تحصیلی, رومانی

شرایط تحصیل در رومانی + تمام مقاطع و هزینه ها

شرایط تحصیل در کشور رومانی

کشور رومانی واقع شده در جنوب شرقی اروپا، یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد. بنابراین مدرک تحصیلی این کشور در بقیه کشورهای اروپایی نیز دارای اعتبار است. یکی از بهترین و به صرفه ترین راه های مهاجرت به کشور رومانی، مهاجرت از طریق تحصیل محسوب می شود. متقاضیانی که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را داشته باشند، اغلب اوقات می خواهند قبل از قطعی کردن تصمیم خود، همه چیز در مورد شرایط تحصیل در کشور رومانی را بدانند. از این رو ما تصمیم گرفتیم مقاله ای از سایت آوات را به این موضوع اختصاص دهیم.

شرایط کلی تحصیل در رومانی

تحصیل در مدارس کشور رومانی تا سن 17- 18 سالگی اجباری می باشد. همچنین هزینه تحصیل برای اتباع رومانیایی رایگان در نظر گرفته شده است. در مدارس این کشور امکان تحصیل به زبان های رومانی، آلمانی، ترکی، فرانسوی و مجارستانی امکان پذیر است. البته در سال های اخیر کشور هایی همچون انگلستان و آمریکا در شهر بخارست به عنوان پایتخت کشور رومانی مدارس بین المللی ایجاد کرده اند. که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این مدارس وجود دارد.

در مقطع متوسطه کشور رومانی، توانایی ها و صلاحیت های دانش آموزان سنجیده شده و در صورت مقبول نبودن آن ها برای ورود به دانشگاه های این کشور، از سال دهم به هنرستان وارد می شوند. تا در آینده نیروی کاری مورد نیاز کشور را تامین نمایند.

اگر بخواهید کمی دقیق تر سیستم آموزشی کشور رومانی را بشناسید، می توانید سیستم آموزشی این کشور را از دو منظر مورد بررسی قرار دهید: تحصیلی عمومی و تحصیلات عالی.

تحصیلات عمومی در رومانی

تحصیلات عمومی در کشور رومانی متشکل از دوره های مهد کودک، دبستان و متوسطه می باشد. در ادامه شما را با هر یک از این دوره های به تنهایی آشنا خواهیم کرد.

مهدکودک

اولین بخش آموزشی در کشور رومانی مهد کودک ها هستند که برای کودکان 3 تا 6 سال تدارک دیده شده اند. امکانات رفاهی و خدمات ارائه شده در مهدکودک ها با یکدیگر متفاوت می باشد. قطعا خصوصی یا دولتی بودن مهد کودک تاثیر بسیاری در نوع خدمات ارائه شده و نیز هزینه های حاصل در این دوره دارد.

دبستان

در کشور رومانی بیشتر مدارس ابتدایی دولتی هستند و تعداد کمی از مدارس خصوصی می باشند. معمولا دانش آموزان از سن 7 سالگی دوره ابتدایی را آغاز می نمایند. طول دوره ابتدایی در کشور رومانی 8 سال است.

متوسطه

ثبت نام و تحصیل در مدارس رومانی در مقطع دبیرستان به صورت انتخابی نمی باشد. بلکه پس از به پایان بردن دوره دبستان، همه دانش آموزان در یک آزمون جامع سراسری شرکت می نمایند و هر دانش آموز با توجه به نمره کسب کرده در امتحان و کارنامه خود در یکی از دبیرستان ها ثبت نام می گردد. طول دوره متوسطه در این کشور 4 سال است.

دبیرستان های این دوره به ۵ گروه تقسیم می شوند:

  1. دبیرستان مربوط به رشته های صنعتی (نساجی، الکترونیک، کشاورزی، حمل و نقل، مکانیک، برق، اتوماتیک و…)
  2. دبیرستان مربوط به رشته های ریاضی فیزیک ( فیزیک، ریاضی، شیمی،کامپیوتر)
  3. دبیرستان مربوط به رشته های علوم انسانی (تاریخ، جغرافی، روانشناسی، زبان های خارجی، ادبیات، جامعه شناسی…. )
  4. دبیرستان مرتبط با رشته های ورزشی
  5. دبیرستان مربوط به رشته های هنری (سینما، تئاتر، هنر، نقاشی، موسیقی)

تحصیلات عالی در رومانی

با ورود به دانشگاه های کشور رومانی، دانش آموزان وارد دوره تحصیلات عالی می شوند و از این بعد به عنوان دانشجو در ابتدا در دوره کارشناسی، سپس در دوره کارشناسی ارشد و در نهایت دوره دکتری به تحصیل می پردازند.

دوره کارشناسی

متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در دوره کارشناسی در کشور رومانی، باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره 6 و دیپلم 12 ساله معتبر ارائه دهند تا بتوانند در این دوره به تحصیل بپردازند. طول دوره تحصیل در کشور رومانی در مقطع کارشناسی 4 سال تعیین گردیده است. با بررسی دقیق تر دوره کارشناسی کشور رومانی می توانیم طول دوره تحصیل در کشور رومانی در مقطع کارشناسی را به صورت زیر دسته بندی نماییم:

نام دوره تحصیلی کارشناسی در کشور رومانی
رشته های علوم، علوم انسانی، علوم اجتماعی، اقتصادی، حقوق، علوم سیاسی، هنر و ورزش 3 سال
علوم فنی، مهندسی، کشاورزی و جنگلبانی 4 سال
رشته های پزشکی عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و معماری 6 سال

دوره کارشناسی ارشد

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در کشور رومانی نیازمند کسب پذیرش از دانشگاه های این کشور می باشد. برای این منظور ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6/5 الزامی است.

طول مدت تحصیل در این دوره حدود 2 سال برآورد شده است. البته که در کنار تحصیل به زبان انگلیسی، امکان تحصیل به زبان رومانیایی هم در دانشگاه های کشور رومانی امکان پذیر است و دارای هزینه کمتری نیز می باشد.

دوره دکتری

برای تحصیل در دوره دکتری کشور رومانی شرایطی در نظر گرفته شده است. این شرایط عبارت است از:

  • ارسال رزومه و مکاتبه با اساتید جهت گرفتن تایید استاد راهنما
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 7
  • داشتن مقالات بین المللی

طول دوره تحصیل در این مقطع حدود 5 سال تعیین شده است.

شرایط تحصیل در رومانی برای مهاجران

کشور رومانی با داشتن تنوع فرهنگی، هزینه های تحصیل اقتصادی و مقرون به صرفه، امکان رفت و آمد به سایر کشورهای اتحادیه اروپا و داشتن مراکز تحقیقاتی مهم تبدیل به یکی از مقاصد پرطرفدار دانشجویان برای ادامه تحصیل شده است. طبق آمار بیشتر از 500000 دانشجو در دانشگاه های کشور رومانی مشغول به تحصیل هستند، که بیشتر از 27000 آن ها از دانشجویان بین المللی تشکیل شده است. در واقع این کشور نسبت به امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می دهد جز کشورهای اروپایی با هزینه تحصیل بسیار پایین قرار می گیرد.

مقاله پیشنهادی: تحصیل پزشکی در رومانی

مزایای تحصیل در کشور رومانی برای مهاجران

بدون شک با توجه به شرایط تحصیل در کشور رومانی برای مهاجران، زندگی و تحصیل در این کشور برای افرادی که به این کشور نقل مکان می کنند، (به ویژه آن هایی که از کشور های ثالث به رومانی می روند)، مزایای بسیاری به همراه دارد.

  • اخذ مدرک تحصیلی معتبر در سراسر دنیا بخصوص اروپا
  • هزینه تحصیل و زندگی ارزان تر نسبت به سایر نقاط اروپا
  • امکان تحصیل بدون نیاز به مدرک زبان
  • مجاز به داشتن کار در حین تحصیل
  • امکان تحصیل و زندگی در کشوری چند فرهنگی و دوستانه
  • امکان رفت و آمد میان همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ویزای تحصیلی رومانی
  • وجود سطح بالای علمی در دانشگاه های کشور رومانی
  • امکان کاریابی راحت متناسب با مدرک تحصیلی اخذ شده بعد از فارغ التحصیلی
  • و…

این ها تنهای بخشی از مزایای تحصیل در این کشور اروپایی می باشد.

مقاله پیشنهادی: تحصیل دندانپزشکی در رومانی

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور رومانی برای مهاجران

مهاجرانی که قصد ادامه تحصیل در مدارس کشور رومانی را داشته باشند، باید از شرایط معینی برخودار باشند تا بتوانند با اخذ ویزای تحصیلی این کشور به سیستم آموزشی عمومی این کشور ورود پیدا کنند:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • داشتن مدارک هویتی معتبر
  • برخورداری از انگیزه نامه مهاجرتی
  • داشتن نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کشور رومانی
  • داشتن تمکن مالی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور
  • برخورداری از بیمه نامه معتبر
  • داشتن سند اجاره ملک یا خوابگاه در کشور رومانی
  • و…

مقاله پیشنهادی: تحصیل داروسازی در رومانی

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور رومانی برای مهاجران

این موضوع تنها برای دانش آموزان نیست. بلکه دانشجویان نیز برای ورود به دانشگاه های کشور رومانی باید از حداقل شرایط معینی برخودار باشند. مهم ترین شرایط لازم برای ورود به دانشگاه های این کشور عبارت است از:

  • داشتن پاسپورت و بیمه نامه معتبر
  • داشتن مدارک هویتی معتبر
  • کسب نامه پذیرش دانشگاهی در کشور رومانی
  • داشتن تمکن مالی حداقل برای یک سال معادل 2000 یورو
  • داشتن گواهی پرداخت بیمه برای افراد بالای 26 سال
  • رسید پرداخت شهریه و قرداد محلی جهت سکونت
  • داشتن گواهی پزشکی نشان دهنده سلامت جسمی و روحی
  • داشتن نامه ای مبنی بر نداشتن سابقه کیفری
  • و…

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور رومانی

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کلیه مقاطع دانشگاهی این کشور وجود دارد. برای این منظور متقاضی باید مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6 ارائه دهد. البته برای برخی از مدارس و دانشگاه های این کشور، ارائه سایر مدارک زبان انگلیسی معتبر نیز، قابل قبول است.

امکان تحصیل به سایر زبان های موجود در این کشور نیز وجود دارد که دانشجویان باید یا مدرک زبان معتبر مربوط به آن را ارائه دهند یا در کلاس های آموزش آن زبان شرکت نمایند.

هزینه تحصیل در رومانی

هزینه تحصیل در کشور رومانی به طور میانگین سالانه حدود 2500 تا 5000 یورو برآورد شده است. البته که این رقم با توجه به فاکتورهایی همچون دانشگاه انتخابی، رشته تحصیلی و دوره تحصیلی متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل در رشته های پزشکی کشور رومانی سالانه مبلغی حدود 7000 تا 9000 یورو تخمین زده شده است.

در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل در این کشور با توجه به ملیت مهاجران نیز متفاوت خواهد بود. این یعنی مهاجران غیر اروپایی باید کمی هزینه بیشتری را برای تحصیل در این کشور برای خود در نظر بگیرند.

بورسیه های تحصیلی

بورسیه های تحصیلی در کشور رومانی، به عنوان یک کمک هزینه، هزینه های زندگی دانشجویی را تا حدودی تامین می نماید. البته میزان مبلغ این بورسیه های تحصیلی متفاوت می باشد و برای حمایت از دانشجویان دوره لیسانس تا دوره دکتری به کار می رود.

کار در کنار تحصیل

دانشجویان کشور رومانی اجازه کار در حین تحصیل در این کشور را دارند و با ارائه درخواست می توانند در حین تحصیل مشغول به کار نیز شوند. البته میزان ساعت کار مجاز در هفته بسته به مقطع تحصیلی افراد متفاوت می باشد. به طور مثال دانشجویان دوره دکتری دارای اجازه کار تمام وقت هستند اما دانشجویان سایر مقاطه تنها می توانند کاری پاره وقت داشته باشند. البته این کار پاره وقت نمی تواند تامین کننده تمام هزینه های زندگی فرد باشد و دانشجو باید حتما دارای ساپورت مالی کافی باشد. این ساپورت مالی می تواند توسط قیم قانونی، والدینش یا بورسیه های تحصیلی و… انجام شود.

دانشجویان بین المللی در کشور رومانی برای کاریابی دو گزینه دارند: می توانند به وب سایت های کاریابی اختصاصی مراجعه کنند یا از مرکز اطلاعات دانشگاهی که در آن تحصیل می کنند، کمک بگیرند. دانشجویان بین المللی معمولا شغل هایی را به عنوان کار پاره وقت انتخاب می کنند که دارای شرایط انعطاف پذیرتر باشند تا لطمه ای به برنامه تحصیلی آن ها وارد نشود. همچنین دانشجویان بین المللی باید در مورد تمام مسائل مربوط به کار پاره وقت خود از جمله قرارداد کاری، تعداد روز تعطیلات، پوشش بیمه و نظام مالیاتی و… دقیق باشند تا اختلافی بین آن ها و کارفرما ایجاد نشود و حتی در صورت و به وجود آمدن اختلاف به هر دلیلی، بتوانند به شیوه آسان تری اختلافات بینشان را به حل و فصل نمایند.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور رومانی

درآمد حاصل از کار درحین تحصیل در کشور رومانی بنا به میزان ساعات کاری متفاوت خواهد بود اما به طور میانگین معمولا میزان حقوق ماهانه در این گونه مشاغل حدود 1430.00 لئو می باشد.

قوانین کار رومانی برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

دانشجویان بین الملل در کشور رومانی اجازه کار در حین تحصیل دارند. اما میزان ساعت مجاز به کار برای دوره های مختلف تحصیلی متفاوت می باشد. دانشجویان دوره کارشناسی 10 تا 15 ساعت در هفته و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد 15 تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند. دانشجویان دوره تحصیلی دکتری نیز با توجه به شرایط تحصیلیشان همانطور که گفته شد، مجوز کار تمام وقت را دارا هستند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

 1. آیا با تحصیل فرزندان در مدارس رومانی والدین آن ها می توانند ویزای همراه دریافت نمایند؟

خیر، امکان دریافت ویزای همراه برای والدین دانش آموزان محصل در مدارس رومانی وجود ندارد و والدین دانش آموزان برای ملاقات با فرزند خود باید از طریق ویزای توریستی اقدام کنند.

می توانید از طریق بخش دیدگاه سوالاتتان را با ما به اشتراک بگذارید و در کوتاه ترین زمان ممکن، پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

  1. قبادی گفت:

    سلام
    آیا برای رومانی پذیرش دکترا می گیرید؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام. بله با مشاورین موسسه تماس بگیرید راهنمایی تون کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *