آمریکا, تحصیلی

شروطی که میتوان در مقطع لیسانس در آمریکا تحصیل کرد

لیسانس در آمریکا

در این مقاله می پردازیم به بحث تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا با موسسه مهاجرتی آوات همراه باشید. هرگاه نگاهی به لیست برترین دانشگاه های سال دنیا بیندازید، امکان ندارد که اسامی دانشگاه های ایالات متحده آمریکا را در این لیست نبینید؛ تقریباً در صدر این لیست همیشه اسم بزرگترین دانشگاه های آمریکایی دیده می شود. شاید به این دلیل تصور کنید که آمریکا باید مقصد اصلی افرادی باشد که به قصد ادامه تحصیل از کشور مهاجرت می کنند اما باید بگوییم که این تصور تا حدودی اشتباه است؛ بخصوص در مورد افرادی که قرار است تازه وارد مقطع لیسانس بشوند زیرا هزینه زندگی و تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا بسیار بالا و حدود سی هزار دلار در طی فقط یک سال است.

لیسانس در آمریکا

از طرف دیگر دولت آمریکا بندرت برای تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا، بورسیه تحصیلی می دهد. بنابراین تمام هزینه زندگی و تحصیل بر عهده خود دانشجو خواهد بود. به همین دلیل خیلی از افراد سعی می کنند که برای تحصیل در مقطع لیسانس وارد کشورهای اروپایی مانند انگلستان شوند و معمولاً گزینه تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا را در اولویت های پایینتر قرار می دهند.

به هر حال در این بین نیز افرادی هستند که می خواهند به هر قیمتی شده رویای تحصیل و زندگی در ایالات متحده را محقق کرده و در دانشگاه های معتبر و معروف این کشور تحصیل کنند. اگر شما هم برای تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا وسوسه شده اید؛ حتماً باید اطلاعات کامل و مفیدی در این زمینه کسب کنید. ما سعی کرده ایم که با نگارش این مطلب تا حدودی شما را برای تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا راهنمایی کنیم. در این مقاله با مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیلی در مقطع  لیسانس در آمریکا آشنا می شویم و سپس خواهیم دید که برای تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا چه شرایطی باید داشته باشیم.

دوره لیسانس در آمریکا به چه نحوی برگزار می شود؟

مقطع تحصیلی لیسانس در کشور آمریکا بسته به رشته موردنظر تحت عناوین مختلف شناخته می شود. به عنوان مثال: به دوره لیسانس رشته های علوم انسانی BA، به لیسانس رشته های علوم پایه BS، به لیسانس رشته های مهندسی BEng، به لیسانس رشته های علوم تربیتی BEdu و به لیسانس مدیریت اجرایی BBA  گفته می شود که برای اخذ مدرک لیسانس در تمامی رشته ها می توان به دو روش پیوسته و ناپیوسته عمل کرد.

برای تحصیل در مقطع لیسانس به صورت پیوسته

برای تحصیل در مقطع لیسانس به صورت پیوسته، شخص باید یک دوره چهار ساله را پشت سر بگذارد اما برای در روش ناپیوسته اول باید وارد مقطع دو ساله فوق دیپلم شد و پس از فارغ التحصیلی وارد دوره ناپیوسته لیسانس شد که این دوره نیز دو سال زمان می برد.

اما به هر حال شما برای تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا چه به صورت پیوسته و چه ناپیوسته ابتدا باید از یکی از دانشگاه های آمریکا پذیرش بگیرید. دانشگاه های آمریکا برای پذیرش شما به عنوان دانشجوی دوره لیسانس، شرط و شروطی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم.

برای تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا چه شرایطی باید داشت؟

اولین شرط پذیرش شما برای تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا، داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله است که معدل دیپلم شما برای ورود به دانشگاه های برتر آمریکا یا تحصیل در برخی از رشته ها مانند مهندسی مکانیک باید بالای ۱۵ باشد. اما اگر مدرک دیپلم شما ۱۲ ساله نیست یعنی دوره پیش دانشگاهی را نگذرانده اید، باز هم شانس ورود به دانشگاه های آمریکا را دارید. فقط در صورت پذیرش باید یک سری واحد درسی اضافه تر پاس کنید.

مدرک زبان

داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل، دومین شرط مهم دانشگاه های آمریکایی برای پذیرش شما بشمار می رود. اگر مدرک زبان دارید اما نمره مدرک زبان شما از سطح مطلوب دانشگاه پایینتر باشد ممکن است که شما را پذیرش کنند ولی در این صورت باید یک ترم زبان بخوانید. ضمناً اگر هیچ مدرک زبانی نداشته باشید احتمال دارد که بعضی از دانشگاه های این کشور شما را پذیرش کنند البته مشروط بر اینکه اول دوره های زبان دانشگاه مربوطه را پشت سر بگذارید.

بنابراین اگر شرایط فوق الذکر را دارید و از پس هزینه زندگی و تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا برمی آیید می توانید برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا اقدام کنید و پس از دریافت پذیرش برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا درخواست دهید. بعد از اخذ ویزای تحصیلی می توانید وارد دانشگاه موردنظر شده و مشغول به تحصیل شوید.

هزینه تحصیل در آمریکا

به دلیل هزینه دار بودن دانشگاه‌های آمریکا شاید این گزینه برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارجی بوجود آید که آمریکا را به عنوان اولویت های بعدی ببینند و در وهله اول به دانشگاه‌های آمریکا فکر نکنند.
ما باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که افرادی که متقاضی تحصیل در مقطع لیسانس درآمریکا هستند در ابتدا برای دوره های کالج در آمریکا اقدام کنند و در صورتی که دیپلم آمریکا را در کالج گذراندند وارد دوره لیسانس شده و در مقطع لیسانس در آمریکا مشغول به تحصیل شوند.

هزینه تحصیل و زندگی در مقطع لیسانس در آمریکا با فرض دریافت هیچ‌گونه کمک هزینه تحصیلی سالی حداقل 30 هزار دلار می باشد.
به جرات می توان گفت: باتوجه به رتبه دانشگاه‌های آمریکا در رنکینگ جهانی دانشگاه‌ها در سایت های مختلف اکثر دانشگاه‌های آمریکا مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند. مدارک تحصیلی در مقطع لیسانس در بیشتر دانشگاه های آمریکا مورد تایید سایر کشورها نیز می باشند.

شرایط پذیرش در مقطع لیسانس

کسانی که دوره پیش دانشگاهی را تمام نکرده باشند ممکن است بتوانند در مقطع لیسانس پذیرش بگیرند به شرطی که تعدادی از دروس اصلی دوره پیش دانشگاهی را قبل از شروع دوره لیسانس بگذرانند.
برای پذیرش در برخی از رشته ها مثل Mechanical Engineering معدل باید بالای 15 باشد.  همچنین برای پذیرش از دانشگاه‌های ممتاز معدل بالای 15 ضروری است. برای اخذ پذیرش غیر مشروط در مقطع لیسانس  داشتن یک مدرک زبان حتما مورد نیاز می باشد.به عنوان مثال:
مدرک زبان انگلیسی (IELTS: 6.5) و یا (TOEFL، iBT: 81، CBT: 220، PBT: 550)

در برخی دانشگاه های آمریکا، در صورتی که متقاضی دارای تمامی شرایط لازم برای اخذ پذیرش باشد و یکی از مدارک زبان بالا را نیز داشته باشد ولی نمره زبان او پایین تر از نمره مورد نیاز باشد، می تواند همچنان پذیرش غیر مشروط گرفته ولی باید یک ترم زبان بگذراند.در صورتی که متقاضی دارای هیچ گونه مدرک زبان نباشد، بایستی پذیرش مشروط گرفته و ابتدا دوره های زبان دانشگاه را طی نماید. طول دوره زبان بستگی به سطح زبان متقاضی داشته و ممکن است بین یک تا دو ترم تحصیلی طول بکشد.

کمک هزینه تحصیلی

به دانشجویان با معدل بالا در دوره لیسانس تحت شرایطی که به ندرت اتفاق می افتد کمک هزینه و بورسیه تحصیلی در سال پرداخت می گردد. همچنین دانشجویان واجد شرایط می توانند برای دریافت بورسیه های خارج از دانشگاه اقدام نمایند.
هزینه تحصیل در دوره لیسانس در دانشگاه های آمریکا بین 20 هزار دلار تا 60 هزار دلار در سال است که بستگی به شهرمحل تحصیل و دانشگاه مورد نظردارد.

دوره های دوساله

بیش از هزاران کالج در آمریکا وجود دارند که دوره های دوساله دارند.دانشجویان می توانند دوره های دوساله ای که معادل کاردانی در ایران هست را بگذرانند که شامل دو سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان از کالج های دو ساله یا پس از گذراندن دو سال تحصیل از یک دوره چهار ساله دانشگاهی است. برای دریافت شما باید ۶۰ ساعت کلاسی دوره بگذرانید، که به طوری عموما دوسال به طول می انجامد.
در دوره ی کاردانی بنا بر اینکه شما در رشته ی علوم تجربی تحصیل می کنید یا علوم انسانی و یا هنرتفاوت هایی دیده می شود  و به شکلی طراحی شده که دانشجویان را برای انتقال دادن به دوره های چهارساله آماده می سازد.

دوره های چهار ساله

بیشتر از 2000 دانشگاه دوره های چهار ساله لیسانس را ارائه می نمایند. مدرک کالج  و لیسانس عموما چهار ساله هستند و متشکل از کلاس‌های  (128-120) ساعته هستند.
در نهایت باید یک سری مسائلی که معمولا در پروسه اخذ روادید کشور آمریکا وجود دارد را بطور کامل شرح دهیم بدین صورت که اکنون اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاههای آمریکا در مقطع لیسانس شاید برای موسسات اعزام دانشجو و دفاتر حقوقی کار بسیار دشواری نباشد در واقع بخش اعظم کار د رمورد ویزای تحصیلی آمریکا می باشد که موسسات اعزام دانشجو را دفاتر حقوقی متمایز می کند زیرا با توجه به شرایط فعلی سفارت آمریکا ویزای آمریکا شاید برای هموطنان ایرانی درصد ریسک بسیار بالایی را داشته باشد پس بهتر است در این زمینه بسیار با احتیاط قدم برداشت.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

4.1/5 - (12 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *