آلمان, تحصیلی

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

در این مقاله موضوعاتی از جمله: هزینه تحصیل و زندگی در آلمان و دانشگاه هایی که در کشور آلمان برای پذیرش افراد اعلام آمادگی نموده اند، همین‌طور هزینه های تحصیل اعم از شهریه ثابت، شهریه های متغیر، هزینه های خوابگاه، هزینه های جانبی برای زندگی و تحصیل در کشور آلمان را در قالب مقاله زیر آماده نموده ایم تا بتوانیم کمکی برای عزیزانی که قصد تحصیل در کشور آلمان را دارند کرده باشیم.

نیم نگاهی به کشور زیبای آلمان کشور صنعتی اروپا

در ابتدا در خصوص کشور آلمان و آشنایی با کشور آلمان توضیحاتی را به صمع شـما عزیزان می رسانیم. کشور آلمان از همسایگان بلژیکی، دانمارکی، هلندی، فرانسوی و اتریشی در کنار خود بهره می‌برد. زبان آلمانی را به‌عنوان اولین زبان و زبان اصلی حرف زدن یعنی زبان مادری استفاده می‌کنند و زبان انگلیسی هم برایشان قابل فهم است و میتوانند به راحتی انگلیسی صحبت کنند. کشور آلمان همانند دیگر کشورهای اروپایی و عضو شنگن از واحد پولی یورو استفاده می‌کنند که شما عزیزانی که قصد مهاجرت به کشور آلمان و تحصیل در کشور آلمان را دارید بایستی بدانید که از زمان اقامت یافتن در کشور آلمان از ارز یورو استفاده خواهید نمود. تمامی هزینه های شما ( هزینه های خورد و خوراک، هزینه های دانشگاه و اجاره و … ) همه و همه بصورت ارز یورو می‌باشد.

کشور زیبای آلمان مهم ترین کشور از لحاظ صنعت در اروپا می‌باشد. ماشین آلات سنگین صنعتی – کامپیوتـر و اتومبیل *معروفترین صنعت کشور آلمان هم صنعت خودرو سازی می‌باشد.

سفارت کشور آلمان در تهران

سفارت کشور آلمان در تهران از متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی آلمان مدارکی را بصورت ترجمه شده رسمی میخواهد. و همینطور شخص متقاضی بایستی شخصا و حضورا در سفارت آلمان درخواست خود را اعلام نماید. مدارک ترجمه شده نیز به مهر تاییدیه وزارت امور خارجه نیز نیاز دارد. شما عزیزان جهت درخواست ویزای تحصیلی خود میتوانید روزهای یکشنبه تا چهارشنبه هر هفته از صبح ساعت 9  الی 11 به سفارت آلمان مراجعه نمایید. پس از تهیه مدارک و تحویل آن به سفارت باید حداکث پنج ماه منتظر تاییدیه و جواب نهایی باشید.

مدارک لازم جهت ویزای تحصیلی آلمان

مدارک مورد نیاز

1

لازم به ذکر است متفاوت بودن مدارک بستگی به مقاطع تحصیلی شخص متقاضی دارد.

2

سه سری از فرم درخواست ویزا که از سفارت دریافت مینمایید مرتب و پر شده و امضاء شده

3

سه قطعه عکس جدید

4

شناسنامه شخص متقاضی

5

پاسپورت معتبر متقاضی (میزان اعتبار پاسپورت کافی باشد حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد ).

6

پاسپورت و شناسنامه همسر

7

کپی از تمام صفحات شناسنامه شخص متقاضی و همسر

8

مهم : اصل و کپی گواهی جهت تامین مالی هزینه های تحصیل در کشور آلمان یا تعهد نامه مالی طبق ماده 84 اتباع خارجی

9

اصل و کپی از مدارک پذیرش یا تاییدیه دریافت مدرک پذیرش در آلمان

10

مدارک در ارتباط با سابقه ی شغلی شخص متقاضی در کشور خود ( ایران )

11

اصل و کپی مدارک تحصیلی ( دبیرستان / پیش دانشگاهی / دانشگاهی )در کشور خود ( ایران)

12

ارایه بیمه درمانی ( حدودا شش ماه از ارایه بیمه ازامیست که این امر توسط بیمه درمانی بین المللی بیمه ایران قابل انجام است).

بسیار مهم : وجود بیمه درمانی جهت ثبت نام در دانشگاه های کشور آلمان الزامی است و هزینه آن به عهده ی دانشجو و حدودا بین 80 یورو در ماه و برای 14 ترم تا سن 30 سالگی می باشد.

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان در مقطع دبیرستان

دانش آموزان غیر اروپائی که بین 14 تا 18 سال هستند می توانند در مقطع دبیرستان در کشور آلمان تحصیل کنند اگر این دانش آموزان به همراه خانواده خود در کشور آلمان زندگی نمی کنند آن ها می توانند در مدارس شبانه روزی در کشور آلمان تحصیل کنند و از امتیاز اسکان در خوبگاه استفاده نمایند.

در مدارس شبانه روزی آلمان  امکانات تحصیلی، اقامتی و تفریحی برای اقامت دانش آموزان وجود دارد این مدارس از لحاظ کیفی بسیار بالاتر از مدارس دولتی در کشور آلمان می باشد.

ویژگی مثبت این مدارس این است که دانش آموزان در این مدارس علاوه بر زبان انگلیسی و آلمانی موظف به یادگیری زبان فرانسوی لاتین نیز هستند که به نوبه خود یک ویژکی منحصر به فرد محسوب می‌شود.

هزینه تحصیل دانش آموزان خارجی ( مثلا ایرانی ) در مدارس شبانه روزی بیشتر از 100 هزار یــورو در یک سال تحصیلی نیست، منظور از هزینه اقامت،  خورد و خوراک، بیمه و اردوهای فصلی مدارس می‌باشد.

لازم به ذکر است که همان طور که می دانید اخذ حق شهروندی درکشور آلمان پس از 7 سال زندگی قانون در این کشور است که سال دانش آموزی و دانشجویی نیز جزء سنوات محسوب می شود .

تعدادی از مدارس شبانه روزی آلمان را برایتان نام میبریم:

  • مدرسه بین المللی برلین براندنبورگ
  • مدرسه بین المللی قصر سالم
  • آکادمی بین المللی جنگل سیاه

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان در مقطع کارشناسی

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

کشور آلمان، کشوری مناسب برای تحصیل دانشجویان تمام دنیا می باشد که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی هستند. از سال 2014 کشور آلمان  تمام شهریه های دانشجویان دوره ی کارشناسی را در همه ی دانشگاه های دولتی آلمان لغو کرده است و در حال حاضر دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند به طور رایگان در دانشگاه های دولتی کشور آلمان در هر ترم دانشگاهی تحصیل کنند. 

کسب و کار فناوری اطلاعات هتل داری و مهمان داری مدیریت مهندسی هنر اقتصاد معماری طراحی بازرگانی مد هنرهای نمایشی  ورزش علوم اجتماعی روزنامه نگاری و ارتباطات این 15 رشته ای است که در کشور آلمان در مقطع تحصیلی کارشناسی ( لیسانس ) می توانید انتخاب نمایید.

گران ترین شهر آلمان از لحاظ هزینه شهر مونیخ می‌باشد که در یکسال می توان رقمی حدود 10 هزار یورو بطور متوسط برای هر فرد در نظر گرفت. بیشترین هزینه شما برای اجاره می باشد که برای صرفه جویی در امر اجاره می‌توانید از پانسیون هایی که در کشور آلمان و در شهرهای آن وجود دارد استفاده نمایید. به اصطلاح از پانسیون های دانشجویی که هزینه ناچیزی حدود 200 الی 300 یورو دارد را انتخاب نمایید .

همین‌طور هزینه اسکان در خوابگاه های دانشجویی نیز به طور میانگین بین 120 یورو تا 200 یورو می باشد.

مقاله پیشنهادی: لیست دانشگاه های رایگان آلمان

آیا دانشجویان مقطع کارشناسی حق کار دارند؟

دانشجویان مقطع کارشناسی در کشور آلمان در هفته به طور 10 ساعت اجازه کار دارند و به طور متوسط حقوق این افراد بین7 تا 11 یورو در هر ساعت می باشد و به یاد داشته باشید که علاوه بر هزینه های زندگی، هزینه های عمومی همچون خوراک و پوشاک و هزینه های رفت و آمد را نیز دارا می‌باشید.

نکته مثبت دیگر برای دانشجویان کشور آلمان

در کشور آلمان برای دانشجویان در موزه ها، سینماها، مجموعه های ورزشی و همچنین در برخی تعرفه های تلفن / بلیط قطار / اشتراک گذاری روزنامه ها یک سری تخفیف های ویژه قائل هستند و دانشجویان می توانند از آن ها استفاده کنند.

هرکسی که تمایل به تحصیل در کشور آلمان در مقاطع دانشگاهی را داشته باشد نیازمند مدرک تحصیلی ورودی HZB که معادل دیپلم آلمانی است می باشد. در آلمان زبان آموزش در بیشتر دانشگاه ها آلمانی است و داشتن سواد آلمانی در سطح ب۲  الزامیست. و برای راحت بودن متقاضیان پیشنهاد میکنیم حتما به دنبال دریافت مدرک این دوره باشید.

البته این را هم بدانید که تمام دانشگاه های آلمان آزمون زبان انگلیسی آیتلس / تافل / CAE را قبول دارند.

مدارک لازم جهت پذیرش در مقطع کارشناسی

مدارک مورد نیاز

1

کپی پاسپورت

2

کپی شناسنامه از تمام صفحات

3

۱۲ قطعه عکس رنگی پاسپورتی

4

مدرک تافل ۵۵۰ و آیلتز ۶٫۵

5

ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات آن

6

ترجمه مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن

7

کارنامه قبولی در کنکور سراسری

8

گواهی زبان آلمانی در صورت وجود

تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان شامل دو ترم تابستانی و زمستانی می باشد که ترم تابستانی از اواسط آپریل و ترم زمستانی از اواسط اکتبر شروع می شود.

می خواهم شما را با یکی از دانشگاه های مطرح دنیا و برتر کشور آلمان ، دانشگاهی به نام دانشگاه صنعتی شمنیتس آشنا کنم :

دانشگاه صنعتی شمنیتس در سال 1836 به عنوان کالج مرنستایل (Mercantile College ) تاسیس شد. دانشگاه صنعتی شمنیتس در زمینه های اقتصادی و علوم اجتماعی جز دانشگاه های برتر آلمان است. دانشگاه صنعتی شمنیتس حدود 11 هزار دانشجو دارد که 1000 نفر آن ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

دانشکده های دانشگاه صنعتی شمنیتس کشور آلمان

  • علوم کامپیوتر
  • علوم اقتصاد و مدیریت تجارت
  • مهندسی برق و فناوری اطلاعات
  • ریاضیات
  • مهندسی مکانیک
  • علوم طبیعی
  • علوم انسانی
  • علوم اجتماعی و رفتار شناختی

دانشجویان دانشگاه شمنیتسکشور آلمان در مقطع کارشناسی شهریه ای را پرداخت نمی کنند و تنها در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان باید مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنند، که مبلغ این شهریه به طور متوسط در حدود 35 هزار یورو در هر ترم است. دانشگاه صنعتی شمنیتس بورسیه و کمک هزینه هایی را برای دانشجویان در نظر گرفته است که این کمک هزینه به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در این دانشگاه را دارند تعلق می گیرد که حدود 12 هزار یورو می باشد و افراد تنها یک بار می توان از این بورسیه استفاده کنند.

خوابگاه های دانشگاه صنعتی شمنیتس

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان

با اتاق های چند نفره و امکانات کامل، سرویس بهداشتی و آشپزخانه مشترک حدودا بین 150 تا 600 یورو در ماه است.

اگر قصد اخذ پذیرش از این دانشگاه یا قصد پذیرش تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان را دارید همواره می توانید با مشاورین و وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی و بین المللی آوات تماس حاصل فرمایید و مشاوره تخصصی در خصوص تحصیل کارشناسی در کشور آلمان را دریافت نمایید و برای اطلاعات تکمیلی و تخصصی نیز میتوانید درخواست مشاوره حضوری و یا مشاوره از راه دور دهید.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشور آلمان :

اخذ مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور آلمان رایگان است و اگر به طور پیوسته از مقطع کارشناسی در کشور آلمان وارد مقاطع بالاتر شوید. البته هزینه های شهریه دانشگاه برای دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته یا نامرتبط متفاوت است و ممکن است حدود 5 هزار یــورو در دانشگاه های دولتی و حدود 3 هزار  یورو در دانشگاه های خصوصی کشور آلمان باشد.

تحصیل در دانشگاه ­های دولتی آلمان چه شرایطی دارد؟

دانشگاه ­های دولتی همان مراکزی هستند که نامشان را می­‌توان در لیست دانشگاه های رایگان در آلمان مشاهده کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که رایگان بودن دانشگاه ­ها در آلمان به معنای پرداخت هیچ­گونه هزینه نیست زیرا به هر حال یک دانشجو باید توانایی تأمین مبلغی در حدود ششصد هزار یورو در ماه را برای امرار معاش و گذران زندگی دانشجویی خود داشته باشد.

این مبلغ صرف هزینه­ هایی مانند تغذیه، مراقبت­های بهداشتی و سلامتی، سکونت، سفر، خرید لوازم جانبی مانند کتاب و … می­شود. طبق این موارد یک دانشجوی خارجی باید آماده پرداخت مبلغی معادل با 8 هزار یورو در سال بابت هزینه ­های زندگی خود باشد حتی اگر دانشگاه محل تحصیل خود را از میان لیست دانشگاه های رایگان در آلمان انتخاب کرده باشد.

البته در همان قدم اول و برای گرفتن ویزا، فرد باید توانمندی مالی خود را برای اداره امور مالی خویش در آلمان از یکی از راه­های زیر به اثبات سفارت آلمان برساند:

داشتن یک حامی مالی در آلمان (دوست یا خویشاوند) که مدرکی مبنی بر حمایت مالی شما را ارائه دهد.

افتتاح یک حساب بانکی در یکی از بانک ­های آلمان که مبلغی به میزان 8 هزار یورو در آن موجود باشد.

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی هزینه تحصیل در آلمان نگاهی بیندازید.

مدارک لازم پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

  1. کپی پاسپورت
  2. کپی شناسنامه از تمام صفحات.
  3. 12 قطعه عکس رنگی پاسپورتی.
  4. مدرک( تافل 100 و آیلتس 6.5 ).
  5. ترجمه مدرک لیسانس و ریز نمرات آن.
  6. ترجمه مدرک فوق لیسانس و ریز نمرات آن.
  7. گواهی زبان آلمانی در صورت وجود.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در همه دانشگاه های کشور آلمان رایگان است اما مانند: همه دانشگاه ها هزینه اولیه جهت ثبت نام را دارد که حدودا 300 یورو می باشد.

چند نمونه از بورسیه های تحصیلی در کشور آلمان

DAAD : برای تامین هزینه در کشور آلمان به کمک هزینه ها یا بورسیه های متعددی نیاز است که مهترین آن ها DAAD می باشد وتوسط وزارت آموزش و پرورش  کشور آلمان حمایت می شود.

BMBF : یکی دیگر از سازمان های ارائه دهنده ی بورسیه BMBF ( به معنای وزارت آموزش و پژوهش ) نام گرفته است.

MBA : بورسیه های تحصیلی کوفی عنان برای دانشجویان محصل در کشورهای در حال توسعه.

مهم‌ترین بورسیه ای که در کشور آلمان به دانشجویان اعطا می شود بورسیه تحصیلی هامبورگ که براساس شایستگی آن هاست. بورسیه ای که به همه ی دانشجویان برجسته بین المللی ( برای تمام دوره ها) که حداقل دو ترم گذرانده باشند داده می شود. این بورسیه برای دانشجویانی می باشد که دچار نیاز مالی و در دانشگاه هامبورگ در حال تحصیل هستند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. و همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای را به شما عزیزان بیان می کنند.

سوالات متداول هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

1. آیا می توان با کار دانشجویی هزینه های تحصیل و زندگی در کشور آلمان را تامین کرد؟

  • ساعات کاری دانشجویی برای دانشجویان محدود است اما با کمی تلاش و کار در ایام تعطیل میتوان بخشی از هزینه ها را تامین کرد.

2. دوره ی کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان چند ترم است؟

  • دوره های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در آلمان به ترتیب بین 6 تا 8 ترم ، 3 تا 4 ترم و 3 الی 6 سال می باشد.

3. تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان رایگان است؟

  • در آلمان رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند باید برای آن‌ها شهریه پرداخت نمود.

4. هزینه ی تحصیل در مقطع دکترا به چه صورت است؟

  • هزینه دوره ی دکترا که حدودا 6 ترم است رایگان می باشد و دانشجویان این مقطع تنها هزینه ای بابت ارائه خدمات که 150 تا 200 یورو بود می پردازند.

5. چگونه می توانم اقامت تحصیلی را به اقامت کاری تبدیل کنم؟

  • پس از فارغ التحصیلی میتوانید تا 18 ماه به دنبال کار بگردید و پس از پیدا کردن کار اقامت تحصیلی شما به اقامت کاری تبدیل می شود و پس از چند سال کار به اقامت دائم می رسید.

6. آیا تحصیل در رشته ی پزشکی در آلمان رایگان است؟

  • بله. میوانید در رشته ی پزشکی در دانشگاههای رایگان آلمان به تحصیل بپردازید.

7. برای ورود به دانشگاه های و کالج های آلمان قبولی در کنکور ایران اهمیت دارد؟

  • برای بغضی کالج ها داشتن سندی مبنی بر تایید قبولی در کنکور ایران اهمیت دارد و برای بعضی دیگر نه.

8. محدودیت سنی تحصیل در آلمان به چه صورت است؟

  • برای ورود به دانشگاه‌های آلمان محدودیت سنی وجود ندارد اما با سن پایین تر شانس بیشتری دارید.
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *