تحصیلی, رومانی

شرایط تحصیل دندانپزشکی در رومانی

تحصیل دندانپزشکی در رومانی

اگر رویای تحصیل در رشته مورد علاقه تان در یک کشور اروپایی را در سر دارید و راه دستیابی به آن را نمی دانید و یا اینکه تصور می کنید رسیدن به آن شدنی نیست، این مقاله برای شما نوشته شده است. بسیاری از دانش آموزان با نزدیک شدن به پایان دوره متوسطه خود، به فکر انتخاب رشته، دانشگاه و آینده شغلی خوب هستند. اگر شما هم تصمیم دارید در رشته دندانپزشکی در یک کشور خوب و مناسب زندگی دانشجویی تحصیل کنید، تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور رومانی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. به شما پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را بخوانید که با این رشته در این کشور بیشتر آشنا شوید.

اطلاعاتی کلی در مورد تحصیل در رومانی

کشور رومانی در جنوب شرقی اروپا واقع شده است و پایتخت آن بخارست نام دارد. در سال های اخیر این کشور، یکی از کشورهای پر طرفدار برای تحصیل شده است. رومانی علاوه بر تنوع فرهنگ، هزینه زندگی نیز در آن مقرون به صرفه است و زندگی در آن امکان ورود به سایر کشورهای اتحادیه اروپا را می دهد. دانشگاه ها در این کشور از اعتبار بالایی برخوردار هستند. دانشگاه های این کشور به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم شده اند. یکی از راه های مهاجرت به رومانی، مهاجرت تحصیلی است. دانش آموزان و دانشجویان به دلیل سطح بالای کیفیت آموزش و وجود مراکز تحقیقاتی مهم، جذب این کشور می شوند. امکان انتخاب زبان برای تحصیل دندانپزشکی در کشور رومانی وجود دارد. زبان ها برای یادگیری در دانشگاه های رومانی شامل زبان رومانیایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و یا مجارستانی می شود.

رشته دندانپزشکی در کشور رومانی

بسیاری از دانشگاه های درجه یک پزشکی و دندانپزشکی در کشور رومانی قرار دارد و پذیرش در آن ها نیز به آسانی انجام می شود. مهم تر از همه برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی، نیازی نیست که کنکور دهید! تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور رومانی 6 ساله است.

دانشجویان در سه سال نخست تحصیل کمتر به کار عملی و بالینی می پردازند، ما به طور معمول بیش از 70 درصد دروس دندانپزشکی در بخش بالینی و به صورت عملی آموزش داده می شود.

رشته دندانپزشکی در کشور رومانی را به زبان های انگلیسی، فرانسوی و رومانیایی نیز تدریس می کنند.

شاخه های دیگری نیز که مربوط به رشته دندانپزشکی در کشور رومانی هستند، وجود دارد که فقط به زبان رومانیایی ارائه می شود. از جمله: تکنسین های دندانپزشکی و دستیاران دندانپزشک، بهداشت دهان و دندان و… این رشته ها نسبت به دندانپزشکی دارای دوره تحصیل کوتاه مدت تری هستند و همچنین در برخی از دورس مشترک اند: بیماری های دهان، بافت شناسی، پروتز متحرک، جراحی فک و صورت، بیولوژی دهان، ایمنی شناسی بدن انسان و…

مقاله پیشنهادی: تحصیل در رومانی

مزایای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور رومانی

از مهم ترین مزایای مطالعه رشته دندانپزشکی در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ پذیرش در این کشور مراحل و شرایط ساده ای دارد.
  • دانشگاه های این کشور دارای سطح علمی بالایی هستند.
  • هزینه تحصیل و اقامت در این کشور مقرون به صرفه است.
  • دانشگاه های علوم پزشکی رومانی امکانات خوبی دارند.
  • موقعیت جغرافیایی خوبی دارد.
  • فرصت های مناسب شغلی در بیمارستان ها وجود دارد.
  • در طول دوره تحصیل امکان کار دانشجویی برای دانشجویان فراهم است.
  • و…

شرایط پذیرش در رشته دندانپزشکی در رومانی

رشته دندانپزشکی در کشور رومانی یکی از پر متقاضی ترین رشته ها جهت تحصیل است. دانش آموزانی که شرایط تحصیلی بسیار خوبی دارند، به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند در این رشته و کشور مشغول به تحصیل شوند.

ارائه مدارکی از جمله برگزیده شدن در یک مسابقه بین المللی مرتبط، مقاله یا مطالعات مرتبط پیرامون این رشته به زبان انگلیسی، گواهی مقام اول تا سوم مسابقات بین مدرسه ای، مدرک معتبر بین المللی به زبان انگلیسی، شواهدی مبنی بر فعالیت های فوق برنامه نظیر فعالیت های داوطلبانه در صلیب سرخ یا اقدامات بشردوستانه، تجربه حرفه ای در زمینه مرتبط با پزشکی و… به تسریع روند پذیرش کمک خواهد کرد. دانش آموزان بدون داشتن چنین مدارکی نیز می توانند از دانشگاه های رومانی در رشته دندانپزشکی موفق به اخذ پذیرش شوند.

داوطلبان و متفاضیان بین المللی تحصیل به زبان انگلیسی علاوه بر کسب نمره 6 آیتلس و ارائه مدرک دیپلم 12 می بایست در مقطع دوازدهم حداقل پنجاه درصد نمره قبولی یعنی نمره 15 را در دروس اصلی زیست شناسی؛ شیمی و فیزیک کسب کنند.

شهریه رشته دندانپزشکی در کشور رومانی

مقدار شهریه برای تحصیل در رشته دندانپزشکی با توجه به محل تحصیل متفاوت است. شهریه برای این رشته بین 3200 یورو تا 5000 یورو در سال می باشد. تحصیل دندانپزشکی در رومانی یکی از مواردی است که ارزان ترین نرخ را در کل اروپا دارد. تحصیل در رشته دندانپزشکی در رومانی نه تنها دانشجویان بین المللی از اروپا، بلکه از تمامی قاره ها جذب می شوند.

دانشگاه های معتبر رشته های پزشکی و دندانپزشکی در رومانی

دانشگاه های رومانی نیز مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا، در قلب این کشور یعنی پایتخت آن، شهر بخارست متمرکز است. با توجه به این موضوع هزینه های تحصیل و زندگی در این شهر نسبت به سایر شهرها قدری بیشتر است.

دانشگاه دولتی شهر بخارست با دارا بودن سه دانشکده پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی از پرمتقاضی ترین دانشگاه ها در این کشور محسوب می شود. این دانشگاه یکی از پنج عضو کنسرسیوم دانشگاه های معتبر رومانیایی است که تحصیل در این دانشگاه در دو زبان انگلیسی و رومانیایی امکان پذیر است. این دانشگاه به طور کلی 19 دانشکده و 5 دپارتمان دارد که با بیشتر از 50 دانشگاه و در 40 کشور مختلف از سراسر جهان تعامل دارد و در برنامه هایی با هدف پیشرفت بین المللی در زمینه تحصیلات نظیر “اراسموس ماندوس” شرکت می کند.

نام چند دانشگاه معتبر دیگر در کشور رومانی که دروس دندانپزشکی را ارائه می دهند، در ادامه ذکر شده است:

  • دانشگاه کلوژ ناپکا
  • دانشگاه تریسیورا
  • دانشگاه سیبیه
  • دانشکده دانپزشکی کنستانتا
  • دانشکده پزشکی اورادیا
  • و…

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی رومانی

خوابگاه دانشجویی و اقامت در رومانی

دانشجویان در رومانی می توانند از خوابگاه های دانشجویی، خوابگاه، اتاق یا تخت خصوصی استفاده کنند. با این حال که مسکن دانشجویی نیز در رومانی ارزان قیمت است، اما استفاده از خوابگاه دانشجویی ارزان ترین راه اقامت در این کشور محسوب می شوند. به طور کلی محل اقامت خصوصی برای بسیاری از دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه است.

خوابگاه های دانشجویی در حدود 50 یورو در ماه برای اجاره اقامت، از دانشجو دریافت می کنند. برای دانشجویان بین المللی با بودجه پایین، این روش زندگی به شدت توصیه می شود.

خوابگاه ها در رومانی به صورت اپارتمان مبله دارای اجاق گاز، تلویزیون، تخت، یخچال و برخی از آنها حتی دارای مایکروویو و ماشین لباسشویی نیز هستند.

دسترسی به اینترنت و تلویزیون کابلی در هر ماه هزینه ای در حدود 20 یورو و یا حتی کمتر را شامل می شود. آپارتمان ها هزینه ای بین 100 الی 300 یورو در ماه را دارند.

بازار کار دندانپزشکی در کشور رومانی

برای کار پس از تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور رومانی نیاز است که فرد دانش کافی در زبان رومانیایی داشته باشد. دانشجویان پس از اتمام تحصیل و اخذ مدرک می توانند در بیمارستان ها و کلینیک ها در شهرهای رومانی مشغول به کار شوند. مدرک دانشگاه های رومانی از اعتبار بالایی برخوردار است و به همین دلیل موقعیت اشتغال در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز وجود دارد. یکی از پر درآمد ترین مشاغل در تمام کشورهای دنیا از جمله رومانی، پزشکی، دندانپزشکی، روانپزشکی، جراحی و… است. متوسط درآمد دریافتی دندانپزشکان در سال 2022 در رومانی حدود 21000 لئوی رومانی در ماه است. درآمد رشته های دیگر که با دندانپزشکی در ارتباط هستند در ادامه مطلب ذکر شده است:

تکنسین دندانپزشکی 5120 لئوی رومانی در ماه
دستیار دندانپزشک 5780 لئوی رومانی در ماه
جراح دهان و دندان 25600 لئوی رومانی در ماه
ارتودنتیست 26700 لئوی رومانی در ماه

 

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور رومانی، نیاز به آزمون ورودی دارد؟

  • تحصیل در رشته های علوم پزشکی نیاز به هیچگونه آزمون ورودی ندارد. ولی در بعضی از دانشگاه ها مصاحبه ورودی انجام می گیرد. مثل: بررسی سطح زبان، انگیزه شخص برای ورود به این رشته، سطح آمادگی برای تحصیل دراین رشته در کشور رومانی و… برخی دیگر از دانشگاه ها نیز ممکن است در دروس زیست شناسی و شیمی آزمونی در نظر بگیرند.

2. آیا با مدرک کارشناسی مرتبط، امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های رومانی برای رشته دندانپزشکی وجود دارد؟

  • در دو صورت تحصیل در رشته های علوم پزشکی در رومانی امکان پذیر است. تحصیل با ارائه مدرک دیپلم و تحصیل با ارائه مدرک کارشناسی مرتبط با رشته های علوم پزشکی. توجه داشته باشید که ارائه مدرک در مقطع لیسانس مرتبط، یک امتیاز مثبت نسبت به متقاضیان با مدرک دیپلم محسوب می شود. اما باید موضوع محدودیت سنی را نیز در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که از فارغ التحصیلی نباید زمان زیادی گذشته باشد.

3. برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در رومانی به ایرانیان بورسیه تعلق می گیرد؟

  • اکثر بورسیه های رومانی به دانشجویان اتحادیه اروپا تعلق می گیرد و دانشجویانی که عضو اتحادیه نیستند باید برای دریافت آن زبان رومانیایی بلد باشند.

اگر سوالی در خصوص مطالعه رشته دندانپزشکی یا مطالعه هر یک از رشته های تحصیلی در کشور رومانی دارید، سوالاتتان را در پایان مقاله از طریق بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *