آمریکا, تحصیلی

مزایای تحصیل دکتری در آمریکا

تحصیل دکتری در آمریکا

مهاجرت به  آمریکا از روش تحصیلی و تحصیل دکتری در آمریکا یکی از ساده ترین روش های مهاجرتی به  آمریکا می باشد. کشور  آمریکا همواره در مرکز توجه دانشجویان علاقه مند به تحصیل در معتبرترین مراکز علمی جهان بوده است، بخصوص دانشجویانی که قرار است وارد مقطع دکتری شوند. دانشگاه های آمریکایی برای دانشجویان دوره دکتری تسهیلات ویژه ای در نظر می گیرند. تحصیل در مقطع دکتری در  آمریکا، فرصتی است که برای فرد امکان استفاده از بورسیه تحصیلی، استفاده از بروزترین امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی، کمک گرفتن از سرآمدترین اساتید راهنمای دنیا، استفاده از امکانات خوابگاهی مدرن و… را فراهم می کند.

بنابراین اصلاً عجیب نیست که تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا به رویایی شیرین برای قشر تحصیلکرده تبدیل شود. رویایی که می تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد. اگر شما قبلاً برای پذیرش در مراکز علمی ایالات متحده اقدام کرده باشید که حتماً با روال این کار آشنایی دارید، در غیر این صورت با ما همراه شوید تا ابتدا با نحوه برگزاری دوره دکتری در کشور  آمریکا آشنا شویم و سپس ببینیم برای تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا چه شرایطی باید داشته باشیم.

ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری

ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در بسیاری از دانشگاه های  آمریکا معمولا بین ۳ تا ۱۵ نفر است. به دلیل محدودیت پذیرش تعداد دانشجو، پرونده هایی مورد پذیرش قرار می گیرند که از شرایط مناسب تری نسبت به سایر پرونده ها برخوردار باشند.

اخذ پذیرش از مقطع دکتری بدون داشتن مدرک زبان امکان پذیر نیست. شما باید دارای مدرک زبان  باشید و تسلط به زبان انگلیسی خود را ثابت کنید بخصوص برای رشته هایی که دانشجو به عنوان دستیار تحقیقاتی و یا دستیار تدریس از همان ابتدا مشغول به کار می شود و بورسیه اخذ می کند. امکان دریافت کمک هزینه ی تحصیلی و همچنین کمک هزینه برای زندگی برای دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه های  آمریکا وجود دارد.

لازم به ذکر است بعضی از رشته ها از سوی دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی همکار با دانشگاه حمایت مالی می شوند که در این صورت هزینه ی زندگی و تحصیل شما کامل پرداخت خواهد شد که گاهی تا چهل هزار دلار سالانه، به شما اهدا خواهد شد.

به هر حال توصیه می شود قبل از هر اقدام با وکیل مهاجرت به  آمریکا مشورت کنید.

مقطع دکتری در  آمریکا

تحصیل دکتری در آمریکا طی یک دوره ۴ تا ۶ ساله برگزار می شود که مدرک آن، بالاترین مدرک تحصیلی آمریکا و یکی از معتبرترین مدارک تحصیلی دنیا بشمار می رود. دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا ابتدا باید کلاس ها و سمینارهای پیشرفته را طی حدود سه تا چهار ترم بگذرانند، در پایان این دوره ها از دانشجو آزمون گرفته می شود و در صورت قبولی می تواند روی پایان نامه خود کار کند. پس از انجام تحقیقات لازم و نگارش پایان نامه، دانشجو باید از پایان نامه خود دفاع کند.خوشبختانه ایالات متحده برای تحصیل دکتری در آمریکا، بورسیه تحصیلی اعطا می کند؛ همچنین دانشجویان این دوره می توانند به صورت هفتگی ۳۰ ساعت کار کنند. بنابراین دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا نگران تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود نیستند.

نحوه اخذ پذیرش برای تحصیل در مقطع دکتری در  آمریکا

ظرفیت پذیرش دانشجوی تحصیل دکتری در آمریکا محدود است. بسته به میزان بودجه و تعداد اساتید معمولاً ظرفیت پذیرش دانشجو در این مقطع بین ۳ تا ۱۵ نفر است. به همین دلیل دانشگاه های  آمریکایی برای پذیرش دانشجو یک سری شرط و شروط تعریف کرده اند و از بین متقاضیان، افرادی را انتخاب می کنند که تمام شرایط لازم برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور  آمریکا را داشته باشند. در ادامه به برخی از مهمترین شرایط لازم که برای پذیرش در دوره دکتری دانشگاه های  آمریکایی باید داشته باشید اشاره می کنیم:

  • مدرک کارشناسی یا لیسانس با معدل بالای ۱۵
  • معدل کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس با معدل بالای ۱۶
  • توصیه نامه از طرف اساتید مقاطع تحصیلی قبلی
  • اظهارنامه شخصی مرتبط با رشته تحصیلی موردنظر
  • مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس
  • مدرک آزمون GRE

علاوه بر مدارک فوق الذکر، داشتن مقالات معتبر، گواهی شرکت در کنفرانس های مرتبط و ارتباط با اساتید دانشگاه مربوطه نیز تاثیر بسزایی در روند پذیرش شما خواهد داشت.

پس از انتخاب دانشگاه و شهر محل تحصیل باید داوطلب شرایط زیر را احراز کند:

  • داشتن مدرک کارشناسی با معدل بالای ۱۵
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالای ۱۶
  • توصیه نامه از اساتید دانشگاه یا اگر در مرکز پژوهشی مشغول به کار بوده اید از رئیس مرکز پژوهشی ( حداقل دو توصیه نامه)که صلاحیت، توانایی و علاقه ی شما را تایید کند.
  • اظهار نامه ی شخصی مرتبط با رشته ی ای که در آن می خواهید درس بخوانید
  • مدرک زبان انگلیسی (IELTS: 6.5) و یا (TOEFL، iBT: 100، CBT: 250، PBT: 600)
  • مدرک GRE با نمره ی ۷۰۰ (Quantitative: 700، Verbal: 350، Writing: 3.5 )
  • بخاطر داشته باشید که برای اخذ بورسیه در دوره ی دکتری موارد زیر دارای اهمیت به سزایی هستند:
  • دارا بودن مقاله های علمی و پژوهشی در نشریات بین المللی، که نشان دهنده ی اندیشه ی برتر و مهارت های تحلیل و نوشتاری شما باشد.
  • ارتباط با اساتید برتر دانشگاه محل تحصیل ،برای گرفتن توصیه نامه ی مناسب که نشان دهد استاد مربوطه شما را کاملا می شناسد و توانایی های شما را تایید می کند.
  • شرکت در کنفرانس های بین المللی و در صورت امکان ارائه مقاله

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *