اقامت, سوئد, نروژ

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

در این مقاله می پردازیم به تعریف تابعیت، تابعیت چیست، تابعیت کشور، وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد، اقامت، تابعیت اروپایی، اقامت و تابعیت، فرق اقامت و تابعیت، تعریف تابعیت، اقامت نروژ، اقامت اروپا، گرفتن اقامت یک کشور، گرفتن تابعیت یک کشور،اقامت سوئد، تابعیت از طریق خاک، تابعیت از طریق خون، اصل خون، تابعیت دوگانه، تابعیت مضاعف.

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

در ابتدا به بیان این دو مفهوم می پردازیم: اقامت و تابعیت

تابعیت

تابعیت در حقوق بین الملل خصوصی نشان دهنده رابطه یک فرد با یک حکومت است و به معنای عضویت یک فرد در جمعیت تشکیل دهنده یک دولت می باشد به عبارتی دیگر تابعیت نشان دهنده رابطه سیاسی، بین المللی، حقوقی، داخلی و معنوی یک فرد با کشور متبوع اش می باشد که در این صورت تکالیفی نسبت به هم برایشان ایجاد می شود.

انواع تابعیت

  • تایعیت ذاتی (اصلی)
  • تابعیت اکتسابی

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

تابعیت ذاتی: به تابعیتی گفته می شود که وقتی فرد به دنیا می آید آن را کسب می کند در کشورهای مختلف دنیا تابعیت ذاتی و یا اصلی از دو طریق به شهروندان تعلق می گیرد.

تابعیت ذاتی متکی بر دو سیستم خون و خاک می باشد.

سیستم خون (Jus Sanquinis)

اگر والدین شخصی تابعیت کشوری را داشته باشند او نیز تابعیت آن کشور را خواهد داشت. تقریبا تمام کشورهای دنیا تابعیت از طریق خون را به رسمیت می شناسند البته در سال های اخیر در بعضی از کشورهای مهاجرپذیر محدودیت هایی در این زمینه در نظر گرفته اند. به سیستم خون، تابعیت نسبی نیز گفته می شود.

سیستم خاک (Jus Soli)

در این سیستم فقط کسی که درون خاک کشوری متولد شده باشد، تابعیت کشور مورد نظر را خواهد گرفت. در کشور ایران تابعیت به طور عمده بر سیستم خون می باشد کسی که از پدر ایرانی در داخل یا خارج از کشور ایران به دنیا بیاید تابعیت ایرانی دارد حتی اگر مادرش غیر ایرانی باشد، اما در کشورهایی مانند؛ آمریکا تابعیت به طور عمده بر سیستم خاک مبتنی می باشد و سیستم خونی قوانین خاص خود را دارد.

بیشتر کشورها بر اساس یکی از این دو سیستم حق تابعیت را به افراد می دهند اما بر اساس شرایطی که ایجاد می شود سیستم دیگر هم امکان پذیر می باشد. به عنوان مثال: در کشور سوئد تابعیت بر اساس خون است اما در صورتی تابعیت از طریق خاک به افراد داده می شود که کودک هیچ تابعیتی نداشته باشد و از پدر و مادری بی هویت متولد شده باشد.

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

تابعیت اکتسابی

تابعیتی است که فرد در هنگام تولد آن را کسب نکرده است و بعدا به خاطر پدید آمدن شرایطی به او این تابعیت را می دهند تابعیت تحصیلی و در نتیجه اراده فردی است، تابعیت تبعی در نتیجه اراده فردی دیگر (مثل فرزند خواندگی)، تابعیت تحققی در نتیجه ازدواج، تابعیت اجباری، تابعیت افتخاری، تابعیت تجاری، تابعیت مذهبی از جمله این تابعیت می باشند.

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

تابعیت مضاعف (تابعیت دوگانه)

یعنی به طور همزمان شخص تابعیت دو یا چند کشور را دارا می باشد. کشورهایی هستند که به شما این حق را می دهند که همزمان با اینکه تبعه کشور مورد نظر می باشید تابعیت کشور خودتان را هم حفظ کنید.

 ترک تابعیت

یعنی شخص قصد خروج از شهروندی کشور خودش را دارد. بعضی از کشورها برای اینکه شخصی تایعیت آن کشور را اخذ کند از او می خواهند که تابعیت کشور قبلی خود را ترک کنند مانند دانمارک، نروژ و …. .

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

اقامت

داشتن اقامت برای یک فرد یک رابطه مادی و حقوقی است که بدون اینکه به تابعیت فرد مرتبط باشد شخص را به قسمتی از خاک یک کشور ارتباط می دهد.

در واقع محل اقامت شخص یک مکان مشخص و معلومی از یک کشور است که رابطه ای حقوقی و مادی بین شخص و کشور مورد نظر ایجاد می کند.

اگر فردی بخواهد با تابعیت کشور خود در کشور دیگری اقامت کند در ابتدا باید مجوز ورود به آن کشور را دریافت کند و سپس اقدام به دریافت مجوز اقامت بکند و برای مدت معینی در آن کشور زندگی کند و با توجه به قانون کشور مورد نظر با گذر زمان مناسب شخص می تواند در خواست اقامت دائم و تابعیت را بدهد.

در ادامه مروری کوتاه بر قوانین تابعیت موجود در دو کشور سوئد و نروژ پرداخته و با هم مقایسه می کنیم:

به طور کلی تفاوت های زیادی میان تابعیت (گذرنامه دوم) و اقامت وجود دارد.

تابعیت بدون شرط است و افراد پس از دریافت آن دارای حق زندگی دائم، حق رأی و کلیه حقوق قانونی شهروندان عادی آن کشور می شوند، برای حفظ اقامت در بسیاری از کشورها شرط های بسیاری وجود دارد.

در صورت گرفتن اقامت از یک کشور، حق و حقوق شما نسبت به شهروندان محدودتر است.

وقتی از کشوری تابعیت می گیرید، مجبور به زندگی در آنجا نخواهید بود و هیچ گونه محدودیت زمانی برای شما وجود نخواهد داشت.

حق اقامت معمولاً دارای زمان محدودی است و در صورتیکه شخص مقیم حدود 6 ماه از سال را در کشور محل اقامت زندگی نکند، دچار مشکلاتی شده و حتی در اکثر مواقع ممکن است حق اقامت خود را از دست بدهد.

در تعدادی از کشورها پس از مدتی داشتن اقامت، می توان درخواست تابعیت داد، که این جریان معمولا 3 تا 5 سال به طول می انجامد و در طول این 5 سال چه بسا پول زیادی هزینه می شود.

اقامت در بسیاری از کشورهای اروپایی در هر سال باید تمدید شود و فقط بعد از چندین سال و تحت شرایط خاص منجر به دریافت گذرنامه خواهید شد.

قوانین تابعیت و اختیارات و محدودیت های پس از آن، در جزییات تفاوت هایی دارند که در مثال زیر به یکی از این موارد می پردازیم:

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

برای مثال دو کشور سوئد و نروژ تابعیت از طریق سیستم خاک را ندارند یعنی اگر فرزندی در این دو کشور از والدین خارجی متولد شود به طور خودکار شهروند آن کشورها نخواهد بود و فقط در صورتی شهروند این کشورها محسوب می شوند که یکی از والدین آنها (پدر یا مادر) دارای تابعیت این کشورها باشند.

وضعیت تابعیت دوگانه در نروژ و سوئد

داشتن تابعیت مضاعف یعنی اینکه فردی همزمان شهروند دو کشور می باشد.

برخی از کشورها این موضوع را رد می کنند و قوانین سنگینی مالی و محدودیت های سیاسی را در این رابطه اجرا می کنند و برخی از کشورها هم آن را امری مجاز می دانند و محدودیتی برای آن قائل نیستند.

فرد خارجی که پس از گذشت زمان پنج سال توانسته است حق شهروندی را در کشور سوئد کسب کند می تواند دارای دو گذرنامه باشد و در کشور سوئد امکان دریافت تابعیت دوگانه برای شهروندان سوئدی وجود دارد و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

اما در کشور نروژ اگر کسی 7 سال از 10 سال گذشته را در کشور نروژ کار و زندگی کرده باشد و آماده دریافت حق شهروندی نروژی باشد باید قبول کند که تابعیت قبلی و اصلی خود را باطل کند اما در موارد خاصی ممکن است تابعیت قبلی همچنان باقی بماند و شخص دارای دو گذرنامه باشد.

این موارد عبارتند از:

  • هزینه ای که برای باطل کردن تابعیت اولیه لازم است بسیار زیاد است.
  • مدت زمان لازم برای باطل نمودن تابعیت زیاد باشد.
  • به دلایل امنیتی، فرد مورد نظر نباید با سازمان های دولتی کشور قبلی خود در تماس باشد.
  • داشتن یک گذرنامه از یک کشور دیگر علاوه بر داشتن گذرنامه از وطن اصلی خود دلیلی بر هویت و شخصیت خارجی افراد نمی باشد و می تواند راه حلی برای آسان شدن مسافرت های خارجی افراد باشد.

پس در صورتی که بر اساس قوانین موجود ترک تابعیت از کشور وطن جزء شرایط اجباری برای کسب تابعیت در کشور دوم باشد کمتر کسی قبول خواهد کرد که چنین کاری را انجام دهد و فقط برای سهولت امور مسافرتی خارج از کشور این موضوع را قبول کند و از هویت اصلی خودش صرف نظر کند، اما در مواردی خاص که افراد به دلیل شرایط سیاسی یا اجتماعی پناهنده به شمار می روند ممکن است این موضوع را قبول کنند. بیشتر افراد از لحاظ درونی و شخصیتی و افکار و احساسات و حس مسئولیت پذیری قویتری نسبت به موطن اصلی خود دارا می باشند و این خود می تواند دلیل روشنی برای داشتن تابعیت دوگانه باشد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای را به شما عزیزان بیان می کنند. 

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *