تحصیلی, چین

شرایط تحصیل پزشکی در چین

تحصیل پزشکی در چین

چین یکی از معروف ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است که قصد تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی را دارند. در چند سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی از کشور های آسیایی و آفریقایی برای تحصیل در رشته پزشکی که به آن MBBS گفته می شود به چین مهاجرت کرده اند. بدلیل اینکه کشور چین روی بخش آموزش بین المللی سرمایه گذاری کرده است، این کشور دارای دانشگاه های بین المللی انگلیسی زبان است که در فهرست برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته اند. از طرفی هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های چین نسبت به سایر کشورها بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. پس اگر به رشته پزشکی علاقه دارید و قصد دارید که در یک دانشگاه بین المللی معتبر با بودجه ای مناسب تحصیل کنید، تحصیل پزشکی در چین یکی از بهترین گزینه ها برای شماست.

نکته بسیار مهم در مورد تحصیل پزشکی در چین این است که مدرک پزشکی دانشگاه های چین دارای اعتبار بین المللی است و توسط سازمان ها جهانی مانند WHO و همچنین وزارت بهداشت ایران مورد تایید قرار گرفته است و فارغ التحصیلان می توانند در تمامی کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی به تحصیلات خود ادامه دهند و یا با مدرک پزشکی خود به طبابت مشغول شوند.

رشته پزشکی در چین

چین دارای دانشگاه های بین المللی است که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می کنند. دانشجویان بین المللی می توانند تحصیل خود را از مقطع لیسانس پزشکی Bachelor of Medicine و لیسانس جراحی Bachelor of Surgery آغاز کنند. همچنین امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز وجود دارد. رشته لیسانس پزشکی در چین یک دوره 6 ساله است که در 5 سال اول دروس پزشکی آموزش داده می شود و در سال آخر دوره کارآموزی یا انترنی وجود دارد که در این فرصت ارزشمند دانشجویان در محیط بیمارستان به ارتباط و درمان با بیماران تحت نظر اساتید می پردازند. در نهایت مدرک لیسانس پزشکی به فارغ التحصیلان اعطا می شود که معادل مدرک پزشکی عمومی است.

تحصیل پزشکی در چین به زبان انگلیسی

از آنجا که انگلیسی به طور گسترده ای به عنوان زبان مشترک جهان شناخته شده است، داشتن فرصتی برای تدریس توسط یک استاد انگلیسی می تواند یک امتیاز فوق العاده را برای دانشجویان بین المللی فراهم کند. خوشبختانه، بسیاری از دانشگاه های چین برنامه های تحصیل پزشکی در چین را ارائه می دهند که همگی توسط پزشکان مشهور بین المللی به زبان انگلیسی (یا چینی، اگر دانشجویان این گزینه را ترجیح می دهند) تدریس می شود. در حقیقت، اکثر دانشگاه های پزشکی چین در ردیف 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و برای دهه ها برنامه های MBBS (لیسانس پزشکی، لیسانس جراحی) با زبان انگلیسی را آموزش داده اند.

چین با داشتن دوره ها و برنامه های انگلیسی در تمام سطوح مخصوصا برای تحصیل پزشکی در چین، از برنامه های دوره کارشناسی تا برنامه های تحصیلات تکمیلی و حتی برنامه های دکترا، هر آنچه دانشجویان علاقه مند به تحصیل پزشکی در چین به آن نیاز دارند را دارد. این واقعیت که مجموعه ای از دانشگاههای این دانشگاه برای انجام سخنرانی های خود از زبان انگلیسی استفاده می کنند فقط به افزایش کیفیت آموزش و دسترسی به برنامه ها کمک می کند.

هزینه تحصیل پزشکی در چین

بطور میانگین هزینه تحصیل پزشکی در چین برای دانشجویان بین المللی بین 3200 دلار تا 6000 دلار بصورت سالانه است که شامل شهریه دانشگاه و هزینه اقامت می شود. به این دلیل است که گفته می شود چین یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی است زیرا هزینه تحصیل حتی در رشته پزشکی بسیار مقرون به صرفه است. همچنین دانشگاه های چین به دلیل تمایل به جذب دانشجویان بین المللی، انواع بورسیه های تحصیلی را نیز ارائه می دهند که بعد از انتخاب دانشگاه می توانید شرایط بورسیه را از وبسایت دانشگاه مشاهده نمایید یا از طریق کارشناسان پذیرش موسسه مهاجرتی آوات در جریان آخرین اطلاعات بورسیه های تحصیلی چین قرار بگیرید.

شهریه تعدادی از دانشگاه های برتر چین

نام دانشگاه هزینه
Jilin University 4400$
China Medical University 5850$
Dalian Medical University 4650$
Capital Medical University 5100$
Tianjin Medical University 4250$
Shandong Medical University 4400$
Fudan University 5400$
Nanjing Medical University 5200$
Zhejiang University 5850$
Wuhan University 5500$

شرایط اخذ پذیرش در رشته پزشکی از دانشگاه های چین

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های چین باهم متفاوت است و به ملیت دانشجو و نمرات او در دروس اصلی و معدل مرتبط است. اما بطور کلی اگر تصمیم دارید که در رشته پزشکی از یکی از دانشگاه های چین پذیرش بگیرید باید حداقل شرایط کلی زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدرک دیپلم و اتمام دوره 12 ساله تحصیل
  • داشتن نمرات خوب در دروس اصلی (کسب حداقل 55 درصد نمره کل در دروس زیست، شیمی، فیزیک و زبان انگلیسی)
  • رده سنی بین 16 تا 26 سال
  • نکته اول: شرکت در آزمون ورودی الزامی نیست. اما توجه داشته باشید که تعداد کمی از دانشگاه ها قبل از صدور نامه پذیرش، مصاحبه آنلاین انجام می دهند.
  • نکته دوم: به دلیل اینکه زبان تدریس انگلیسی است، داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی نیاز است و بنابراین ممکن از دانشگاه از شما مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل بخواهد. البته اگر هنوز برای شرکت در آزمون زبان آماده نیستید نگران نباشید زیرا این مورد نمی تواند مانعی برای ورود شما به رشته پزشکی باشد زیرا اکثر دانشگاه های چین برای دانشجویان بین المللی دوره های زبان انگلیسی برگزار می کنند تا به مهارت کافی در این زمینه برسند.

اطلاعات لازم برای تحصیل پزشکی در چین در جدول زیر بطور خلاصه لیست شده است:

ددلاین اپلای برای ترم بهار آخر ماه مارچ – March
ددلاین اپلای برای ترم پاییز دهم ماه دسامبر – December
شرط پذیرش کسب 60 درصد نمرات دروس اصلی و معدل
آیلتس یا تافل اجباری نیست
هزینه ثبت نام 400 تا 800 RMB
شهریه سالانه دانشگاه + هزینه اقامت 18000 تا 40000 RMB
هزینه ماهانه خوراک 1000 RMB
زبان تدریس برای رشته پزشکی انگلیسی
طول دوره تحصیل 1+5
محدودیت سنی 16 تا 26 سال

 

مراحل اخذ پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های چین

اکثر دانشگاه های چین هر ساله در ترم پاییز که شروع آن در ماه سپتامبر است، دانشجویان بین المللی را پذیرش می کنند. در ادامه مراحل اپلای برای رشته پزشکی در دانشگاه های چین شرح داده شده است:

  • مرحله اول: اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست برای پذیرش در رشته پزشکی را بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه تکمیل نمایید. توجه داشته باشید که تمامی جزئیات را به درستی پر کنید.
  • مرحله دوم: کپی های الکترونیک مدارک خود را آپلود کنید. برای تهیه کپی های الکترونیک از مدارک باید از اصل مدارک اسکن رنگی بگیرید و سپس فایل های پی دی اف آنها را در محل مشخص شده بارگذاری کنید. توجه داشته باشید که اگر دانشگاه اپلیکیشن فی مشخص کرده است حتما قبل از سابمیت نهایی آن را پرداخت کنید.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه دانشگاه با درخواست پذیرش شما موافقت کرد، از طریق ایمیل به شما اطلاع می دهد. بعد از دریافت نامه پذیرش باید آفر خود را تایید کنید و در مرحله بعد دانشگاه برای شما دعوتنامه ارسال می کند تا از طریق آن بتوانید برای ویزای تحصیلی چین اقدام کنید.
  • مرحله چهارم: بعد از دریافت دعوتنامه دانشگاه می توانید برای ویزای دانشجویی خود اقدام نمایید. توجه داشته باشید که قبل از اقدام برای ویزا باید مبلغی از شهریه دانشگاه را بصورت آنلاین پرداخت کنید.
  • نکته اول: تمامی مدارک ارسالی باید ترجمه رسمی شده باشند و در زمان ارسال مدارک کپی های الکترونیک اصل مدارک بهمراه ترجمه ها ارسال شود.
  • نکته دوم: هزینه اپلیکیشن فی ممکن است حدود 1000 تا 2000 RMB (واحد رسمی پول چین) باشد. صدور نامه پذیرش تحصیلی تقریبا 7 تا 10 روز کاری زمان می برد و صدور ویزای تحصیلی چین نیز حدودا 30 تا 40 روز کاری زمان می برد و به وزارت آموزش چین و اداره مهاجرت آن بستگی دارد.

لیست مدارکی که باید در زمان اپلای داشته باشید:

  • مدرک تحصیلی دیپلم بهمراه ریز نمرات
  • پاسپورت
  • عکس دیجیتال با پس زمینه سفید
  • گواهی پزشکی
  • نامه عدم سوء پیشینه

مقاله مرتبط: تحصیل داروسازی در چین

لیست دانشگاه های چین برای تحصیل در رشته پزشکی

چین دارای دانشگاه های بسیار زیادی است. بنابراین انتخاب یک دانشگاه مناسب برای تحصیل پزشکی در چین کار ساده ای نیست. در این قسمت ابتدا لیست کاملی از دانشگاه هایی که رشته پزشکی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند ارائه می کنیم و سپس اطلاعات کامل و کاربردی 8 دانشگاه برتر چین برای تحصیل در رشته پزشکی مطرح می شود.

  1. دانشگاه پزشکی Anhui
  2. دانشگاه Beihua
  3. دانشگاه پزشکی پایتخت – Capital Medical University
  4. دانشگاه پزشکی چین – China Medical University
  5. دانشگاه پزشکی Chongqing
  6. دانشگاه پزشکی – Dalian
  7. دانشگاه Fudan
  8. دانشگاه پزشکی Fujian
  9. دانشگاه پزشکی Guangxi
  10. دانشگاه پزشکی Guangzhou
  11. دانشگاه پزشکی Harbin
  12. دانشگاه پزشکی Hebei
  13. دانشگاه علم و صنعت Huazhong
  14. دانشگاه Jiangsu
  15. دانشگاه Jilin
  16. دانشگاه Jinan
  17. دانشگاه پزشکی Jinzhou
  18. دانشگاه پزشکی Kunming
  19. دانشگاه پزشکی Nanjing
  20. دانشگاه Nantong
  21. دانشگاه Ningbo
  22. دانشگاه پزشکی Ningxia
  23. کالج پزشکی North Sichuan
  24. دانشگاه Qingdao
  25. دانشگاه Shandong
  26. دانشگاه Shantou
  27. دانشگاه Shihezi
  28. دانشگاه Sichuan
  29. دانشگاه جنوب شرقی – Southeast University
  30. دانشگاه پزشکی جنوب شرقی – Southern Medical University
  31. دانشگاه پزشکی جنوب غربی – Southwest Medical University
  32. دانشگاه Sun Yat-sen
  33. دانشگاه Suzhou
  34. دانشگاه Three Gorges
  35. دانشگاه پزشکی Tianjin
  36. دانشگاه Tongji
  37. دانشگاه پزشکی Wenzhou
  38. دانشگاه Wuhan
  39. دانشگاه Xiamen
  40. دانشگاه Xi’an Jiaotong
  41. دانشگاه پزشکی Xinjiang
  42. کالج پزشکی Xuzhou
  43. دانشگاه Yangzhou
  44. دانشگاه Zhejiang
  45. دانشگاه Zhengzhou

نکته: رتبه جهانی و کشوری دانشگاه های بالا را می توانید در مطلب تحصیل در چین مشاهده نمایید.

معرفی 8 دانشگاه برتر چین برای تحصیل در رشته پزشکی

چین دارای 45 دانشگاه است که لیسانس پزشکی و جراحی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. در اینجا 8 دانشگاه برتر چین برای تحصیل در رشته پزشکی معرفی شده اند:

دانشگاه پزشکی Shantou

دانشگاه پزشکی شانتو که نام کامل آن Shantou University Medical College است و به اختصار به آن SUMC گفته می شود، در یک شهر ساحلی بسیار زیبا در استان Guangdong چین واقع شده است. جالب است بدانید که اکثر دوره های آموزش پزشکی در چین 6 ساله است اما این دانشگاه لیسانس پزشکی MBBS را 5 ساله ارائه می کند. این دانشگاه دارای 2 پردیس است که در چند سال اول در یکی از پردیس های آن به تحصیل پزشکی مشغول می شوید و سپس برای آموزش مهارت های بالینی در پردیس دیگر دانشگاه مشغول به یادگیری می شوید. تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی این دانشگاه بسیار مدرن و پیشرفته است و دانشجویان پزشکی این دانشگاه می توانند با سایر دانشگاه های معتبر جهان مانند دانشگاه استنفورد و آلبرتا به تبادل اطلاعات و همکاری های علمی پژوهشی بپردازند. سایر اطلاعات مورد نیاز در مورد این دانشگاه را در جدول زیر مشاهده نمایید:

ترم ورودی سپتامبر هر سال (فقط یکبار در سال اینتیک دارد)
ددلاین اپلای اواسط ماه جولای – July
شهریه سالانه 6186 دلار
بورسیه تحصیلی Outstanding Foreign Student Scholarship

 

دانشگاه پزشکی Nanjing

دانشگاه پزشکی نانجینگ که نام کامل آن Nanjing Medical University است و به اختصار به آن  NJMUگفته می شود، در شهر Nanjing، شهر فرهنگ و تاریخ چین واقع شده است. لیسانس پزشکی این دانشگاه 6 سال طول می کشد. اطلاعات مورد نیاز در مورد این دانشگاه را در جدول زیر مشاهده نمایید:

ترم ورودی سپتامبر هر سال (فقط یکبار در سال اینتیک دارد)
ددلاین اپلای آخر ماه ژوئن – June
شهریه سالانه 5252 دلار
بورسیه تحصیلی Jasmine Jiangsu Government Scholarship

 

دانشگاه پزشکی Zhejiang

دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ که نام کامل آن Zhejiang University School of Medicine است و به اختصار به آن ZUSM گفته می شود در Hangzhou یکی از پربازدیدترین مکان های گردشگری چین واقع شده است. رشته پزشکی این دانشگاه 6 ساله است و در سطح بین المللی شهرت دارد. اطلاعات مورد نیاز در مورد این دانشگاه را در جدول زیر مشاهده نمایید:

ترم ورودی سپتامبر هر سال (فقط یکبار در سال اینتیک دارد)
ددلاین اپلای اواسط ماه جولای – July
شهریه سالانه 6619 دلار
بورسیه تحصیلی Chinese Government Scholarship

 

کالج پزشکی Shanghai دانشگاه Fudan

کالج پزشکی شانگهای دانشگاه فودان که نام کامل آن Shanghai Medical College of Fudan University است و به اختصار به آن SHMC گفته می شود در Xujiahui که یک منطقه تجاری شانگهای است، واقع شده است. دوره لیسانس پزشکی این دانشگاه 6 سال طول می کشد. جالب است بدانید که می توانید دوره کارآموزی خود را در چین و یا کشور دیگری انجام دهید. این دانشگاه به شما کمک می کند تا مناسب ترین بیمارستان را برای انجام کارآموزی انتخاب کنید. اطلاعات مورد نیاز در مورد این دانشگاه را در جدول زیر مشاهده نمایید:

ترم ورودی سپتامبر هر سال (فقط یکبار در سال اینتیک دارد)
ددلاین اپلای اواسط ماه جولای – July
شهریه سالانه 11598 دلار
بورسیه تحصیلی Outstanding Foreign Student Scholarship

 

دانشگاه پزشکی Guangzhou

دانشگاه پزشکی گوانگژو که نام کامل آن Guangzhou Medical University است و به اختصار به آن GMU گفته می شود در گوانگژو یکی از سه شهر بزرگ چین واقع شده است. این دانشگاه پردیس بی نظیری دارد و از نظر کیفیت آموزشی و کادر آموزش و اساتید معروف است. رشته پزشکی این دانشگاه 6 ساله است. اطلاعات مورد نیاز در مورد این دانشگاه را در جدول زیر مشاهده نمایید:

ترم ورودی سپتامبر هر سال (فقط یکبار در سال اینتیک دارد)
ددلاین اپلای هفته اول ماه جولای – July
شهریه سالانه 4639 دلار
بورسیه تحصیلی Guangzhou Government Scholarship

 

دانشگاه پزشکی پایتخت

دانشگاه پزشکی پایتخت که نام کامل آن Capital Medical University است و به اختصار به آن CCMU گفته می شود، در پکن چین واقع شده است. این دانشگاه دارای پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و هیئت علمی بین المللی با 994 دستیار آموزشی و 548 استاد برجسته است. رشته لیسانس پزشکی این دانشگاه 6 ساله است و دانشجویان می توانند دوره کارآموزی خود را در 14 بیمارستان وابسته به این دانشگاه انجام دهند. اطلاعات مورد نیاز در مورد این دانشگاه را در جدول زیر مشاهده نمایید:

ترم ورودی سپتامبر هر سال (فقط یکبار در سال اینتیک دارد)
ددلاین اپلای هفته اول ماه ژوئن – June
شهریه سالانه 7732 دلار
بورسیه تحصیلی Beijing Government Scholarship

 

دانشگاه پزشکی Tongji

دانشکده پزشکی دانشگاه تونگجی که نام کامل آن Tongji University School of Medicine است و به اختصار TUSM گفته می شود در شانگهای، پایتخت مالی چین واقع شده است. رشته لیسانس پزشکی این دانشگاه 6 ساله است و در زمینه تحقیقاتی و پژوهشی جز پیشروترین دانشگاه های چین محسوب می شود. اطلاعات مورد نیاز در مورد این دانشگاه را در جدول زیر مشاهده نمایید:

ترم ورودی سپتامبر هر سال (فقط یکبار در سال اینتیک دارد)
ددلاین اپلای ماه می – May
شهریه سالانه 6959 دلار
بورسیه تحصیلی Dean Scholarship و Tongji Presidential Scholarship و غیره

 

دانشگاه پزشکی  Jinzhou

دانشگاه پزشکی جینژو که نام کامل آن Jinzhou Medical University است و به اختصار به آن JZMU گفته می شود، در شمال شرقی چین و در شهر جینژو واقع شده است. دوره لیسانس پزشکی این دانشگاه 6 ساله است و دوره کارآموزی آن در اولین بیمارستان وابسته دانشگاه پزشکی لیائونینگ (LMU) انجام می شود. اطلاعات مورد نیاز در مورد این دانشگاه را در جدول زیر مشاهده نمایید:

ترم ورودی سپتامبر هر سال (فقط یکبار در سال اینتیک دارد)
ددلاین اپلای آخر ماه آگوست – August
شهریه سالانه 5412 دلار
بورسیه تحصیلی Chinese Government Scholarships

مقاله مرتبط: تحصیل دندانپزشکی درچین

در پایان می توان جمع بندی کرد که کشور چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا، به دلیل دارا بودن فرهنگ غنی، سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیت جهانی، دانشگاه های بین المللی و انگلیسی زبان و از همه مهمتر شهریه و هزینه های زندگی بسیار پایین و مقرون به صرفه، یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی است. سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی جذب دانشگاه های چین می شوند زیرا مدرک پزشکی دانشگاه های چین دارای اعتبار بین المللی است و تدریس نیز به زبان انگلیسی انجام می شود. نکته مثبت دیگر این است که اکثر دانشگاه های چین دوره زبان انگلیسی و پیش دانشگاهی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که باعث شده پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه های چین ساده باشد. دانشگاه های چین دارای رتبه های جهانی برتر هستند و دریافت یک مدرک بین المللی معتبر در یک رشته دانشگاهی پر تقاضا مانند پزشکی می تواند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (8 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *