تحصیلی, فرانسه

تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه

تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه

تحصیل رایگان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معتبر دنیا، رویایی است که با اخذ پذیرش و تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه رنگ واقعیت به خود می گیرد. همانطور که همگی می دانیم کشور فرانسه یکی از کشورهای پیشرفته اروپاست که تعداد زیادی از دانشگاه های برتر دنیا را در خود جای داده است؛ دانشگاه هایی که تحصیل در آنها رایگان هست و واقعاً چه چیزی بهتر از اینکه بدون پرداخت هیچ هزینه ای بتوانیم در دانشگاه های بزرگ کشوری چون فرانسه تحصیل کنیم؟

اگر شما هم مثل ما به بحث تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه علاقه مند هستید؛ با ما همراه شوید زیرا امروز می خواهیم به مقوله تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه بپردازیم. در این مقاله ابتدا با نظام آموزشی فرانسه آشنا می شویم؛ سپس از نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه آگاه خواهیم شد؛ در بخش بعدی مقاله اطلاعاتی در مورد هزینه زندگی در فرانسه و شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه کسب خواهیم کرد؛ در نهایت خواهیم دید که تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه چه مزایایی دارد.

نظام آموزشی فرانسه

تحت سیستم آموزشی فرانسه، افراد در دو مقطع قبل و بعد از دانشگاه آموزش می بینند. زبان اصلی تدریس در هر دو مقطع قبل و بعد از دانشگاه، زبان فرانسوی است. طول دوران آموزش قبل از دانشگاه 12 سال است که خود از دو دوره ابتدایی و متوسطه تشکیل شده است. افرادی که موفق به اخذ مدرک فارغ التحصیلی از دوره متوسطه می شوند و  امتیازهای لازم برای ورود به مقاطع دانشگاهی را دارند؛ می توانند وارد دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و مراکز فنی و حرفه ای این کشور شوند.

نکته مهمی که در مورد مقاطع دانشگاهی فرانسه وجود دارد این است، افراد می توانند به صورت کاملاً رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور درس بخوانند. البته تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه تنها مختص خود فرانسوی ها نیست؛ دانشجویان خارجی نیز در صورتی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی فرانسه بشوند؛ اجازه خواهند داشت که به صورت کاملاً رایگان در این دانشگاه ها تحصیل کنند. اما متقاضیان ورود به دانشگاه های دولتی فرانسه باید صلاحیت خود را برای تحصیل در این دانشگاه ها محرز کنند که در ادامه با روند این امر آشنا می شویم.

روند اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی فرانسه

متقاضیان تحصیل رایگان  در دانشگاه های دولتی فرانسه حتماً باید به زبان فرانسوی تسلط داشته باشند. در حقیقت فرد بدون آشنایی با زبان فرانسوی هیچ شانسی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسوی نخواهد داشت. بنابراین متقاضی تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه در وهله اول باید دوره های آموزش زبان فرانسوی را پشت سر بگذارد و بعد از اخذ مدرک زبان فرانسوی برای اخذ پذیرش تحصیلی دست به کار شود.

بعد از دریافت مدرک زبان فرانسوی، شخص باید فرم درخواست تحصیل در دانشگاه موردنظر خود را تهیه و تکمیل کند. سپس فرم مربوطه را به همراه مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی مانند مدارک تحصیلی قبلی، ریزنمرات تحصیلی، مدرک زبان فرانسوی، گواهی تمکن مالی، انگیزه نامه و… را به دانشگاه موردنظر ارسال کند.

دانشگاه پس از بررسی مدارک دریافتی و تایید آن ها، گواهی پذیرش فرد را صادر و به وی تحویل می دهد. حالا دارنده گواهی پذیرش تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه می تواند با مراجعه به سفارت فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، راهی این کشور و دانشگاه مذکور شود.

زندگی در کشور فرانسه، هزینه هایی برای دانشجو در پی دارد که بهتر است اطلاعاتی در این مورد نیز کسب نمایید.

هزینه زندگی در فرانسه

متوسط هزینه ماهانه زندگی در فرانسه 1200 یورو است. البته چون برای دانشجویان تسهیلات ویژه ای نظیر امکانات خوابگاهی کم هزینه، رستوران های ارزان قیمت و… در نظر گرفته می شود؛ هزینه زندگی دانشجویان حدود 400 یورو کمتر از هزینه افراد عادی است. ضمناً دانشجویان اجازه دارند که هفته ای 20 ساعت به امور پاره وقت بپردازند تا بخشی از مخارج خود را از این طریق تامین کنند.

اما علاوه بر حق پرداختن به امور پاره وقت، تحصیل رایگان، مزایای دیگری نیز به همراه دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مزایای تحصیل رایگان

تحصیل رایگان فرصتی طلایی برای استفاده از امکانات آموزشی و پژوهشی یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا بشمار می رود. اما علاوه بر این امتیاز بزرگ، مزایای دیگری نیز به همراه دارد مانند:

  • امکان پرداختن به امور پاره وقت تا 20 ساعت در هفته
  • امکان به همراه بردن همسر و فرزندان زیر 18 سال به کشور فرانسه
  • امکان سفر در کل کشورهای عضو منطقه شنگن اعم از آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، اسپانیا، لهستان، پرتغال، نروژ، سوئد، دانمارک، جمهوری چک، اسلواکی، یونان، اتریش، فنلاند، ایسلند، مالت، اسلوونی، لتونی و لیتوانی بدون اخذ ویزای کشورهای نامبرده
  • امکان اخذ اقامت دائم فرانسه پس از 6 سال تحصیل و سکونت در این کشور
  • احتمال بالای پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی

مطالب مرتبط با فرانسه:

  1. انواع راه های اقامت فرانسه
  2. راهنمای تابعیت فرانسه و اقامت دائم آن
  3. خود اشتغالی در فرانسه
  4. همه چیز در مورد فرانسه

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید . و همچنین می توانید فرم ارزیابی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *