آذربایجان

دریافت ویزای تحصیلی کشور آذربایجان

ویزای تحصیلی آذربایجان

ما در این مقاله به مطالبی در رابطه با شرایط اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان در سال جدید، شهریه تحصیل در آذربایجان و مدارک مورد نیاز برای کسب ویزای دانشجویی آذربایجان می پردازیم. با ما همراه باشید تا به اطلاعات کاربردی و آپدیت شده و بروز در رابطه با اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان دست یابید.

کشور آذربایجان در دسته کشورهای در حال رشد و متوسط دنیا قرار دارد. دولت این کشور با داشتن برنامه های بلند مدت سعی در بهبود وضعیت اقتصادی، رفاهی و روابط دوستانه خود با کشورهای دیگر دارد. به همین علت، در سال های اخیر این کشور اقدام به جذب دانشجویان بین الملل در رشته های تحصیلی متنوع کرده است. علاوه بر این، فرهنگ نزدیک جمهوری آذربایجان با کشورمان، تحصیل ارزان در این کشور (در مقایسه با کشورهای دیگر) و مسافت نزدیک آن با ایران باعث شده دانشجویان ایرانی فراوانی خواهان تحصیل در آذربایجان باشند.

آشنایی مختصر با کشور جمهوری آذربایجان

کشور جمهوری آذربایجان از نظر سیاسی با روسیه متحد است اما از لحاظ فرهنگی با کشور ترکیه نزدیکی زیادی دارد. بد نیست بدانید کشور آذربایجان به عنوان سرزمین آتش شناخته می شود. علت آن را می توان در وجود پالایشگاه های نفتی که در دریای خزر تا آتشفشان های گلی روستای مرکزی  آذربایجان وجود دارد، دانست. این کشور ترکیبی از مردم  ترکیه، اروپایی و اهالی خاورمیانه است. پایتخت این کشور شهر باکو است.

مردم این کشور به دو زبان آذری (آذربایجان) و روسی صحبت می کنند. جمعیت این کشور حدود ۱۰.۱ میلیون نفر است و حدودا ۲۶ هزار نفر دانشجوی بین الملل دارد. سال تحصیلی این کشور از سپتامبر و ماه می شروع می شود. واحد پول این کشور منات است. بد نیست بدانید کشور جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری آسیا محبوبیت دارد. آذربایجان از پارک های ملی بزرگ، شهر قدیمی باستانی و سنگی باکو، آب گرم و آرام دریاچه کاسپین (دریای خزر) و محصولات ارگانیک و طبیعی متنوع برخوردار  است.

همچنین، این کشور به عنوان یکی از امن ترین و با ثبات ترین کشورهای منطقه خاورمیانه شناحته می شود. به همین خاطر، دانشجویان بین الملل زیادی خواهان کسب ویزای تحصیلی آذربایجان هستند. میزان جرم و جنایت در این کشور کم، روابط این کشور با همسایگانش خوب و از اقتصاد خوبی بهره مند است. در واقع، می توان کشور جمهوری آذربایجان را یکی از ثروتمندترین کشورهای شوروی سابق دانست. همچنین، آذربایجان کشوری ترکیب شده با سنت ها و  میراث فرهنگی خود است. هر ساله هزاران رویداد در حوزه موسیقی، رقص و آواز سنتی در این کشور برگزار می شود. همچنین، غذاهای آذربایجان بسیار خوشمزه و لذیذ هستند و تشابه زیادی با غذاهای ایرانی دارند.

تحصیل در کشور آذربایجان

جمهوری آذربایجان یک کشور کوچک است. این کشور حدود ۱۵ دانشگاه دارد. ۹ دانشگاه آن دروس و دوره های مختلف خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. سه دانشگاه خزر غربی، دانشگاه دولتی باکو و دانشگاه مهندسی باکو جز معتبرترین دانشگاه های این کشور هستند. به دلیل، بهبود وضعیت آموزش و دسترسی افراد بیشتر به سطح تحصیلات آموزش عالی دولت این کشور اقدام به ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان داخلی و بین الملل کرده است. همچنین، هزینه تحصیل و زندگی در این کشور بسیار مناسب است. به همین خاطر، دانشجویان علاقه مند به تحصیل می توانند اقدام به تحصیل در دانشگاه های این کشور کنند.

دانشجویان بین الملل می توانند از طریق اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان راهی این کشور  شده و تحصیلات خود را در این کشور آغاز کنند. معمولا تحصیل در دوره های کارشناسی در این کشور بین سه تا پنج سال به درازا می کشد. این در حالی است که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین یک تا سه سال متغیر است. تحصیل در مقطع دکترا معمولا در مدت زمان چهار ساله پایان می یابد.


📌 مقاله پیشنهادی: شرایط تحصیل در آذربایجان


شرایط اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان

دانشگاه های آذربایجان رتبه بالایی در رنکینگ جهانی به دست آورده اند. به همین خاطر، تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی خواهان تحصیل در بهترین دانشگاه های آذربایجان هستند. در ضمن، کشور جمهوری آذربایجان همچون کشورهای دیگر مدارک خاصی برای دریافت ویزای تحصیلی آذربایجان معین کرده است. شما با فراهم کردن مدارک خواسته شده دانشگاه می توانید نسبت به اخذ ویزای دانشجویی آذربایجان اقدام کنید. البته، گاها برخی از دانشگاه های جمهوری آذربایجان شرایط خاصی همچون قبولی در آزمونی را برای پذیرش دانشجویان جدید خود معین کرده اند. پس قبل از هرگونه اقدامی برای اپلای در دانشگاه مدنظرتان وب سایت دانشگاه هدف خود را بررسی کنید و متناسب با اطلاعات خواسته شده در وب سایت دانشگاه اقدام به ارسال مدارک خود کنید. شما برای تحصیل در یکی از این دانشگاه ها نیازمند اخذ ویزای دانشجویی آذربایجان هستید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان

  • پاسپورت و گذرنامه معتبر که حداقل شش ماه از اعتبار آن باقی مانده باشد.
  • دعوت نامه از دانشگاه هدف.
  • دو عکس رنگی.
  • پرداخت هزینه اخذ ویزای دانشجویی.
  • اجازه اقامت کوتاه مدت.

شما می توانید از طریق آماده کردن مدارکی همچون دعوت نامه دانشگاه، گذرنامه به همراه یک نسخه اسکن شده از گذرنامه، گواهی سلامت، فرم درخواست دانشگاه و پرداخت هزینه ویزا به اجازه اقامت کوتاه مدت دانشجویی دست یابید.

مدارک مورد نیاز برای ارائه به دانشگاه های آذربایجان

کشور آذربایجان به دلیل وجود دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با هزینه تحصیل کم نظر بسیاری از دانشجویان بین الملل را جلب کرده است. شما به عنوان یک دانشجوی بین الملل که خواهان تحصیل در کشور آذربایجان هستید، موظف به ارائه مدارک زیر به دانشگاه مدنظرتان هستید. از جمله مدارک مورد نیاز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دو عدد عکس.
  • گواهی سلامت جسمی.
  • گذرنامه و فتوکپی از صفحات شناسنامه.
  • ریز نمرات مقاطع تحصیلی سپری شده.

شما با ارائه این مدارک به دانشگاه مدنظرتان می توانید در پروسه کسب ویزای تحصیلی آذربایجان یک قدم جلوتر روید. پس از آن باید منتظر بمانید تا دانشگاه مدنظرتان مدارک ارائه شده توسط شما را بررسی کند. این پروسه گاها با پرداخت هزینه هایی همچون هزینه اخذ ویزای تحصیلی و یا ارسال مدارک به کشور آذربایجان همراه است. پس حتما مبلغی را برای هزینه های قبل از اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان کنار بگذارید. معمولا زمان بررسی مدارک شما بین ۱۴ تا ۴۰ روز طول می کشد. شما باید در این زمان منتظر پاسخ دانشگاه بمانید. پس از دریافت پاسخ مثبت می توانید از سفارت وقت گرفته و پس از انجام مصاحبه و قبولی در آن راهی کشور آذربایجان شوید.

شهریه تحصیل در دانشگاه های آذربایجان

هزینه تحصیل در دوره ها و مقاطع تحصیلی آذربایجان متفاوت است. باید گفت این هزینه ها به گونه ای تعیین شده که دانشجویان بین الملل و داخلی به راحتی می توانند آنها را پرداخت کنند. قبل از اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان حتما از میزان شهریه تحصیل در دانشگاه های آذربایجان اطلاعات دقیق به دست آورید. به طور کلی می توان گفت دانشجویان مقطع کارشناسی سالانه حدود ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار پرداخت می کنند. تحصیل در مقطع دکترا به صورت سالانه میانگین تا ۴۰۰۰ دلار است.

در ضمن، بد نیست بدانید دولت آذربایجان سالانه تعدادی از دانشجویان بین الملل را بورسیه می کند. اگر دانشجویی بتواند بورسیه تحصیلی دولت آذربایجان را کسب کند، می تواند هزینه های خورد و خوراک، اجاره مسکن، اینترنت، حمل و نقل عمومی، شهریه دانشگاه و خرید کتاب را تامین کند. در نظر داشته باشید، این هزینه ها با توجه به نحوه مدیریت مالی دانشجو متغیر است. شما با صرفه جویی در هزینه های خود می توانید میزان هزینه های زندگی دانشجویی در آذربایجان را کاهش دهید.


📌 مقاله مرتبط: بورسیه تحصیلی آذربایجان


هزینه زندگی در کشور آذربایجان

آذربایجان در مقایسه با برخی از شهرهای روسیه و شهرهای خاورمیانه هزینه زندگی بالایی دارد. اما هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با کشورهای دیگری من جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار کمتر است. واحد پول این کشور منات است. اگر خواهان سفر و یا مهاجرت به این کشور هستید، حتما با خود دلار یا یورو به همراه داشته باشید. از جمله هزینه های زندگی در آذربایجان می توان به هزینه هایی نظیر اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه به مبلغ 200 تا 700 منات اشاره کرد.

استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی ماهانه ۴۰ منات و استفاده از سایر امکانات رفاهی همچون کتابخانه حدود ۴۵ منات است. هزینه خرید آب معدنی به صورت ماهانه حدود ۰.۵۰ منات است. توجه داشته باشید، حتما از آب معدنی در این کشور استفاده کنید. (وضعیت آب لوله کشی در این کشور مناسب خورد و خوراک نیست) به طور کلی، می توان هزینه زندگی متوسط ​​در آذربایجان را به صورت ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ منات دانست. البته این هزینه شامل اجاره مسکن نمی شود. توجه داشته باشید، دانشجویان می توانند در خوابگاه های مخصوصی که برای استفاده آنها تعبیه شده هم زندگی کنند.

وضعیت، بهداشت و درمان در آذربایجان از استاندارد خوبی برخوردار است. البته، هرچه از پایتخت این کشور یعنی باکو دورتر شوید وضعیت دسترسی به امکانات بهداشتی بدتر می شود.  شما به عنوان یک دانشجوی بین الملل  به بیمه درمانی نیازمند هستید. به همین خاطر، حتما حین اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان مدارک مورد نیاز خود را برای کسب بیمه به موسسه مربوطه ارائه دهید. در ضمن، توجه داشته باشید شما برای پرداخت خرید لوازم مورد نیازتان در مغازه ها و یا شهرهای کوچک نیازمند پرداخت پول نقد هستید. حتما پول نقد در مقدار مورد نیازتان همراه داشته باشید.


📌 برای آگاهی بیشتر: شرایط و هزینه های زندگی در آذربایجان


آشنایی با دانشگاه های آذربایجان

کشور جمهوری آذربایجان دانشگاه های معتبر بسیاری دارد. به همین خاطر، هر ساله دانشجویان بسیاری خواهان تحصیل در دانشگاه های این کشور و اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان هستند. از جمله دانشگاه های مطرح و معتبر جمهوری آذربایجان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دانشگاه آذربایجان
  • دانشگاه خزر
  • دانشگاه زبان آذربایجان
  • دانشگاه غربی خزر
  • مدرسه عالی نفت باکو

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متدوال

آیا دانشجویان ایرانی بدون اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان می توانند در این کشور تحصیل کنند؟

خیر، هر چند کشور آذربایجان امکان تحصیل بدون اخذ ویزای تحصیلی را برای دانشجویان کشورهای زیادی فراهم کرده است، اما دانشجویان ایرانی شامل این شرایط نمی شوند.

آیا مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های آذربایجان مورد تایید وزارت علوم هستند؟

برخی از دانشگاه های کشور آذربایجان مورد تایید وزارت علوم هستند. اما گاها لیست این دانشگاه ها تغییر می کند. به همین منظور، توصیه می شود حتما قبل از اپلای برای دانشگاه هدفتان لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم را از طریق موسسه آوات بررسی کنید.

آیا دانشجویان بین الملل می توانند ویزای همراه برای همسر یا فرزندانشان کسب کنند؟

بله، دولت آذربایجان به منظور افزایش آرامش دانشجویان بین الملل امکان دریافت ویزای همراه را برای آنها فراهم کرده است. شما با مراجعه به سفارت و پرس و جو درباره ویزای همراه می توانید اطلاعات مورد نیازتان در این رابطه را کسب کنید.

آیا جمهوری آذربایجان به دانشجویان بین الملل بورسیه تحصیلی می دهد؟

این کشور با هدف افزایش امکان تحصیل برای افراد علاقه مند بورسیه تحصیلی در برخی از دانشگاه های خود فراهم کرده است. شما با داشتن حداقل نمرات خواسته شده می توانید از این بورسیه برخوردار شوید. حتما برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر وب سایت دانشگاه مدنظرتان را بررسی کنید.

آیا می توانم پس از اتمام دوره تحصیلی خود در دانشگاه های کشورهای دیگر تحصیل کنم؟

بله، شما می توانید در حین تحصیل در دانشگاه خود به اپلای برای دانشگاه های دیگر هم بپردازید. توجه داشته باشید، بهتر است اپلای در دانشگاه های اروپایی، کانادا و ایالت متحده آمریکا در مقاطع بالاتر باشد.

آیا پس از اتمام دوره تحصیلات خود می توانم در کشور جمهوری آذربایجان کار و زندگی کنم؟

شما متناسب با هدفتان می توانید با یافتن کار در این کشور اقامت دریافت کنید. اما توجه داشته باشید، آذربایجان یک کشور در حال رشد است و گاها دستیابی به شغل مدنظرتان می تواند برایتان سخت و دشوار باشد.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *