رومانی

شرایط اخذ ویزای تحصیلی رومانی چگونه است؟

ویزای تحصیلی رومانی

اخذ ویزای تحصیلی رومانی برای دانشجویان کشورهای خارجی که قصد تحصیل در این کشور را دارند لازم است. البته اخذ ویزای تحصیلی رومانی برای برخی کشورها لازم نیست. این کشورها عبارتند از: آمریکا، کانادا، ژاپن، سویس، کره جنوبی، مولداوی، کرواسی و صربستان.

ویزای تحصیلی رومانی

دانشجویانی که متقاضی تحصیل در رومانی هستند و شهروند کشورهای مذکور هستند نیازی به ویزا ندارند، اما اخذ ویزای تحصیل رومانی برای کشورهای دیگر مانند کشور خودمان لازم است. دانشگاه های رومانی هرساله تعداد زیادی دانشجوی بین المللی جذب می کنند و آن هم به دلیل سطح بالای دانشگاه های این کشور در جهان است.

کشور رومانی عضو پیمان شنگن (قرارداد ویزای شنگن) نیست به همین خاطر قوانین این کشور با دیگر کشورهای اروپایی کمی متفاوت است. برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی و تحصیل در رومانی شما نیاز به اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور دارید.

اگر شما قصد تحصیل در رومانی را دارید این موضوع را باید بدانید که مدرک دانشگاه های رومانی مورد تایید وزارت ایران نبوده ولی در کشورهای اروپایی و آمریکا کاملا معتبر و ارزش بالایی دارد. اخذ ویزای تحصیلی رومانی شرایط و دشواری خاصی ندارد. ما در اینجا قصد داریم برخی شرایط اخذ ویزای تحصیلی رومانی و ویژگی های تحصیل در رومانی را برای شما شرح دهیم. در ادامه با موسسه حقوقی مهاجرت آوات همراه باشید.

مقاله پیشنهادی: تحصیل پزشکی در رومانی

هزینه دریافت ویزای تحصیلی رومانی

هزینه دریافت ویزای تحصیلی رومانی 120 یورو است. ویزای تحصیلی رومانی برای چندین بار ورود به این کشور است و 3 ماه اعتبار دارد. البته باید توجه داشته باشید که با این ویزا می توانید 1 ماه در رومانی اقامت داشته باشید. بعد از رسیدن به این کشور باید درخواست اقامت کنید و هر ساله نیز باید ویزای دانشجویی خود را تمدید کنید. البته دانشجویانی که با بورسیه تحصیلی ویزا گرفته اند، مدت اعتبار ویزای آنها برای کل دوره تحصیلی خواهد بود. پس باید در زمان درخواست برای ویزای تحصیلی رومانی معادل 120 یورو برای ویزا فی یا هزینه ویزا پرداخت نمایید.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی رومانی

زمانی که از یکی از دانشگاه های رومانی پذیرش گرفتید و نامه پذیرش برای شما صادر شود، می توانید برای ویزای تحصیلی رومانی اقدام کنید. جهت اخذ ویزای تحصیلی رومانی از شما مدارکی خواسته می شود که باید بطور کامل ارسال شود زیرا هرگونه نقص در مدارک ارسالی ممکن است باید تاخیر در روند دریافت ویزا و یا ریجکتی ویزا شود. در ادامه چک لیستی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی رومانی ارائه شده است:

  • نامه پذیرش که از طرف وزارت آموزش رومانی صادر شده است.
  • رسید مربوط به پرداخت شهریه دانشگاه برای یک سال.
    • پرداخت شهریه باید بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه انجام شود و به حساب بانکی دانشگاه واریز شود.
  • نامه تمکن مالی از بانک یا مدرکی که ثابت کند توانایی مالی برای اقامت در رومانی در دوره ای که ویزا به شما داده می شود را دارید.
    • معمولا به مبلغ 2500 یورو برای اثبات تمکن مالی نیاز است.
  • نامه عدم سوء پیشینه تا ثابت شود که سابقه جرم و جنایت نداشتید.
  • بیمه سلامت یا بیمه خدمات درمانی برای کل مدت اقامت در رومانی.
  • پاسپورت
    • پاسپورت باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشید.
    • پاسپورت باید دارای اعتبار قانونی باشد.
    • پاسپورت باید حداقل 2 برگه خالی برای مهر ویزا داشته باشد.
    • پاسپورت باید سالم باشد و پارگی یا لکه و غیره نداشته باشد.
  • عکس
    • پس زمینه عکس باید سفید باشد.
    • عکس باید رنگی باشد.
    • به 2 کپی نیاز است.
    • سایز عکس باید 35 در 45 باشد.
    • عکس باید جدید باشد. حداقل طی 3 ماه گذشته تهیه شده باشد.
    • حالت صورت باید خنثی باشد، هیچ گونه لبخند یا اخم در چهره دیده نشود.
    • عکس نباید با عینک باشد.
    • موها باید عقب بسته شده باشد تا چهره بطور کامل در عکس مشخص باشد.
    • گوش ها بادی در عکس به وضوح مشخص باشد.
    • دندان ها نباید مشخص باشد.
    • به جز دلایل مذهبی نباید از حجاب یا روسری یا کلاه و غیره استفاده شود.
  • نامه رضایت والدین
    • در صورتی که متقاضی دانش آموز باشد و زیر سن قانونی باشد برای اقامت در رومانی باید رضایت نامه والدین داشته باشد. (این مورد برای ویزای دانشجویی صدق نمی کند).

شرایط ویزای همراه دانشجویی

اعضای درجه یک خانواده دانشجویی که ویزای تحصیلی رومانی را دریافت کرده، می توانند همراه با دانشجو به رومانی مهاجرت کنند. در ادامه مدارکی را که برای دریافت ویزای همراه نیاز است، لیست شده است:

  • کپی سند ازدواج و شناسنامه ها جهت اثبات رابطه خانوادگی
  • مدارک اقامت قانونی و محل زندگی
  • مدارک مالی و صورتحساب بانکی جهت اثبات توانایی مالی و میزان درآمد
  • بیمه خدمت درمانی و سلامت
  • مالیات یا ویزا فی (هزینه ویزا که 120 یورو به ازای هر متقاضی است.
  • مدارک و بیانیه ای که نشان دهد اعضای خانواده بهم وابستگی دارند و باید باهم زندگی کنند.

نکته: توجه داشته باشید که درخواست ویزای همراه برای طولانی مدت باید به اداره مهاجرت ارسال شود. جواب ویزای همراه طی 90 روز صادر می شود. ممکن است مدارکی مانند گواهی پزشکی و نامه عدم سوء پیشینه نیز درخواست شود. بعد از ورود به رومانی اعضای خانواده ملزم به دریافت اجازه اقامت هستند. 30 روز بعد از ارسال درخواست اقامت، مجوز صادر خواهد شد. تمدید اقامت در رومانی برای هر یک از اعضای خانواده باید انجام شود و تا حداکثر 5 سال اجازه اقامت تمدید خواهد شد.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی رومانی به ویزای کار

رومانی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، بنابراین قوانین مربوط به ویزای کار و سایر مجوزهای آن مشابه قوانین سایر کشورهای اروپایی است. پس دانشجویان بین المللی که در رومانی به تحصیل پرداخته اند و فارغ التحصیل شدند می توانند مانند سایر ساکنین این کشور، در رومانی به کار و زندگی ادامه دهند. بدین منظور باید در شغلی استخدام شده باشید و مدارک مربوط به کار یا تجارت خود را به اداره مهاجرت ارسال نمایید. در نهایت این نکته را مد نظر داشته باشید که بعد از 5 سال اقامت در رومانی می توانید اقامت دائم این کشور را دریافت نمایید.

دانشجویان بین المللی می توانند اقامت موقت خود را بعد از فارغ التحصیلی به مدت 9 ماه تمدید کنند تا در این مدت کار پیدا کنند و استخدام شوند و مدرک نهایی خود را نیز از دانشگاه دریافت نمایند. بدین منظور می توانید درخواست تمدید اقامت خود را بصورت آنلاین و از طریق پورتال رسمی ویزاهای رومانی برای اداره مهاجرت این کشور ارسال نمایید.

نکته: تمدید اقامت باید حداقل 30 روز قبل از انقضای اعتبار اقامت فعلی شما انجام شود. بعد از اینکه اقامت شما 9 ماه تمدید شد باید در این مدت وضعیت کار و استخدام خود را نهایی کنید تا در زمان اتمام دوره 9 ماهه وضعیت ویزای خود را تغییر دهید.

بعد از استخدام در یک موقعیت شغلی در رومانی، کارفرما باید تا 10 روز قرارداد قانونی را تنظیم کند که از طریق آن بتوانید برای ویزای کار موقت رومانی اقدام نمایید. در این صورت می توانید به سادگی ویزای کار را جایگزین ویزای تحصیلی رومانی کرده و اقامت خود را در این کشور تمدید نمایید.

زبان تحصیل در رومانی

زبان تحصیل در رومانی هیچ نگرانی برای شما بوحود نخواهد آورد و خبر خوب این که در دانشگاه های رومانی، تدریس به چند زبان مختلف صورت می گیرد. امکان تدریس در اکثر رشته ها و دانشگاه های این کشور به سه زبان رومانیایی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی برای شما فراهم است. همین موضوع باعث شده که رومانی به یکی از مقاصد پر طرفدار برای دانشجویان بین المللی باشد.

دانشگاه های معتبر رومانی

کشور رومانی دارای دانشگاه های بسیاری است که هر کدام در سطح بین الملل دارای اعتبار بالایی هستند. در شهر بخارست پایتخت رومانی تعداد دانشگاه های بیشتری وجود دارد. در مجموع حدود ۷۰ دانشگاه در کشور رومانی وجود دارد که بیشترین تعداد آن در پایتخت، یعنی شهر بخارست قرار دارند.

از ۷۰ دانشگاه موجود در رومانی ۳۶ عدد آنها در شهر بخارست قرار دارند که تعداد ۱۶ عدد از این دانشگاه ها سراسری و ۲۰ تای آنها خصوصی هستند. در اینجا تعدادی از دانشگاه های مهم و پر طرفدار رومانی را برای شما نام خواهیم برد.

مهم ترین دانشگاه پایتخت رومانی دانشگاه بخارست است و از دیگر دانشگاه های رومانی که دانشگاه های معتبرتری نسبت به سایر دانشگاه های این کشور هستند می توان دانشگاه الکساندرویان کوزا، دانشگاه وست تیمیسوارا و دانشگاه بیس بولای را نام برد.

در بین این دانشگاه های نام برده شده دانشگاه الکساندرویان کوزا قدیمی ترین دانشگاه این کشور است. به طور کلی مدرک بیشتر دانشگاه های رومانی مورد پذیرش سایر کشورها است، اما این چهار دانشگاه جزء برترین دانشگاه های رومانی هستند.

مقاله پیشنهادی: تحصیل دندانپزشکی در رومانی

هزینه های زندگی در رومانی

کشور رومانی یکی از کشورهای اروپایی است و از سطح رفاه و امکانات زندگی بالایی برخوردار است. این کشور به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی هزینه زندگی بسیار پایینی دارد و بخاطر همین جزء کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی است.

برای زندگی دانشجویی در کشور رومانی مبلغی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو لازم است. بیشتر هزینه های زندگی در کشور رومانی مربوط به مسکن است که با تهیه خوابگاه دانشجویی یا خانه های دانشجویی و شراکت با چند دانشجوی دیگر هزینه های خود را به مقدار چشم گیری کاهش دهید.

کشور رومانی ترکیبی از سبک زندگی مدرن و سنتی را در خود جای داده است به همین خاطر زندگی در این کشور همیشه جذاب خواهد بود و با این هزینه های کم زندگی می تواند گزینه خوبی برای مهاجرت تحصیلی و حتی بعد از اتمام تحصیلات اخذ اقامت باشد.

مقاله پیشنهادی: تحصیل داروسازی در رومانی

هزینه های تحصیل در رومانی

هزینه های تحصیل در رومانی به نسبت سایر کشورهای اروپایی مقدار قابل قبولی است. شهریه دانشگاه های رومانی در رشته های مختلف و دانشگاه های متفاوت، متغیر است اما بطور تقریبی می توان مبلغی را جهت راهنمایی شما ارائه داد.

هزینه تحصیل در رومانی در رشته های غیر پزشکی در حدود ۲۰۰۰ یورو تا ۵۰۰۰ یورو در سال است. در رشته های پزشکی مسلما هزینه ها بالاتر است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های رومانی که شامل شهریه دانشگاه می شود مبلغی بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ هزار است. برای تحصیل در رشته های مختلف رومانی حتما از توان مالی خود مطمئن شوید چون برای درخواست اخذ ویزای تحصیلی رومانی شما باید هزینه شهریه یک سال دانشگاه تان را بعد پذیرش از دانشگاه مورد نظر به حساب دانشگاه واریز کنید تا کشور رومانی به شما اجازه اخذ ویزای اقامت بدهد.

لینک مفید: سفارت رومانی در تهران

کار دانشجویی در رومانی

کشور رومانی نیز از دیگر کشورهای اروپایی مستثنی نیست و دانشجویان بین المللی اجازه کار دارند. ساعات مجاز کار برای دانشجویان بین المللی ۲۰ ساعت در هفته است. ساعات کار در کشور رومانی قابل انعطاف است. انعطاف به این معنا که قابل افزایش است اما برای افزایش ساعات کار نیاز به کسب اجازه از مرجع مربوطه دارید.

با ۲۰ ساعت کار دانشجویی در رومانی شما می توانید بخش قابل توجهی و حتی تمام هزینه های خود را جبران کنید چون هزینه های زندگی و تحصیل در رومانی بسیار مناسب تر از سایر کشورهای اروپایی است. یکی از نکاتی که در مورد کار دانشجویی باید مد نظر قرار دهید این است که برای کار در رومانی باید زبان رومانیایی را فرا بگیرید و این موضوع هم دشواری خاصی ندارد و در مقابل باعث می شود که با بازار کار رومانی و وضعیت کار در رومانی آشنا شوید و تجربیات زیادی بدست اورید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *