رومانی

شرایط تحصیل دکترا در رومانی

رومانی، کشوری در اروپای شرقی، به دلیل داشتن سیستم آموزشی و پژوهشی پیشرفته، ارائه رشته های دانشگاهی به زبان انگلیسی، اعطای مدارک دانشگاهی معتبر جهانی و از همه مهمتر به دلیل شهریه و هزینه زندگی کم و مقرون به صرفه به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از 32000 دانشجوی بین المللی در این کشور مشغول به ادامه تحصیل هستند. دانشگاه های رومانی بخصوص برای دانشجویانی که قصد دارند در مقطع دکترا تحصیل کنند نیز بسیار مناسب است زیرا دارای تنوع در رشته به زبان انگلیسی و تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی مدرن هستند و مدرک PhD دانشگاه های رومانی نیز در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شده است و اعتبار بین المللی دارد. در این مطلب سعی کردیم راهنمای جامع و کاربردی را در مورد تحصیل دکترا در رومانی ارائه دهیم که هر چه راحتتر بتوانید در این مسیر پیش روید.

تحصیل در رومانی

رومانی از دیرباز جز یکی از متنوع ترین کشور ها از نظر قومیت بوده است زیرا در کنار بومی های کشور رومانی، افراد زیادی از مجارستان، آلمان، اوکراین و ترکیه در این کشور ساکن شده اند. فرهنگ غنی و چند ملیتی بودین این کشور محیطی بسیار مطلوب و مناسب برای تحصیل و زندگی ایجاد کرده است. این تنوع در سیستم آموزشی این کشور نیز دیده می شود. جالب است بدانید که دانشگاه های رومانی رشته های خود را به چندین زبان مختلف از جمله انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، رومانیایی و مجارستانی ارائه می دهند و این موضوع باعث جذب دانشجویان بسیاری به رومانی شده است.

نکته مهم دیگر بخصوص برای دانشجویان مقطع دکترا در رومانی این است که اقتصاد به به رشد و پیشرفته رومانی باعث حضور جدیدترین تکنولوژی ها و صنایع در این کشور شده است و فرصت های شغلی، حرفه ای، آکادمیک و تحقیقاتی بیشماری را برای دانشجویان دکترا فراهم کرده است. تحصیل دکترا در رومانی فرصتی بی نظیر برای تجربه یک زندگی پویا و جذاب در این کشور زیبا و پیشرفته است.

مزیت های تحصیل دکترا در رومانی

در ادامه مزیت های تحصیل دکترا در رومانی لیست شده است:

  • تحصیل دکترا با بودجه دولتی: به دلیل اینکه دولت رومانی روی سیستم آموزشی و حرفه ای کشور خود سرمایه گذاری کرده است و سطح دانشگاه های این کشور مطابق با استانداردهای جهانی است، با در نظر گرفتن بودجه دولتی برای دانشجویان دکترا سعی در جذب نیروی متخصص به کشور دارد. بنابراین دانشجویان بین المللی برای تحصیل دکترا در رومانی شهریه کمی پرداخت می کنند و یا در بیشتر مواقع می توانند فاند و کمک هزینه تحصیل دریافت کنند.
  • هزینه زندگی مقرون به صرفه: رومانی یکی از کشورهای اروپایی است که هزینه زندگی در آن بسیار مقرون به صرفه است و با هزینه ماهانه قابل قبول می توانید زندگی بسیار راحت و بی دغدغه ای داشته باشید.
  • رشته های دانشگاهی چند زبانه: دانشگاه های رومانی رشته های خود را به زبان های مختلف ارائه می دهند تا دانشجویان بتوانند به راحتی به تحصیل ادامه دهند و مانع زبان برایشان وجود نداشته باشد.
  • تحصیل در دانشگاه های بین المللی معتبر در قلب اروپای شرقی: سیستم آموزش عالی رومانی تایید شده توسط اتحادیه اروپا است و توسط تمامی سازمان های جهانی به رسمیت شناخته شده است و این فرصت برای فارغ التحصیلان از دانشگاه های رومانی وجود دارد که در تمامی کشورهای دنیا با مدرک خود به فعالیت حرفه ای و آکادمیک بپردازند.

تحصیل دکترا در رومانی در یک نگاه

تعداد دانشگاه های رومانی برای تحصیل دکترا 61
تعداد رشته های دکترا در دانشگاه های رومانی 337
مدت زمان تحصیل دکترا در رومانی 2 تا 4 سال
شهریه سالانه تحصیل دکترا در رومانی از 862 یورو
تعداد دارندگان جایزه نوبل 4
تعداد دانشجویان بین المللی 32560
ترم تحصیلی در دانشگاه های رومانی اکتبر تا جولای
قدیمی ترین و معروف ترین دانشگاه رومانی دانشگاه Alexandru Ioan Cuza

 

دانشگاه های رومانی برای تحصیل دکترا

سیستم دانشگاه های رومانی مشابه سایر کشورهای اروپایی است و از فرایند Bologna پیروی می کند که شامل سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا است. بنابراین دکترا سومین مقطع تحصیلی در دانشگاه های رومانی محسوب می شود. قبل از دکتر دانشجویان باید به تحصیل کارشناسی ارشد پرداخته باشند. همچنین دانشجویانی که به تحصیل کارشناسی ارشد در رومانی پرداخته اند می توانند براحتی تحصیلات خود را در مقطع دکترا و برای دریافت مدرک PhD در این کشور ادامه دهند.

دانشگاه های رومانی به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و جالب است بدانید که اکثر دانشگاه های این کشور در بزرگترین شهر رومانی یعنی بخارست که پایتخت این کشور است، قرار دارند. رومانی دارای دانشگاه هایی است که جز برترین دانشگاه های جهان محسوب می شود. برای مشاهده لیست کامل دانشگاه های رومانی براساس شهر و رتبه بندی به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: دانشگاه های رومانی

رتبه بندی جهانی 2 دانشگاه معروف و محبوب رومانی در بین دانشجویان بین المللی برای دوره دکترا به شرح زیر است:

نام دانشگاه رتبه بندی جهانی THE
دانشگاه اقتصاد بخارست – Bucharest University of Economic Studies 501-600
دانشگاه پزشکی Iuliu Haţieganu

دانشگاه داروسازی Cluj-Napoca

801-1000

 

دوره دکترا در رومانی

دوره دکترا در رومانی معمولا 3 سال است که شامل 180 واحد درسی و پروژه تحقیقاتی می شود. دو نوع دوره دکترا در رومانی وجود دارد:

  • دکترا بر پایه دانش یا Scientific doctorates: این نوع دوره دکترا بیشتر برای رشته های هنر و علوم انسانی است و تمرکز دوره روی کسب دانش آکادمیک است.
  • دکترا بر پایه مهارت یا Professional doctorates: این دوره ها روی ارتقای مهارت های خاص آن تخصص تمرکز دارد و بیشتر در رشته های ورزشی و نمایشی وجود دارد.

دانشجویان دکترا در دانشگاه های رومانی معمولا تعدادی از ماژول های دانشگاهی مرتبط به رشته و تخصص خود را می گذرانند و در طول دوره یک استاد راهنمای مخصوص دارند و همچنین به تحقیق و پژوهش در زمینه تخصصی خود مشغول می شوند و از آنها انتظار می رود که مقالات آکادمیک تهیه کنند و در ژورنال های تخصصی مرتبط منتشر کنند. ارائه پایان نامه بخش مهمی از دوره دکترا را تشکیل می دهد که در نهایت نتیجه آن به عنوان بخشی از تحقیقات دانشگاهی آن دانشگاه لحاظ می شود که باعث اعتبار بین المللی دانشگاه و دانشجو می شود.

نکته بسیار مهم: در زمان اپلای برای دوره دکترا در دانشگاه های رومانی باید سوپروایزر که استاد راهنمای شما برای تحصیل در آن دوره است را انتخاب کنید. تخصص سوپروایزر باید با طرح تحقیقاتی شما برای دوره دکترا مرتبط باشد. سوپروایزر در طول تحصیل دکترا شما را حمایت و پشتیبانی می کند و به شما مشاوره و راهنمایی های لازم را ارائه می دهد.

در نهایت نیز باید نتیجه پایان نامه خود را در طول جلسه دفاعیه ارائه دهید و در صورت قبولی به شما مدرک دکترا اعطا خواهد شد.

هزینه تحصیل دکترا در رومانی

دولت رومانی از طریق وزارت آموزش این کشور تعداد زیادی را دوره های دکترا را در دانشگاه های این کشور تحت پوشش قرار می دهد اما باید توجه داشته باشید که اخذ پذیرش در این رشته های دکترا که بصورت فول فاند هستند بسیار رقابتی است. بهرحال شهریه سالانه برای تحصیل دکترا در رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه است و معمولا بین 2000 تا نهایتا 9000 یورو خواهد بود.

بورسیه های تحصیلی برای دوره دکترا در رومانی شامل طرح Erasmus، CEEPUS که در واقع طرح حمایت از تبادل مطالعات در اروپا است the Central European Exchange Program for European Studies و یا بورسیه هایی که وزارت امور خارجه رومانی برای دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا فراهم کرده است، می باشد.

برای زندگی در رومانی به عنوان یک دانشجو به ماهی 300 تا 600 یورو برای هزینه های زندگی نیاز خواهید داشت.

فرایند اخذ پذیرش دکترا در رومانی

شرط اصلی اخذ پذیرش در دوره دکترا در کشور رومانی داشتن مدرک فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد معتبر است و مدرک شما باید با رشته ای که برای آن اپلای می کنید مرتبط باشد و طرح تحقیقاتی و هدف شما از تحصیل در آن رشته کاملا مشخص و واضح باشد. همچنین به مهارت کافی در زبان انگلیسی نیز نیاز خواهد بود.

فرایند اخذ پذیرش در رشته های دکترا از دانشگاه های رومانی مانند سایر کشورهای اروپایی، بصورت آنلاین و از طریق پورتال مخصوص در وبسایت دانشگاه های این کشور است. فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های رومانی برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

  1. انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه
  2. فراهم کردن شرایط پذیرش و آماده کردن مدارک لازم
  3. اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه
  4. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  5. اپلای برای ویزای دانشجویی
  6. دریافت ویزای دانشجویی یا ویزای تحصیلی رومانی

نکته: در مورد چگونگی اپلای برای دانشگاه های رومانی باید این توضیح را اضافه کرد که بعد از انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه، وارد صفحه اپلای می شوید و بصورت آنلاین درخواست پذیرش را سابمیت می کنید. بدین منظور باید اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست را با جزئیات تکمیل کنید و سپس فایل های پی دی اف مدارک مورد نیاز بهمراه ترجمه آنها را در محل مشخص شده آپلود نمایید و قبل از سابمیت نهایی اپلیکیشن فی پرداخت کنید. هزینه اپلیکیشن فی معمولا بین 10 تا 50 یورو است.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش دکترا در دانشگاه های رومانی

در زمان اپلای برای دانشگاه باید مدارک خود را طبق چک لیستی که در صفحه مربوط به رشته انتخابی در وبسایت دانشگاه قرار دارد را آماده نمایید. تمامی مدارک نیاز به ترجمه رسمی دارند و همچنین باید کپی های الکترونیک از مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. بدین منظور باید از مدارک اسکن رنگی گرفته و آنها را بصورت فایل پی دی اف آماده کنید.

لیست کلی از مدارک مورد نیاز را در ادامه مشاهده می نمایید:

  • مدرک فوق لیسانس مرتبط بهمراه ریزنمرات
  • کپی تایید شده از شناسنامه و پاسپورت
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس آکادمیک
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV بهمراه سوابق تحصیلی و شغلی
  • توصیه نامه یا ریکامندیشن
  • گواهی پزشکی
  • دو عدد عکس جدید

محبوب ترین رشته های دکترا در رومانی

انتخاب رشته برای دوره دکترا کاملا به تخصص و رشته شما در دوره تحصیل کارشناسی ارشد وابسته است. بدلیل طیف گسترده از دوره های دکترا در دانشگاه های رومانی، مطمئنا می توانید رشته مورد علاقه خود را بیابید. با این حال در این قسمت محبوب ترین رشته های دکترا در رومانی بهمراه میانگین شهریه سالانه آن در جدول زیر فهرست شده است. شاید یکی از رشته های زیر رشته مورد نظر شما باشد:

نام رشته تعداد دانشگاه های ارائه دهنده میانگین شهریه سالانه به یورو
مهندسی 20 2124
مدیریت 16 749
پزشکی 14 1137
حقوق 14 503
اقتصاد 14 742
علوم کامپیوتر 14 1107
تاریخ 14 812
حسابداری 13 397
هنرها 12 634
فلسفه 12 901
آی تی 11 714
شیمی 10 1314
محیط زیست 9 566
زیست شناسی 9 554
ریاضیات 9 796
بازاریابی 7 463
امرو مالی و بانکداری 7 421
جامعه شناسی 6 754
دندانپزشکی 5 1391
کشاورزی 5 501
تجارت 5 506

 

جمع بندی

رومانی یکی از مناسب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است زیرا این کشور یکی از جذاب ترین کشورهای جهان از نظر فرهنگی و زیبایی طبیعی است و تحصیل در این کشور تجربه ای شگفت انگیز برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. اکثر دانشگاه های رومانی رشته های دکترا خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی مناسب برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. مدرک دکترا یا PhD دانشگاه های رومانی دارای اعتبار بین المللی در تمامی کشورهای دنیا است. پس اگر تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکترا در یک دانشگاه بین المللی با هزینه کم گرفته اید، حتما دانشگاه های رومانی را مد نظر داشته باشید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. با ویزای دانشجویی رومانی اجازه کار در این کشور را دارم؟

بله. دانشجویان بین المللی در رومانی می توانند در کنار تحصیل به کار نیز مشغول شوند. البته کار دانشجویی با ساعات محدود که حدود 4 ساعت در روز می شود. البته نکته مثبت در مورد دانشجویان دکترا در رومانی این است که معمولا موقعیت های شغلی پارت تایم و مرتبط با رشته ای که در حال تحصیل هستند در دسترس است که به افزایش مهارت و تجربه کاری مرتبط نیز کمک می کند.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *