تحصیلی, سوئیس

شرایط تحصیل در سوئیس

شرایط تحصیل در سوئیس

کشور سوئیس را اکثر مردم جهان با شکلات های محبوب و مرغوبش می شناسند. اما این کشور چیزی فراتر از شکلات برای عرضه به گردشگران و مهاجرانی که این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب می کنند، دارد.به طور کلی سوئیس کشوری محصور در خشکی است که در بخش غربی مرکز اروپا واقع شده است. بنابراین از جنوب با ایتالیا، از غرب با فرانسه، از شمال با آلمان و از شرق با کشورهای اتریش و لیختن اشتاین همسایگی دارد. جمعیت  8 میلیون نفری این کشور غالبا در فلات سوئیس پراکنده شده اند. اگر شما هم مانند بسیاری از مهاجران دیگر خواهان تحصیل در سوئیس و زندگی در این کشور زیبا و آرام هستید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا بتوانید اطلاعات جامع و کاملی درباره شرایط تحصیل در سوئیس به دست آورید.

نگاهی اجمالی به کشور سوئیس

سوئیس، کشوری است که حدود دو سوم مساحت آن را جنگل ها، دریاچه ها و کوه ها پوشانده اند اما منابع معدنی در این کشور وجد ندارد. موقعیت این کشور باعث شده تا سوئیس از آب و هوای معتدل و خوبی بهره مند شود. این موضوع باعث شده تا بخش قابل توجهی از درآمد این کشور از صنایع کشاورزی تامین شود.

به طوری کلی، سوئیس از 26 ایالت تشکیل شده است. زبان آلمانی، زبان غالب مکالمات این کشور می باشد. بعد از آلمانی، زبان فرانسوی در 4 ایالت این کشور، رواج دارد. شهر برن، پایتخت کشور سوئیس است. این شهر از لحاظ جمعیت دومین و از لحاظ وسعت پنجمین رتبه را در میان شهر های کشور سوئیس دارد. شهر های زوریخ، ژنو و بازل از جمله شهرهای مهم سوئیس قلمداد می شوند.  اغلب دفاتر و سازمان های بین المللی که در سوئیس واقع شده اند، از جمله ساختمان اصلی بانک تسویه حساب های بین المللی، مقر فیفا، دومین دفتر بزرگ سازمان ملل و… در این شهر های سوئیس قرار گرفته اند. علاوه بر این، سوئیس خود زادگاه بسیاری از سازمان های بین المللی مانند صلیب سرخ، می باشد.

مردم کشور سوئیس انسان های مذهبی هستند و اغلب از پیروان دین مسیحیت می باشند. تعداد کاتولیک‌ ها و پروتستان‌ های این کشور تقریباً برابر است. البته بنابر قوانین کشور سوئیس مردم در انتخاب دین خود آزاد هستند و دولت تبلیغ دین خاصی را نمی کند. مردم مدرن سوئیس به  هر دینی احترام می گذارند این دیدگاه سبب شده تا جوامع یهودی، هندو، بودایی و مسلمان نیز بتوانند در این کشور زندگی کنند. مردم کشور سوئیس بسیار به وقت شناسی و صادق بودن حساس هستند. آن ها به شدت بر روی نحوه برخورد، لباس و استایل خود در قرار های ملاقات دقت می کنند. آن ها میراث غنی و بزرگ کشورشان را گرامی داشته و فرهنگ بومی و هنرهای مرتبط با آن را زنده نگه داشته اند. از دیگر ویژگی های فرهنگ سوئیسی می توان به پایبندی همیشگی به قانون و محافظه کار بودن، اشاره کرد.

شرایط کلی تحصیل در سوئیس

به طور کلی سوئیس از لحاظ تحصیلی دارای شرایط بسیار خوبی می باشد. چرا که در تمامی مقاطع تحصیلی از کیفیت آموزشی بالایی برخودار است. به طور کلی شرایط تحصیل در این کشور از دو جنبه قابل بررسی است:

تحصیلات عمومی در سوئیس

در کشور سوئیس واژه کانتون برای ایالت ها به کار می رود. هر کانتون قوانین مشخصی برای خود دارد که ممکن است با دیگر کانتون ها متفاوت باشد. از این رو شرایط تحصیلات نیز در هر کانتون با دیگری متفاوت می باشد. این تفاوت ها بیشتر مربوط به زبان رسمی آن کانتون است. معمولاً در مدارس کشور سوئیس، سه زبان به دانش آموزان آموزش داده می شود که یکی از آن زبان ها، زبان رسمی آن کانتون، زبان دوم یکی از دیگر زبان های رسمی این کشور و زبان سوم زبان انگلیسی محسوب می شود. در کشور سوئیس تا سن ۱۵ سالگی تحصیل اجباری تعیین شده است. نظام تحصیلی سوئیس همانند سایر کشورهای اروپایی بر پایه نظام بولونیا تدوین گشته است و به طور کلی تحصیلات در سنین زیر ۱۸ سال به سه قسمت زیر تقسیم می گردد:

  1. پیش دبستان و مهد کودک
  2. آموزش ابتدایی
  3. آموزش متوسطه

پیش دبستانی و مهدکودک (Kindergarten)

تحصیل در دوره پیش دبستانی یا مهد کودک از سن 5 سالگی به صورت اختیاری آغاز می گردد. مهدکودک ها معموماً دو ساله می باشند.

دبستان ( Volksschule )

دوره دبستان در این کشور اجباری محسوب می شود و شامل دو گروه Primarschule و Oberstufe Schule است. این دوره مختص سنین  7 تا 15 سال  می باشد.

متوسطه

دوره متوسطه در کشور سوئیس اختیاری محسوب می شود. این دوره شامل دو گروه زیر است :

  • گروه Gymnasium (دبیرستان)
  • Berufslehre  (کارآموزی)

که به صورت دوره های 4.5 و 6.5 ساله ارائه می شوند.

تحصیلات عالی در سوئیس

تحصیلات عالی در سوئیس شامل سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. همچنین برای سنین بالای 18 سال کشور سوئیس دارای سه نوع دانشگاه زیر است:

  • دانشگاه های (UNIs): ارائه دهنده برنامه های دوره ای در دو سطح علمی و تئوری
  • دانشگاه های علوم کاربردی و هنر (UASAs): ارائه آموزش علمی و حرفه ای
  • دانشگاه های آموزش و پرورش معلمان (UTEs): ارائه آموزش تمرین گرا  جهت آماده سازی افراد برای تدریس در ابتدایی، متوسطه و…

دوره کارشناسی

تحصیل در دوره کارشناسی کشور سوئیس نیازمند برخورداری از مدرک دیپلم معتبر است. مدت زمان دوره کارشناسی در کشور سوئیس 3 سال است. واحد های تحصیلی در دوره کارشناسی به زبان های آلمانی، ایتالیایی و فرانسه ارائه می شوند. دانشگاه های کشور سوئیس در مقطع کارشناسی  شامل دو گروه Universität  (دانشگاه) و Fachhochschulen  (دانشگاه علمی کاربردی) است.

رشته های بسیار متنوعی در مقطع لیسانس در این کشور عرضه می گردد و شما قدرت انتخاب زیادی دارید. تحصیل در رشته های مهندسی و داروسازی در این کشور جزو محبوب ترین رشته های تحصیلی دوره کارشناسی در کشور سوئیس هستند.

دوره کارشناسی ارشد

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در کشور سوئیس براساس فرآیند و اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی اتحادیه اروپا) صورت می گیرد. برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد داشتن مدرک کارشناسی معتبر و قبولی در همان رشته و نیز داشتن مدرک آیلتس با نمره حداقل  6.5 الزامی می باشد. چرا که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور، به زبان انگلیسی رایج است. مدت زمان دوره کارشناسی ارشد در کشور سوئیس 1.5 تا 2 سال است.

در کشور سوئیس رشته هایی همچون امور بین المللی، اقتصاد، مهندسی، علوم کامپیوتر، بازرگانی، ارتباطات و کسب و کار بین المللی دارای زمینه های مشترک مطالعه برای دوره کارشناسی ارشد هستند.

دوره دکتری

به طور کلی تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور سوئیس بر مبنای فرآیند و اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی اتحادیه اروپا) است. بنابراین تحصیل در دوره دکتری در کشور سوئیس نیازمند داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر و قبولی در همان رشته، برخورداری از رزومه علمی و تحقیقاتی قوی و نیز بهره مندی از سوپروایزر یا استاد راهنما است. تحصیل در دوره دکتری عموماً به صورت بورسیه و یا با پرداخت شهریه ای بسیار کم است و به کارهای تحقیقاتی و پژوهش اختصاص دارد. طول دوره دکتری در کشور سوئیس 3 تا 4 سال می باشد.

بررسی مدارک ارسالی جهت اخذ پذیرش در دوره دکتری از اول فوریه شروع شده و تا ۱۵ فوریه به ادامه می یابد. تحصیل در رشته های کامپیوتر، برق و مکانیک بیشترین میزان متقاضی در دوره دکتری را دارد. در نتیجه این رشته ها دارای پروسه طولانی تری نیز نسبت به سایر رشته ها هستند.

شرایط تحصیل در سوئیس برای مهاجران

در کل کشور سوئیس از نظام آموزشی قدرتمندی در سطح بین المللی برخودار می باشد و در همه دوره های تحصیلی به روزترین و بهترین سیستم آموزشی را عرضه می نماید. توانایی پرداخت شهریه و داشتن مدرک زبان از جمله شرایط تحصیل در سوئیس برای مهاجران و دانشجویان بین المللی است. بسته به دوره تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل مقدار شهریه و نمره و نوع مدرک زبان مورد نیاز متفاوت خواهد بود. به طور کلی افرادی که قصد تحصیل در کشور سوئیس را دارند باید تسلط نسبی به زبان انگلیسی یا زبان های آلمانی و فرانسوی داشته باشند.

مزایای تحصیل در کشور سوئیس برای مهاجران

با توجه به کیفیت آموزش، نظام آموزشی قدرتمند و… می توان گفت تحصیل در این کشور مزایای بسیاری دارد. اما مزایای تحصیل در کشور سوئیس، تنها تحصیلی نیست. مهم ترین مزایای کلی تحصیل در این کشور، عبارتند از:

  • تحصیل در کشوری با استانداردهای بالای زندگی
  • بهره مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای سالم و پاکیزه
  • امکان دسترسی به خدمات با کیفیت بهداشتی و درمانی با هزینه پایین و اقتصادی
  • برخورداری از سیستم آموزشی بسیار باکیفیت و معتبر در سراسر دنیا
  • کشوری با میزان تورم نزدیک به صفر و نرخ بیکاری و فقر پایین
  • رایج بودن زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در این کشور
  • دسترسی به اینترنت پرسرعت در سراسر کشور سوئیس
  • امکان دسترسی به حمل و نقل عمومی  گسترده و پیشرفته
  • کشوری پیشرو در زمینه  برابری جنسیتی
  • وجود امنیت بالا و نرخ پایین جرم و جنایت در کشور سوئیس
  • دسترسی به سیستم های خدماتی دقیق و مطمئن
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور سوئیس برای مهاجران

از جمله شرایط لازم برای تحصیل دانش آموزان مهاجر در مدارس کشور سوئیس به شرح زیر است:

  • سند امضا شده برای اثبات رضایت والدین جهت تحصیل فرزندشان در مدارس کشور سوئیس
  • مشخص نمودن قیم دانش آموز مهاجر
  • اثبات برخورداری از شرایط مناسب اقامت و تحصیل در کشور سوئیس
  • اثبات تمکن مالی دانش آموز

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور سوئیس برای مهاجران

ما در بخش های ابتدایی شما را با مهم ترین شرایط تحصیل در دانشگاه های کشور سوئیس آشنا کردیم. ارائه برخی مدارک نیز از جمله مهم ترین شرایط تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشد که در این بخش شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور سوئیس به شرح زیر است:

  • داشتن پاسپورت با اعتبار حداقل ۳ ماه
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • نوشتن انگیزه نامه
  • تنظیم پروپوزال تحقیقاتی (برای دوره های تحصیلات تکمیلی)
  • عکس پرسنلی با شرایط مشابه عکس پاسپورت
  • ترجمه کلیه مدارک تحصیلی
  • داشتن توصیه نامه از اساتید
  • برخورداری از تاییدیه یک سوپروایزر یا استاد راهنما (برای دوره های تحصیلات تکمیلی)
  • گواهی سلامت پزشکی جسمی و روحی
  • داشتن مدرک زبان معتبر
  • رسید پرداخت شهریه
  • تنظیم اسناد پرداخت هزینه ویزای تحصیلی که معادل 60 یورو برآورد شده
  • و…

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور سوئیس

در این کشور چهار نوع زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش دیده می‌ شود. زبان مادری اکثر مردم سوئیس، یکی از این 4 است و به عنوان زبان دوم خود، به زبان انگلیسی تسلط دارند. این زبان حتی به کودکان در مدارس آموزش داده می شود.

دروس دانشگاهی در کشور سوئیس به زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی ارائه می شوند. همانطور که گفته شد زبان انگلیسی نیز به طور گسترده ای در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد و دوره های تحصیلی بسیاری به زبان انگلیسی عرضه می گردند. به طور معمول برای تحصیل در کشور سوئیس لازم است که در آموزن آیلتس حداقل نمره ۶/۵ را کسب نمایید. برای زبان های آلمانی و فرانسوی نیز مدرک زبان B2 مورد نیاز است.

هزینه تحصیل در سوئیس

هزینه تحصیل در کشور سوئیس بسته به نوع دانشگاه، دوره تحصیلی و رشته تحصیلی اشخاص متغیر می باشد.

تحصیل در مدارس بین المللی کشور سوئیس هزینه ای در حدود 50000 تا 120000  هزار یورو در پی خواهد داشت.

شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور سوئیس در دوره کارشناسی 800 تا 1300 یورو و در دوره فوق لیسانس 1600 یورو در سال برآورد می شود. البته تحصیل در دانشگاه های خصوصی کشور سوئیس گران تر بوده و سالانه هزینه ای معادل 1500  تا 16000 یورو در پی خواهد داشت.

معمولا برای افرادی که در مقطع دکتری در کشور سوئیس تحصیل می کنند، امکان اخذ بورسیه تحصیلی وجود دارد. در این مقطع با توجه به نوع دانشگاه، رشته تحصیلی و… دانشجویان می توانند از بورسیه ها یا کمک هزینه های متنوعی استفاده کنند.. همچنین دانشجویان دوره دکتری موظف به انجام کار کارهای پژوهشی و تحقیقاتی همراه با حقوق هستند.

بورسیه های تحصیلی

بورسیه های تحصیلی در کشور سوئیس شامل دو نوع است:

  •  بورسیه نخبگان برای دانشجویان بین المللی: همانطور که از نام این بورسیه تحصیلی پیدا است این بورسیه تنها به دانشجویان بین المللی که نخبه بودن خود را اثبات کنند تعلق می گیرد.
  • بورسیه پژوهشی دکترا: این نوع بورسیه توسط بیشتر از 10 دانشگاه غیر فنی و فنی کشور سوئیس در مقطع دکتری به دانشجویان واجد شرایط به مدت 3 سال اعطا می شود. شامل تمامی هزینه های تحصیلی و حتی کمک هزینه زندگی دانشجویان است. اخذ این بورسیه با داشتن شرایطی همچون رزومه تحصیلی و تحقیقاتی بسیار قوی، داشتن سوپروایزر، داشتن مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی، بودن جز بازه سنی متولدین 31 دسامبر 1983 به بعد و… مقدور می باشد. مهلت زمان تعیین شده برای اقدام جهت اخذ این بورسیه همه ساله از 2 آگوست تا 15 نوامبر است.

اسامی برخی از دانشگاه هایی که خدمات بورسیه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند به شرح زیر است:

  • بازل
  • برن
  • فرایبورگ
  • ژنو
  • لوزان
  • لوکرن
  • نوشاتل
  • سنت گالن
  • زوریخ
  • و…

کار در کنار تحصیل

بیش تر دانشجویان در سوئیس به مشاغل پاره وقت مشغول  هستند. این نوع مشاغل به تامین بخش کوچکی از هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی در سوئیس کمک می کنند. چرا که هزینه های زندگی در سوئیس نسبتا بالا است و با تنها چند ساعت کار در هفته نمی توان آن را تامین کرد. در این کشور تنوع زیادی از مشاغل پاره وقت وجود دارد.

همچنین یکی از بهترین دوره های تحصیلی در کشور سوئیس، دوره های کار-تحصیل می باشند. در این نوع دوره ها شما هم تحصیل و هم  کار می کنید و از حقوق نیز بهره مند می شوید. که مبلغ آن حدود 2000 فرانک سوئیس در ماه است. در واقع این دوره ها گارانتی کارآموزی همراه حقوق را شامل می شوند. به این صورت که شما 6 ماه تحصیل و 6 ماه دوم کار می کنید. اخذ پذیرش در این دوره ها برای دانشجویان رشته هایی نظیر مدیریت، مدیریت گردشگری، مهمانداری و MBA، امکان پذیر است.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور سوئیس

دانشجویان بین الملل در کشور سوئیس با انجام کارهای پاره وقت دانشجویی می توانند درآمدی بین 20 تا 26 فرانک سوئیس در ساعت به دست آورند.

انواع مشاغل موجود در کشور سوئیس برای دانشجویان و دانش آموزان

دانشجویان و دانش آموزان در کشور سوئیس می توانند به کار در برخی از شرکت های خدماتی، کافه ها و رستوران ها، دستیاری در آزمایشگاه ها، کتابخانه، واحد پخش روزنامه و یا در زمینه شغل های مرتبط با رشته تحصیلی و یا مهارت های شخصی خود مشغول به کار پاره وقت شوند.

قوانین کار موجود در سوئیس برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

معمولا دارندگان ویزای دانشجویی در کشور سوئیس در دوره کارشناسی هفته ای 10 تا 15 ساعت، در دوره کارشناسی ارشد هفته ای 15 تا 30 ساعت و در دوره دکتری از هفته ای سی ساعت به بالا اجازه کار دارند. البته در طول تعطیلات تابستانی دانشجویان بین المللی امکان کار تمام وقت نیز پیدا می کنند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. دانشجویان بین المللی چگونه در کشور سوئیس می توانند کار پاره وقت پیدا کنند؟

  • برای پیدا کردن کار پاره وقت در کشور سوئیس دانشجویان می توانند به بخش کاریابی دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه نمایند. همچنین می توانند با مراجعه به مؤسسات و سایت های کاریابی و همچنین مطالعه روزنامه های محلی، شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

سوالی در خصوص مهاجرت تحصیلی به سوئیس دارید؟ می توانید آن را با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید. کارشناسان آوات در اولین فرصت پاسخ شما را خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *