آذربایجان, کشورها

مهاجرت به جمهوری آذربایجان

راه های مهاجرت به جمهوری آذربایجان

شرایط مهاجرت به آذربایجان در سال 2022 را به همراه بهترین راه های مهاجرت به این کشور برای ایرانیان را در این مقاله توضیح داده ایم. اگر به فکر مهاجرت به کشور آذربایجان هستید حتما این مقاله را تا پایان بخوانید.

چرا مهاجرت به آذربایجان؟

جمهوری آذربایجان ثروتمندترین همسایه ما است که نرخ بیکاری در آنجا تقریبا صفر است و برای کار و تحصیل شرایط بسیار مناسبی دارد. این کشور شهرت چشمگیر خود را از اواخر دهه 1990 میلادی پس از بهره گیری گسترده از ذخایر نفت و گاز و صادرات آن بدست آورد. این در حالی است که کمتر از یک سال بعد با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 30 اکتبر 1991 اعلام استقلال کرد.

آذربایجان بزرگترین کشور در منطقه قفقاز به شمار می آید و پایتخت آن شهر باکو است. این کشور علاوه بر ایران با روسیه، گرجستان، ترکیه و ارمنستان نیز همسایه است. جمعیت آذربایجان حدود 10 میلیون نفر و وسعت آن 86 هزار کیلومتر مربع است. اکثریت مردم آذربایجان پیرو دین اسلام و مسلمان هستند. اقلیت بسیار کوچک مسیحی هم در این کشور ساکن هستند. زبان رسمی کشور آذربایجان ترکی آذربایجانی و واحد پولی این کشور منات است. چرخ های عمده اقتصادی جمهوری آذربایجان بر صادرات نفت و گاز می چرخد.

درباره ی وضعیت صنعت توریست در این کشور نیز باید گفت که جمهوری آذربایجان به سواحل دریای خزر اشراف دارد و کشوری نسبتا سرسبز با مناظر طبیعی و آداب و رسوم منحصر بفرد است که سالانه توجه هزاران توریست و جهانگرد را از سرتاسر کره زمین به خود جلب می کند.

به طور کلی درباره مهاجرت به آذربایجان به صورت خلاصه و در یک جمله باید گفت که شرایط مهاجرت به این کشور با کشور های اروپایی کمی متفاوت تر است، بدین معنا که در صورت پرداخت به موقع مالیات و اجازه اقامت، افراد خارجی و مهاجرین در آذربایجان حق تحصیل، کار، سرمایه گذاری، استفاده از مراکز درمانی، بانک و ازدواج را خواهند داشت ولی فاقد حق رای هستند و مشمول خدمت سربازی نمی شوند.

مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری

اگر قصد مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری را داشته باشید باید گفت که دولت آذربایجان برنامه های متنوعی را در جهت جذب سرمایه خارجی و سرمایه گذاری اتخاذ کرده است. در ادامه به برسی هر یک از این برنامه ها به طور خلاصه خواهیم پرداخت:

1. خرید واحد تجاری

بر طبق قوانین جدید  سرمایه گذاری دولت آذربایجان هر فردی میتواند با ایجاد یک برنامه سرمایه گذاری در ساخت پروژه های ساختمانی دولتی یا پروژه های معرفی شده به دولت، به شرط آن که ارزش این سرمایه گذاری بیش از 500 هزار منات باشد، موفق به اخذ اقامت موقت این کشور شود. این اقامت ابتدا تنها 6 ماه اعتبار دارد و در مرحله بعد برای دو دوره ی یک ساله و سپس برای 5 سال تمدید خواهد شد. لازم به ذکر است که برای اخذ این اقامت سرمایه گذار باید در یک سال اول به طور کامل در آذربایجان حضور داشته باشد و مبلغ مورد نظر برای سرمایه گذاری را در همان سال به طور کامل بپردازد.

2. خرید مسکن

طبق قوانین کشور آذربایجان، به شهروندان خارجی اجازه خرید زمین داده نمی شود اما مانند بسیاری از کشورها، هر فرد خارجی می تواند با خرید آپارتمانی به ارزش بیش از 100 هزار منات اقدام به اخذ اقامت به صورت دو دوره 6 ماهه و سپس به صورت یک ساله کند.


📌 مقاله پیشنهادی: خرید ملک در آذربایجان


3. سپرده گذاری در بانک های آذربایجان

برای مهاجرت به آذربایجان به روش سرمایه گذاری، یکی از راه های پیش رو سرمایه گذاری به صورت سپرده گذاری در بانک های محلی آذربایجان است. طبق قوانین این کشور، برای سرمایه گذاری شخص سرمایه گذار باید سپرده ای به ارزش بیش از 100 هزار منات را به یکی از بانک های این کشور تزریق کند و پس از آن می تواند جهت اخذ اقامت به صورت یک دوره 6 ماهه و سپس یک دوره یکساله اقدام کند.

مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل

مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل را باید ساده ترین، مطمئن ترین و در عین حال ایده آل ترین راه دانست. نظام آموزشی این کشور با نظام آموزشی کشور های اروپایی استاندارد سازی شده است با این تفاوت که هزینه تحصیل بسیار مقرون به صرفه است. باید گفت که  این دو مزیت در کنار هم سبب شده اند تا سالانه هزاران مهاجر از سرتاسر دنیا مخصوصا منطقه قفقاز و همسایگان این کشور یعنی ایران و ترکیه متقاضی تحصیل در این کشور باشند.

از شرایط عمومی تحصیل در آذربایجان می توان گفت که غالب دانشگاه های این کشور برای تدریس از زبان انگلیسی کمک می گیرند. یکی از مدارک اصلی مورد نیاز برای شروع پروسه مهاجرت تحصیلی مدرک آیلتس با نمره بالای 6 و نیم و یا تافل معادل آن است. متقاضی پیش از ورود به دانشگاه های این کشور باید در یک آزمون ورودی شرکت کند. این آزمون در ارتباط با رشته تخصصی اوست و 100 نمره دارد که متقاضی باید بتواند موفق به اخذ حداقل 60 امتیاز شود.

اما درباره ویزای تحصیلی آنچه که حائز اهمیت است این است که دانشجو می تواند برای دو نوع ویزای کوتاه مدت و بلند مدت بسته به شرایط خود اقدام کند. باید افزود که هیچ کدام از این دو نوع اقامت به اقامت دائم منجر نمی شوند. در صورتی که متقاضی پس از به اتمام رساندن تحصیلات نوع ویزای خود را تغییر ندهد، مثلا آن را از تحصیلی به کاری تبدیل نکند باید کشور را ترک کند. حال بهتر است تا به سراغ بررسی موقعیت تحصیلی در هر مقطع برویم:

1. تحصیل در مقطع کارشناسی در آذربایجان

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آذربایجان ابتدا به ارائه مدرک ترجمه شده دیپلم و ریز نمرات 12 سال تحصیلی نیاز است. تحصیل در مقطع کارشناسی در آذربایجان معمولا به 3 تا 4 سال زمان نیاز دارد. تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور به دو زبان ترکی آذربایجانی و انگلیسی ممکن است اما اولویت با ترکی است. اگر متقاضی خواستار تحصیل به زبان انگلیسی باشد باید مدرک آیلتس بالای 6 و نیم و یا مدرک تافل معادل آن را پیش از مهاجرت به سفارت و به دانشگاه مربوطه ارائه دهد. همچنین باید گفت که در این مقطع هر دانشجو اجازه دارد تا در هفته بین 10 تا 20 ساعت به یک کاره پاره وقت اشتغال داشته باشد.

2. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آذربایجان

با در دست داشتن مدرک کارشناسی از دانشگاهی معتبر امکان مهاجرت به آذربایجان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و درخواست جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های این کشور میسر خواهد شد. تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی گسترده تر از مقطع کارشناسی است. بدین معنا که در مقطع کارشناسی ارشد رشته های بیشتری به زبان انگلیسی ارائه می شود و وابستگی به زبان آذربایجانی حتی برای آذری زبان ها بسیار کمتر است، به همین دلیل ارائه مدرک آیلتس با نمره بالای 6 و نیم الزامی است. تحصیل در این مقطع معمولا به دو سال زمان احتیاج دارد و دانشجویان اجازه دارند تا در هر هفته به مدت 20 ساعت به یک کار پاره وقت اشتغال داشته باشند.

3. تحصیل در مقطع دکترا در آذربایجان

مانند اغلب کشور ها، تحصیل در این دوره نیازمند حضور یک استاد راهنما و یک سوپروایزر برای نظارت بر روی پروژه های تحقیقاتی است چرا که دوره دکترا نیازمند کلاس درس نیست و دانشجو بیشتر باید بر روی پروژه های علمی تحقیق کرده یا در سمینار ها و مجامع علمی شرکت کند. در این مقطع عرف بر آن است تا دانشجو به صورت ماهیانه از استاد راهنما یا سوپروایزر خود حقوق دریافت کند تا از نظر مسائل مالی دغدغه ای نداشته باشد و بتواند با آرامش خاطر تمام حواس خود را بر روی تحقیقاتش متمرکز کند. برای ورود به این مقطع و اخذ پذیرش باید گفت که ارائه یک رزومه قوی علمی از اهمییت بسیار بالایی برخوردار است و متقاضی با استفاده از این رزومه باید اساتید دانشگاه مد نظر خود را مجاب به پذیرش خود کند و توانایی های عملی اش را به آنان اثبات کند.

4. هزینه تحصیل در کشور آذربایجان

درباره هزینه تحصیل در دانشگاه های آذربایجان باید گفت که این هزینه ها بسته به رشته تخصصی و مقطع تحصلی متغیر هستند. به عنوان مثال هزینه تحصیل در رشته های فنی مهندسی می تواند مبلغی در حدود 2000 تا 3500 دلار در سال باشد، درحالی این هزینه برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی می تواند تا 5000 دلار در سال افزایش یابد.

به طور کلی باید گفت که هزینه تحصیل در کشور آذربایجان بر طبق آماری که در سال 2022 به عمل آمد، 39 درصد کمتر از روسیه و کشورهای اروپایی است و این هزینه تنها 5 تا 11 درصد با ایران فاصله داشته و از ایران گران تر حساب می شود.


📌 برای آگاهی بیشتر: شرایط تحصیل در آذربایجان


مهاجرت به آذربایجان از طریق کار

آذربایجان به دلیل استخراج و صادرات نفت و گاز کشور بسیار ثروتمندی است. نرخ بیکاری در آن بسیار پایین و در مقابل دستمزدها بسیار بالا است به همین دلیل یکی از روش های محبوب و پرطرفدار برای مهاجرت اقدام برای اخذ ویزای کار آذربایجان است. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که برای مهاجرت کاری کشور آذربایجان را به عنوان مقصد خود در نظر گرفته اید می توانید کارفرمایی را در این کشور بیابید و او را متقاعد به پذیرش و استخدام خود کنید. اگر کارفرما پیشنهاد شما را بپذیرد و در صدد استخدام بربیاید باید یک دعوتنامه ی کاری ارسال کند. توجه داشته باشید که ذکر مدت زمان کار در این دعوتنامه بسیار اهمییت دارد، یعنی به عنوان مثال کارفرما باید ذکر کند که تصمیم دارد شما را برای پروژه ای که قرار است یک سال طول بکشد استخدام کند.

توجه داشته باشید که بدست آوردن هر دعوتنامه ای لزوما به معنای پذیرش نیست و اخذ مجوز کاری در این کشور با توجه به ملیت شخص متقاضی کار، نوع کار و دستمزدی که برای فرد تعیین شده است متفاوت است.

اما افرادی که موفق به اخذ مجوز کاری می شوند باید در نظر داشته باشند که کارت اقامت آن ها در ابتدا تنها یک سال اعتبار دارد که البته بسته به شرایط و نوع کار تا سقف 5 سال قابل تمدید است.

1. قوانین کار آذربایجان برای متقاضیان خارجی:

قوانین کاری کشور آذربایجان برای متقاضیان خارجی که قصد اخذ مجوز کاری این کشور را دارند شامل موارد زیر است:

  1. تنها اشخاصی که قصد اخذ اقامت بلند مدت این کشور را دارند می توانند مجوز کاری دریافت کنند.
  2. به کارکنان سازمان های بین المللی اجازه کار در آذربایجان داده خواهد شد.
  3. برای ملوانان، ورزشکاران و هنرمندان تسهیلات جداگانه ای برای اخذ ویزای کاری این کشور در نظر گرفته شده است.
  4. نمایندگان شرکت های چند ملیتی یا کشورهایی که نمایندگی های آنان در آذربایجان ثبت شده باشد امکان دریافت مجوز کاری این کشور را دارند.

2. چند نکته مهم درباره اخذ ویزای کاری:

  1. متقاضیان خارجی که قصد مهاجرت به آذربایجان از طریق اخذ ویزای کاری را داشته باشند پس از دریافت مجوز قادرند تا همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را به همراه ببرند.
  2. شخص متقاضی علاوه بر مدارک هویتی باید سند ازدواج و مدارک هویتی خانواده اش را نیز به همراه داشته باشد.
  3. اقامت کاری کشور آذربایجان تا سقف 5 سال قابل تمدید است. درصورتی که متقاضی ملزم به کار بیش از این اعتبار باشد باید پس از 5 سال کشور را به مدت یک سال ترک کرده و پس از بازگشت مجددا اقامت کاری خود را تمدید کند.

📌 برای آگاهی بیشتر: شرایط کار در آذربایجان


اخذ اقامت آذربایجان

اغالب افراد پس از مهاجرت به آذربایجان، پس از گذشت مدت زمان مشخصی که سفارت آن را تعیین خواهد کرد، می توانند برای دریافت اقامت دائم خود اقدام کنند. در این مرحله متقاضی باید با آفیسر مربوطه مصاحبه ای داشته باشد و او را متقاعد کند که در طول مدت حضور در این کشور تا چه حد رشد و پیشرفت داشته است که این مرحله بر خلاف ظاهر ساده اش چندان هم آسان نیست. همچنین توجه داشته باشید که اخذ اقامت دائم با اخذ تابعیت و دریافت پاسپورت متفاوت است و این دو نباید باهم به اشتباه گرفته شوند.


📌 برای آگاهی بیشتر: راه های اخذ اقامت آذربایجان


بهترین شهرهای آذربایجان برای مهاجرت ایرانیان

غالب افرادی که مهاجرت به آذربایجان را برای شروع زندگی جدید خود انتخاب کرده اند، به شهر باکو پایتخت این کشور می روند. باکو به عنوان پایتخت و چه از نظر کاری، چه از نظر تحصیلی و از همه مهم تر از نظر زندگی انتخاب بسیار مناسبی است. البته ایرانیان مهاجر به این کشور نیز معمولا شهر باکو را برای زندگی انتخاب می کنند. پس از باکو انتخاب بعدی مهاجران شهر نخجوان است که از شهر های مهم آذربایجان به حساب می آید که چشم انداز های طبیعی فوق العاده زیبایی دارد. پس از باکو و نخجوان نیز نوبت به شهر گنجه و شیروان می رسد که به نوبه خود بسیار عالی و برای زندگی با کیفیت هستند اما به نسبت دو شهر قبل مهاجرپذیری کمتری دارند.

5/5 - (23 امتیاز)

نوشته های مرتبط

  1. وحید گفت:

    با سلام
    با توجه به رزومه کاری من ، آیا می توان به کمک شما جاب آفر از کارفرمای آذربایجانی گرفت؟
    با تشکر

    1. مدیر وب سایت گفت:

      با درود
      ما رزومه شما را نداریم در صورت امکان تماس بگیرید تا مشاوران موسسه رزومه شما را بررسی کرده و بهترین راهکارها را به شما ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *