تحصیلی, رومانی

شرایط تحصیل پزشکی در رومانی

شرایط تحصیل پزشکی در رومانی

برای کسانی که قصد مهاجرت به یکی از کشور های اروپایی و تحصیل در رشته پزشکی را دارند، رومانی می تواند یک گزینه عالی محسوب شود، چرا که دانشجویان می توانند در این کشور در سطح کیفی بالایی به تحصیل پزشکی بپردازند. علاوه بر این امکان تحصیل پزشکی در این کشور به چند زبان انگلیسی، فرانسوی و رومانیایی ممکن است. جدای از همه این ها، هزینه زندگی در این کشور مقرون به صرفه می باشد و هر شخصی می تواند در این کشور زندگی ایده آلی را تجربه کند.

این مقاله از وب سایت مهاجرتی آوات به موضوع شرایط تحصیل و مطالعه رشته پزشکی در کشور رومانی اختصاص یافته است. اگر می خواهید اطلاعات جامع و کاملی در خصوص این موضوع به دست آورید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چرا تحصیل پزشکی در کشور رومانی؟

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می شود فرصت مطالعه رشته پزشکی در این کشور را یک فرصت فوق العاده بشناسیم. اگر بخواهیم به طور خلاصه با این دلایل آشنایتان کنیم، می توانیم از موارد ذیل نام ببریم:

  • امکان شرکت در برنامه پزشکی که به مدت 6 سال است.
  • اخذ پذیرش آسان تر نسبت به سایر کشور های اروپایی
  • امکان تحصیل در این رشته در دانشگاه های رومانی با اخذ انتقالی
  • تحصیل به زبان های انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی
  • امکان تحصیل در سیستم آموزشی با کیفیت تنها با پرداخت شهریه ای کمتر از 5000 یورو
  • زندگی در کشوری با هزینه های زندگی پایین (حدود 5000 یورو)
  • اخذ بورسیه تحصیلی
  • امکان تحصیل در محیطی چند فرهنگی
  • مقصد امن و فوق العاده برای تحصیل پزشکی
  • اخذ مدرک معتبر که در سراسر اروپا و سراسر جهان شناخته شده است
  • امکان برقراری ارتباط به صورت آسان با سایر مدارس و دانشکده های پزشکی در سراسر اروپا
  • و…

شرایط کلی تحصیل پزشکی در این کشور

به طور کلی پزشکی در رومانی، یک سنت دیرینه دارد که به سال 1700 باز می گردد. اگر نگاهی به تاریخچه این حوزه در کشور رومانی بیاندازید، مشاهده می کنید که این کشور جوایز نوبل متعددی در فیزیولوژی و پزشکی به دست آورده است. این موضوع خود به تنهایی یکی از دلایلی است که هر ساله دانشجویان بین المللی بسیاری این کشور را برای مطالعه پزشکی انتخاب می کنند. البته در این موضوع، برخورداری از کیفیت بالای آموزش نیز، بی تاثیر نیست.

رومانی کشوری است با بیش از 13 دانشگاه و مدرسه پزشکی معتبر که هر یک برنامه های پزشکی را در یک دوره 6 ساله ارائه می دهند. از بین این مدارس و دانشگاه ها، حدود 10 تای آن ها امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را در اختیار دانشجویان می گذارند. 13 تای آن ها نیز دوره های پزشکی را به زبان رومانیایی برگزار می کنند و 4 تای دیگر آن ها امکان مطالعه رشته پزشکی به زبان فرانسوی در کشور رومانی را برای دانشجویان فراهم کرده اند.

مقاله پیشنهادی: تحصیل در رومانی

اخذ پذیرش از دانشگاه های رومانی برای تحصیل پزشکی

شرایط اخذ پذیرش در دانشکده های مختلف رومانی نسبتا منعطف و متفاوت است. اما به طور کلی زبان یکی از تاثیر گذار ترین عواملی است که به شما در اخذ پذیرش کمک می کند. اکثر دانشگاه های رومانی برای اعطای پذیرش به شما در رشته پزشکی، انتظار برخورداری از شرایط ذیل را دارند:

  • تسلط به زبان برگزاری دوره (رومانیایی، فرانسوی یا انگلیسی تا سطح b2
  • برخورداری از مدرک دیپلم دبیرستان و ارائه ریز نمرات این مقطع
  • برخورداری از توصیه نامه یا نامه تشویق یا…
  • ارائه مدارکی که سوابق کارهای فوق برنامه یا داوطلبانه شما را در حوزه پزشکی نشان دهد
  • و…

در نظر داشته باشید که اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور در رشته پزشکی، محیط کاملا رقابتی دارد. از این رو توجه داشته باشید که هر چه سطح نمرات و امتیاز شما بالاتر از حداقل های تعیین شده آن دانشگاه باشد، شما می توانید راحت تر از دانشگاه مد نظرتان پذیرش دریافت کنید.

علاوه بر این توجه داشته باشید که برای ورود به برخی از دانشگاه های رومانی، باید آزمون ورودی دهید. این آزمون ها عمدتا سطح شما را در زبان انگلیسی، میزان دانش شما در زیست شناسی، شیمی و… می سنجند.

مهلت درخواست برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه

سال تحصیلی در رومانی از ابتدای اکتبر شروع می شود و در پایان ماه ژوئن به پایان می رسد. البته نا گفته نماند که برای برخی از دانشگاه های و مدارس رومانیایی، سال تحصیلی از اواسط سپتامبر شروع می گردد. به طور کلی اگر قصد مهاجرت تحصیلی به رومانی تحصیل در رشته پزشکی را دارید، باید پیگیر اخبار دانشگاه یا مدرسته مد نظرتان باشید.

تمامی مدارس و دانشگاه های این کشور قبل از شروع ثبت نام، دوره های خود را اعلام می کنند. آن زمان است که شما می توانید درخواست خود را ارائه دهید. البته از نظر تئوری، شما دو بار در سال مهلت دارید تا درخواست خود را برای موسسه آموزشی مد نظرتان ارسال فرمایید:

  • ابتدای مارس تا 20 ژوئیه
  • ابتدای سپتامبر تا 10 سپتامبر

هزینه پردازش درخواست پذیرش از دانشگاه های رومانی

برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی از دانشگاه های این کشور، باید هزینه ای را تحت عنوان هزینه پردازش درخواست پذیرش خود بپردازید.

هزینه پردازش درخواست پذیرش در رشته پزشکی، در دانشگاه ها و دانشکده های مختلف رومانی، متفاوت است. به طور کلی این هزینه از 100 یورو تا 250 یورو در نظر گرفته می شود.

توجه داشته باشید که اگر نیاز باشد تسلط خود به زبان انگلیسی یا فرانسوی را با شرکت در آزمون ورودی به اثبات برسانید، علاوه بر این هزینه، موظف به پرداخت هزینه اضافه ای نیز هستید.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در کشور رومانی

به طور کلی رنج شهریه دانشگاه ها و دانشکده های رومانی برای رشته پزشکی 5000 تا 6520 یورو در سال است. البته در این میان دانشگاه ها و دانشکده های وجود دارند که هزینه تحصیل در آن ها برای رشته پزشکی حدود 7000 یورو می باشد. البته این مبلع نیز برای دانشجوبان تبعه کشور های عضو اتحادیه اروپا است و دانشجویانی که تبعه کشور های غیر اتحادیه اروپا هستند، برای تحصیل در این دانشگاه ها باید هزینه ای حدود 9000 یورو بپردازند.

افرادی که موفق به اخذ پذیرش در این رشته می شوند، به دو شیوه می توانند شهریه خود را پرداخت نمایند:

  • بلافاصله پس از ثبت درخواست ویزای دانشجویی
  • به صورت اقساطی (50 درصد در ابتدای سال تحصیلی، 25 درصد در ابتدای ماه فوریه و پرداخت باقی مانده در ابتدای مارس)

البته شیوه پرداخت اقساطی تنها ویژه دانشجویان تبعه عضو اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا است. از این رو دانشجویانی که تبعه غیر اروپایی دارند، موظف اند پس از ثبت درخواست اخذ ویزای دانشجویی رومانی، کل شهریه را به صورت یکجا پرداخت نمایند.

مهم ترین دانشکده ها و دانشگاه های پزشکی در کشور رومانی

برخی از مهم ترین و برترین دانشگاه های پزشکی این کشور عبارتند از:

  • دانشکده پزشکی دانشگاه وسیل گلدیس وسترن آراد
  • دانشکده پزشکی دانشگاه اوراده
  • دانشکده پزشکی دانشگاه لوسیان بلاگا سیبیو
  • دانشکده پزشکی دانشگاه ترانسیلوانیا
  • دانشکده پزشکی دانشگاه تیتو مایورسکو
  • دانشکده پزشکی دانشگاه Dunarea de Jos
  • دانشکده پزشکی دانشگاه پزشکی، داروسازی، غلم و فناوری Targu Mures
  • دانشکده پزشکی دانشگاه پزشکی و داروسازی Grigore T.Popa Iasi
  • دانشکده پزشکی، دانشگاه پزشکی و داروسازی کلوجا ناپوکا
  • دانشکده پزشکی، دانشگاه پزشکی و داروسازی luliu Hatieganu
  • دانشکده پزشکی دانشگاه اویدیوس در کنستانتا
  • و…

درباره برخی از دانشکده ها و دانشگاه های پزشکی رومانی

در ادامه قصد داریم شما را با برخی از دانشکده ها و دانشگاه های پزشکی این کشور، بیشتر آشنا کنیم.

  • دانشکده پزشکی، دانشگاه پزشکی و داروسازی کلوجا ناپوکا

امروزه دانشگاه پزشکی و داروسازی کلوجا ناپوکا یکی از معتبر ترین دانشگاه های رومانی است که در سال 1755 تاسیس شده. این دانشگاه از سال 1997 تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان خود فراهم کرده است.

بیش از 5000 دانشجو از بیش از 50 کشور جهان، هم اکنون در دانشگاه کلوجا ناپوکا مشغول به تحصیل هستند.

پردیس زیبای این دانشگاه در نزدیک ارگ تاریخی ترانسیلوانیا واقع شده و از این رو می توان گفت تحصیل در دانشگاه پزشکی کلوژ ناپوکا رومانی می تواند یک تجربه فوق العاده و منحصر به فرد برای یک دانشجو رشته پزشکی باشد.

  • دانشکده پزشکی دانشگاه اویدیوس در کنستانتا

این دانشگاه در سال 1961 تاسیس شده و از یک محبط آموزشی بسیار زیبا برخوردار می باشد. در حال حاضر حدود 15000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه اویدیوس یکی از بزرگ ترین دانشگاه های رومانی شناخته می شود. بودجه این دانشگاه نیز از بودجه دولت تامین می گردد. خوب است بدانید از سال 1990 مدرکی که این دانشگاه به دانشجویان رشته پزشکی خود اعطا می کند، یک مدرک بین المللی محسوب می شود.

اگر چه دانشگاه اویدیوس یکی از جوان ترین دانشگاه های رومانی است اما از آن به عنوان یکی از دانشگاه های محبوب این کشور نام برده می شود.

  • دانشکده پزشکی دانشگاه اوراده

این دانشگاه فعالیت خود را از سال 1990 اغاز کرده و به سرعت در اروپا به شهرت قابل توجهی رسیده است. در دانشگاه اوراده رومانی، برنامه پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می شود.

این دانشگاه با دانشگاه هاروارد در بوستون و چندین دانشگاه دیگر در ایالت متحده ارتباط قابل توجهی دارد که شما با تحصیل در آن می توانید از این ارتباط استفاده کنید.

دانشگاه اوراده از یک پزدیس وسیع که از ساختمان های بزرگ و مدرن تشکیل شده و بیش از 150 آزمایشگاه مجهز برخوردار می باشد.

  • دانشکده پزشکی دانشگاه پزشکی، داروسازی، غلم و فناوری Targu Mures

این دانشگاه از 1945 شروع به کار کرده اما در سال 1991 این نام را برای خود انتخاب کرده است. دانشگاه Targu Mures تنها دانشگاه رومانی است که دوره پزشکی خود را به 3 زبان رومانیایی، مجارستانی و انگلیسی برگزار می کند.

امروزه این دانشگاه بالای 3200 نفر دانشجو، 700 معلم و محقق دارد و هر ساله حدود 100 دانشجو ار سراسر جهان از این دانشکده پذیرش رشته پزشکی را دریافت می کنند.

این دانشگاه سیستم آموزشی خود را مبتنی بر کارآموزی بالینی قرار داده و اخیرا یک مرکز شبیه سازی و مهارت های پزشکی راه اندازی کرده است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. میانگین هزینه زندگی در کشور رومانی برای یک دانشجو رشته پزشکی چقدر است؟

  • هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشور های اروپایی، مناسب است. طبق آخرین آمار به دست آماده هر فرد برای زندگی در این کشور حدودا به 300 تا 600 یورو در ماه نیاز دارد.

می توانید از طریق بخش دیدگاه های سوالات، ابهامات و… خود در خصوص مهاجرت تحصیلی به کشور رومانی را با ما مطرح فرمایید.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *