ویزای کاری هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است. همچنین افراد دارای این نوع ویزای کاری قادر به دنبال کردن مراحل دریافت گرین کارت آمریکا حتی بدون داشتن گواهی کار هستند.

افراد دارای ویزای کار O می توانند همسر و فرزندان تحت سرپرستی خود را نیز همراه با خود به این کشور ببرند. اما آن ها اجازه کار در آمریکا را نخواهند داشت.

ویزای P-1

این نوع ویزای کاری به افرادی که عضوی از یک گروه سرشناس بی المللی هنری یا ورزشی هستند، تعلق می گیرد.

ویزای P-2

این ویزا مختص گروه های هنری مانند گروه های موسیقی، تئاتر و… است که خواهان اجرا در کشور آمریکا می باشند.

ویزای P-3

این نوع ویزای کاری به افراد فعال در زمینه های فرهنگی و هنری تعلق می گیرد. در واقع افرادی که در زمینه های هنری و فرهنگی با رعایت فاکتورهای فرهنگی، سنتی، بومی، آموزشی، اجرایی و… فعالیت دارند، می توانند این نوع ویزای کاری را درخواست دهند.

ویزای Q-1

این نوع ویزای کاری برای تبادلات فرهنگی و مبادلات تمدن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع با دریافت این نوع ویزا شما می توانید به عنوان معرفی کننده و مروج تاریخچه، فرهنگ و سنت های کشور خود در آمریکا مشغول به کار شوید.

ویزای E5

این نوع ویزای کاری مختص مهاجرانی است که می خواهند از طریق سرمایه گذاری در این کشور و ایجاد اشتغال به کشور آمریکا مهاجرت نمایند.

ویزای موقت غیر مهاجرتی نوع I

ویزای I برای افرادی شاغل در زمینه مطبوعات خارجی هستند متناسب است. ویزای I مناسب خبرنگاران، گروه‌ های فیلم برداری، سر دبیران و مشاغل مشابه که نماینده یک رسانه خارجی هستند و… می‌ باشد. البته باید کارمند یک رسانه معتبر که دارای دفتر داخلی در یک کشور خارجی باشد. برای اکثر افراد، این نوع ویزای کار در واقع یک ویزای نامحدود است. البته تا زمانی که دارنده برای همان شرکت و در این حرفه مشغول است.

ویزای موقت غیر مهاجرتی نوع L

ویزای L برای افرادی می‌ باشد که در شرکتی کار می‌ کنند که به تازگی به آمریکا انتقال پیدا کرده است. در سطح اجرایی یا مدیریت (L-1A) یا از طریق تخصص در زمینه‌ ای خاص (L-1B) نقل مکان می‌ کنند. ویزای L-1A به مدت سه سال و L-1B فقط یک سال فرصت دارد.

ویزای موقت غیر مهاجرتی نوع R

ویزای R به کارگران مذهبی غیر مهاجر ارائه می‌ شود که اعضای فرقه مذهبی و دارای وضعیت غیر انتفاعی در آمریکا هستند.

ویزای کار آمریکا برای کارگران دائمی

کسانی که مهارت‌های مناسبی دارند می‌توانند برای بیش از 140000 موقعیت شغلی که هر سال وجود دارد درخواست گرین‌ کارت دهند. ویزای کار آمریکا را می‌ توان از ترکیب تحصیلات، تخصص، مهارت‌ ها به دست آورد. اکثر این ویزاهای پیشنهاد کار، از سوی کارفرمایی که دارای گواهینامه وزارت کار آمریکا می‌ باشند. کارفرما تأیید می‌ کند، نیروی کار با این مهارت در آمریکا وجود ندارد و استخدام را از شهروندان آمریکایی سلب نکرده.

شرایط اخذ ویزای کار آمریکا

سه پیش شرط وجود دارد، مهاجرانی که اقدام به اخذ ویزای کار آمریکا می‌ کنند باید آن‌ ها را رعایت کنند. اگر حتی یکی از این شرایط را نداشته باشید، سفارت ممکن است درخواست ویزای کار را رد کند. رد شدن ویزای کار آمریکا به این معنی است که دیگر نمی‌ توانید به آمریکا مهاجرت کنید و در آن کشور به کار بپردازید. این پیش شرط ها به شرح زیر می‌ باشند:

  1. پیشنهاد شغلی در ایالات متحده داشته باشید.
  2. درخواست تایید شده توسط خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده.
  3. تاییدیه گواهی کار توسط وزارت کار آمریکا.

علاوه بر این ها، برای دریافت هر یک از انواع ویزاهای کاری کشور آمریکا، شرایط متفاوتی وجود دارد. اما به طور کلی می توانیم موارد زیر را جز شرایط رایج اخذ ویزای کار کشور آمریکا بشناسیم:

  • داشتن پیشنهاد کاری یا دعوتنامه شغلی از کارفرمای معتبر آمریکایی با دستمزد مشخص
  • داشتن تجربه و سابقه کاری مرتبط
  • برخورداری از رزومه تحصیلی مطلوب
  • داشتن سرمایه مورد نیاز برای کار و زندگی در این کشور
  • داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی
  • برخورداری از بیمه نامه معتبر
  • داشتن سن 18 به بالا
  • داشتن گذرنامه یا پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • نداشتن هیچ گونه سابقه کیفری سوء پیشینه
  • داشتن گواهی سلامت م نتایج آزمایشات و معاینات جدید پزشکی
  • و…

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار آمریکا

برای اینکه پرونده درخواست ویزای کاری شما در اولین بررسی مورد تایید قرار گیرد و به نهاد های بالاتر ارجاع داده شود، شما حتما باید مدارک زیر را ضمیمه پرونده درخواست ویزای کاری خود نمایید:

  • فرم امضا و کامل شده درخواست برای یکی از انواع ویزای کاری کشور آمریکا( فرم DS-260)
  • اصل پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار همراه کپی آن
  • عکس پرسنلی رنگی جدید 2*2
  • اصل مدارک هویتی مانند شناسنامه، گذرنامه و کپی آن ها
  • نامه پیشنهاد شغلی یا جاب آفراز طرف کارفرمای آمریکایی
  • مدارکی برای اثبات وضعیت مالی مطلوب فرد متقاضی مانند پرینت حساب بانکی
  • گواهی سلامت و نتایج آزمایشات پزشکی و واکسیناسیون
  • سند نشان دهنده عدم ارتکاب جرم و جنایت و هر نوع سوء پیشینه
  • بیمه نامه معتبر
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل
  • فیش واریز هزینه های مربوط به بررسی و صدور ویزا
  • مدارک مربوط به سابقه شغلی
  • و ….

علاوه بر این مدارک عمومی که برای انواع ویزای کار آمریکا می‌ باشد، مدارک تخصصی نیز وجود دارد که باید ارائه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر به دیگر مقالات موسسه مهاجرتی آوات مراجعه کنید.

اخذ ویزای کار کشور آمریکا

در ابتدا شما بیاد با توجه به شرایط و موقعیت خود برای یکی از ویزاهای کاری کشور آمریکا به سازمان خدمات مهاجرتی و شهروندی آمریکا (USCIS) درخواست دهید. در صورت موافقت با درخواست شما، پرونده درخواست ویزای کاری شما به نهاد صدور ویزای آمریکا NVC ارجاع داده می شود. این نهاد شماره ای را به پرونده درخواست ویزای شما اختصاص می دهد. سپس پرونده شما به یکی از سفارت ها یا کنسولگری های آمریکا ارسال شده و وقت مصاحبه حضوری با شخص متقاضی تعیین می شود تا بقیه مراحل مربوط به رسیدگی پرونده درخواست ویزای کاری صورت بگیرد.

هزینه دریافت ویزای کاری این کشور

برای انجام پروسه رسیدگی به درخواست ویزای کاری شما، باید یک سری هزینه ها پرداخته شود. این هزینه ها شامل موارد زیر می باشد:

  • تشکیل دادخواست مهاجرت کاری
  • پردازش درخواست ویزای کاری
  • معاینات پزشکی و انجام واکسیناسیون
  • هزینه های مربوط به تهیه فتوکپی ها
  • و…

هزینه های مربوط به سفر به یکی از سفارت ها یا کنسولگری های آمریکا برای مصاحبه

میزان این هزینه ها با توجه به نوع ویزای کاری مورد درخواست شما و کشوری که برای مصاحبه حضوری و انجام معاینات پزشکی انتخاب می نمایید، کاملا متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی هزینه درخواست ویزای کاری آمریکا و تشکیل پرونده حدود 160 تا 190 دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

در نظر داشته باشید، هزینه‌ ای که پرداخت کردید، هزینه درخواست است. تمام افرادی که برای ویزای کار آمریکا در هر نقطه از جهان درخواست می‌ کنند باید این هزینه را بپردازند. همچنین این هزینه بدون توجه به اینکه آیا ویزا صادر شده یا خیر قابل استرداد نیست.

نکات مهم درباره این ویزای کشور آمریکا

  • اگر کمتر از 13 سال یا بیشتر از 80 سال سن دارید، معمولاً نیازی به مصاحبه ویزا نیست. در مورد افراد بین 14 تا 79 سال، مصاحبه الزامی است.
  • اگر دارای ویزای ورود به آمریکا هستید می‌ توانید برای تمدید اقامت خود درخواست دهید. زمانی که ویزای شما منقضی شود، نمی‌ توانید در آمریکا بمانید مگر اینکه سفارت ویزای شما را تمدید کند. اگر بعد از اتمام اعتبار ویزای خود در این کشور بمانید، در آینده واجد شرایط درخواست مجدد این ویزای آمریکا نخواهید بود.
  • مهاجران همچنین حق دارند برای همسر یا فرزندان خود در همان دسته ویزا که دارند درخواست ویزا بدهند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. برای ویزای کار آمریکا چقدر موجودی بانکی لازم است؟

  • هیچ قانونی برای حداقل موجودی مورد نیاز برای حساب بانکی وجود ندارد. تجربیات افراد می‌ گوید که مبلغ بین 5 تا 10 هزار دلار مناسب است.

2. با ویزای کار آمریکا چقدر می‌ توانم در ایالات متحده بمانم؟

  • با اخذ این ویزا معمولا می توانید یک سال در این کشور به کار و زندگی بپردازید. در صورتی که دلایل و شرایط متقاضی قبول شود، می‌ توانید برای تمدید اقامت با افزایش شش ماهه درخواست دهید.

3. آیا فردی که این ویزای آمریکا را دارد می تواند شهروندی این کشور را به دست آورد؟

  • اتباع خارجی که تحت گرین کارت در آمریکا کار می‌ کنند می‌ توانند واجد شرایط شهروندی آمریکا شوند. برخلاف اقامت دائم، شهروندان می‌ توانند در انتخابات رای دهند و از تمام حقوق و آزادی‌ هایی شهروندان آمریکایی بهره‌ مند شود.

4. مشاغل مورد نیاز در کشور آمریکا کدام شغل ها هستند؟

  • متخصص IT و کامپیوتر
  • استاد دانشگاه
  • مهندس
  • پرستار
  • حسابدار
  • تحلیلگر داده
  • مدیر پروژه
  • وکیل
  • معمار
  • دندان پزشک
  • و..

5. کم ترین میزان حقوق در کشور آمریکا چقدر است؟

  • قطعا میزان حقوق دریافتی شما کاملا به عنوان شغلی و میزان سابقه کار شما بستگی دارد، اما به طور میانگین معمولا کم ترین میزان حقوق دریافتی شاغلین در آمریکا ساعتی 7 تا 12 دلار است. طبق قانون کار آمریکا کارفرمایان این کشور اجازه پرداخت حقوق کمتر از 7 دلار در ساعت را ندارند.

6. چه عواملی در میزان درآمد حاصل از کار در کشور آمریکا موثر است؟

  • محدوده سنی
  • میزان تجربه و سابقه کار
  • پست سازمانی و اداری
  • نوع قرارداد
  • شهر محل اقامت
  • میزان ساعت های کاری
  • وضعیت تاهل
  • تعداد فرزندان
  • میزان و نوع تخصص
  • میزان تحصیلات و عنوان رشته تحصیلی
  • نوع سازمان یا مرکزی که فرد در آن شاغل است
  • میزان رضایت کارفرما
  • و…

7. کدام شغل ها در کشور آمریکا بیشترین میزان درآمد را دارند؟

  • پزشک متخصص
  • مدیر ساخت و تولید
  • مدیر اجرایی
  • دندانپزشک
  • مدیر مالی
  • مدیر هتل
  • وکیل
  • مدیر بانک
  • خلبان
  • مدیر توسعه اقتصادی
  • و…

سوالی دارید؟ حتما آن را از طریق بخش دیدگاه با کارشناسان آوات در میان بگذارید.

5/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *