آلمان, تحصیلی

شرایط دریافت پذیرش تحصیلی آلمان

پذیرش تحصیلی آلمان

پذیرش تحصیلی آلمان یکی از راه ها ی مهاجرت به آلمان است. راه های دیگر مهاجرت به آلمان وجود دارد از جمله: اقامت کاری آلمان، اقامت از طریق ازدواج و تولد در آلمان. متقاضیان زیادی تمایل دارند تا از طریق تحصیل وارد خاک کشور آلمان شوند.

امروزه پیشرفت‌هایی که در صنعت آموزشی آلمان دیده می‌شود سبب شده است که سالانه جمعیتی بالغ بر دویست هزار نفر درصدد آن باشند که برای ادامه تحصیل به این کشور اروپایی زیبا بروند. 

در کشور آلمان ۳۷۰ آموزشگاه عالی وجود دارد و بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در این کشور مشغول به تحصیل می‌باشند.

یکی از مزایای تحصیل در آلمان این می‌باشد که تمامی مؤسسات آموزشی این کشور دارای رتبه‌های جهانی می‌باشند و شما با تحصیل در این کشور می‌توانید موقعیت‌های فراوان پژوهشی برخوردار شوید. همان‌طور که پیش‌تر در مورد پذیرش تحصیلی آلمان خدمتتان عرض نمودیم تحصیل در دانشگاه های آلمان به‌صورت رایگان می‌باشد اما در این میان دانشگاه‌های خصوصی هم وجود دارند که از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند.

البته شهریه‌ای که دریافت می‌کنند در مقایسه با دیگر کشورها بسیار پایین می‌باشد و به طور میانگین هر ترم بین 100 تا 300 یورو هزینه دریافت می‌کنند.

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در آلمان

تحصیل در این مقطع برای افرادی که مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی خود را کسب کرده‌اند مناسب می‌باشد و حدود چهار سال با توجه به توانایی‌های فرد به طول می‌انجامد، نکته‌ی مهمی که بسیار حائز اهمیت می‌باشد این است که فرد باید قبل از هر اقدامی، قبولی در کنکور سراسری در رشته مورد نظر خود را دریافت کرده باشد. تنها در این صورت فرد می‌تواند پذیرش را از دانشگاه های آلمان دریافت کند.

زمانی که فرد قبولی در کنکور سراسری را به دست آورده باشد باید یک دوره یک‌ساله را در کالج سپری و سپس به دانشگاه آلمان راه پیدا کند.

شاید از خود بپرسید که چرا باید یک سال در کالج سپری کنم؟ شما باید یک سال دوره‌ای را در کالج سپری کنید تا مدرک دیپلم معادل یک فرد آلمانی را دریافت کنید.

از آنجایی که زبان رسمی آلمان، آلمانی می‌باشد پس به یقین کالجی در آلمان یافت نخواهد شد که به زبان انگلیسی تدریس کند پس باید قبل از هر اقدام مدرک زبان آلمانی را دریافت کرده باشید.

برای راه‌یابی به کالج‌ها باید حداقل مدرک B1 آلمانی را داشته باشید تا بتوانید در این کالج‌ها دوره‌ها را سپری کنید.

پذیرش تحصیلی آلمان

پذیرش تحصیلی آلمان

تحصیل رایگان در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

برای ادامه تحصیل در این مقطع شما باید ابتدا مدرک کارشناسی خود را از یکی از دانشگاه‌های سراسری دریافت کرده باشید. طول مدت تحصیل در این مقطع دو سال می‌باشد و زبان تدریس در این مقطع به زبان‌های انگلیسی و آلمانی می‌باشد و شما در هرکدام که توانایی دارید باید مدرک مورد نیاز به همان زبان را به دانشگاه ارائه دهید.

باید این نکته را خدمتتان عرض کنیم که شما اگر می‌خواهید در دانشگاه‌هایی با تراز بالا درجه اول تحصیل کنید باید رزومه‌ای قوی به دانشگاه اراده دهید.

مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز در این مقطع آیلتس ۶٫۵ و مدرک زبان آلمانی مورد نیاز B1 و B2 می‌باشد.

تحصیل رایگان در آلمان در مقطع دکتری

پذیرش در دانشگاه های آلمان در مقطع دکتری پروسه‌ای زمان‌بر دارد و باید فرد صبور و شکیبا باشد.

طول مدت تحصیل در این مقطع بین ۳ تا ۵ سال می‌باشد و اکثر دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

متقاضی برای آنکه بتواند پذیرش دانشگاه آلمان را اخذ نماید باید با استادهای بسیاری در ارتباط باشد و اقدامات پژوهشی متقاضی باید تخصصی باشند و ارتباطی که با استادان دارد باید به صورت دائمی بوده باشد تا زمانی که استاد رزومه این فرد را بررسی می‌کند توانایی‌های او را به یقین بپذیرد و او را سوپروایزر خود کند که در این مرحله فرد می‌داند که پذیرش را دریافت کرده است.

دریافت حقوق و دستمزد در این مقطع تنها به نظر استاد او بستگی دارد و اگر استاد قبول کند میزان حقوق ماهیانه دانشجو در این مقطع بین 1000 تا 3000 یورو در ماه می‌باشد.

مدرک زبان مورد نیاز در این مقطع آیلتس 7 و مدرک زبان آلمانی B2 می‌باشد که فرد باید یکی از این مدارک را جهت پذیرش به دانشگاه ارائه دهد.

مقاله پیشنهادی: شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان

شرایط تحصیل در دانشگاه ­های دولتی آلمان

پذیرش تحصیلی آلمان

پذیرش تحصیلی آلمان

دانشگاه ­های دولتی همان مراکزی هستند که نامشان را می­‌توان در لیست دانشگاه های رایگان در آلمان مشاهده کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که رایگان بودن دانشگاه ­ها در آلمان به معنای پرداخت هیچ­گونه هزینه نیست زیرا به هر حال یک دانشجو باید توانایی تأمین مبلغی در حدود ششصد یورو در ماه را برای امرار معاش و گذران زندگی دانشجویی خود داشته باشد.

این مبلغ صرف هزینه­ هایی مانند: تغذیه، مراقبت­ های بهداشتی و سلامتی، سکونت، سفر، خرید لوازم جانبی کتاب و … می­‌شود. طبق این موارد یک دانشجوی خارجی باید آماده پرداخت مبلغی معادل با 8 هزار یورو در سال بابت هزینه ­های زندگی خود باشد حتی اگر دانشگاه محل تحصیل خود را از میان لیست دانشگاه های رایگان در آلمان انتخاب کرده باشد.

البته در همان قدم اول و برای گرفتن ویزا، فرد باید توانمندی مالی خود را برای اداره امور مالی خویش در آلمان از یکی از راه­ های زیر به اثبات سفارت آلمان برساند:

داشتن یک حامی مالی در آلمان (دوست یا خویشاوند) که مدرکی مبنی بر حمایت مالی شما را ارائه دهد.

افتتاح یک حساب بانکی در یکی از بانک ­های آلمان که مبلغی به میزان 8 هزار یورو در آن موجود باشد.

کسانی که می­ توانند در این دانشگاه ها تحصیل کنند

به طور کلی تمام دانشجویان خارجی (بین المللی) اجازه دارند از خدمات تحصیل در کشور آلمان استفاده کنند و در واقع تمام مراکزی که نام آن‌­ها در لیست دانشگاه­ های رایگان آلمان وجود دارد، امکان تحصیل رایگان را چه برای دانشجویان داخل اتحادیه و چه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس فراهم می­‌سازند.

البته لازم است دانشجویان در هر سال تحصیلی مبلغی در حدود 100 تا 200 یورو برای خدماتی که به آن‌­ها ارائه می‌­شود از جمله حمل و نقل، بپردازند.

لیست دانشگاه های رایگان در آلمان

اگر به دنبال لیست دانشگاه های رایگان در آلمان هستید که خدمات تحصیلی را بدون نیاز به پرداخت هزینه ­های بالا در اختیار دانشجویان می­‌گذارند، می‌­توانید به موارد زیر نگاهی بیاندازید:

ردیف

نام دانشگاه

سایت رسمی

1

دانشگاه فرانکفورت

https://www.uni-frankfurt.de/de?locale=de

2

دانشگاه برلین (دولتی)

https://www.hu-berlin.de/de

3

مدرسه رسانه هامبورگ

https://www.hamburgmediaschool.com

4

دانشگاه فردریش-الکساندر

https://www.fau.de

5

دانشگاه فردریش شیلر در یینا

https://www.uni-jena.de

6

دانشگاه یوهانس گوتنبرگ

https://www.uni-mainz.de

7

دانشگاه لودویگ ماکسلمینز

https://www.en.uni-muenchen.de/index.html

8

دانشگاه پزشکی لوبک

https://www.uni-luebeck.de/universitaet/universitaet.html

9

دانشگاه بین المللی برمن

https://www.uni-bremen.de/seite-nicht-gefunden/

10

دانشگاه بین المللی مدیریت ISM دورتموند

https://www.ism.de/campus/dortmund

11

دانشگاه اتو-فردریک بامبرگ

https://www.uni-bamberg.de

12

دانشگاه بامبرگ

https://www.uni-bamberg.de/en

13

دانشگاه بیلیفلد

https://www.uni-bielefeld.de

14

دانشگاه فیلیپس ماربورگ

https://www.uni-marburg.de/de

15

دانشگاه آگسبورگ

https://www.uni-augsburg.de/en

16

دانشگاه هومبولت برلین

https://www.hu-berlin.de/de

17

دانشگاه برمن

https://www.uni-bremen.de

18

دانشگاه دورتموند

https://www.tu-dortmund.de

19

دانشگاه بون

https://www.uni-bonn.de

20

دانشگاه اسن

https://www.uni-due.de/en

21

دانشگاه ارلانگن-نرنبرگ

https://www.fau.eu

22

دانشگاه ارفورت

https://www.uni-erfurt.de

23

دانشگاه گوتلنگن

https://www.uni-goettingen.de

24

دانشگاه فلنبورگ

https://www.uni-flensburg.de

25

دانشگاه هامبورگ

https://www.uni-hamburg.de

26

دانشگاه کاسل

https://www.uni-kassel.de/uni

27

دانشگاه هانوور

https://www.uni-hannover.de

28

دانشگاه کنستانس

https://www.uni-konstanz.de

29

دانشگاه روستوک

https://www.uni-rostock.de

30

دانشگاه کلن

https://uni-koeln.de

31

دانشگاه لایپزیگ

https://www.uni-leipzig.de

32

دانشگاه ماربورگ

https://www.uni-marburg.de/de

33

دانشگاه روستوک

https://www.uni-rostock.de

34

دانشگاه اولدنبورگ

https://uol.de

35

دانشگاه اشتوتگارت

https://www.uni-stuttgart.de

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب به مقاله ی لیست دانشگاه های رایگان در آلمان مراجعه کنید.

تحصیل رایگان در آلمان در رشته پزشکی

فردی که بخواهد در رشته پزشکی در آلمان ادامه تحصیل دهد باید قبولی در کنکور سراسری را داشته باشد و همچنین معدل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی وی بالاتر از 17 باشد.

همچنین باید توجه داشته باشید که قبولی در آزمون سراسری فقط در مقطع کارشناسی مورد قبول می‌باشد و اگر فردی در مقطع کاردانی در رشته پزشکی در آزمون سراسری قبول شود نمی‌تواند پذیرش را کسب کند.

در این مقطع فرد باید مدرک زبان آلمانی B1 و B2 را داشته باشد. این مدرک زبان برای فرد بسیار مهم می‌باشد و توانایی زبان متقاضی ویزای تحصیلی را به اثبات می‌رساند.

مقاله پیشنهادی: شرایط تحصیل پزشکی در آلمان

شرکت در کالج

فرد زمانی که مدارک را تکمیل شده تحویل داد می‌تواند به مدت یک سال در دوره‌های کالج شرکت کند و بعد از آن باید فرد در آزمون پزشکی شرکت کرده و در صورت کسب حد نصاب نمره‌ای که مشخص کرده‌اند به دانشگاه راه پیدا کند.

البته باید این نکته را هم بگویم که اگر فردی نتوانست در آزمون پزشکی حد نصاب نمره را کسب کند می‌تواند در زیر شاخه‌های پزشکی ادامه تحصیل دهد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی مهاجرتی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. بهترین دانشگاه فنی آلمان کدام است؟

  • یکی از دانشگاه های رایگان در آلمان، دانشگاه فنی برلین است که در کشور آلمان در میان سایر دانشکده­ های فنی، شهرت خاصی دارد.

2. هزینه ی تحصیل در دوره ی کارشناسی ارشد درآلمان چه میزان است؟

  • دانشجویانی که مدرک لیسانس خود را در دانشگاه های دیگر آلمان گرفته باشند و برای گذراندن دوره ی کارشناسی ارشد به دانشگاه دیگری رفته باشند باید شهریه ای حدود 10000 یورو در هر ترم به دانشگاه بپردازند که این هزینه در دانشگاه های خصوصی از 30000 یورو هم بیشتر است.

3. برای دریافت ویزای تحصیلی و تحصیل در دانشگاههای آلمان از کجا شروع کنم؟

  • پیشنهاد ما مطالعه ی مقاله ی شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان و کسب اطلاعات در این زمینه است.

4. شرایط سنی برای تحصیل در دانشگاههای آلمان به چه صورت است؟

  •  یکی از مزیتهای تحصیل در آلمان عدم وجود محدودیت سنی برای تحصیل در این کشور است.

5. دوره Foundation Course چیست؟

  • در دوره فاندیشن در آلمان شما دیپلمی که در کشور خود دریافت کرده‌اید را با سیستم تحصیلی آلمان معادل‌سازی می‌کنید. و برای ورود به دانشگاه به انتخاب خودتان، آماده می‌شوید.

6. برای تحصیل در آلمان با دیپلم باید مدرک زبان آلمانی داشته باشم؟

  • اگر مدرک زبان آلمانی هم نداشته باشید و یا اینکه حتی تاکنون نیز شروع به خواندن زبان آلمانی نکرده‌اید، بازهم امکان ورود به کالج را دارید.

7. متوسط معدل برای تحصیل در دانشگاه های آلمان چیست؟

  • هرکدام از دانشگاه‌ها معدل خاصی را ملاک قرار می‌دهند و در صورتی که به معیار مورد نظر آن‌ها نزدیک‌تر باشید شانس بیشتری برای پذیرش دارید.

8. چند نوع کالج در آلمان وجود دارد؟

  • کالج‌های دانشجویی که کورس فاندیشن و زبان را شامل می‌گردند دو نوع هستند. کالج‌های واقع در دانشگاه‌ها عمومی و کالج‌های واقع در مراکز علمی کاربردی آلمان.
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *