کانادا

شرایط تحصیل رشته پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا

کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی است و هر ساله تعداد بسیار زیادی دانشجوی بین المللی به این کشور مهاجرت می کنند. داشتن دانشگاه های برتر جهان با سیستم آموزشی پیشرفته و مقرون به صرفه بودن شهریه دانشگاه ها نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان، کانادا را به بهترین گزینه برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است و اما یکی از متداول ترین سوالات علاقمندان به رشته پزشکی این است که آیا می توانم در کانادا پزشکی بخوانم؟ در همین ابتدای مطلب به این سوال پاسخ می دهیم:

آیا می توانم در کانادا پزشکی بخوانم؟

17 دانشکده پزشکی در کانادا وجود دارد که دانشجویان برای پزشک شدن در آن به تحصیل مشغول می شوند. اما دانشجویان بین المللی نمی توانند بطور مستقیم وارد دانشکده پزشکی در کانادا شوند. علت این است که داوطلبان رشته پزشکی که شهروند کانادا نباشند و یا اقامت دائم کانادا را نداشته باشند، نمی توانند برای تحصیل در رشته پزشکی یا MD اپلای کنند. همچنین توجه داشته باشید که دانشگاه های کانادا رشته لیسانس پزشکی یا لیسانس جراحی ندارند. پس چطور دانشجویان بین المللی می توانند در رشته پزشکی در کانادا تحصیل کنند؟

دانشجویان بین المللی باید قبل از درخواست مستقیم برای رشته پزشکی یا MD، ابتدا برای دریافت مدرک لیسانس در علوم پایه و یا رشته مرتبط با پزشکی مانند لیسانس زیست شناسی به مدت 3 تا 4 سال در کانادا تحصیل کنند و بعد از دریافت مدرک لیسانس و شرکت در آزمون MCAT می توانند برای رشته پزشکی اپلای کنند. البته برخی از دانشگاه های کانادا رشته های 2 ساله برگزار می کنند که جهت آماده شدن برای درخواست در رشته پزشکی در کانادا است.

آزمون MCAT چیست؟

آزمون ورودی پزشکی یا Medical College Admission Test که به آن MCAT گفته می شود، یک آزمون استاندارد همراه با سوالات چند گزینه ای است که برای ارزیابی مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی، مهارت رایتینگ، مفاهیم علمی و اصول اولیه پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی طراحی شده است. این آزمون از 4 بخش تشکیل شده است. بخش های استدلال کلامی Verbal Reasoning، علوم فیزیک و علوم زیستی به صورت سوالات چند گزینه ای هستند و طیف امتیازبندی از 1 تا 15 است و بخش چهارم ارزیابی مهارت رایتینگ Writing Sample است که شامل نوشتن 2 مقاله است و حداقل نمره J و حداکثر نمره T در نظر گرفته می شود. مدت امتحان 4 ساعت و نیم است. تمامی متقاضیانی ورود به رشته پزشکی در کانادا باید در این آزمون شرکت کنند.

بنابراین به دانشجویان بین المللی که تمایل دارند در کانادا در رشته پزشکی تحصیل کنند توصیه می شود که ابتدا در رشته لیسانس زیست شناسی تحصیل کنند و سپس برای آزمون MCAT آماده شوند.

رشته پزشکی در کانادا

رشته پزشکی یا MD در کانادا شامل 2 سال دوره ی پیش بالینی یا pre-clinical courses و 2 سال دوره ی بالینی clinical training است که به آن rotation گفته می شود. توجه داشته باشید که بعد از اتمام دوره تحصیل در رشته پزشکی، این دانشگاه ها دوره های کارآموزی و اینترشیپ را برای کسب تجربه به دانشجویان ارائه می دهند.

البته برای دانشجویان بین المللی که علاقه مند به رشته های مرتبط با پزشکی در کانادا هستند، گزینه های دیگری نیز وجود دارد که ادامه تحصیل در این حوزه های تخصصی این امکان را فراهم می کند تا در سیستم خدمات درمانی کانادا به فعالیت مشغول شوند:

لیست برخی از رشته هایی که می توانند با رشته پزشکی در کانادا مرتبط باشند:

  • روانشناسی
  • فیزیولوژی
  • تحقیقات پزشکی
  • سلامت همگانی
  • علوم سلامت
  • علوم زیستی
  • تغذیه
  • زیست شناسی
  • فیزیوتراپی
  • شیمی دارویی
  • گیاهان دارویی
  • پرستاری
  • ژنتیک
  • زیست شناسی مولکولی
  • بیومدیکال ساینس
  • مهندسی بیومدیکال
  • رادیولوژی پزشکی
  • تصویربرداری تشخیصی

شرایط پذیرش در رشته پزشکی از دانشگاه های کانادا

در زمان اخذ پذیرش در رشته پزشکی از یکی از دانشگاه های کانادا که این رشته را ارائه می دهند باید شرایط زیر را داشته باشید و مدارک مورد نیاز را فراهم نمایید:

مدرک کارشناسی یا مدرک لیسانس مرتبط

همانطور که توضیح داده شد، متقاضیان ورود به رشته پزشکی نمی توانند بعد از اتمام دبیرستان و با مدرک دیپلم برای تحصیل پزشکی در کانادا اپلای کنند زیرا رشته ای مانند لیسانس پزشکی در کانادا وجود ندارد، در زمان اپلای برای رشته پزشکی باید مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط مانند لیسانس زیست شناسی داشته باشید. برای دانشجویان بین المللی توصیه می شود که مدرک لیسانس خود را از دانشگاه های کانادا دریافت کرده باشند.

مدرک بین المللی زبان انگلیسی

یکی از مهمترین مدارک برای تحصیل در کانادا، داشتن مدرک زبان انگلیسی است. یکی از متداول ترین مدارک بین المللی زبان انگلیسی که مورد قبول تمامی دانشگاه های کانادا است، مدرک آیلتس آکادمیک است و حداقل نمره مورد قبول در آزمون آیلتس آکادمیک 6.5 است. با این حال ممکن است دانشگاه هایی که رشته پزشکی را ارائه می دهند، نمره بالاتری معمولا نمره 7 را در نظر بگیرند. یکی دیگر از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی، آزمون تافل است که حداقل نمره مورد قبول در آن 79 است.

شرکت در آزمون MCAT (Medical College Admission Test)

آزمون MCAT در واقع آزمون ورودی رشته پزشکی در کانادا است و دانشگاه های کانادا که رشته پزشکی را ارائه می دهند معمولا نمره متفاوتی برای آزمون MCAT درخواست می کنند. در زمان اپلای برای رشته پزشکی باید نمره مورد قبول این آزمون را دریافت کرده باشید. معمولا نمره مورد قبول دانشگاه ها برای آزمون MCAT حداقل نمره 509 است.

سایر مدارک لازم برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی عبارتند از:

  • توصیه نامه آکادمیک (معمولا به 2 نامه یا ریکامندیشن نیاز است)
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV
  • دستاوردهای و سرتیفیکیت های مرتبط

مقاله پیشنهادی: تحصیل دندانپزشکی در کانادا

ددلاین اپلای برای رشته پزشکی کانادا

دانشگاه های کانادا معمولا در سه ترم پاییز (سپتامبر)، زمستان (ژانویه) و تابستان (می) دانشجو می پذیرند اما متداول ترین ترم ورودی یا اینتیک، ترم پاییز یا سپتامبر است. به طور کلی متقاضیان باید حداقل 8 ماه قبل از شروع ترم تحصیلی اپلای کرده باشند تا مهلت اپلای یا ددلاین برای ارسال درخواست پذیرش به اتمام نرسد.

برترین دانشگاه های پزشکی کانادا

دانشگاه های کانادا که رشته پزشکی را ارائه می دهند جزء برترین دانشگاه های کانادا هستند و شهرت علمی بین المللی دارند. این دانشگاه ها دارای سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیت آموزش بالا و تجهیزات آزمایشگاهی مدرن هستند. در ادامه 10 دانشگاه برتر کانادا که رشته پزشکی را ارائه می دهند و برای دانشجویان بین المللی مناسب هستند، لیست شده است:

نام دانشگاه

رتبه

سایت رسمی

1

دانشگاه تورنتو

رتبه 11

https://www.utoronto.ca

2

دانشگاه مک گیل

رتبه 22

https://www.mcgill.ca

3

دانشگاه بریتیش کلمبیا

رتبه 27

https://www.ubc.ca

4

دانشگاه مک مستر

رتبه 35

https://www.mcmaster.ca

5

دانشگاه مونترال

رتبه 100-51

https://www.umontreal.ca

6

دانشگاه آلبرتا

رتبه 100-51

https://www.ualberta.ca/index.html

7

دانشگاه کلگری

رتبه ی 150-101

https://www.ucalgary.ca

8

دانشگاه اتاوا

رتبه 150-101

https://www.uottawa.ca/en

9

دانشگاه وسترن آنتاریو

رتبه 150-101

https://www.uwo.ca

10

دانشگاه دالهاوزی

رتبه 200-151

https://www.dal.ca

11

دانشگاه لاوال

رتبه 200-151

https://www.ulaval.ca

12

دانشگاه کوئین

رتبه 200-151

https://www.queensu.ca

13

دانشگاه شربروک

رتبه 350-301

https://www.usherbrooke.ca

14

دانشگاه ساسکاچوان

رتبه 400-351

https://www.usask.ca

15

مانیتوبا

رتبه 400-351

http://www.umanitoba.ca

16

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

رتبه 450-401

https://www.mun.ca

17

دانشگاه لیکهد (Northern Ontario)

https://www.lakeheadu.ca

دانشگاه های بریتیش کلمبیا، آلبرتا، کلگری و وسترن نیز جز دانشگاه های برتر کانادا هستند که رشته پزشکی را ارائه می دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد برترین دانشگاه های کانادا و رتبه های جهانی آنها و همچنین مشاهده لیست کامل دانشگاه های کانادا براساس استان، به لینک زیر مراجعه نمایید:

مقاله پیشنهادی: لیست دانشگاه های کانادا

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

شهریه دانشگاه های کانادا برای تحصیل رشته پزشکی نسبت به کشورهای انگلیسی زبان دیگر مانند آمریکا، استرالیا و انگلیس مقرون به صرفه است و به این دلیل رقابت برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بسیار افزایش یافته است. میانگین شهریه سالانه تحصیل پزشکی در کانادا بین 30 هزار تا 125 هزار دلار کانادا است و به دانشگاه بستگی دارد. در جدول زیر شهریه سالانه برای تحصیل رشته پزشکی در 3 دانشگاه محبوب کانادا نشان داده شده است:

نام دانشگاه شهریه سالانه
دانشگاه تورنتو – University of Toronto 91 هزار و 760 دلار
دانشگاه دالهاوزی – Dalhousie University 36 هزار و 413 دلار
دانشگاه ترینیتی – Trinity Medical College 41 هزار و 400 دلار

 

توجه داشته باشید که این میزان شهریه مربوط به دانشجویان بین المللی است و شهریه برای دانشجویان داخلی کمتر است.

بورسیه برای تحصیل پزشکی در کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که به دانشجویان بین المللی بورسیه های متنوعی را ارائه می دهد. موسسات دولتی، دانشگاه ها و موسسات خصوصی یا غیردولتی به دانشجویان بین المللی کمک هزینه های تحصیلی ارائه می دهند و از این طریق آنها را برای ساختن آینده ای بهتر تشویق می کنند. البته بورسیه های تحصیلی معمولا به دانشجویان ممتاز با سوابق تحصیلی درخشان، دستاوردهای مرتبط و دارا بودن برتری علمی داده می شود.

دانشجویانی که واجد شرایط برای دریافت بورسیه هستند می توانند درخواست خود را از طریق وبسایت دانشگاه و یا موسسه مربوطه اپلای کنند. بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی معمولا تا سقف 40 هزار دلار کانادا بصورت سالانه است. در ادامه لیست برخی از بورسیه های تحصیلی کانادا را مشاهده می نمایید:

نوع بورسیه مبلغ بورسیه
بورسیه Shastri Indo-Canadian Institute (SICI) 500 تا 100 دلار
بورسیه Canadian Commonwealth 10 هزار دلار
بورسیه Ontario Graduate Scholarship Program 5 هزار دلار
بورسیه Quebec Provincial Government 25 تا 35 هزار دلار
بورسیه Trillium 40 هزار دلار
بورسیه Lester B. Pearson مبالغ متنوع
بورسیه Brokerfish هزار و 300 دلار
بورسیه Go Clean 4 هزار و 617 دلار
بورسیه Education Future 3 هزار و 600 تا 17 هزار دلار
بورسیه Outdoor Sports 2 هزار و 700 دلار

 

درآمد پزشکان در کانادا

متوسط حقوق سالانه یک فارغ التحصیل رشته پزشکی در کانادا 69 هزار و 615 دلار است. فارغ التحصیلان پزشکی در شروع فعالیت پزشکی خود، زمانی که تجربه کاری ندارند می توانند سالانه 34 هزار و 125 دلار کانادا درآمد داشته باشند. در ادامه حقوق سالانه برخی از مشاغل در حوزه پزشکی لیست شده است:

مشاغل حوزه پزشکی درآمد سالانه به دلار کانادا
پزشک متخصص از 465 هزار دلار
پزشک عمومی 120 هزار تا 240 هزار دلار
دندانپزشک 120 هزار تا 240 هزار دلار
دامپزشک 80 هزار تا 120 هزار دلار
داروساز 90 هزار تا 120 هزار دلار
پرستار 55 هزار تا 65 هزار دلار

 

مزیت های تحصیل پزشکی در کانادا

در ادامه برخی از اصلی ترین دلایلی را که دانشجویان بین المللی را تشویق می کند تا در کشور کانادا به تحصیل رشته پزشکی بپردازند، مشاهده می نمایید. در واقع لیست زیر مزیت های کشور کانادا برای تحصیل این رشته را نشان می دهد:

  • تحصیل در برترین دانشکاه های جهان
  • کیفیت آموزشی بالا و حضور بهترین اساتید و اعضای هیات علمی در دانشگاه ها
  • داشتن تجهیزات آزمایشگاهی مدرن و پیشترفته در سطح جهانی
  • مقرون به صرفه بودن یا مناسب بودن شهریه های دانشگاه نسبت به سایر کشورها
  • در دسترس بودن طیفی از بورسیه ها برای دانشجویان بین المللی
  • دادن اجازه کار work permit به دانشجو و همراه
  • امن ترین کشور جهان برای زندگی
  • تنوع فرهنگی و چندملیتی کانادا
  • فرصت های شغلی عالی بعد از فارغ التحصیلی
  • تقاضای بالا برای شغل پزشکی – آینده شغلی تضمین شده
  • ارائه طیف گسترده ای از رشته های پزشکی

جمع بندی:

تحصیل پزشکی در کانادا یکی از پرطرفدارترین و بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی به کانادا است زیرا می توانید در برترین دانشگاه های کانادا تحصیل کنید و بعد از فارغ التحصیلی نیز آینده شغلی درخشان و تضمین شده ای در کانادا و سایر کشورهای دنیا خواهید داشت. اگر در ایران زندگی می کنید و تصمیم دارید به عنوان یک دانشجوی بین المللی برای تحصیل پزشکی به کانادا مهاجرت کنید، لازم است یک نکته بسیار مهم را مدنظر قرار دهید.

برای تحصیل پزشکی در کانادا ابتدا باید از یک رشته علوم پایه مرتبط با رشته پزشکی مانند زیست شناسی در مقطع لیسانس پذیرش بگیرید، بعد از اتمام دوره لیسانس زیست شناسی که حدود 3 تا 4 سال طول می کشد، در آزمون ورودی رشته پزشکی که به آن MCAT گفته می شود شرکت کنید و با کسب نمره قبولی، برای رشته پزشکی از یکی از دانشگاه های کانادا پذیرش بگیرید. این مسیر تحصیلی یکی از بهترین و مطمئن ترین گزینه ها برای تحصیل پزشکی در کانادا برای دانشجویان بین المللی است زیرا کانادا رشته ای تحت عنوان لیسانس پزشکی ندارد و دانشجویان بین المللی نمی توانند به طور مستقیم بعد از اخذ دیپلم و اتمام دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی خود، به اخذ پذیرش در رشته پزشکی از دانشگاه ها کانادا اقدام نمایند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوال های متداول

1. آزمون MCAT چیست؟

  •  برای تحصیل در رشته ی پزشکی در دانشگاه های کانادا ابتدا باید لیسانس علوم پایه را دریافت کنید و سپس در آزمون MCAT پذیرفته شوید.

2. امکان کار دانشجویی برای دانشجویان پزشکی در کانادا وجود دارد؟

  • با داشتن ویزای تحصیلی این کشور و تحصیل بیشتر از 6 ماه دانشجویان می توانند در هفته تا سقف 20 ساعت کار کنند.

3. با داشتن مدرک زبان انگلیسی آیا نیاز به یادگیری زبان فرانسوی برای تحصیل در دانشگاه های کانادا وجود دارد؟

  • با داشتن مهارت در هر یک از زبان های انگلیسی یا فرانسوی می توانید در این کشور به تحصیل بپردازید.

4. آیا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های کانادا وجود دارد؟

  • دانشگاه های کانادا رایگان نیستند، اما برای دانشجویان ممتاز امکان دریافت بورسیه وجود دارد.

5. درآمد پزشکان در کانادا چه میزان است؟

  • گرایش های مختلف پزشکی درآمدهای متفاوتی دارند، اما بطور متوسط چیزی حدود 230 هزار دلار در سال خواهد بود.

6. رشته های پر تقاضای پزشکی در کانادا در چه زمینه هایی هستند؟

  • فیزیوتراپی، روانشناسی ,پرستاری و … از جمله رشته های پر طرفدار در کانادا هستند.

7. برای تحصیل در رشته ی دندانپزشکی چه شرایطی وجود دارد؟

  • برای تحصیل در رشته ی دندانپزشکی در کانادا نیازمند 2 تا 4 سال تحصیلات دانشگاهی پیش از ورود به دانشکده ی دندانپزشکی کانادا می باشید. در مورد اینکه تحصیلات دانشگاهی شما پیش از دندانپزشکی در چه حوزه ای باشد، محدودیتی وجود ندارد.

8. به چه دلیلی باید مدارک را معدل سازی کرد؟

  • معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور در صورتی امری ضروری خواهد بود که قصد داشته باشید به عنوان کارمند متخصص فدرال به کانادا مهاجرت کنید یا برای کار در حرفه ای خاص و یا برای تحصیل پزشکی درکانادا اقدام کنید. علاوه بر مدرک پزشکی، تجربه کاری و مدارک حرفه ای خود را نیز باید برای ارزشیابی و معادل سازی ارائه کنید.

9. اعتبار مدارک معادل سازی شده چه مدت است؟

  • مدت زمان اعتبار مدارک پس از تایید نهایی 5 سال می باشد که برای تمدید آن با رعایت شرایطی می توان اقدام کرد.

10. برای معادل سازی مدرک چه میزان باید هزینه کرد؟

  • هزینه ECA برای معادل سازی حدود 210 دلار است.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *