آمریکا, تحصیلی

0 تا 100 تحصیل در آمریکا از ابتدایی تا دانشگاه

تحصیلات در آمریکا

 

در این مقاله می پردازیم به بحث تحصیلات در  آمریکا، بدون تردید ایالات متحده  آمریکا، اصلیترین و معتبرترین مرکز علمی جهان است؛ کشوری که بزرگترین دانشگاه ها و مراکز آموزشی دنیا را در خود جای داده است و مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیلی نیز مزایای به شماری دارد. به همین دلیل تحصیلات در آمریکا در هر مقطعی می تواند یک فرصت طلایی به حساب برود؛ فرصتی که شاید برای خیلی از دانش آموزان و دانشجویان جهان یک آرزوی بزرگ تلقی می شود. اگر شما هم چنین آرزویی در سر دارید لازم است که با شرایط تحصیلات در آمریکا آشنا شوید.

اگر چنین است با ما همراه شوید زیرا می خواهیم در این مطلب به شرایط تحصیل در آمریکا در مقاطع مختلف اعم از مقاطع قبل و بعد از دانشگاه بپردازیم. تحصیل در آمریکا بدلیل اعتبار دانشگاه های  آمریکا و امکانات ویژه ای که کشور  آمریکا در اختیار دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آمریکا قرار می دهد، آمریکا همواره کانون توجه علاقه مندان به تحصیل در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا و افرادی که متقاضی اخذ اقامت  آمریکا و گرین کارت  آمریکا بوده اند است. دانشگاه ها و مراکز آموزشی  آمریکا از لحاظ رتبه علمی بهترین دانشگاه‌های دنیا هستند و تقریبا تمامی رشته ی دانشگاهی را دارند.

تحصیل در مدارس آمریکا

تحصیل در مقاطع دبستان و دبیرستان آمریکا در بهترین مدارس خصوصی و دولتی آمریکا امکان پذیر است. خوابگاه مدرن و تمیز برای دانش آموزان و همچنین غذاهای بهداشتی و اسلامی و حلال موجب شده تا والدین ایرانی نگران فرزندانشان در جهت تحصیل و زندگی در آمریکا نباشند. لازم به ذکر است که دانش آموزان بین المللی در آمریکا بعد از تحصیل در دبستان و دبیرستان های آمریکا می‌توانند وارد دانشگاه‌های آمریکا شوند و از بهترین امکانات تحصیل در آمریکا استفاده نمایند. دانشجویان پس از دوران تحصیل در آمریکا می‌توانند به دنبال شغل در آمریکا باشند و در صورت پیدا کردن شغل و یا راه اندازی یک بیزنس برای خود کارت اقامت آمریکا را دریافت کنند و بعد از گذشت مدت زمان معین اقامت دائم آمریکا را از آن خود کنند.

تحصیلات در  آمریکا در مقاطع قبل از دانشگاه

قبل از ورود به دانشگاه، تحصیلات در آمریکا در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان برگزار می شود که مجموع این مقاطع حدود 12 سال به طول می انجامد. در واقع کودکان آمریکایی از سن 6 سالگی وارد دوره ابتدایی می شوند و در زمینه مهارت های نوشتن، خواندن، حساب، هنر و علوم اجتماعی آموزش می بینند و پس از اتمام دوره ابتدایی وارد دبیرستان می‌شوند و در زمینه رشته موردعلاقه خود تحصیل می کنند.

تحصیلات در آمریکا در مقطع دبیرستان

تحصیلات در آمریکا در مقطع دبیرستان در سن 18 سالگی به اتمام می رسد که در پایان این دوره مدرک دیپلم به دانش آموز اعطا می شود، اما کودکان  آمریکایی برای تحصیل در مقاطع قبل از دانشگاه هم می توانند از مدارس دولتی و هم از مدارس خصوصی این کشور استفاده کنند که طبق آمار بیش از 88 درصد دانش آموزان آمریکایی تحصیل در مدارس دولتی را انتخاب می کنند زیرا تحصیلات در آمریکا در مدارس دولتی کاملاً رایگان است و بودجه این نوع مدارس از طرف ایالت مربوطه و دولت تامین می شود. در حالیکه برای تحصیل در مدارس خصوصی آمریکا در مقاطع ابتدایی و دبیرستان باید به ترتیب 4000 و 6500 دلار شهریه پرداخت کرد که البته شهریه مدارس خصوصی شبانه روزی بیشتر هم هست.

شرایط تحصیل برای دانش آموزان ایرانی

اما دانش آموزان ایرانی متقاضی تحصیلات در آمریکا در مقاطع قبل از دانشگاه حتماً باید از یکی از مدارس دولتی یا خصوصی این کشور پذیرش بگیرند که البته به توصیه کارشناسان بهتر است که این افراد دور گرفتن پذیرش از مدارس دولتی آمریکا را یک خط قرمز پررنگ بکشند چون مدارس دولتی عملاً مختص دانش آموزان بومی هستند و به سختی دانش آموزان خارجی را می پذیرند. بنابراین برای ورود به مدارس آمریکایی باید به مدارس خصوصی این کشور درخواست داد.

برای انجام این امر، متقاضی باید ریزنمرات و یک توصیه نامه تحصیلی (از طرف مدرسه قبلی خود) را به مدرسه  آمریکایی موردنظر تحویل دهد. مدرسه پس از دریافت مدارک در صورتی که صلاح ببیند از فرد متقاضی آزمونی تحت عنوان sleep test می گیرد و سطح زبان انگلیسی وی را می سنجد. البته لازم به ذکر است که متقاضیان تحصیلات در آمریکا در مقاطع قبل از دانشگاه به مدرک زبان نیاز ندارند ولی حتماً باید با این زبان آشنا باشند. اگر متقاضی در آزمون های مدرسه موردنظر موفق عمل کند، گواهی تحصیل در همان مدرسه را دریافت خواهد کرد.

تحصیلات در آمریکا در مقاطع دانشگاهی

افراد در  آمریکا پس از فراغت از دوره دبیرستان و اخذ مدرک 12 ساله دیپلم می توانند وارد دانشگاه شوند. تحصیلات در  آمریکا در مقاطع دانشگاهی طی سه دوره مجزای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صورت می گیرد که در ادامه با شرایط تحصیل در هریک از مقاطع مذکور آشنا خواهیم شد.

تحصیل در مقطع لیسانس در  آمریکا

آمریکایی ها بعد از اتمام دوره دبیرستان و دریافت مدرک دیپلم وارد اولین مقطع دانشگاهی یعنی دوره کارشناسی می شوند. دوره کارشناسی در آمریکا به دو صورت پیوسته و ناپیوسته برگزار می گردد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته، افراد باید یک دوره چهار ساله را پشت سر بگذارند تا موفق به دریافت مدرک کارشناسی بشوند، اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته فرد ابتدا وارد مقطع دو ساله کاردانی و سپس وارد دوره دو ساله کارشناسی ناپیوسته می شود. البته نام مقطع کارشناسی در کشور آمریکا برحسب رشته تحصیلی متفاوت است. به عنوان مثال: به کارشناسی علوم پایه BS یا به کارشناسی علوم انسانی BA گفته می شود.

پذیرش دانشگاه

و اما ایرانی های متقاضی تحصیلات در  آمریکا در مقطع کارشناسی باید از دانشگاه های آمریکا جهت تحصیل در این مقطع پذیرش بگیرند. اولین و مهمترین شرط لازم برای تحصیلات در  آمریکا در مقطع کارشناسی، داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله است. یعنی فرد متقاضی باید دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی را اتمام کرده باشد، اما چنانچه شخص دوره پیش دانشگاهی را نخوانده باشد می تواند ابتدا وارد کالج های  آمریکایی شود و پس از گذراندن دوره پیش دانشگاهی برای اخذ پذیرش از دانشگاه اقدام کند.

مدرک زبان

شرط دوم برای ورود به مقطع کارشناسی در کشور آمریکا، ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل است. در واقع با داشتن مدرک زبان، شخص شانس بیشتری برای اخذ پذیرش دارد، ولی اگر نمره زبان وی از حد نصاب دانشگاه موردنظر کمتر باشد می تواند به صورت مشروط وارد دانشگاه شود و پس از گذراندن یک ترم زبان انگلیسی پذیرش خود را قطعی کند. در صورتی که شخص هیچ مدرک زبانی نداشته باشد، شانس وی برای گرفتن پذیرش کم است اما صفر نیست، در چنین شرایطی اگر فرد موفق به اخذ پذیرش شود باید دوره های زبان دانشگاه موردنظر را بگذراند.

لازم به ذکر است که طبق توصیه کارشناسان، ایرانی های متقاضی تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی بهتر است به جای  آمریکا راهی کشورهای اروپایی شوند زیرا هزینه تحصیل و زندگی در مقطع کارشناسی در  آمریکا بسیار بالا است و از طرف دیگر دولت  آمریکا هیچگونه بورسیه تحصیلی به متقاضیان این دوره اعطا نمی کند.

متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس در  آمریکا باید جهت تحصیل در  آمریکا دارای دیپلم 12 ساله باشند. افرادی که آخرین مدرک تحصیلیشان مدرک دیپلم ایران می باشد می توانند با گذراندن دوره پیش دانشگاهی خود در کشور آمریکا وارد دانشگاه‌های  آمریکا شوند. نکته ی بسیار مهمی که در حال حاضر وجود دارد این است که دانشجویان متقاضی تحصیل در آمریکا برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا باید دارای مدرک زبان باشند و در صورتی که مدرک زبان نداشته باشند می توان در شرایط خاصی پذیرش مشروط را اخذ کرد و دوره زبان را قبل از تحصیل در آمریکا در کشور آمریکا گذراند.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در  آمریکا

آمریکایی ها پس از اخذ مدرک کارشناسی وارد مقطع کارشناسی ارشد می شوند. تحصیلات در  آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد به صورت یک دوره دو تا سه ساله انجام می گیرد که البته دوره کارشناسی ارشد در آمریکا با توجه به رشته تحصیلی تحت عناوین مختلف برگزار می شود. به عنوان مثال: به کارشناسی ارشد علوم پایه MS و به کارشناسی ارشد رشته های هنر MA گفته می شود.

و اما ایرانی های متقاضی تحصیلات در  آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد باید از دانشگاه های این کشور جهت تحصیل در این مقطع پذیرش بگیرند. اولین مدرکی که دانشگاه های  آمریکایی برای پذیرش دانشجویان خارجی درخواست می کنند؛ مدرک کارشناسی با معدل حداقل ۱۵ است.

شرایط تحصیل در دوره کارشناسی

اما علاوه بر معدل 15 دوره کارشناسی، متقاضی حتماً باید موفق به اخذ نمره ای بالا در آزمون زبان آیلتس یا تافل شود زیرا دانشگاه های  آمریکا به هیچ عنوان افراد فاقد مدرک زبان را در این مقطع پذیرش نمی کنند. ضمناً ارائه سه توصیه نامه تحصیلی از طرف اساتید دوره کارشناسی نیز الزامی است.

اگر شخص متقاضی ورود به مقطع کارشناسی ارشد رشته های مدیریت باشد ملزم به ارائه مدرک GMAT نیز خواهد بود.

در هر حال کارشناسان توصیه می کنند که چه شرایط فوق الذکر مهیا باشد و چه نباشد، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهتر است که شخص وارد دانشگاه های اروپایی شود زیرا دولت  آمریکا به دانشجویان این دوره بندرت بورس تحصیلی می دهد؛ در حالیکه هزینه زندگی و تحصیل در  آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد بسیار بالا است.

اخذ پذیرش دوره های فوق لیسانس در آمریکا همراه با کمک هزینه برای دانشجویان بین المللی بخصوص برای کسانیکه دارای مدارک دانشگاهی از دانشگاه های غیر آمریکایی و یا کانادایی هستند کارآسانی نیست.

متقاضیان برای اخذ پذیرش مقطع فوق لیسانس باید حداقل شرایط زیر را داشته باشند:

  •   مدرک کارشناسی با 4 سال تحصیل و با معدل حداقل 15
  •  سه توصیه نامه از اساتید قبلی
  •  تهیه Statement of Interest متناسب با رشته تحصیلی
  •  مدرک زبان انگلیسی (IELTS: 6.5) و یا (TOEFL، iBT: 100، CBT: 250، PBT: 600)
  •  مدرک GRE
  •  مدرک GMAT برای رشته های مالی، بیزنس و مدیریت و حسابداری

متقاضیان باید توجه نمایند که اخذ پذیرش بدون داشتن مدرک زبان (Conditional Admission)  در بسیاری از دانشگاه ها امکان پذیر نیست. دارا بودن مدرک زبان و تسلط به زبان انگلیسی برای استفاده از کمک هزینه و کار به عنوان دستیار تحقیقاتی و یا دستیار تدریس ضروری است. سایر عوامل مهم در اخذ پذیرش عبارتند از دارا بودن مقالات علمی در نشریات بین المللی، شرکت در سمینارها، و کنفرانس های بین المللی، دارا بودن شرایط ذکر شده در بالا از عوامل مهم برای اخذ بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در بسیاری از دانشگاه های آمریکا می باشد.

تحصیل در مقطع دکتری در  آمریکا

آمریکایی ها پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد وارد مقطع دکتری می شوند. تحصیلات در  آمریکا در مقطع دکتری به صورت یک دوره 4 تا 6 ساله انجام می گیرد که طی 3 یا 4 ترم اول فرد ملزم به گذراندن واحدهای تئوری است. پس از اتمام واحدهای تئوری از دانشجو یک امتحان جامع گرفته می شود که در صورت قبولی در این آزمون می بایست به پایان نامه خود بپردازد. ایرانی های متقاضی تحصیلات در آمریکا در مقطع دکتری باید از دانشگاه های آمریکایی برای تحصیل در مقطع دکتری پذیرش بگیرند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری

مهمترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری، مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با معدل حداقل 15 و 16 است، اما علاوه بر مدارک تحصیلی مذکور، شخص حتماً باید دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل نیز باشد. ضمناً ارائه توصیه نامه از طرف اساتید مقاطع قبلی و انگیزه نامه تحصیلی نیز برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری الزامی است.

مدارک مذکور برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکتری ضروری هستند، اما تالیف و انتشار مقالات علمی در ژورنال های معتبر و شرکت در کنفرانس های جهانی نیز به تسهیل روند اخذ پذیرش کمک می کنند.

اگر فرد دارای شرایط فوق الذکر باشد می تواند وارد دانشگاه های معتبر  آمریکا شود و حتی از بورسیه های تحصیلی  آمریکا برای دانشجویان دکتری نیز بهره ببرد و بدین ترتیب دیگر نگران تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور نیز نخواهد بود. در پایان بد نیست بدانید که دانشجویان در حال تحصیل در آمریکا اجازه دارند که 20 ساعت در هفته به امور پاره وقت بپردازند و به ازای هر ساعت کار 13 تا 15 دلار حق الزحمه دریافت کنند.

ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری

ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در بسیاری از دانشگاه های آمریکا معمولا بین 3 تا 15 نفر است. به دلیل محدودیت پذیرش تعداد دانشجو، پرونده هایی مورد پذیرش قرار می گیرند که از شرایط مناسب تری نسبت به سایر پرونده ها برخوردار باشند. اخذ پذیرش از مقطع دکتری بدون داشتن مدرک زبان امکان پذیر نیست.

شما باید دارای مدرک زبان باشید و تسلط به زبان انگلیسی خود را ثابت کنید بخصوص برای رشته هایی که دانشجو به عنوان دستیار تحقیقاتی و یا دستیار تدریس از همان ابتدا مشغول به کار می شود و بورسیه اخذ می کند.

امکان دریافت کمک هزینه ی تحصیلی و همچنین کمک هزینه برای زندگی برای دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه های آمریکا وجود دارد. لازم به ذکر است بعضی از رشته ها از سوی دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی همکار با دانشگاه حمایت مالی می شوند که در این صورت هزینه ی زندگی و تحصیل شما کامل پرداخت خواهد شد که گاهی تا 40 هزار دلار سالانه، به شما اهدا خواهد شد.

پس از انتخاب دانشگاه و شهر محل تحصیل باید داوطلب شرایط زیر را احراز کند:

  • داشتن مدرک کارشناسی با معدل بالای 15
  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالای 16
  • توصیه نامه از اساتید دانشگاه یا اگر در مرکز پژوهشی مشغول به کار بوده اید از رئیس مرکز پژوهشی ( حداقل دو توصیه نامه)که صلاحیت ،توانایی و علاقه ی شما را تایید کند.
  • اظهار نامه ی شخصی مرتبط با رشته ی ای که در آن می خواهید درس بخوانید
  • مدرک زبان انگلیسی (IELTS: 6.5) و یا (TOEFL، iBT:100، CBT:250، PB: 600)
  • مدرک GRE با نمره ی 700 (Quantitative:700، Verba: 350، Writing: 3.5 )
  • بخاطر داشته باشید که برای اخذ بورسیه در دوره ی دکتری موارد زیر دارای اهمیت به سزایی هستند:
  • دارا بودن مقاله های علمی و پژوهشی در نشریات بین المللی که نشان دهنده ی اندیشه ی برتر و مهارت های تحلیل و نوشتاری شما باشد.
  • ارتباط با اساتید برتر دانشگاه محل تحصیل، برای گرفتن توصیه نامه ی مناسب که نشان دهد استاد مربوطه شما را کاملا می شناسد و توانایی های شما را تایید می کند.
  • شرکت در کنفرانس های بین المللی و در صورت امکان ارائه مقاله

هزینه های زندگی در  آمریکا

هزینه های زندگی در آمریکا برای دانشجویان بین المللی به صورت میانگین بین 800 تا 1200 دلار در ماه می باشد که شامل هزینه های مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو ملزم به پرداخت آن ها در زمان تحصیل در  آمریکا می باشد.

حق کار در  آمریکا

دانشجویانی که در حال تحصیل در آمریکا هستند اجازه 20 ساعت کار درهفته را دارند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین 13 تا 15 دلار به ازای هر ساعت می باشد. البته باید در نظر داشت که افرادی که در حال تحصیل در آمریکا هستند نمی توانند تمام هزینه های تحصیل و زندگی خود را با کار دانشجویی جبران کنند بلکه کسی تحصیل در آمریکا را برای خود برمی گزیند که یا در مقاطع بالا پذیرش اخذ کند که بتواند از بورسیه های تحصیلی در آمریکا استفاده نماید یا از کشور مبدا از لحاظ مالی ساپورت شود.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

یک دیدگاه ثبت کنید برای “0 تا 100 تحصیل در آمریکا از ابتدایی تا دانشگاه

  1. محسن گفت:

    من دکتری مدیریت آموزشی دارم. و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد هم هستم.علاقه زیاد و تجربه خوبی هم توی کارهای سرمایه گذاری و اقتصادی دارم.
    مثلا در سال ۱۳۹۰ شروع کردم به راه اندازی یک کارخانه کنسرسازی. هرچند موفق نشدم به بهره برداری برسونمش. بعدش هم دنبال راه اندازی یک شرکت صادرات و واردات افتادم ولی باز هم موفق نشدم. بعد از آن دنبال راه اندازی یک رستوران افتادم ولی باز هم موفق نشدم.
    ولی یک سالی هست دارم روی یک پروژه سدسازی کار میکنم. تونستم حدود ۵۰۰ میلیون تومان واسش فاینانس ردیف کنم. و خوشبین هستم که این یک کارم به نتیجه خواهد رسید. رساله دکتری ام هم درباره کارآفرینی بود.
    من دنبال یک فاند دکتری دیگر برای dba یا مدیریت بیزینس یا بازرگانی میگردم.
    شما میتونید راهنمایی ام کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *