آلمان, تحصیلی

مدارک ویزای دانشجویی آلمان

مدارک ویزای دانشجویی آلمان

مهم‌ترین نکته تحصیل در آلمان و مدارک ویزای دانشجویی آلمان این مورد است که درخواست خود را حتماً با زمان‌بندی مناسب و به‌ موقع ثبت نمایید. با توجه به تعدد درخواست‌ها از تمام دنیا برای تحصیل در دانشگاه های آلمان، فرایند گرفتن پذیرش از دانشگاه های آلمان نیز، به همان نسبت طولانی‌تر و محدودتر خواهد بود؛ اما بزرگ‌ترین چالش پیش رو پس از انجام پذیرش، هماهنگی‌های سفارت و رزرو وقت سفارت آلمان خواهد بود. فرایند ویزا بعضاً دانشجویان را برای اخذ وقت سفارت و حتی هماهنگی وقت تأیید مدارک خود بیش از یک سال به انتظار می‌گذارد.

یک نکته ی مهم

ذکر این نکته الزامی است که ویزای توریستی و ویزای دوره زبان کوتاه مدت قابل تبدیل به ویزای اقامتی دانشجویی نیست. در صورت گرفتن ویزای اشتباهی و تداخل در زمان‌بندی، شما توسط دولت آلمان مجبور به ترک خاک آلمان و درخواست ویزای درست و مناسب دوره، از سفارت آلمان واقع در تهران خواهید بود.

اطمینان حاصل نمایید که پاسپورت شما دارای اعتبار لازم به اندازه مدت اقامت شما در آلمان خواهد بود. در غیر این صورت برای تمدید پاسپورت خود مجبور به بازگشت به ایران و انجام امور تمدید خواهید بود.

دو نوع ویزا برای تحصیل در آلمان وجود دارد

برای مهاجرت به آلمان جهت تحصیل، متقاضیان از بیشتر کشورها، نیاز به دریافت ویزا دارند.

ویزای تقاضای تحصیل („Visum zur Studienbewerbung“)

 

این ویزا یک ویزای 3 ماهه می‌باشد که مناسب افرادی است که امور پذیرش را انجام داده اما هنوز اطلاعیه نهایی پذیرش را از دانشگاه خود در آلمان دریافت نکرده‌اند. در طی این مدت شما اقدام به تکمیل الزامات پذیرش دانشگاهی خود می‌کنید. اگر در این مدت موفق به اخذ پذیرش شدید می‌توانید نسبت به دریافت ویزای دانشجویی درخاک آلمان اقدام نمایید.

ویزای دانشجویی („Visum zu Studienzwecken“)

اگر اطلاعیه نهایی پذیرش از طرف دانشگاه به شما اعلام شد، می‌توانید از سفارت آلمان در تهران درخواست ویزای دانشجویی نمایید. ویزای دانشجویی به صورت 3 ماهه اعطا می‌گردد. در خلال این سه ماه و پس از ورود می‌بایست برای تمدید ویزای خود و درخواست اجازه اقامت، به اداره امور اقامت در شهر محل دانشگاه خود مراجعه کنید.

 

مدارک ویزای دانشجویی آلمان

مدارک ویزای دانشجویی آلمان

مراحل درخواست ویزای دانشجویی آلمان

برای اخذ ویزای دانشجویی لازم است مراحلی را گام به گام پشت سر بگذارید:

1

ارائه رزومه به سفارت

 

رزومه اولین مدرکی است که فرد باید برای ارائه به سفارت آلمان آماده سازد. تمام آن­چه درباره زندگی گذشته فرد است اعم از سابقه شخصی، حرفه ­ای و تحصیلی او و فعالیت­های قبلی باید در رزومه آورده شود آن هم به شکلی که با برنامه فعلی فرد جهت ادامه تحصیل در آلمان همخوانی داشته باشد و به نحوی مؤید آن باشد. فرد باید در رزومه دلیلی که باعث شده برای تحصیل در آلمان اقدام کند، مشخص سازد. رزومه باید کامل و با جزئیات باشد به این صورت که فرد تمام مسئولیت­ ها و فعالیت­‌های خود را از ابتدای دوره دبیرستان، به طور کامل و با اشاره دقیق به مدت زمان آن، بدون وقفه، توضیح دهد.

2

ارائه فرم درخواست ویزا

 

برای آماده کردن فرم درخواست ویزا نیز مانند رزومه، شخص باید دقیقاً برنامه و هدف خود را از تحصیل در آلمان مد نظر داده و مطابق با آن فرم را پر کند. در این فرم فرد به زمان حال و برنامه­ ای که در حال حاضر برای ادامه تحصیل و اخذ ویزا در نظر دارد اشاره می­‌کند.

3

ارائه نامه پذیرش از دانشگاه

 

متقاضی تنها اجازه دارد یک نامه پذیرش به سفارت ارائه دهد حتی اگر چندین نامه از چندین دانشگاه دریافت کرده باشد. به همین دلیل تمام مدارک خود را باید بر اساس این پذیرش تنظیم کند. نامه پذیرشی که به سفارت ارائه می­­‌شود شامل برنامه­ های تحصیلی و کاری فرد برای آینده است.

4

ارائه انگیزه­ نامه

 

انگیزه­ نامه در واقع خلاصه­ ای روشن است از سوابق فرد در گذشته، برنامه ­های کنونی او و اهدافی که برای آینده در نظر دارد. انگیزه­ نامه باید به صورتی نگارش شده باشد که شخص مقابل با تنها نگاهی اجمالی به آن مسیر گذشته تا آینده متقاضی را دریافت کند.

5

مصاحبه حضوری

 

مصاحبه شفاهی برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان یا سایر ویزاها مرحله ­ای است که برای متقاضی به نظر سخت می‌­رسد اما باید توجه داشت که مأمور مصاحبه کننده به دنبال سنگ­‌اندازی در کار مراجع نیست بلکه به دنبال بررسی مسیری است که متقاضی برای تحصیل و ورود به آلمان انتخاب کرده و در پیش گرفته است. متقاضی باید در مصاحبه نشان دهد که هدف اصلی­ اش از ورود به آلمان، همانطور که در مدارک قبلی ارائه داده، تحصیل است. اگر مدارک قبلی به درستی ارائه شده و مصاحبه نیز به شفاف­‌سازی هم‌خوانی تمام این مدارک و درخواست مراجع منتهی شود، هر دو فرد مصاحبه کننده و مصاحبه شونده به درک روشنی از مسیر پیش رو خواهند رسید.

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی ویزای دانشجویی آلمان نگاهی بیندازید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی آلمان

مدارک کلی و جزئی برای  ویزای دانشجویی آلمان که باید به سفارت آلمان ارائه شوند عبارت ­اند از:

  1. فرم درخواست اقامت در آلمان
  2. گذرنامه و کپی دو صفحه اول
  3. شناسنامه
  4. عکس جدید با پس­ زمینه سفید
  5. اصل مدارک تحصیلی و ترجمه آن
  6. ریزنمرات تمام مقاطع تحصیلی گذشته و ترجمه آن­‌ها
  7. کپی برابر اصل تمام مدارک ترجمه شده که به تأیید سفارت رسیده باشند.
  8. مدرکی مبنی بر تمکن مالی از حساب بانکی فرد (به زبان انگلیسی)
  9. مدرک زبان
  10. 60 یورو پول نقد

شرایط  ویزای دانشجویی آلمان بدون مدرک زبان

مدارک ویزای دانشجویی آلمان

مدارک ویزای دانشجویی آلمان

در رابطه با انواع ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان باید بدانید که دو نوع ویزا وجود دارد که نوع آن ویزا نیز بستگی به دانشگاه پذیرنده متقاضی در کشور ﺁلمان دارد. انواع این ویزاها عبارتند از:

 ویزای دانشجویان متقاضی که ویزا با هدف تحصیل است

این ویزا بدین منظور است که در صورت عدم اطلاع رسانی لازم در مورد پذیرش متقاضی در دانشگاه مد نظر در کشور آلمان متقاضی باید جهت اخذ ویزای دانشجویی اقدام نماید.

اعتبار این ویزا 3 ماهه است و پس از اخذ آن  به متقاضی این اجازه را می دهد که به دانشگاه مورد نظر در ﺁلمان وارد شود. این ویزا تا شش ماه نیز قابل تمدید است. پس از این مدت اگر متقاضی در یک دانشگاه مناسب در کشور آلمان پذیرش شد. می تواند برای اخذ ویزای دانشجویی جهت تحصیل در آلمان درخواست بدهد.

ویزای دانشجویی کشور آلمان

دومین نوع ویزای تحصیلی کشور ﺁلمان ویزای دانشجویی است. درخواست این ویزا زمانی امکان پذیر است. که متقاضی موفق به اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه های ﺁلمان و تاییدیه آن شود.

مدت زمان اعتبار ویزا

یا حتی متقاضی موفق به پذیرش در یک دوره مقدماتی شود. در این صورت متقاضی می تواند درخواست ویزای این کشور را بدهد. معمولا مدت اعتبار این نوع ویزا 3 ماهه می باشد و متقاضی باید در طی این مدت نسبت به تمدید اجازه اقامت خود در همان شهر و در دفتر ثبت متقاضیان بین المللی اقدام نماید.

البته اعتبار این ویزا به مدت زمان تحصیل متقاضی بستگی دارد و قابل تمدید نیز می باشد.در نتیجه دریافتیم که اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان امکان پذیر می باشد. ولی به این شرط امکان اخذ این ویزا وجود دارد که دانشجویان پس از پذیرش و اخذ ویزا دوره های زبان را در کشور ﺁلمان بگذرانند.

هزینه تحصیل در آلمان

یکی دیگر از مهم ترین سوال هایی که در مورد تحصیل در آلمان برای تمام دانشجویان به وجود می آید. هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف آلمان می باشد. کشور آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی از هزینه های پایینی تحصیل در مقاطع مختلف برخوردار می باشد. به طوری که دانشجویان می توانند با داشتن کار دانشجویی به راحتی از عهده هزینه های تحصیل در آلمان بر بیایند.

صرفه جویی

توجه داشته باشید که شما می توانید با بهره مندی از امکانات دانشگاه ها در هزینه های تحصیلی خود صرفه جویی کرده باشید. از مهم ترین مزیت هایی که هنگام تحصیل در مقاطع مختلف آلمان به دست خواهید آورد. می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرصت آشنایی با دیگر دانشجویانی که تحصیل در مقاطع مختلف آلمان را انتخاب کرده اند.
  • فرصت بازدید از کشورهایی که در حوزه شینگن واقع شده اند.
  • آشنایی با فرهنگ مردم آلمان
  • فرصت به دست آوردن موقعیت های شغلی بسیار بزرگ
  • فرصت زندگی در یکی از بهترین کشور های جهان

برای داشتن روابط صلح آمیز و موفق در این کشور بهتر است قبل از مهاجرت خود در مورد قوانین این کشور مطالعاتی را داشته باشید و به تمام قوانین و مقررات وضع شده در آن احترام بگذارید.

برای  مطالعه ی بیشتر به مقاله ی تحصیل در مقاطع مختلف آلمان نگاهی بیندازید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. برنامه UniAssist چیست و چه کاربردی دارد؟

  • برای پذیرش بسته به دانشگاه مورد نظر شما نوع پذیرش درخواست متفاوت می باشد که ممکن است آنلاین باشد. در این صورت معمولا از برنامه UniAssist کمک می گیرند که برنامه ای برای درخواست پذیرش می باشد.

2. اعتبار ویزای دانشجویی چه مدت است؟

  • اعتبار این ویزا 3 ماهه است و پس از اخذ آن  به متقاضی این اجازه را می دهد که به دانشگاه مورد نظر در ﺁلمان وارد شود. این ویزا تا شش ماه نیز قابل تمدید است. پس از این مدت با پذیرش متقاضی در یک دانشگاه مناسب در کشور آلمان باید برای ویزای دانشجویی جهت تحصیل در آلمان اقدام کند.

3. برای اثبات تمکن مالی چه باید کرد؟

  • مبلغ مورد نیاز برای سال تحصیلی اول باید در حساب یک بانک آلمانی دو هفته پیش از درخواست برای ویزای دانشجویی سپرده گذاری شود.

4. مجوز اقامت دانشجویانی که مشغول تحصیل می شوند چه مدت است؟

  • در ابتدا به دانشجویان مجوز برای اقامت به مدت 2 سال داده می شود که این مجوز قابل تمدید است.

5. درخواست وقت فوری سفارت برای ویزای دانشجویی به چه معنی است؟

  • به دلیل طولانی بودن وقتهایی که سفارت آلمان برای بررسی ویزای دانشجویی می‌دهد توصیه می شود افرادی که پذیرش دانشگاه مورد نظرشان را دارند درخواست وقت فوری بدهند تا کمتر از 2 ماه وقت سفارت دریافت کنند.

6. امکان درخواست  خوابگاه در دانشگاه‌های آلمان وجود دارد؟

  • خوابگاه در دانشگاه‌های المان بسیار محدود است به همین دلیل اغلب دانشجویان از روش‌های دیگر محلی برای زندگی مهیا می کنند.

7. ویزای دوره زبان چیست ؟

  • دراین ویزا شما ابتدا به یادگیری زبان آلمانی می پردازید.

8. اگر از چند دانشگاه کشور آلمان نامه پذیرش داشته باشیم باید همه ی آن را با مدارک به سفارت تحویل دهیم؟

  • خیر. تنها باید نامه ی پذیرش یک دانشگاه را به همراه مدارک به سفارت تحویل دهید.
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط