آلمان, تحصیلی

تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

در این مقاله شرایط تحصیل در رشته پزشکی در آلمان را در سال2022 به طول کامل بررسی می کنیم. تمام مراحل از پذیرش تا اشتغال در آلمان را بیان کرده ایم. شرایط سنی، حداقل معدل لازم، مدرک زبان مورد نیاز، هزینه های تحصیل، بهترین دانشگاه های پزشکی آلمان و … از جمله موارد بررسی شده هستند. با ما همراه باشید.

چرا آلمان را برای تحصیل پزشکی انتخاب کنیم؟

تحصیل رشته پزشکی در آلمان با توجه مزایای تحصیل در این کشور بسیار مورد تقاضا است. تقاضای تحصیل در آلمان به علت رایگان بودن و همچنین کیفیت مطلوب آموزش در این کشور از همه ی نقاط دنیا وجود دارد.

در این کشور دانشگاه های پزشکی بسیار معتبری وجود دارد که مورد تایید تقریباً همه دنیا می باشند. افرادی که تحصیل رشته پزشکی در آلمان را انتخاب می کنند، شانس دریافت اقامت این کشور را خواهند داشت.

به تازگی درخواست های پزشکان از موسسه ما برای کار در آلمان بسیار بیشتر شده است. بسیاری از مهاجرین از کشورهای اتحادیه اروپا نیز مانند لهستان و جمهوری چک و همچنین از سایر نقاط جهان متقاضی کار در کشور آلمان می باشند.

رقابت برای شغل پزشکی در آلمان بسیار بالا است. استخدام برای پزشکانی که از اتحادیه اروپا وارد آلمان می شوند ساده تر انجام می گیرد اما برای کسانی که در خارج از اتحادیه اروپا زندگی و تحصیل کرده اند به مراتب سخت تر است.

ابتدا مدرک تحصیلی باید به تأیید دولت آلمان برسد و در صورت لزوم معادل سازی صورت گیرد. اگر در مواردی احتیاج باشد باید آموزش ها و دوره های اضافی را نیز بگذرانید. همچنین برای کار در آلمان باید مجوز کار و اقامت را دریافت کنید. برای پزشکان خارجی امکان کار در مناطق روستایی و شهرهای کوچک که نیاز به متخصص دارند راحت تر خواهد بود.

چگونگی تبدیل شدن به یک متخصص حرفه ای پزشکی در آلمان

پزشکی در آلمان

هنگامی که متخصصین پزشکی مدارکشان توسط مقامات مسؤل بهداشتی دولتی مورد تأیید واقع شد و اینکه آموزش های آنها مطابق با استانداردهای پزشکی در آلمان باشد، می توانند مجوز کار را دریافت کنند.

در اینصورت می توانید در انجمن های پزشکی عضو شوید. هر ایالت دولت فدرال آلمان دارای یک اتاق پزشکی دولتی برای آن منطقه می باشد که می توانید برای کار با این مکان ها در ارتباط باشید. در این صورت باید زبان آلمانی در سطح B2 را آموزش دیده باشید.

طول دوره تحصیل پزشکی در آلمان

دوره پزشکی در آلمان 6 سال و 3ماه طول خواهد کشید. پس از این که آزمون پزشکی از دانشجو اخذ شود مدرک آن در اختیار دانشجو قرار داده خواهد شد. باید در نظر داشته باشید که در صورت در دست داشتن این مدرک می توانید به راحتی در هر نقطه از جهان به طبابت بپردازید.

در آلمان پزشکی عمومی هم سطح کارشناسی ارشد حساب می شود. این در حالی است که این مدرک در ایران معادل دکترای حرفه ای است. با این حال فارغ التحصیلان پزشکی عمومی از دانشگاه های آلمان می توانند پس از طی مراحل قانونی، پروانه طبابت در ایران را کسب نمایند و دیگر نیازی به دریافت مدرک دکترای حرفه ای ندارند.

اخذ پذیرش در رشته ی پزشکی در آلمان

برای اخذ پذیرش در رشته ی پزشکی در آلمان می توانید از دو راه اقدام کنید:

1. قبولی در کنکور سراسری رشته ی پزشکی در ایران

مدرک قبولی در آزمون کنکور سراسری و ترجمه ی آن به زبان انگلیسی و آلمانی و مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی و مدارک شخصی پاسپورت و عکس و … می توانید تمامی این مدارک را به موسسه مهاجرتی مورد نظر تحویل داده تا تمامی مراحل پذیرش شما انجام شود. حداقل 6 ماه از تاریخ شروع ترم جدید در آلمان می بایست اقدامات را انجام دهید.

مرحله بعدی شرکت در آزمون ورودی رشته ی پزشکی در آلمان است. متقاضی عزیز می بایست برای ثبت نام در آزرمون ورودی رشته ی مورد نظر در دانشگاه مورد نظر از طریق وب سایت آن دانشگاه و یا با کمک مشاور متخصص اقدام نمایید و 2 ماه قبل از شروع ترم در این آزمون شرکت نمایید. آزمون به زبان انگلیسی است اما داشتن مدرک B2 آلمانی بسیار مهم تلقی می شود.

توجه داشته باشید شروع کلاس های ترم برای رشته های پزشکی در آلمان در سال فقط یک بار است و در ماه سپتامبر می باشد.

2. ثبت نام در کالج پزشکی در آلمان (M-Course)

روشی دیگر برای تحصیل پزشکی در رشته ی پزشکی در آلمان است که برای فرد متقاضی که بنا به هر دلیلی نتوانسته در کنکور سراسری ایران قبول شود ثبت نام صورت می گیرد. دانشجو باید یک سال این کالج را بگذراند و دروس زبان، زیست و گاهی شیمی را بگذراند. تحصیل در این دوره یک ساله و بصورت رایگان است.

پس از گذراندن این دوره یک ساله و نمره قبولی در آزمون های آن می توانید بعنوان دانشجو در رشته ی پزشکی در دانشگاه های آلمان ادامه تحصیل نمایید. قبل از ورود به آلمان حتما نسبت به دریافت مدرک زبان آلمانی حداقل b2 اقدام نمایید.

مقاله مرتبط: تحصیل دندانپزشکی در آلمان

مراحل تحصیل رشته پزشکی در آلمان

برای تحصیل پزشکی در آلمان شما چهار مرحله را پیش رو خواهید داشت:

1. فاز پیش بالینی

مدت آن 2 سال یعنی 4 ترم بوده و در این مرحله با مفاهیم اصلی پزشکی و علوم طبیعی آشنا خواهید شد. پس از اتمام دو سال دانشجو باید طی یک آزمون جواز رفتن به مرحله بعد را کسب نماید.

2. فاز بالینی

مرحله اصلی تحصیل پزشکی در آلمان را این مرحله تشکیل می دهد که به مدت 3 سال یعنی 6 ترم می باشد. این مرحله شامل دروس اصلی بوده و در سمینارها، دروس عملی، سخنرانی و کارورزی تدریس می شود.

3. فاز عملی

این مرحله متشکل از آموزش عملی و جنبه های عملی جراحی می باشد. در این مرحله همچنین می توانید دروس اختیاری را نیز در صورت تمایل پاس نمایید. در این مرحله دانشجویان پزشکی می توانند رشته حرفه ای خود را فراگیرند و در دوره 1 ساله آن آموزش های لازم را دریافت نمایند.

4. آزمون کشوری

همان طور که در بخش اول نیز به آن اشاره شد دانشجوی پزشکی پس از قبولی در آزمون نهایی به پزشک تبدیل خواهد شد. این آزمون کشوری بوده و در تمامی نقاط کشور اجرا می شود. این آزمون یک آزمون استاندارد ملی بوده و پس از قبولی در آن می توانید نسبت به درخواست مدرک خود اقدام نمایید.

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل دوره های پزشکی در آلمان به تدریس مبتنی بر آموزش های بیمارستانی به دانشگاه های پزشکی، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی متصل می شود. تدریس، مراقبت از بیمار و تحقیق، یک چارچوب یکپارچه را تشکیل می دهد.

مانند دیگر کشورهای جهان آلمان فرصت های خوبی برای فارغ التحصیلان در پزشکی ارائه می دهد. اشتغال در یک بیمارستان یا به طور کلی در صنعت، در خدمات بهداشت عمومی یا در مشاوره مدیریت و… از جمله این موارد هستند.

علاوه بر کیفیت عالی آموزش پزشکی در آلمان، روند پذیرش دانشگاه های پزشکی آن نسبتا آسان و سازمان یافته می باشد و تحصیل در آلمان رایگان می باشد.

دوره های آمادگی پزشکی برای دانشجویان پزشکی بین المللی به صورت آکادمیک (دوره های کارشناسی) و یا آموزش های پزشکی (برنامه های بین المللی پس از فارغ التحصیلی) می باشد که همه مراکز آموزشی پزشکی در آلمان، به زبان آلمانی تدریس می شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله شرایط تحصیل در آلمان را بخوانید.

مدرک زبان برای تحصیل پزشکی در آلمان

مدرک زبان برای تحصیل پزشکی در آلمان

شما برای تحصیل در این کشور حتما باید در زبان آلمانی مهارت کامل را داشته باشید. ارائه مدرک در سطح b1 یا حتی ارائه TestDaf می تواند امتیاز مثبتی برای پذیرش شما برای تحصیل پزشکی در این کشور باشد.

به دلیل اینکه کشور آلمان دارای نظام آموزشی رایگان می باشد دارای تعداد زیادی متقاضی برای پذیرش و ویزای مخصوصا در رشته های پزشکی می باشد. تحصیل پزشکی در این کشور رقابتی می باشد و برای پذیرش باید استانداردهای لازم را داشته باشید.

پس هر چه شما شرایط بهتری داشته باشید از نظر اینکه مدرک زبان آلمانی سطح بالا داشته باشید و همچنین دارای قبولی دانشگاه سراسری با معدل بالا باشید می توانید شانس خود را برای پذیرش و ویزا در این کشور امتحان نمایید.

دولت آلمان اعلام کرده است فقط 5 الی 10% از افراد بین المللی را برای تحصیل رشته پزشکی می پذیرد. شما برای اخذ ویزای دانشجویی از کشور آلمان نیازمند این هستید به سفارت و یا کنسولگری کشور آلمان مراجعه کنید. برای درخواست ویزای دانشجویی، باید یک گواهی پزشکی نیز ارائه نمایید.

شرط معدل قبولی پزشکی در آلمان

یکی از امتیازاتی که می تواند شما را به تحصیل در رشته ی پزشکی آلمان نزدیک کند بالا بودن معدل شما در دوره دیپلم و پیش دانشگاهی در ایران است.

معدل لازم برای دریافت پذیرش:

  • معدل دیپلم: بالای 19
  • معدل پیش دانشگاهی: بالای 19

برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی شرط معدل برای تحصیل پزشکی در آلمان نگاهی بیندازید.

محدودیت سنی برای تحصیل پزشکی در آلمان

بهتر است برای اقدام برای اخذ پذیرش تحصیل پزشکی در آلمان، حداکثر 20 سال باشید. این محدودیت سنی به جهت صدور ویزای تحصیلی از جانب سفارت می باشد.

با این حال این بدان معنا نیست که برای افراد بالای 20 سال امکان تحصیل پزشکی در آلمان وجود نداشته باشد. اگر شما از راه های دیگر اقامت آلمان را بدست آورده باشید امکان تحصیل در سن های بالاتر هم وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: راه های دریافت اقامت آلمان

محدودیت سنی برای تحصیل پزشکی در آلمان

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل در آلمان به طور کلی رایگان است. رایگان بودن تحصیل در این کشور شامل رشته های پزشکی نیز می شود. البته به این موضوع توجه داشته باشید که شما فقط شهریه پرداخت نمی کنید ولی سایر هزینه ها نظیر خوابگاه، خورد و خوراک و رفت و آمد بر عهده دانشجو است. یکی از هزینه های دیگر که باید پرداخت کنید بیمه دانشجویی است. هزینه بیمه مبلغی ناچیز در حدود 85 تا 100 یورو برای یک سال است.

مدارک مورد نیاز دریافت پذیرش پزشکی در آلمان

بسته به شرایط شما مدارک مورد نیاز برای تحصیل این کشور متفاوت است ولی به صورت کلی مدارک لازم برای تحصیل شامل موارد زیر می باشد:

  • دیپلم 12 ساله دبیرستان و ریز نمرات (حتما شما باید دارای دیپلم 12 ساله تجربی باشید)
  • داشتن نمره حداقل 17 دروس زیست، شیمی، فیزیک
  • گذرنامه معتبر و یا دیگر اسناد سفر و کپی از آنها
  • کپی شناسنامه و ترجمه صفحات آن
  • تکمیل فرم مخصوص ثبت نام
  • 2 قطعه عکس 4*3
  • CV و یا رزومه
  • ارائه مدرک زبان آیلتس 6 و یا مدرک زبان آلمانی b1 به بالا

دانشگاه های پزشکی در آلمان

کشور آلمان دارای 37 دانشگاه پزشکی می باشد که تعداد 36 دانشگاه آن دولتی می باشند. تنها یک دانشگاه خصوصی در زمینه پزشکی فعالیت دارند. تحصیل در دانشگاه های دولتی در آلمان تقریبا رایگان می باشند. دانشگاه خصوصی در آلمان شامل هزینه شهریه می باشد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه دانشگاه های آلمان و اطلاعاتی در زمینه نحوه پذیرش و نوع رشته های پر مخاطب به مقاله ای با نام دانشگاه های پزشکی آلمان مراجعه کنید.

لیستی از برترین دانشگاه های پزشکی در آلمان

نام دانشگاه

سایت رسمی دانشگاه

Friedrich Schiller University

 

https://www.uni-jena.de/

Eberhard Karls University of Tübingen

 

https://uni-tuebingen.de/

University of Lübeck

 

https://www.uni-luebeck.de/universitaet/universitaet.html

Martin Luther Halle-Wittenberg

 

https://www.uni-halle.de/

Christian Albrechts

 

https://www.uni-kiel.de/de/

Ruhr Bochum

 

https://www.ruhr-uni-bochum.de/en

Ludwig Maximilians University of Munich

 

https://www.uni-muenchen.de/index.html

Johannes Gutenberg Mainz

 

https://www.uni-mainz.de/

Technical of Dresden

 

https://tu-dresden.de/

University of Witten Herdecke

 

https://www.uni-wh.de/gesundheit/zahnklinik/

Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg

 

https://www.fau.de/

Otto von Guericke of Magdeburg

 

https://www.uni-magdeburg.de/

Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule

 

https://www.rwth-aachen.de/go/id/a/?lidx=1

University of Hamburg

 

https://www.uni-hamburg.de/

Medical Faculty of the University of Heidelberg

 

https://edu.umch.de/en/

University of Leipzig

 

https://www.uni-leipzig.de/

Rostock

 

https://www.rostock.de/en/

Ernst-Moritz-Arndt of Greifswald

 

https://www.uni-greifswald.de/en/

University of Cologne

 

https://uni-koeln.de/

Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn

 

https://www.uni-bonn.de/

Duisburg-Essen

 

https://www.uni-due.de/

Albert-Ludwigs-University of Freiburg

 

https://www.uni-freiburg.de/

Philipps of Marburg

 

https://www.uni-marburg.de/en

University of Regensburg

 

https://www.uni-regensburg.de/

Heinrich Heine Dusseldorf

 

https://www.uni-duesseldorf.de/home/startseite.html

Justus Liebig Giessen

 

https://www.uni-giessen.de/index.html

University of Ulm

 

https://www.uni-ulm.de/

Julius-Maximilians-Universität Würzburg

 

https://www.uni-wuerzburg.de/startseite/

Westfälische Wilhelms

 

https://www.uni-muenster.de

Charité – University Medicine Berlin

 

https://www.charite.de/

Albert-Ludwigs-University of Freiburg

 

https://www.uni-freiburg.de/

Technical University of Munich

https://www.tum.de/

Georg August of Göttingen

https://www.uni-goettingen.de/

کار پس از تحصیل پزشکی در آلمان

"تحصیل

برای پزشکان و دانشجویان رشته ی پزشکی در آلمان امکان کار پس از تحصیل و گذراندن دوره های کارآموزی از مزیت های جالب آن است. در دوره ی تخصص در آلمان می توانید استخدام شوید و حقوق دریافت نمایید.

در مقطع تخصص در رشته ی پزشکی امکان تحصیل شما عزیزان به زبان انگلیسی فراهم خواهد شد. اما دانستن زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه در مقاطع پایین امری ضروری است.

مزایای کار دانشجویی در آلمان

  • بطور کلی شرایط کار دانشجویی در کشور آلمان نسبت به کشورهای دیگر آسان تر می باشد. برای کارفرمایان و شرکت هایی که قصد استخدام دارند این مسئله عادی و جا افتاده می باشد.
  • دانشجویان خارجی بدون داشتن اجازه کار در آلمان می توانند کار کنند اما دانشجویان عضو کشورهای اتحادیه اروپا از این امر برخوردار نیستند. و محدودیت خواهند داشت.
  • قانون کار آلمان در روز 8 ساعت مفید است که دانشجویان ایرانی می توانند در هفته حدود 20 ساعت کار کنند.
  • همانطور که گفته شد اگر ماهیانه حقوق و درآمد شما 450 یورو باشد از پرداخت مالیات معاف می باشید.
  • یک مسئله دیگر که در خصوص کار وجود دارد این است که تعطیلات رسمی آلمان جزو آن 20 ساعت کار شما به حساب نمی آید. شما اگر در تعطیلات کار کنید از 20 ساعت کار شما کم نخواهد شد و این امر هم یک مزیت حساب می شود.

برای مطالعه ی بیشتر در این زمینه به مقاله ی کار دانشجویی در آلمان مراجعه کنید.

شرایط اشتغال پزشکان در آلمان

شرایط اشتغال پزشکان درآلمان

از شرایط اشتغال پزشکان درآلمان این است که ابتدا مدرک تحصیلی باید به تأیید دولت آلمان برسد و در صورت لزوم معادل سازی صورت گیرد و اگر در مواردی احتیاج باشد باید آموزش ها و دوره های اضافی را نیز بگذرانند. همچنین برای کار درآلمان باید مجوز کار و اقامت را دریافت کنید. برای پزشکان خارجی امکان کار در مناطق روستایی و شهرهای کوچک که نیاز به متخصص در زمینه طب را دارند راحت تر خواهد بود.

به طور کلی برای شهروندان (پزشک) خارج از اتحادیه اروپا کسب اجازه کار از نهاد سلامت در کشور آلمان الزامی است. باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

  • اجازه اقامت
  • اجازه کار
  • اجازه کار پزشکی

حقوق و دستمزد یک پزشک در آلمان

میانگین حقوق اولیه برای فارغ التحصیلان پزشکی در آلمان 49 هزار یورو در سال است و متخصصان به طور متوسط 70 هزار یورو تا 100 هزار یورو در سال دریافت می کنند.

به منظور آموزش پزشکی و یا تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی در آلمان تمامی پزشکان باید مجوز موقت و یا کامل برای کار کردن را دارا باشند. این مجوز کار در سراسر کشور آلمان دارای اعتبار می باشد و محدود به یک دوره خاصی می باشد. در اول آوریل 2012در دولت فدرال آلمان قانونی به تصویب رسید که در آن برای ارزیابی مدارک حرفه ای که خارج از کشور آلمان ارائه می شوند بدون توجه به ملیت آن‌ها بررسی ها انجام شود. مقامات بهداشتی دولت فدرال مسؤل صدور مجوز به صورت موقت و دائم می باشند. هر یک از 16 ایالت فدرال آلمان هر کدام دارای یک اتاق پزشکی برای پزشکان است که این نهادها مسؤلیت تمام امور مربوط به پزشکان در آلمان را عهده دار می باشند.

آموزش تخصصی در آلمان

آموزش تخصصی معمولاً بین 5 تا 6 سال طول می کشد. بسته به مقررات آموزش خاص برای تخصص تحت نظارت اتاق پزشکی دولتی برای پزشکان صورت می گیرد که در یک بیمارستان دانشگاهی، درمانگاه و یا سایر نقاطی که تحت نظارت این اتاق پزشکی دولتی می باشند پزشکان عمومی می توانند در یک تخصص پزشکی در کشور آلمان به ادامه تحصیل بپردازند.

بیمارستان ها و مراکز علمی در کشور آلمان برای کار پزشکان بدین صورت در نظر گرفته شده اند:

  1. بیمارستان هایی که به صورت دانشگاهی یا آموزشی می باشند و برای برخی ایالات دولت فدرال به صورت بورسیه عمل می کنند
  2. بیمارستان هایی که متعلق به خود دانشگاه ها می باشند و به صورت آکادمیک هستند و دانشجویان دوره های مختلف پزشکی در آن دوره آموزشی خود را می گذرانند
  3. بیمارستان های خصوصی که نهادهای مذهبی، شهرداری ها و مراکز خصوصی به اداره آنها می پردازند.

همانطور که بیان شد دوره پزشکی عمومی در آلمان در حدود شش سال می باشد و برای دوره دکتری باید دوره تخصص گذرانده شود.

ویزای تحصیلی

به طور کلی همه افراد خارجی نیاز به ویزا برای اینکه بتوانند در آلمان زندگی کنند را خواهند داشت و فقط برای کسانی که در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا زندگی می کنند و همچنین ایالات متحده نیازمند دریافت ویزا نمی باشند. این ویزا در کشوری که زندگی می کنند توسط سفارت آلمان صادر خواهد شد.

اگر می خواهید از قوانین و شرایط کلی ویزای تحصیلی آلمان مطلع شوید توصیه می کنیم به مقاله ای با نام ویزای تحصیلی آلمان مراجعه کنید.

اجازه اقامت

همه دانشجویان خارجی و پزشکان که مایل به اقامت در کشور آلمان هستند و بیش از سه ماه می خواهند در کشور آلمان حضور داشته باشند باید اجازه اقامت معتبر را دارا باشند. اجازه اقامت باید توسط سازمان خارجی “Ausländerbehörde” از شهر آلمانی که در آن زندگی می کنند صادر شود.

دفتر مربوط به اشتغال به کار در شهرهای آلمان “Arbeitsamt” مسؤل اجازه کار می باشند. سازمان سلامت آلمان در حال حاضر مسؤلیت اجازه کار به پزشکان خارجی را دارا می باشد. تمامی این مراحل نیاز به پیگیری تخصصی و قدم به قدم دارد که نیاز مبرم به وکیل آشنا به قوانین روز و معتمد انکار ناپذیر است.

آموزش پزشکی عمومی در آلمان

اصول حاکم بر آموزش پزشکی در کشور آلمان، آموزش پزشکی شامل:

تحصیل پزشکی در مقطع کارشناسی که در کمتر از 6 سال دوره آن به اتمام می رسد که شامل 4 هفته آموزشی عملی می باشد. آموزش کمک های اولیه، 3ماه کارآموزی پرستاری، 4 ماه دوره گزینش بالینی، دوره آزمون پزشکی در سه مرحله.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. و همچنین می توانیدفرم ارزیابی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا رتبه ی کنکوری که در ایران شرکت کرده ام در پذیرش پزشکی آلمان تاثیر دارد؟

  • رتبه ی کنکور در ایران بستگی به کالج مورد نظر شما دارد. البته برای بعضی کالج ها ملاک نمی باشد.

2. شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بهتر است یا گذراندن دوره های پیش پزشکی در کالج ها؟

  • البته جواب این سوال به شرایط شما بستگی دارد اما به دلیل سخت بودن آزمون های ورودی پیشنهاد ما گذراندن دوره های پیش پزشکی است.

3. حداقل معدل لازم برای تحصیل پزشکی در آلمان چیست؟

  • بالا بودن نمره ی بعضی دروس مهم است (همان طور که در متن گفته شد). معدل حداقل 19 لازم است.
5/5 - (34 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *