استرالیا

ویزای والدین استرالیا (ویزای پدر و مادر)

ویزای والدین استرالیا

بطور کلی برای ورود و مهاجرت به استرالیا نیاز به ویزا است. انواع ویزای برای استرالیا وجود دارد که هر کدام شامل تعدادی ساب کلاس های مختلف می شوند. در این مطلب به توضیح کامل ویزای والدین استرالیا به همراه تمام ساب کلاس های آن پرداخته ایم و به تمامی سوالات شما در مورد نحوه دریافت ویزای والدین استرالیا، شرایط، هزینه ها و مدت زمان دریافت این ویزا پاسخ داده ایم.

ویزای والدین استرالیا چیست؟

افرادی که به استرالیا مهاجرت کردند و اقامت دائم این کشور را دارند و یا به شهروندی استرالیا درآمدند تمایل دارند که والدین خود را نیز به استرالیا ببرند و در این شرایط ویزای والدین استرالیا راه گشا خواهد بود. ویزای والدین استرالیا برای والدین افرادی که اقامت دائم استرالیا را دارند و یا شهروند استرالیا هستند، صادر می شود.

انواع ویزای والدین استرالیا

بطور کلی ویزای والدین استرالیا به دو نوع اصلی “مشارکتی Contributory” و “غیرمشارکتی Non-Contributory” تقسیم می شود که به اقامت دائم و شهروندی استرالیا می انجامد. در واقع ویزای والدین استرالیا یک ویزای دائم است. تفاوت اصلی بین این دو نوع ویزا در “مدت زمان اخذ ویزا” و “هزینه های ویزا” است.

همچنین نوع سومی نیز برای ویزای والدین استرالیا وجود دارد که فرایند اخذ آن خیلی راحتتر است اما نکته قابل توجه این است که این نوع ویزا که ویزای 870 استرالیا یا ویزای موقت حمایت شده فامیلیthe Temporary Sponsored Family Visa  نام دارد، یک ویزای موقت است و از طریق آن نمی توان برای اقامت دائم استرالیا اقدام کرد.

بنابراین انواع ویزای والدین استرالیا عبارتند از:

  • ویزای والدین استرالیا- با مشارکت مالی Contributory Parent Visas
  • ویزای والدین استرالیا- بدون مشارکت مالی Non-Contributory Parent Visas
  • ویزای والدین استرالیا-حمایت شده Sponsored Parent Visa

در ادامه به توضیح کامل هر سه نوع ویزا می پردازیم:

1. ویزای والدین از نوع مشارکتی

این نوع از ویزای والدین استرالیا به پدر و مادر اجازه خواهد داد که به فرزندان خود در استرالیا بپیوندند و به آنان اقامت دائم استرالیا را خواهد داد و در نهایت بعد از چند سال می توان برای شهروندی استرالیا اقدام کرد. اما چرا به این نوع از ویزای والدین استرالیا ویزای مشارکتی یا با مشارکت مالی گفته می شود همانطور که مشخص است برای دریافت این نوع از ویزای دائم استرالیا باید مبلغ زیادی را که حدود 40 هزار دلار استرالیا است، پرداخت کرد. اما از طرفی فرایند دریافت این ویزا خیلی سریع تر است و زمان انتظار برای اخذ این ویزا حداکثر 4 تا 5 سال است.

این نوع از ویزای والدین استرالیا برای والدینی صادر می شود که بازنشسته نشده باشند و به ساب کلاس یا زیرمجموعه های مختلفی تقسیم می شود:

  • ساب کلاس 173:

ویزای 173 استرالیا به مدت 2 سال اعتبار دارد و در طول این مدت شما باید برای اقامت دائم اقدام نمایید. ویزای 173 به شما اجازه کار و درس خواندن می دهد و اگر نیاز داشتید که مدت اقامت خود را در استرالیا طولانی تر کنید در ادامه می توانید برای ویزای 143 اقدام نمایید.

  • ساب کلاس 143:

ویزای 143 استرالیا یک ویزای اقامت دائم است که شما می توانید بطور مستقیم برای این ویزا اقدام نمایید یا اینکه ابتدا ویزای 173 استرالیا را دریافت کنید و سپس برای ویزای 143 اپلای کنید.

ویزای والدین سالخورده: این نوع از ویزای والدین برای پدر و مادرهایی صادر می شود که به سن بازنشستگی رسیده باشند. برای اینکه واجد شرایط دریافت این ویزا باشید لازم است که براساس قوانین استرالیا به سن بازنشستگی رسیده باشید. این ویزا دو ساب کلاس یا زیرمجموعه دارد:

  • ساب کلاس 884:

ویزای 884 استرالیا یک ویزای موقت محسوب می شود و 2 سال اعتبار دارد که در این مدت می توان برای ویزای دائم استرالیا اقدام کرد.

  • ساب کلاس 864:

ویزای 864 یک ویزای دائم است. شما می توانید مستقیما برای ویزای 864 استرالیا اقدام کنید یا ابتدا ویزای 884 را دریافت کرده و سپس برای ویزای 864 اپلای نمایید.

نکته قابل توجه این است که زمان اقدام برای این نوع از ویزای والدین استرالیا، باید در استرالیا حضور داشته باشید و تا زمانی که فرایند اخذ ویزا در جریان است می توانید از طریق یک ویزای دیگر که به آن bridging visa گفته می شود در استرالیا اقامت داشته باشید.

مراحل پرداخت هزینه ویزای والدین از نوع مشارکتی به شرح زیر است:

  1. اقدام برای ویزای موقت (ساب کلاس 173 یا 884 براساس سن والدین)
  2. پرداخت 30 هزار دلار استرالیا
  3. اقدام برای ویزای دائم (ساب کلاس 143 و 884 براساس سن والدین)
  4. پرداخت 10 هزار دلار باقی مانده

البته اگر مستقیما برای ویزای 143 و 884 که ویزای دائم هستند، اقدام کنید باید همان ابتدا 40 هزار دلار را پرداخت نمایید. شاید این سوال مطرح شود که تفاوت اینکه مستقیما برای ویزای دائم اقدام کنم و یا اول ویزای موقت بگیرم و بعد ویزای دائم، در چیست؟ هر دو در یک مجموعه قرار دارند تنها تفارت این است که اخذ ویزای موقت در ابتدا راحتتر خواهد بود.

ویزای والدین از نوع غیرمشارکتی

این نوع از ویزای والدین استرالیا دارای دو زیرمجموعه یا ساب کلاس 103 و 804 است. هر دو ویزای 103 و 804 استرالیا ویزاهای دائم هستند. تفاوت ویزای غیرمشارکتی نسبت به ویزای مشارکتی که در قسمت قبل توضیح داده شد این است که هزینه آن خیلی کمتر خواهد بود و نیازی به پرداخت پول زیاد نیست. اما فرایند دریافت این ویزا خیلی طولانی خواهد بود و تقریبا 20 تا 30 سال طول خواهد کشید.

  • ساب کلاس 103:

ویزای 103 استرالیا به شهروندی استرالیا منجر می شود. مدارک مورد نیاز و شرایط اخذ این ویزا بسیار راحتتر از ویزای مشارکتی است و هزینه خیلی کمتری دارد اما مدت زمان اخذ آن طولانی است (بیش از 30 سال).

  • ساب کلاس 804:

ویزای 804 استرالیا برای والدین سالخورده است که به سن بازنشستگی رسیده اند. فرایند اخذ این ویزا نیز خیلی طولانی است اما برای درخواست این ویزا باید به استرالیا سفر کنید، سپس می توانید از طریق ویزای دیگری که به آن bridging visa گفته می شود بطور قانونی در استرالیا زندگی کنید تا این فرایند سپری شود. البته در بیشتر موارد این امکان برای ویزای 103 وجود ندارد.

ویزای والدین از نوع حمایت شده

ساب کلاس 870:

ویزای والدین حمایت شده یا ویزای 870 که Subclass 870 Sponsored Parent Visa نام دارد، یک ویزای موقت است و برای والدینی صادر می شود که فقط قصد دیدار فرزندان خود را در استرالیا دارند و هدف آنان اقامت در استرالیا نیست. اعتبار ویزای 870 بین 3 تا 5 سال است و قابلیت تمدید و طولانی کردن زمان اقامت تا حداکثر 10 سال را دارد. برای دریافت این ویزا نیز شما به اسپانسر و دعوتنامه نیاز دارید.

بدلیل اینکه ویزای870 استرالیا یک ویزای موقت مانند ویزای توریستی استرالیا است، شرایط اخذ آن خیلی ساده تر است و مدت زمان دریافت آن نیز کمتر از چند ماه طول می کشد. اما باید توجه داشت که ویزای870 استرالیا نمی تواند به یک ویزای اقامت دائم تبدیل شود و منجر به شهروندی استرالیا نخواهد شد. اگر قصد دارید که اقامت دائم استرالیا و در ادامه شهروندی استرالیا را دریافت کنید باید برای ویزاهای بالا که ویزای والدین استرالیا از نوع مشارکتی و غیرمشارکتی بودند، اقدام نمایید.

سن بازنشستگی براساس قوانین استرالیا چگونه است؟

سن بازنشستگی در استرالیا کمی افزایش پیدا کرده است و بستگی به زمان اپلای شما برای ویزای والدین استرالیا دارد. سن بازنشستگی براساس قوانین استرالیا به شرح زیر است:

  • 66 سال (اگر تاریخ اپلای شما تا 1 جولای 2021 باشد)
  • 66 سال و 6 ماه (اگر تاریخ اپلای شما بین 1 جولای 2022 تا 1 جولای 2023 باشد)
  • 67 سال (اگر تاریخ اپلای شما بعد از 1 جولای 2023 باشد)

شرایط اخذ ویزای والدین استرالیا چیست؟

برای دریافت ویزای والدین استرالیا از هر نوعی که باشد باید واجد شرایط زیر باشید:

  • باید فرزندی یا فرزندانی داشته باشید که در استرالیا زندگی می کنند. فرزند شما می تواند فرزند تنی یا ناتنی باشد. فرزند ناتنی بدین معنی که او را به سرپرستی گرفته بودید (فرزند خوانده) یا فرزندان همسر دیگرتان در واقع فرزندی که شما پدرخوانده یا مادرخوانده او هستید.
  • فرزند شما باید توانایی این را داشته باشد که اسپانسر شما شود و درآمد مشخصی داشته باشد.
  • تعداد فرزندانی که در استرالیا دارید باید بیشتر از فرزندانتان در سایر کشورها باشد بدین معنی که باید تست تراز تعداد اعضای خانواده را پاس کنید. (به استثنا ویزای 870)
  • فرزند شما باید تعهد دهد که شما راحمایت و پشتیبانی خواهد کرد. (به استثنا ویزای 780)

توجه داشته باشید که جهت اخذ ویزای والدین استرالیا باید در تست مربوط به تزار تعداد اعضای خانواده یاBalance of Family Test قبول شوید.

تست تراز تعداد اعضای خانواده در ویزای والدین استرالیا

جهت اقدام برای ویزای والدین استرالیا نیاز است که تست تراز تعداد اعضای خانواده یا Balance of Family Test را پاس کنید. این تست بدین معنی است که باید ثابت شود نیمی از فرزندان شما در استرالیا زندگی می کنند و شما دارای وابستگی خانوادگی لازم در استرالیا هستید. این شرط برای تمامی انواع ویزای والدین استرالیا بجز ویزای780 صدق می کند.

برای قبولی در تست تراز تعداد اعضای خانواده نیاز است که:

  • تعداد فرزندانی که در استرالیا زندگی می کنند بیشتر از سایر کشورها باشد مثلا اگر 3 فرزند دارید که یکی از آنها در استرالیا زندگی می کند اما دو فرزند دیگرتان در ایران ساکن هستند شما نمی توانید در تست تراز اعضای خانواده قبول شوید.
  • فرزند یا فرزندانی که در استرالیا زندگی می کنند باید بتوانند اسپانسر شما شوند و توانایی مالی و سایر شرایط مورد نظر جهت اسپانسر شدن را داشته باشند. بدین معنی که یا شهروند استرالیا باشند و یا اقامت دائم این کشور را داشته باشند.

جهت بررسی وضعیت خود برای تست تراز تعداد اعضای خانواده می توانید با مشاوران موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی و نکات مهم

اگر فرزند یا فرزندانی در استرالیا دارید که شهروند این کشور محسوب می شوند و یا اقامت دائم استرالیا را دارند، ویزای والدین می تواند گزینه مناسبی برای مهاجرت شما به این کشور باشد. از جمله شرایط اخذ ویزای والدین استرالیا که یک ویزای دائم است و منجر به شهروندی شما در استرالیا خواهد شد، قبولی در تست تراز تعداد اعضای خانواده است. شرط قبولی در تست مورد نظر این است که تعداد فرزندان شما که در استرالیا زندگی می کنند باید بیشتر باشند، بدین معنی که شما وابستگی خانوادگی بیشتری در استرالیا داشته باشید. سپس نیاز است که فرزند شما اسپانسر شما شود و برای اسپانسر بودن تایید شود یعنی از نظر مالی مورد قبول باشد.

دو نوع کلی برای ویزای والدین استرالیا وجود دارد. ویزای والدین از نوع مشارکت مالی بدین معنی که شما باید هزینه زیادی در حدود 40 هزار دلار استرالیا را پرداخت کنید که در این صورت مدت زمان انتظار شما برای دریافت ویزا خیلی کاهش می باید و حدود 5 سال خواهد بود. اما ویزای والدین از نوع دوم که بدون مشارکت مالی است بدین معنی است که نیازی به پرداخت هزینه زیاد نیست اما مدت زمان دریافت ویزا خیلی زیاد خواهد بود و حدود 30 سال طول خواهد کشید.

راه سومی نیز برای مهاجرت به استرالیا از طریق فرزندانتان وجود دارد که به آن ویزای 780 استرالیا گفته می شود. ویزای 780 استرالیا یک ویزای موقت است شبیه به ویزای توریستی استرالیا و صرفا برای والدینی مناسب است که قصد سفر به استرالیا برای دیدار با فرزندانشان را دارند و قصد آنان اقامت دائم در این کشور نیست. شما از طریق ویزای ساب کلاس 780 نمی توانید برای اقامت دائم و شهروندی استرالیا اقدام نمایید.

در پایان

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، همه روزه از ساعت 9 الی 17 با مؤسسه مهاجرتی آوات تماس بگیرید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می‌توانید فرم مشاوره مهاجرتی ما را پر کنید. مشاوران ما شرایط شما را بررسی می‌کنند و برای ارائه مشاوره، با شما تماس می‌گیرند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *