تحصیلی, جمهوری چک

ویزای تحصیلی جمهوری چک

شرایط اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک

اگر می خواهید برای ادامه تحصیل به کشور جمهوری چک نقل مکان کنید، بهتر است بدانید برای تحصیل در این کشور لازم است که ویزای تحصیلی جمهوری چک را دریافت نمایید. ما در این مقاله از موسسه آوات، تصمیم گرفته ایم شما را با شرایط اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک، هزینه اخذ این ویزا، روند دریافت ویزای تحصیلی این کشور و… آشنا کنیم.

بنابراین اگر می خواهید اطلاعات جامع و کاملی در خصوص این ویزا به دست آورید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

شرایط تحصیل در جمهوری چک

سیستم آموزشی جمهوری چک را می توانید از دو زاویه بررسی کرد: تحصیل قبل از ورود به دانشگاه و تحصیلات عالی پس از ورود به دانشگاه.

برای کودکانی که در جمهوری چک زندگی می کنند، در دوران تحصیل قبل از ورود به دانشگاه، دو مسیر متفاوت وجود دارد. در واقع آن ها پس از فارغ التحصیلی از دوره ابتدایی و گذراندن بخشی از دوره دبیرستان می توانند انتخاب کنند که با ادامه تحصیل خود در مقطع دبیرستان وارد دانشگاه شوند یا به تحصیل در مدارس فنی و حرفه ای بپردازند.

در خصوص تحصیلات عالی این کشور نیز می توان گفت دانشجویان می توانند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل در دانشگاه های این کشور بپردازند. این کشور در این دوره امکان تحصیل در طیف گسترده ای از رشته ها را برای دانشجویان فراهم می کند.

می خواهید بیشتر در مورد شرایط تحصیل در کشور جمهوری چک بدانید؟ مقاله شرایط تحصیل در جمهوری چک را مطالعه فرمایید. این مقاله همه آنچه باید در مورد شرایط تحصیل در این کشور را بدانید به شما خواهد گفت.

مزایای تحصیل در جمهوری چک

یکی از کشور های اروپایی واقع شده در قلب این قاره، کشور جمهوری چک است. تحصیل در چنین کشوری که در مرکز اروپا واقع شده و با کشور هایی نظیر آلمان، اتریش، لهستان و اسلواکی مرز مشترک دارد، باعث می شود شما بتوانید به راحتی به بسیاری از کشور های اروپایی رفت و آمد کنید.

سیستم آموزشی این کشور، یکی از بزرگ ترین مزایای تحصیل در چک به حساب می آید. به جرات می توان گفت این کشور، یکی از بهترین و قوی ترین سیستم های آموزشی جهان را دارد. به گونه ای که با مدارک تحصیلی این کشور، شما می توانید به راحتی به بازار کار اروپا یا بازار کار هر یک از کشور های جهان ورود پیدا کنید.

زندگی و تحصیل در کشوری امن، از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می باشد. حمهوری چک در واقع یکی از برترین کشور های جهان از نظر امنیت به حساب می آید. این یعنی هر فردی با هر سنی می توانید زندگی کاملا ایمن، بی خطر و ایده آلی را در این کشور تجربه کند.

از مزایای دیگر مهاجرت از طریق تحصیل به جمهوری چک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ اقامت دائم و تابعیت جمهوری چک، چند سال پس از فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار این کشور
  • امکان زندگی در کشوری با سطح رفاهی بالا و امکانات پیشرفته
  • زندگی در کشوری با اقتصادی پیشرفته و شرایط اقتصادی، سیاسی و… پایدارد
  • امکان رفت و آمد راحت در بین کشور های عضو شنگن
  • و…

ویزای تحصیلی جمهوری چک برای مهاجران غیر اروپایی

دانشجویان و دانش آموزانی که از کشور های غیر اروپایی برای ادامه تحصیل می خواهند به جمهوری چک نقل مکان کنند، باید به سفارت یا کنسولگری این کشور در نزدیکی محل زندگی شان مراجعه کنند و نسبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند.

اخذ ویزای تحصیلی کشور جمهوری چک، نیازمند طی کردن پروسه اداری مشخصی است. این پروسه ممکن است تا 2 ماه حتی به طول بیانجامد. از این رو ما همواره به متقاضیان تحصیل در این کشور توصیه می کنیم، چندین ماه جلوتر از شروع ترم تحصیلی در این کشور نسبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور، اقدام نمایند.

ما در این ادامه شما را با همه چیز در مورد این ویزا آشنا خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، دقیق تر و به روز، می توانید به سایت وزارت کشور جمهوری چک مراجعه فرمایید.

انواع ویزای تحصیلی کشور جمهوری چک

به طور کلی جمهوری چک دو نوع ویزا به محصلانی که به این کشور نقل مکان می کنند، ارائه می دهد: ویزای تحصیلی کوتاه مدت و ویزای تحصیلی بلند مدت.

ویزای تحصیلی کوتاه مدت (ویزای نوع C)

افرادی که قصد شرکت در یک دوره آموزشی کوتاه مدت را دارند، می توانند از این ویزا استفاده نمایند. این ویزا تا حداکثر 90 روز اعتبار دارد و مناسب افرادی است که کمتر از 3 ماه به تحصیل در جمهوری چک مشغول هستند.

ویزای تحصیلی بلند مدت (ویزای نوع D)

به طور کلی تمامی دانشجویان و دانش آموزان بین المللی (چه اروپایی و چه غیر اروپایی) که برای تحصیل در یک دوره آموزشی که بیش از 3 ماه طول می کشد، به جمهوری چک می آیند، باید این نوع ویزای تحصیلی را دریافت نمایند.

شرایط لازم برای اخذ این ویزای جمهوری چک

شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور، باید از شرایط مشخصی برخودار باشند. مهم ترین این شرایط، عبارت است از:

  • اخذ پذیرش از یکی از موسسات آموزشی واقع شده در چک

به این منظور باید تمام یا بخشی از هزینه های مربوط به ثبت نام خود را بپردازید و ی نامه رسمی پذیرش از آن موسسه دریافت نمایید و آن را به سفارت یا کنسولگری جمهوری چک ارائه دهید.

  • تکمیل فرم درخواست و ارائه تمامی مدارک مورد نیاز

فرم درخواست و ارائه تکمیل مدارک، بخش مهمی از تعیین نتیجه درخواست شما است. در نتیجه باید مطمئن شوید که تمام بخش های فرم را تکمیل کرده اید و در جاهای مورد نیاز امضا زده اید. همچنین تمامی مدارک مورد نیاز را که در بخش بعدی شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد، باید به طور کامل ارائه دهید.

  • از منابع مالی کافی برای تحصیل و زندگی در چک برخودار باشید

داشتن منابع مالی کافی برای گذراندن زندگی و پرداخت هزینه های تحصیل در این کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. به اندازه ای که عدم برخوداری از منابع مالی کافی، می تواند موجب رد شدن درخواست شما شود. شما می توانید این موضوع را با موجودی حساب بانکی تان، کسب بورسیه یا کمک هزینه مالی و قرار داد کاری نیمه وقت و… به اثبات برسانید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور

به طور کلی دانشجویان و دانش آموزانی که قصد دارند این نوع ویزای کشور جمهوری چک را دریافت کنند، باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • فرم درخواست ویزای مربوطه
  • نامه پذیرش از موسسه آموزشی که قصد تحصیل در آن را دارند.
  • ارائه مدارک هویتی نظیر پاسپورتف شناسنامه و…
  • چند قطع عکس پرسونلی با مشخصات عکس پاسپورت
  • ارائه مدارک مالی برای اثبات دارا بودن منابع مالی کافی برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در جمهوری چک (این مدارک می تواند یک صورت حساب بانکی باشد یا تاییدیه ذینفع بودن کمک هزینه مالی و…)
  • ارائه مدارکی برای اثبات داشتن تسلط کافی به زبان برگزاری دوره
  • تایید اقامت تضمین شده
  • بیمه سلامت بین المللی معتبر
  • گواهی پلیس برای اثبات نداشتن سابقه کیفری، نداشتن اعتیاد و…
  • گواهی سلامت برای اثبات عدم داشتن بیماری های قابل انتقال، عفونی و…
  • گواهی یا فیش واریز پرداخت هزینه درخواست ویزا
  • و…

این ها مدارک کلی هستند که باید به صورت اصل، کپی و ترجمه شده ارائه شوند و از تمامی افرادی که خواستار اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک هستند، دریافت می شود. اما برخی مدارک هستند که با توجه به شرایط خاص افراد، از آن ها خواسته می شود.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک

هزینه اخذ این ویزا، به صورت پرداخت نقدی در سفارت یا کنسولگری این کشور از شما دریافت می شود. سفارت چک بیشتر تمایل دارد که این مبلغ را به یورو از متقاضیان دریافت کند. البته امکان پرداخت این مبلغ با واحد های ارزی دیگری نیز وجود دارد. اما ترجیحا به همان یورو پرداخت کنید، خیلی بهتر است.

هزینه اخذ هر یک از ویزاهای تحصیلی جمهوری چک متفاوت است. با این وجود می توان هزینه اخذ ویزای تحصیلی این کشور را حدودا 100 یورو در نظر گرفت.

برای کسب اطلاعات دقیق و به روز در خصوص هزینه اخذ این ویزای جمهوری چک می توانید با ما تماس بگیرید.

هزینه اعتراض به نتیجه ویزا نیز جداگانه دریافت می شود. این هزینه در حال حاضر 60 یورو می باشد.

روند اخذ این ویزای جمهوری چک

افرادی قصد دارند از طریق تحصیل به جمهوری چک مهاجرت کنند، باید درخواست اخذ ویزای تحصیلی این کشور را در سفارت یا کنسولگری کشوری که شهروند آن به حساب می آیند یا اقامت دائم یا طولانی مدت آن را دارند، ثبت نمایند.

برای ثبت درخواستتان در مرحله اول باید فرم درخواست مربوط به ویزای مد نظرتان را تکمیل فرمایید. این فرم باید به طور کامل و صحیح، تکمیل شود تا مشکلی در ادامه پروسه این روند پیش نیاید. سپس باید با توجه به چک لیست مدارک تعیین شده، آن ها را به صورت کامل و بدون نقص در نسخه اصل، کپی و ترجمه شده به سفارت ارائه دهید.

بعد از ارائه مدارک تعیین شده، باید هزینه مربوط به درخواست ویزای تحصیلی این کشور را بپردازید. در نظر داشته باشید که هنگام ثبت درخواست و ارائه مدارک، در سفارت چک، مصاحبه ای با متقاضی انجام می شود. این مصاحبه که به عنوان گپ تحصیلی شناخته می شود، می تواند نقش مهمی را در تعیین نتیجه ویزای شما داشته باشد. با این وجود تا مدارک و شرایطتان مورد بررسی وزارت کشور چک قرار نگیرد، نمی توان قضاوتی در مورد نتیجه درخواستتان کرد.

در نهایت پس از مدتی در خواستتان مورد پردازش قرار می گیرد و نتیجه به شما اعلام می شود. در صورتی که درخواستتان رد شده باشد، شما این حق را دارید که درخواست تجدید نظر بدهید. در صورت ثبت درخواست تجدید نظر، دو هفته طول می کشد تا مجددا نتیجه بررسی دوباره به شما اعلام شود.

زمان پردازش درخواست اخذ ویزای تحصیلی کشور جمهوری چک

این زمان با توجه به اینکه قصد اخذ ویزای تحصیلی کوتاه مدت جمهوری چک را دارید یا ویزای تحصیلی طولانی مدت این کشور را، متفاوت خواهد بود. با این وجود می توانید انتظار داشته باشید که پردازش درخواست شما از روزی که اطلاعات شما به صورت کامل در سیستم این کشور ثبت شود، بین 60 روز تا 120 روز زمان ببرد تا پردازش شود.

اگر درخواست ویزایمان رد شد، چه باید کنیم؟

اگر درخواست ویزای شما رد شود، نامه ای از کنسولگری یا سفارت جمهوری چک دریافت خواهید کرد که در آن دلایل رد درخواستتان ذکر شده است. در اینجا شما می توانید تصمیم بگیرید که نا امید شوید و می توانید تصمیم بگیرید که دوباره درخواست دهید.

اگر انتخاب می کنیم که دوباره درخواست دهید باید به شما بگوییم برای اولین درخواست شما به دلیل عدم رعایت استانداردهای درخواست ویزا یا عدم ارائه مدارک لازم رد شده باشد، می توانید دوباره درخواست دهید. در واقع شما باید این موضوع را اصلاح کنید و سپس درخواست دهید.

البته اگر فکر می کنید که درخواست شما به طور نا عادلانه یا نادرست رد شده است، می توانید در بازه زمانی مشخصی برای تجدید نظر درخواست دهید. به این منظور باید نامه تجدید نظری تهیه کنید که شامل اطلاعات شخصی شما و همچنین یک استدلال قانع کننده برای بررسی مجدد درخواستتان باشد.

اخذ ویزای همراه جمهوری چک از طریق مهاجرت تحصیلی

متقاضیانی که ویزای تحصیلی بلند مدت جمهوری چک را دریافت می کنند، می توانند فرزندان یا همسرشان را با خود به این کشور ببرند. به این منظور باید برای آن ها ویزای همراه بگیرند.

به این منظور هر یک از افرادی که می خواهند با شما به چک بیایند باید یک درخواست فردی در سفارت چک در خصوص دریافت اجازه اقامت این کشور، تکمیل نمایند.

کارشناسان و مشاوران آوات می توانند در این زمینه بیشتر شما را راهنمایی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با ما تماس حاصل فرمایید. (از شنبه تا پنجشنبه بین ساعات 9 الی 18 منتظر تماس شما هستیم.)

کار در جمهوری چک با اخذ ویزای تحصیلی این کشور

با اخذ ویزای تحصیلی می توانند علاوه بر تحصیل، به کار در جمهوری چک نیز بپردازید. البته از آنجایی که کار شما نباید به درستان لطمه بزند، این ویزا تنها اجازه کاری پاره وقت در چک را به شما می دهد. به عبارتی شما حداکثر 20 ساعت در هفته می توانید به کار در این کشور بپردازید.

اجازه کار به طور خودکار، به عنوان بخشی از مجوز های ویزای تحصیلی به شما اعطا می شود. بنابراین نیازی نیست که جداگانه برای کار در کنار تحصیل در جمهوری چک، درخواستی بدهید.

کار پس از فارغ التحصیلی در چک

دانشجویانی که در این کشور مقاطع تحصیلی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند، می توانند وارد بازار کار این کشور شوند و از این طریق اقامت دائم و در نهایت تابعیت این کشور را به دست آورند.

برای ورود به بازار کار جمهوری چک، باید ویزای تحصیلی خود را به ویزای جستجو کار یا ویزای کاری تغییر دهید. اخذ این ویزا مجوز کار تمام وقت در جمهوری چک را به شما می دهد.

نکات مهمی که پس از اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک باید به آن ها توجه کنید:

  • تمامی افرادی که بیش از 1 ماه در جمهوری چک اقامت خواهند داشت، باید در اداره پلیس خارجی چک، ثبت نام کنند. انجام این کار ظرف 3 روز پس از ورود به خاک این کشور، برای تمامی افراد اجباری است. عدم انجام به موقع این کار می تواند در پروسه مهاجرت شما مشکل آفرین شود.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. بدون تسلط به زبان چکی می توان ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کرد؟

  • بله برای تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی این کشور به شما فرصت یادگیری زبان چکی داده می شود. اما اگر دوره تان به زبان انگلیسی باشد، لازم است که تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشید.

2. دوره فاندیشن چیست؟

  • دوره فاندیشن همان دوره ای است که در آن به شما زبان آموزش داده می شود. اگر مدرک زبان نداشته باشید می توانید برای شرکت در این دوره پذیرش بگیرید.

3. معدل برای تحصیل در جمهوری چک چقدر اهمیت دارد؟

  • موسسات آموزشی واقع شده در چک به این موضوع اهمیت می دهند. به گونه ای که هر چه معدلتان بالا تر باشد، شانس بیشتری در خصوص اخذ ویزای تحصیلی این کشور و اخذ پذیرش از موسسات آموزشی این کشور دارید.
به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *