کاری, نروژ

دریافت ویزای کار کشور نروژ

شرایط اخذ ویزای کاری کشور نروژ

کشور نروژ یکی از کشورهای اروپایی پیشرفته با اقتصادی فعال است. نرخ بیکاری در 5 سال گذشته در این کشور کمتر از 5 درصد اعلام شده است. کیفیت بالا و زندگی و رفاه اجتماعی در این کشور، علی رغم هزینه های بالای زندگی سالانه مهاجران بسیاری را به این کشور جذب می نماید. اگر شما هم خواهان مهاجرت کاری به کشور نروژ هستید تا یک زندگی آرام و با کیفیت را تجربه نمایید، حتما تا پایان این مقاله ما را همراهی فرمایید تا کلیه اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه دریافت ویزای کاری کشور نروژ و انواع آن را به دست آورید.

خوب است بدانید که در گذشته مهم ترین قوم ساکن در این کشور وایکینگ ها بودند. زبان مردم این کشور نروژی است. این زبان به زبان های دانمارکی و سوئدی شباهت بسیار دارد. غالب مردم این کشور مسیحی هستند.

شرایط بازار کار نروژ

کشور کوهستانی نروژ با نرخ پایین بیکاری و تورم خود از شرایط اقتصادی و کاری مساعدی برخوردار است. سطح رفاه و کیفیت زندگی در این کشور بالا است و فرهنگ برابری جنسیتی در تمامی زمینه ها به خصوص کار متداول می باشد. به طوری که اختلاف درآمد مردان و زنان در این کشور تنها 4 درصد گزارش می شود. یعنی زنان نروژی حتی در مقایسه با زنان آلمانی، اتریشی، رومانیایی و… از شرایط مطلوب تری برخوردار هستند. چنین مزایایی کشور نروژ را به یک گزینه عالی برای مهاجرت کاری تبدیل کرده است. به طوری که تقریبا 5 درصد جمعیت نیروی کار این کشور را مهاجران تشکیل می دهند.

عمده درآمد کشور نروژ از معادن نفت، گاز، سنگ آهن، ذغال سنگ، روی، مس، صنایع شیلات، کشتیرانی، خودروسازی، ذوب آهن و جنگلداری، تولید کاغذ، خمیر چوب و… آن است.

اگر می خواهید بیشتر در مورد شرایط کار در این کشور بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله شرایط کار در نروژ را مطالعه فرمایید.

درباره ویزای کار این کشور

به طور کلی تمامی شهروندان کشورهای خارج اتحادیه اروپا باید قبل از ورود به کشور نروژ، برای دریافت ویزای این کشور درخواست دهند. برای کار و اقامت در این کشور دریافت ویزای کار الزامی محسوب می شود. کشور نروژ همانند بسیاری دیگر از کشورها دارای چندین نوع ویزای کار است.

انواع این ویزای کشور نروژ

همانطور که گفتیم کشور نروژ دارای چند نوع ویزای کاری متفاوت می باشد. هر کدام از این ویزاها شرایط متفاوتی برای دریافت دارند. همچنین هر یک با ویژگی های خاص خود، امکانات متفاوتی را در خدمت شما قرار می دهد. در ادامه این مقاله ما انواع ویزای کاری نروژ را نام برده و آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

ویزای کار پس از فراغت از تحصیل

فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور نروژ قطعا از شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در این کشور، برخوردار هستند. در واقع کسانی که در یکی از دانشگاه های کشور نروژ تحصیل کرده اند، امکان دریافت ویزای کار پس از فراغت از تحصیل کشور نروژ را خواهند داشت. با داشتن این ویزا افراد قادر خواهند بود بعد از اخذ مدرک تحصیلی خود مدتی در این کشور بمانند و به جست و جوی کار بپردازند.

ویزای کار جاب آفر

دریافت دعوت نامه شغلی یا جاب آفر از بهترین و مطمئن ترین روش های دریافت ویزای کاری این کشور است. البته دریافت چنین دعوت نامه ای کار سختی خواهد بود. چرا که کشور نروژ همانند بسیاری از کشورهای اروپایی اولویت استخدامی را برای شهروندان کشور خود یا شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا قائل است. در واقع رویه کار به این صورت است که کارفرمای نروژی ابتدا آگهی استخدام خود را در خود کشور نروژ و سپس در اتحادیه اروپا منتشر می سازد. در صورت پیدا نشدن نیروی کار ماهر مناسب برای آن فرصت شغلی بعد از 6 ماه، کارفرمای نروژی می تواند به شهروندی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا دعوت نامه شغلی ارسال نماید.

شما با داشتن این دعوت نامه شغلی می توانید ویزای کاری کشور نروژ را دریافت نمایید. توجه داشته باشید در این دعوت نامه شغلی باید میزان دستمزد پرداختی به شما حتما ذکر شده باشد. میزان این دستمزد نباید از میانگین دستمزد شاغلین در نروژ کمتر باشد.

ویزای کار family stream

متقاضیان کار در کشور نروژ بعد از دریافت ویزای کاری این کشور می توانند در این کشور شروع به کار نمایند. بعد از شروع به کار آن ها قادر به بردن همراهان خود به این کشور خواهند بود. در واقع این ویزای کاری نوعی ویزای همراه محسوب می شود. منظور از همراه شریک زندگی، فرزندان زیر 18 سال و به طور کلی همه کسانی که تحت سرپرستی شخص شاغل در نروژ قرار دارند، می توانند برای دریافت این نوع ویزای کاری اقدام نمایند.

ویزای مهاجران تجاری در نروژ

این ویزا مختص کسانی است که برای یک مدت کوتاه به این کشور مهاجرت کرده و مشغول به کار می شوند. در واقع این افراد برای کار در یک پروژه برای حداکثر 3 ماه می توانند این ویزا را کسب نمایند. توجه داشته باشید که این نوع ویزای کاری مختص 3 گروه ار متقاضیان زیر است:

  • متخصصین فنی
  • بازرسان و تعمیرکاران ماشین آلات یا تجهیزات فنی
  • دارندگان اطلاعات و دانش درباره ماشین آلات و تجهیزات فنی

ویزای کار تا اقامت

شما با دریافت ویزای کاری کشور نروژ می توانید برای یک سال در این کشور کار و اقامت داشته باشید. با به پایان رسیدن این یک سال شما می توانید برای یک سال دیگر آن را تمدید نمایید. نهایتا با گذشت 3 سال از ورود شما به این کشور و در صورت کار مداوم، پرداخت به موقع مالیات و بیمه شما می توانید برای اقامت دائم این کشور اقدام نمایید.

ویزای کاری استعداد های درخشان Special Individual (مربوط به حوزه های هنر، فرهنگ، ورزش و…)

این ویزا مختص اشخاصی است که از یک استعداد یا قابلیت خاص برخوردار هستند. در واقع این اشخاص دستاوردهایی در سطح بین المللی به دست آورده اند و چهره های سرشناسی در زمینه کاری خود به حساب می آیند. مانند ورزشکاران بین المللی، چهره های فرهنگی و هنری جهانی و…

ویزای امور مذهبی

افرادی دارای سابقه در آموزش و ترویج امور مذهبی مانند و اعظان مذهبی، می توانند برای دریافت این نوع ویزای کاری و اقامت کوتاه مدت در این کشور اقدام نمایند.

ویزای رویداد یا هدف خاص

با برگزاری یک رویداد یا برنامه خاص در کشور نروژ، قطعا افراد بسیاری از سایر کشورهای دنیا برای شرکت در این رویداد یا برنامه تقاضای این ویزا را خواهند داد. مثلا: پژوهشگران و دانشمندان جهت شرکت در سمینارهای علمی بین المللی، ورزشکاران برای شرکت در مسابقات ورزشی، هنرمندان برای شرکت در نمایشگاه ها و فستیوال های هنری و… می توانند از این نوع ویزای کاری استفاده نمایند.

ویزای کار مربوط به لیست مشاغل مورد نیاز

در کشور نروژ همانند سایر کشورهای دنیا لیستی انتشار می یابد تحت عنوان لیست مشاغل مورد نیاز، در واقع در این لیست فرصت های شغلی که با کمبود نیروی کار ماهر روبه رو هستند ذکر می شود.

شما می توانید به این لیست مراجعه نمایید تا از فرصت های شغلی این کشور اطلاع یابید. در صورت دارا بودن شرایط کاری، تحصیلی، سن و… می توانید برای دریافت آن فرصت شغلی اقدام نمایید.

ویزای کار کارگران فصلی

در کشور نروژ مانند برخی از کشورهای دنیا شغل هایی تنها برای یک فصل خاص وجود دارند. برای مثال در این کشور برخی از شغل های مربوط به کشاورزی و ماهیگیری مانند برداشت توت فرنگی ها در تابستان و… نیاز به کارگران فصلی دارند.

کارگران فصلی بدون نیاز به دانستن زبان نروژی می توانند این نوع ویزا را کسب کرده و حداکثر تا 6 ماه در این کشور اقامت داشته باشند و به کار مشغول شوند. معمولا پروسه دریافت این نوع ویزای کاری 4 تا 5 هفته به طول می انجامد.

ویزای کاری خود اشتغالی یا سرمایه گذاری

برای خود اشتغالی و ایجاد کسب و کار خود در کشور نروژ، شما باید ثابت کنید که از دانش، مهارت، تجربه و وضعیت مالی مناسب جهت ایجاد بیزنس خود برخوردار هستید. همچنین حداقل سود ناخالص شما سالانه شما باید در حدود 236406 کرون نروژ باشد.

شرایط اخذ ویزای کاری کشور نروژ

شرایط مورد نیاز برای دریافت هر کدام از ویزاهای کاری کشور نروژ متفاوت می باشد اما به طور کلی می توانیم شرایط زیر را به عنوان شرایط مورد نیاز برای دریافت ویزای کار کشور نروژ بدانیم:

  • داشتن حداقل سن 18 سال
  • داشتن تسلط کافی به زبان نروژی یا انگلیسی
  • برخورداری از نامه تاییدیه شغلی امضا شده توسط کارفرمای سابق
  • داشتن تجربه و سابقه کاری مرتبط
  • داشتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای نروژی با حقوق مشخص شده
  • برخورداری از رزومه تحصیلی قوی
  • پیدا کردن محلی جهت اقامت در طول مدت کار
  • داشتن تمکن مالی و سرمایه کافی برای کار و زندگی در این کشور
  • و…

مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزای نروژ

علاوه بر شرایط ذکر شده در بخش قبل، شما ملزم به ارائه مدارک ذیل برای اخذ ویزای کاری کشور نروژ هستید:

  • فرم تکمیل شده و امضا شده درخواست برای یکی از انواع ویزای کاری
  • اصل گذرنامه یا پاسپورت معتبر همراه کپی آن
  • گواهی نشان دهنده نداشتن هیچ نوع سابقه کیفری و جنایی
  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • مدارکی برای اثبات مناسب بودن وضعیت مالی فرد متقاضی مانند گردش حساب بانکی
  • نشان دادن مدرکی مبنی بر مشخص بودن محل اقامت در طول مدت حضور و کار در این کشور
  • عکس پرسنلی رنگی با ویژگی های عکس پاسپورت
  • نامه امضا شده پیشنهاد شغلی یا جاب آفراز سوی کارفرمای معتبر نروژی
  • گواهی سلامت مبنی بر نداشتن هیچ نوع بیماری
  • و ….

اخذ ویزای کاری کشور نروژ

قطعا مهاجرت کاری به کشور پیشرفته نروژ اتفاق خوشایندی خواهد بود. اما باید بدانید که شرایط زندگی در هر کشوری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. بنابراین می توان گفت که منطقی ترین کار در گام اول مطالعه و تحقیق درباره این کشور و ویژگی های آن خصوصا شرایط کاری، میزان دستمزد، میزان ساعت کار و… می باشد.

خوشبختانه ما به عنوان یک موسسه حقوقی و مهاجرتی با سابقه و متخصص امکان دستیابی شما به چنین اطلاعاتی را فراهم کرده ایم. در واقع شما با مطالعه مقالات موجود در این سایت می توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورید.

برای اخذ ویزای کاری کشور نروژ همانند سایر کشورها شما باید ابتدا مدارک و فرم های مورد نیاز را جمع آوری و آماده سازی نمایید. سپس این مدارک و فرم های تکمیل شده را به سفارت کشور نروژ در ایران تحویل دهید. این سفارت با انجام بررسی ها و ارزیابی های مورد نیاز، در نهایت نتیجه را به شما اعلام می دارد.

هزینه دریافت این ویزا

همانطور که گفته شد برای دریافت ویزای کاری کشور نروژ شما باید تمامی مدارک و فرم های کامل شده را به سفارت این کشور واقع در شهر تهران تحویل دهید. این سفارت تمامی مدارک و فرم های شما را به دقت بررسی کرده و در پایان نتیجه را به شما ابلاغ می کند. این فرآیند اعلام نتیجه حدود 4 تا 5 ماه زمان می برد.

انجام این پروسه بررسی و ارزیابی حدود 3200 تا 3700 کرون نروژ یا 334 تا 386 یورو هزینه خواهد داشت. این هزینه صرفا برای ارزیابی مدارک و فرم های شما است و هیچ ارتباطی با مثبت یا منفی بودن نتیجه نهایی درخواست شما ندارد. همچنین این هزینه به هیچ عنوان قابلیت استرداد ندارد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1.در حال حاضر مشاغل مورد نیاز کشور نروژ کدام ها هستند؟

  • مهندسی نفت و گاز
  • پزشکی
  • بانکداری
  • آشپزی
  • مهندسی کشاورزی
  • هتلداری
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • آرایشگری
  • مهندسی انرژی
  • مهندسی عمران
  • مدیریت
  • پرستاری
  • و…

2. میزان حقوق یا دستمزد شاغلین کشور نروژ به طور میانگین چقدر است؟

  • به طور میانگین شاغلین در کشور نروژ حدود 27000 کرون در ماه درآمد دارند. به عبارت دیگر میزان درآمد شاغلین این کشور در سال بین 90.000 تا 2.958.000 کرون برآورد می شود.

3. برای کار در کشور نروژ باید به چه زبانی تسلط داشته باشیم؟

  • قطعا برای کار در کشور نروژ شما باید به زبان نروژی تسلط داشته باشید. البته از آنجایی که این زبان با زبان های دانمارکی و سوئدی شباهت بسیاری دارد، بنابراین تسلط به یکی از زبان های دانمارکی یا سوئدی هم کافی خواهد بود. البته بعضی مشاغل مانند کارگران فصلی نیازی به دانستن زبان این کشور نخواهند داشت.

4.مطابق با قانون کار کشور نروژ میزان ساعات کاری در این کشور به چه صورت است؟

  • مطابق با قانون کار کشور نروژ شاغلین این کشور حداکثر روزانه تا 9 ساعت اجازه کار دارند. البته شب کاری و کار در روزهای تعطیل و یکشنبه ها تنها در صورت حیاتی بودن آن شغل مجاز است.

5.سایت های کاریابی نروژی معتبر برای پیدا کردن فرصت شغلی و ارتباط با کارفرمایان نروژی کدام ها هستند؟

  • Randstad
  • JobbDirekte
  • Indeed Norway
  • Jobs For All
  • StepStone Norway
  • Nav.no
  • Finn Job
  • jobs oslo
  • Jobs in Oslo
  • indeed
  • monster
  • و…

اگر سوالی در خصوص مهاجرت به نروژ دارید، خوشحال می شویم پاسخ آن را به شما بدهیم. برای دریافت پاسخ خود می توانید سوالتان را از طریق بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

4.7/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *