ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در کشور ترکیه

در این مقاله به بررسی کامل تحصیل پزشکی در دانشگاه های کشور ترکیه می پردازیم. هزینه ها، شرایط دریافت بورسیه و تحصیل بدون آزمون نیز بررسی می شود. پزشکی در ترکیه یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین رشته های تحصیلی در ترکیه است. هرساله دانشجویان بسیار زیادی از سراسر دنیا به خصوص دانشجویان ایرانی را به منظور تحصیل در ترکیه به سوی خود جذب می کند.

کشور ترکیه دارای دانشگاه های معتبر و بزرگ در سطح بین المللی است و در زمینه پزشکی نیز از اعتبار جهانی برخوردار است. سیستم آموزشی ترکیه از سال ۲۰۰۱ به سیستم آموزشی اتحادیه اروپا پیوسته است. از این رو تمام مدارک آموزشی صادره از کشور ترکیه مورد تایید اتحادیه اروپا و کشورهای غربی می باشد.

از طرفی دانشگاه های ترکیه همکاری نزدیک علمی با دانشگاه های معتبر جهانی داشته و اساتید بین المللی کشورهای آمریکایی و اروپایی در آن تدریس می‌کنند.

چرا رشته پزشکی در کشور ترکیه طرفدارن زیادی دارد؟

از جمله دلایلی که تحصیل پزشکی در ترکیه مورد توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی قرار گرفته است:

  • معتبر بودن مدارک پزشکی در سطح بین المللی.
  • مورد تایید بودن ۷ دانشگاه پزشکی ترکیه از نظر وزارت بهداشت ایران در سال ۲۰۱۹.
  • نزدیکی مسافت.
  • امکان سفر به ترکیه بدون ویزا که دانشجویان پس از ورود باید اقامت تحصیلی دریافت نمایند.
  • بالا بودن سطح علمی دانشگاه های ترکیه.
  • نزدیک بودن فرهنگ دو کشور و پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی.
  • از دیگر مزایای مهم تحصیل پزشکی در ترکیه ارائه کارت طبابت بین المللی به فارغ التحصیلان می باشد. از طرفی پزشکی در ترکیه به زبان های ترکی یا انگلیسی ارائه می شود. با توجه به ارائه دوره پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی، دانشجویان از دانش و سطح علمی بین المللی برخوردار خواهند شد. دانشجویان به راحتی می توانند در کشورهای اروپایی و انگلیسی زبان به ادامه تحصیل و یا کار بپردازند.

آزمون یا امتحان ورودی پزشکی در کشور ترکیه YOS و SAT

برای آنکه بتوانید در رشته پزشکی ترکیه و یا دندانپزشکی این کشور مشغول به تحصیل شوید باید برحسب مقررات دانشگاه در آزمون نمره قبولی را کسب نمایید.

این آزمون متشکل از 2 بخش هستند:

بخش اول سوالاتی از دروس ریاضی، هوش و هندسه می باشد. این سوالات به دو زبان ترکی و انگلیسی در یک یا دو دفترچه ارائه می شوند. دانش متوسط زبان انگلیسی یا ترکی برای پاسخ به سوالات کافی می باشد.

بخش دوم سوالات برای سنجش دانش زبان ترکی داوطلبان می باشد. نتیجه این بخش به صورت نمره A,B و تعیین می شود. البته نتیجه قسمت دوم آزمون زمانی دارای اهمیت است که بخواهید به زبان ترکی ادامه تحصیل بدهید. یعنی در هنگام ثبت نام دانشگاه زبان تحصیل خود را زبان ترکی انتخاب نمایید.

زبان مورد نظر برای پذیرش بعد از آزمون ها

بعد از کسب قبولی در آزمون ورودی باید بتوانید مدرک زبان خود را ارائه نمایید. بسته به اینکه زبان تحصیل خود را انگلیسی یا ترکی انتخاب کنید مدرک مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود.

  • در صورتی که زبان مورد نظر شما زبان انگلیسی باشد باید بتوانید مدرک آیلس 6 تا 6.5 و یا تافل 80 را ارائه دهید.
  • در صورتی که زبان تحصیل شما زبان ترکی باشد باید بتوانید مدرک زبان تومر را (دیپلم یا سرتیفیکیت) ارائه دهید. این آزمون همانند آزمون آیلس در 4 مهارت برگزار می شود.

مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه های پزشکی ترکیه

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه ها
  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی همراه با ترجمه انگلیسی یا ترکی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس)
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین المللی
  • پرداخت هزینه پذیرش

پادکست درباره تحصیل پزشکی در ترکیه

شرایط دریافت ویزای دانشجویی ترکیه

متقاضیانی که قصد اخذ ویزای دانشجویی ترکیه را دارند می بایست به هنگام اخذ پذیرش دانشگاه ترکیه، به مدت یک ماه زودتر از شروع ترم تحصیلی، برای اخذ ویزای دانشجویی ترکیه اقدام نمایند. تمامی متقاضیان اخذ اقامت ترکیه باید بیمه درمانی برای خود در مدت زمان اقامت در ترکیه را داشته باشند.

البته لازم به ذکر است که متقاضیان زیر ۱۸ سال نیز می تواند برای دریافت ویزای دانشجویی ترکیه و بدون داشتن مدرک پیش دانشگاهی اقدام نمایند. البته داشتن مدرک زبان انگلیسی حداقل آیلتس ۶٫۵ برای دانشجویان دانشگاه های ترکیه که به زبان انگلیسی تدریس می کنند الزامیست، در غیر این صورت دانشجو با نداشتن مدارک زبان انگلیسی باید دوره های زبان انگلیسی را طی نموده و بعد برای تحصیل پزشکی در ترکیه وارد دانشگاه شود.

البته نداشتن مدرک زبان انگلیسی به هنگام اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در ترکیه، هیچ مشکلی در روند اخذ ویزای دانشجویی ترکیه پیش نمی آورد، اما متقاضیان قبل از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته پزشکی ترکیه باید دوره های زبان انگلیسی را در کشور ترکیه طی نمایند.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

1. هزینه ی دانشگاه های دولتی

برخی از دانشگاه های دولتی در ترکیه دارای استانداردهای بسیار بالایی هستند و از نظر رتبه بندی در سطح بهترین رتبه بندی در دنیا قرار دارند.
ورود به دانشگاه های دولتی بسیار رقابتی می باشد. دانشجویان دانشگاه های دولتی به نسبت رشته ی تحصیلی شان باید مبلغی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار لیر را برای یک سال تحصیلی در این کشور، پرداخت نمایند.

هم چنین تحصیل در دانشگاه های نیمه خصوصی هزینه ای ما بین ۵ تا ۱۰ هزار لیر سالانه را برای دانشجو به همراه دارد.

2. هزینه دانشگاه های پزشکی خصوصی

تعداد دانشگاه های خصوصی پزشکی از تعداد دانشگاه های دولتی پزشکی در این کشور بیشتر می باشد. بنابراین شما افراد متقاضی برای اخذ پذیرش در دانشگاه های خصوصی پزشکی شانس بیشتری دارید. هزینه دانشگاه های خصوصی پزشکی بین ۱۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ دلار در سال می باشد. زبان تدریس در ۲۰٪ از دانشگاه های خصوصی پزشکی انگلیسی و ۸۰٪ به زبان ترکی می باشد. هزینه این ازمون ۱۵۰دلار می باشد.

نکته بسیار مهم برای کلیه دانشگاه ها: آزمون YOS به نسبت دانشگاه ها هزینه آن متفاوت است.

اخذ بورسیه تحصیلی پزشکی

اخذ بورسیه تحصیلی در کارشناسی رشته پزشکی در ترکیه برای دانشجویان کمتر اتفاق می افتد اما با این حال در این مقطع فرصت هایی برای دانشجو وجود دارد که می تواند فرصت های تحصیلی زیادی را در زمینه بهداشت و درمان پزشکی به روی آن ها باز نماید.

البته لازم به ذکر است که دانشگاه یدی تپه ترکیه که در شهر استانبول بنا شده است و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور ترکیه می باشد، در تمامی دوره های تحصیلی، بورسیه تحصیلی را برای همه دانشجویان چه ترکی و چه بین المللی ارائه می نماید.

ثبت نام در بورسیه های تحصیلی دانشگاه های ترکیه، قبل از ترم پاییز انجام می گیرد و دانشجویان برای ثبت نام بورسیه در این زمان باید اقدام نمایند. یکی از برترین دانشگاه های کشور ترکیه به نام حاجت تپه واقع شده در شهر آنکاراست که از معروف ترین و برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه به شمار می رود.

معادل سازی مدرک پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه

تدریس در دانشگاه های ترکیه به صورت ترکی استانبولی و به زبان انگلیسی صورت می گیرد، البته دانشجویان برای پذیرش تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه باید با گذراندن آزمون هایی که در سال ۴ بار برگزار می شود و کسب نمرات قبولی می توانند خود را برای تحصیل پزشکی ترکیه آماده نمایند.

آزمون های SAT و YOS که در سال ۴ بار برگزار می گردد و بیشتر دروس انتخابی برای آزمون های ذکر شده، در زمینه ریاضی، زبان انگلیسی، تست هوش و هندسه می باشد.

البته موسساتی وجو دارند که به مدت یک سال به دانشجویان در زمینه آزمون SAT و YOS با پرداخت ۵۰۰۰ دلار آمریکا، کمک می کنند تا دانشجو بتواند نمره قبولی را در جهت تحصیل پزشکی در دانشگاه های معتبر ترکیه کسب نماید.

البته لازم به ذکر است که این موسسات در انتخاب دانشگاه های مورد نظر دانشجویان در ترکیه نیز، به مشاوره می پردازد.

می توان گفت یکی از مزایای تحصیل پزشکی ترکیه، قابل تایید بودن دانشگاه های معتبر دولتی و خصوصی ترکیه از نظر وزارت بهداشت و درمان کشور ایران است. دانشجو می تواند بعد از قبولی در آزمون SAT و YOS و اتمام تحصیل پزشکی ترکیه، اقدام به کار در ایران نماید.

البته لازم به ذکر است که متقاضیان تحصیل پزشکی ترکیه می توانند با داشتن مدرک دیپلم و بدون داشتن مدرک پیش دانشگاهی برای تحصیل پزشکی وارد دانشگاه های ترکیه شوند و در صورتی این دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران خواهد بود که متقاضیان قبل از ورود به دانشگاه نمره قبولی در آزمون های SAT و YOS را کسب نموده باشند.

دانشگاه های معتبر پزشکی ترکیه

  1. دانشگاه استانبول
  2. دانشگاه حاجت تپه
  3. دانشگاه آنکارا
  4. دانشگاه آناتولی
  5. دانشگاه غازی
  6. دانشگاه اژه
  7. دانشگاه عثمان غازی
  8. دانشگاه مرمره
  9. دانشگاه چکورووا
  10. دانشگاه اولوداغ
  11. دانشگاه کارادنیز
  12. دانشگاه 9 ایلول (دوقوز ایلول)
  13. دانشگاه19 مایس سامسون
  14. دانشگاه تراکیا
  15. دانشگاه سلجوق
  16. دانشگاه فاتح
  17.  دانشگاه خاورمیانه آنکارا

دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت کشور ایران

افرادی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه را دارند می توانند در دانشگاه های خصوصی و یا دولتی ادامه تحصیل بدهند. دانشجویان برای ورود به دانشگاه های ترکیه باید دوره های کالج با چندین پیش نیاز درسی را انتخاب و بگذرانند. هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه درحدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در سال است. البته نسبت به شهر و دانشگاه کمی متغییر است. تمامی دانشگاه های پزشکی ترکیه دارای رنکینگ جهانی از سیستم رتبه دهی QS هستند.

  • Koc university
  • hacettepe university
  • Istanbul university
  • Ankara university
  • ege university
  • ataturk university

تحصیل پزشکی در دانشگاه آنکارا ترکیه

امروزه دانشگاه های ترکیه بدلیل مزایای بسیاری که دارند مورد علاقه بسیاری از افراد واقع شده است. دانشگاه آنکارا (Ankara University) یک دانشگاه دولتی است که در سال 1946 در شهر آنکارا تاسیس شده است. از این حیث یکی از قدیمی ترین دانشگاه ترکیه محسوب می شود.

دانشگاه پزشکی آنکارا دارای کمپ های متعددی در نقاط مختلف آنکارا می باشد. دانشگاه آنکارا در حال حاضر بیش از 45000 دانشجو را در خود جای داده است. شهر آنکارا پایتخت ترکیه و دومین شهر پرجمعیت ترکیه بعد از استانبول محسوب می شود. آنکارا بعنوان پایتخت ترکیه دارای آب و هوایی نسبتا مدیترانه ای البته با زمستان های حدودا برفی می باشد.

امکانات دانشگاه و تحصیل پزشکی در آنکارا

دانشگاه پزشکی دولتی آنکارا دارای کتابخانه، خوابگاه های دانشجویی مجهز، سالن های متعدد ورزشی، رستوران، استخر، زمین فوتبال و تمامی امکانات رفاهی می باشد. دانشگاه پزشکی آنکارا یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می باشد.

این دانشگاه به لحاظ کیفیت علمی رتبه بالایی را در بین دانشگاه های دولتی ترکیه به خود اختصاص داده است. با اینکه در اغلب دانشگاه ها رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی عموما در یک دانشکده ارائه می شوند، اما در دانشگاه آنکارا بعلت امکانات آموزشی و تخصصی بسیار بالا 3 دانشکده مجزا برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وجود دارد.

شرایط تحصیل پزشکی در آنکارا

برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آنکارا بر اساس نتایج آزمون دانشگاهی برای دانشجویان خارجی (2017-AYÖS / 2018-AYÖS) و سایر آزمون های معادل (SAT I ، ACT ، BA ، ABITUR) پذیرفته می شوند.

اگر شما تحصیلات متوسطه را با نمرات عالی دبیرستان به پایان رسانده اید و شرایط لازم را برای تحصیل در دانشگاه آنکارا را دارید در موارد محدودی می توانید بدون آزمون وارد دانشگاه شوید. فقط یکی از نتایج آزمون های مورد نیاز در ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرد. 10٪ سهمیه کشور در ارزیابی اعمال می شود، شما باید کشور خود را به درستی ثبت کنید. ثبت کردن یک کشور دیگر منجر به لغو ثبت نام شما خواهد شد، حتی اگر حق ثبت نام را کسب کنید.

نمرات AYÖS، SAT و ACT که توسط شما ارائه شده است باید در سال های 2016 به بعد کسب شده باشد. فقط اسناد مجاز پذیرفته خواهد شد کپی های گزارش نمره از سایت مدارس و یا دانشگاه به صورت آنلاین (به استثنای AYÖS، SAT و ACT) پذیرفته نخواهد شد.

اگر برای تحصیل در دانشگاه آنکارا ثبت نام می کنید باید حتما یک بیمه تامین اجتماعی یا یک بیمه بهداشت جهانی (Genel Sağlık Sigortası) داشته باشید.

برای پذیرفته شدن شما در دانشگاه آنکارا شما باید یکی از نمرات و مدارک زیر را کسب نمایید:

  • SAT: متقاضیانی که حداقل 1100 امتیاز و حداقل 650 امتیاز را در امتحان ریاضی بدست آورده اند.
  • ABITUR: متقاضیانی که درجه ای بین 1 تا 4 امتیاز کسب کردند.
  • Baccalaureate بین المللی: متقاضیانی که دیپلم بین المللی یا مدرک لیسانس دارند و حداقل 30 امتیاز کسب کرده اند.
  • دانشگاه آنکارا تنها آزمون YÖS ترکیه را قبول می کند. شما اگر حداقل 50 امتیاز استاندارد را از آزمون مهارت های یادگیری پایه AYÖS (امتحان دانشجوی خارجی دانشگاه آنکارا) را دریافت کرده باشید، پذیرفته خواهید شد.
  • ACT: متقاضیانی که حداقل 24 امتیاز به دست آوردند.

درخواست پذیرش برای تحصیل پزشکی در آنکارا

تحصیل پزشکی در آنکارا

اگر می خواهید برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آنکارا درخواست دهید باید مدارک زیر را ارائه دهید.

  • فرم درخواست پذیرش آنلاین در وب سایت دانشگاه قرار داده شده است.
  • کپی مدرک دوره متوسطه و کپی مدرک دیپلم ترجمه شده به ترکی: اگر که دیپلم اصلی دوران متوسطه در ترکیه نیست، کپی مدرک دیپلم ترجمه شده توسط دفتر ترجمه SWORS و کپی مدارک دوره متوسطه باید ارائه شود.
  • اگر دیپلم خود را دریافت نکرده اید باید مدرک رسمی (مدرک فارغ التحصیلی موقت) دریافت شده توسط دبیرستان را برای نشان دادن اینکه در یک زمان مشخص فارغ التحصیل شده اید را ارائه دهید. همچنین باید مدارک رسمی خود را که توسط دبیرستان تایید شده است برای نشان دادن اینکه در دوره های دبیرستان حضور داشته اید، ارائه دهید.
  •  تمام نمره ها و دوره های آموزشی در طول سال های تحصیلی دبیرستان خود را باید ارائه دهید. اگر که رونوشت اصلی آن در ترکیه نیست باید یک نسخه ترجمه شده از دفاتر ترجمه SWORN با رونوشت ارسال شود.

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در آنکارا

  • نتایج آزمون مورد نیاز برنامه تحصیلی (GCE،SAT،AYOS،BACCALAUREATE،IB) شما باید ارسال شود.
  • کپی پاسپورت: شما موظفید اطلاعات کارت شناسایی و صفحه عکس پاسپورت خود را در فایلی ارسال کنید.
  • افرادی که دو تابعیتی هستند موظفند مدارک ملیت اول خود را نشان دهند. کپی گواهی نشانه هویت نیست.
  • ارزیابی دوره ها و انتخاب داوطلبان تحت نظارت دانشگاه انکارا انجام می شود.
  • فقط یکی از نتایج امتحانات برای ارزیابی مورد استفاده است و نتایج بقیه امتحانات محو می شود.
  • %10 برای سهمیه کشورها در ارزیابی اعمال می شود. شما باید کشور خود را به درستی انتخاب کنید. اگر کشور دیگری را انتخاب کنید منجر به لغو ثبت نام شما می شود.
  • نمرات آزمون ورودی SAT ترکیه و ACS که توسط شما ارائه می شود باید سالیانه انجام شود.

زمان ثبت نام در آزمون ورودی ترکیه

مسئله مهم اینست که بعد از قبولی در آزمون شما دانشجوی دانشگاه آنکارا می شوید و تا زمان ثبت نام قطعی در دانشگاه فرصت دارید تا مدرک زبان مدنظرتان که چه انگلیسی و چه ترکی ارائه نمائید. زمان آزمون های دانشگاه آنکارا حدود آوریل (April) و می (May) میلادی هر سال مصادف با نیمه دوم فروردین تا اواخر اردیبهشت هر سال شمسی برگزار می شود.

هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه های آنکارا

هزینه تحصیل در دانشگاه آنکارا بسته به برنامه تحصیلی، مقطع تحصیلی و زبان آموزش متفاوت است.

هزینه تحصیل در دانشکده پزشکی در هر سال

 

13.500 لیر ترکیه

 

دانشکده داروسازی

 

10.500

 

دانشکده حقوق

 

8.000

 

دانشکده مهندسی

 

7.000 لیر ترکیه

 

دانشکده هنر های زیبا

 

5.500

 

دانشگاه ارتباطات

 

5.250

 

دانشکده علوم بهداشت

 

5.250

 

هزینه تحصیل در دانشگاه علوم ورزشی

 

5.250 لیر ترکیه

 

در دانشگاه آنکارا امکانات زیادی از جمله خوابگاه های دانشجویی هفت اتاقه ارزان قیمت در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. اتاق ها به صورت تک نفره یا دو، سه نفره مجهز به تلفن، تلوزیون و اینترنت بی سیم رایگان است.

همچنین دانشگاه آنکارا خدمات بهداشتی برای همه دانشجویان در بیمارستان های دانشگاه فراهم می کند. از امکانات ورزشی گسترده ای از جمله استخر، زمین تنیس، بسکتبال، والیبال و فوتبال برخوردار می شوید.

همچنین می توانید در نمایشگاه ها، نمایشنامه ها، کنسرت ها که توسط دانشگاه ارائه می شود شرکت کنید. همه این امکانات را به صورت رایگان یا با قیمت های پایین به تمامی دانشجویان ارائه می کنند. این امر باعث می شود که هزینه های زندگی شما بسیار کاهش پیدا کند.

تحصیل پزشکی در دانشگاه استانبول

دانشگاه پزشکی استانبول توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد. دانشگاه استانبول اولین دانشگاهی بوده است که نام آن در بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار داشته است.

این دانشگاه هر ساله 1500 نشریه در مجلات AHCI، SSCI، SCI به چاپ می رساند. این دانشگاه در میان تمامی دانشگاه های کشور ترکیه با اخذ نمره 740.41 توانسته جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد.

در ترکیه دانشگاه های پزشکی فراوانی وجود دارد ولی شش مورد از آن ها مورد تایید وزارت بهداشت کشور ایران می باشد.
یکی از دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت ایران می باشد دانشگاه علوم پزشکی استانبول است. این دانشگاه ویژگی های مهمی دارد.

یکی از بارزترین ویژگی های آن نقش آن در آموزش عالی کشور ترکیه در چند قرن اخیر می باشد. این دانشگاه از قدیمی ترین و معتبر ترین دانشگاه های کشور ترکیه می باشد.

در سال 1453 میلادی این دانشگاه به عنوان مدرسه معارف اسلامی ساخته شد و بعد از گذشت سال ها به دانشگاه مدرنی تبدیل شد.

حدودا هفده هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند. در این دانشگاه 22 دانشکده و مدارس فنی وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه دانشگاه استانبول و تحصیل در رشته پزشکی در آن به مقاله ای بانام تحصیل پزشکی در دانشگاه استانبول مراجعه کنید.

شرایط تحصیل پزشکی بدون کنکور

در طی 15 سال اخیر، کشور ترکیه تعداد زیادی دانشگاه های بنیادی – خصوصی را در خود جای داده است. امروزه تقریبا 80 دانشگاه خصوصی در این کشور وجود دارد که اکثریت آنها در شهر استانبول قرار گرفته اند. تعداد معدودی از آنان نیز در سایر شهرهای ترکیه مانند آنکارا، ازمیر و… مستقر می باشند.

در بین دانشگاه های کشور ترکیه، دانشگاه های خصوصی که از استانداردهای آموزشی بالایی برخوردارند. در فهرست بهترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته اند. برای مثال: دانشگاه بلینکت، دانشگاه کوش، دانشگاه سابانچی تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه در این دانشگاه ها لزومی بر شرکت در آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی YOS نبوده و دانشجویان می توانند بدون آزمون ورودی وارد این قبیل دانشگاه های خصوصی شوند. اما لازم است که در دوره دبیرستان و مقطع دیپلم نمرات بالایی را کسب کرده باشید.

مقاله پیشنهادی: تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا چیزی به عنوان تحصیل رایگان رشته پزشکی در ترکیه وجود دارد؟

  • رشته ی پزشکی جزو یکی از رشته هایی می باشد که در سراسر دنیا بابت تحصیل در آن هزینه دریافت می شود. بنابراین چیزی به اسم رشته های رایگان در ترکیه وجود ندارد و افراد برای تحصیل در کشور ترکیه در رشته ی پزشکی باید شهریه پرداخت کنند. میزان این شهریه در دانشگاه های خصوصی و دولتی متفاوت است.

2. دوره‌ی پزشکی در ترکیه چقدر است؟

  • دوره‌ی پزشکی در ترکیه ۶ ساله می باشد. در سه سال اول تحصیل دانشجویان علاوه بر شرکت در کلاس ها می بایست تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی را نیز انجام دهند. در سال چهارم و پنجم خود دانشجویان مشغول انجام آزمایشات و تشخیص بیماری ها و پیدا کردن راهکاری برای درمان آنها می شوند و در سال آخر به صورت کارآموز در بیمارستان ها حضور می یابند.

3. برای تحصیل پزشکی در کشور ترکیه چه زبان و مدارکی را باید داشته باشیم؟

  • برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه باید دارای مدرک دیپلم باشید یا در سال آخر دبیرستان مشغول به تحصیل باشید. همچنین شما می توانید برای ورود به دانشگاه های پزشکی ترکیه در آزمون یوس (YOS) شرکت نمایید. این آزمون شامل دو بخش است: بخش اول شامل سوالاتی از دروس ریاضی، هوش و هندسه می باشد و بخش دوم جهت ارزیابی تسلط متقاضیان به زبان ترکی است. اگر دانشجو حد نصاب لازم را در این قسمت کسب نکند، باید دوره ۱ساله زبان ترکی را بگذراند و نمره قبولی را در آزمون نهایی بدست آورد تا بتواند در کلاس های پزشکی شرکت نماید.

4. آیا داشتن بیمه درمانی برای پذیرش در رشته پزشکی در ترکیه الزامی است؟

  • بله. تمامی متقاضیان اخذ اقامت ترکیه باید بیمه درمانی برای خود در مدت زمان اقامت در ترکیه را داشته باشند.

5. آیا بدون مدرک دانشگاهی هم می توان در رشته پزشکی در ترکیه تحصیل کرد؟

  • متقاضیان زیر ۱۸ سال نیز می تواند برای اخذ ویزای دانشجویی ترکیه و بدون داشتن مدرک پیش دانشگاهی اقدام نمایند.

6. آیا باید حتما مدرک زبان انگلیسی داشت؟

  • البته نداشتن مدرک زبان انگلیسی به هنگام اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در ترکیه، هیچ مشکلی در روند اخذ ویزای دانشجویی ترکیه پیش نمی آورد. متقاضیان قبل از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته پزشکی ترکیه باید دوره های زبان انگلیسی را در کشور ترکیه طی نمایند.

7. در کدام دانشگاه ترکیه می توان در رشته پزشکی راحت تر قبول شد؟

  • دانشگاه کوچ در شهر استانبول قرار دارد. این دانشگاه خصوصی پزشکی می باشد. از نظر سطح علمی در رتبه ی1 در کشور ترکیه و رتبه ۲۵۱ در جهان قرار دارد. دانشگاه کوچ ۱۶ رشته در مقطع دکتری دارد. زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی می باشد که البته بعضی از دروس به زبان ترکی تدریس می شود. هزینه های تحصیل در دانشگاه کوچ برای دانشجویان بین المللی ۳۶۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در سال می باشد.
4.9/5 - (35 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *