پناهندگی, کانادا

پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا

ما در این مقاله به بحث پناهندگی در کانادا می پردازیم. گاهی مسائل و مشکلاتی اساسی برای فردی در داخل یک کشور به وجود می­آید که ادامه ­ی زندگی را در آن کشور تقریباً برایش غیرممکن می ­سازد. مسائلی همچون آزار و اذیت روحی و جسمی، شکنجه، فقر و تهیدستی، داشتن عقایدی خاص در زمینه ی مسائل سیاسی، مذهبی، اجتماعی و … . این مشکلات گاهی چنان بالا می­ گیرد که محیط را برای فرد ناامن کرده و حفظ جان وی را با خطر مواجه می­ سازد.

در این شرایط فرد به دنبال مکانی امن می ­گردد که حافظ جان وی باشد. به چنین فردی پناهجو گفته می­ شود. پناهجو که در جست و جوی راهی برای فرار از مشکلات است با حمایت برخی از کشورها به سمت آن ها جذب شده و خواهان پناهندگی در یکی از آن ها می­ شود.

شرایط پناهندگی در کانادا

کشور کانادا از جمله­ ی همین کشورهاست که اهمیت زیادی به مسئله پناهندگی داده و به کسانی که خواهان پناهندگی به این کشور هستند در صورت داشتن شرایطی خاص با درخواست پناهندگی آنان موافقت کرده و به آن ها اقامت دائم می­ دهد.

با آن‌که در سال­ های اخیر میزان درخواست پناهندگی به کشورهای مختلف از جمله کشور کانادا افزایش چشمگیری داشته است اما درخواست بسیاری از متقاضیان رد شده و متقاضیان با درهای بسته رو به رو شده ­اند. علت رد درخواست متقاضیان و عدم موافقت با آن وجود شرایط دشواری است که برای پناهنده شدن لازم است و چنان که متقاضی فاقد چنین شرایطی باشد با درخواست آن موافقت نخواهد شد. مأموران پناهندگی در کشورها مدارک و شرایط افراد متقاضی پناهندگی را با دقت و حساسیت بسیاری بررسی می­ کنند به طوری که فرد نمی ­تواند آن ها را به آسانی فریب دهد. از طرفی مشکلاتی که در طول فرایند بررسی درخواست پناهندگی فرد در سر راه وی قرار می­ گیرد، پناهندگی را به آخرین راه برای مهاجرت به کشوری تبدیل می­ کند.

در مدت زمانی که درخواست فرد متقاضی پناهندگی توسط سازمان­ های تصمیم گیرنده مورد بررسی قرار می ­گیرد، وی از حقوق محدودی برخوردار است. البته این وضعیت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، در برخی از کشورها فرد اجازه­ ی کار کردن ندارد حتی به صورت داوطلبانه، حتی در مواردی هم به صورت آزادانه حق تردد و جا به جایی در داخل کشور را ندارد، از خدمات درمانی محدودی بهره­ مند می گردد و از نظر مالی به شدت دچار مشکل می­ شود.

پذیرش پناهنده ها

طبق قوانین حقوق بشر، فردی که مورد شکنجه و آزار قرار گرفته است حق دارد به دنبال پناهگاهی باشد و در کشوری دیگر برای خود پناهگاهی اختیار نماید. با این قانون مشخص می­ شود که تقاضای پناهندگی برای دولت­ ها تکلیف آور است. امروزه تمامی کشورهای دنیا این حق را به رسمیت شناخته­ اند.

هر کشوری برای پذیرش درخواست پناهندگی قوانین خاص خود را دارد. کشور کانادا هم از این امر مستثنی نیست. کانادا از پیشرو ترین کشورهای دنیا در زمینه ­ی پناهندگی می­ باشد. این کشور اولین کشوری بود که کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان را امضا کرد و برای رسیدگی به امور پناهندگان مقررات خاصی را وضع نمود.

برای پناهنده شدن به کانادا ابتدا فرد باید درخواست پناهندگی بدهد، در واقع کسانی درخواست پناهندگی می­ کنند که یا از کشور خود رانده شده ­اند یا نیاز به حمایت دارند. افرادی که از کشور خود رانده شده ­اند کسانی هستند که خارج از وطن خود بوده و به علت ترس از زندانی شدن یا شکنجه آن هم به دلیل مسائلی هم‌چون مسائل سیاسی، مذهبی، نژادی و … نمی­ توانند به کشور خود باز گردند. افراد نیازمند به حمایت کسانی هستند که اگر به کشور خود برگردند مورد ظلم و تنبیه و یا زندانی شدن قرار می­ گیرند و زندگیشان به خطر می­ افتد.

مقاله پیشنهادی: راه های قانونی مهاجرت به کانادا

سازمان­ های تصمیم گیرنده برای رد یا پذیرش پناهندگی

در کانادا سه سازمان مهم و تصمیم گیرنده. در مورد موافقت و عدم موافقت با درخواست پناهندگی متقاضی وجود دارد که عبارتند از:

1

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا

این اداره موظف به بررسی موجه بودن درخواست پناهندگی متقاضی داخل کشور بوده. و در صورت موافقت با آن اجازه صدور کارت خدمات درمانی و کار را برای متقاضی صادر می­ نماید.

2

اداره مهاجرت بخش حمایت از پناهندگی

این اداره درخواست پناهندگی را بررسی می­ کند. جلسه دادگاه رسیدگی به درخواست پناهندگی را برگزار می­ نماید.  در نهایت تصمیم می ­گیرد که درخواست را رد کند یا با آن موافقت نماید.

3

اداره خدمات مرزی کانادا

نحوه کار این سازمان اینگونه است که در مرز ورودی درخواست فرد را مبتنی بر پناهندگی مورد بررسی قرار می­ دهد. در این زمینه تصمیم­ گیری می­ کند، در صورتی که با درخواست فرد موافقت نشود. اقدامات خروج فرد از کانادا را فراهم می­ نماید. در صورتی که این سازمان هویت فرد را محرز نماید. تصمیم­ گیری را تا محرز شدن هویت فرد به تعلیق می­ اندازد.

کشور کانادا پناهندگان را به دو دسته تقسیم کرده است:

پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا

دسته اول

پناهندگان خارج از کشور:

این دسته شامل پناهندگانی می ­شود که در وطن اصلی خود به خاطر عواملی همچون داشتن عقیده ­ای خاص در زمینه ­ی سیاسی، مذهبی، ملیت، نژاد و … تحت تعقیب بوده و ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. توجه به این نکته ضروری است که این افراد فقط باید به خاطر چنین عواملی تحت تعقیب باشند، در غیر این صورت نمی­ توانند درخواست پناهندگی بدهند. مثلاً؛ اگر شخصی به خاطر جنایتی که مرتکب شده تحت تعقیب باشد و یا کاری کرده باشد که ناقض حقوق بشر بوده از دایره شمول پناهجویانی که دارای شرایط پناهندگی هستند خارج می ­شود. از شرایط دیگری که این دسته از متقاضیان باید دارا باشند عبارتند از :

  • در زمان ارائه درخواست در خارج از کشور کانادا باشند.
  • کمیساریای عالی سازمان ملل متحد یا حامیان خصوصی و یا سازمان­ های دیگر معرف آن ها باشند.
  • دارای تمکن مالی باشند و یا اینکه تحت حمایت دولت کانادا و یا حامی خصوصی قرار بگیرند.

دسته دوم

گروه کشور پناهندگی:

این دسته شامل افرادی که می­ شود که در خارج از کشور خود و یا کشوری که در آن اقامت دارند زندگی می­ کنند. حقوق بشری آنان به شدت نقض شده و یا از جنگ ­ها و منازعات مسلحانه تأثیر منفی و شدیدی پذیرفته­ اند. این افراد از تمکن مالی خوبی برخوردار بوده و در حال حاضر قادر به یافتن راهی مناسب در زمان متعارف نیستند. گروه حامیان خصوصی از آنان حمایت می­ کنند و اسامی آن ها را به نهاد صالح در کانادا ارائه می­ دهند و از این طریق بیان می­ دارند که در خاک کانادا از آنان حمایت خواهند کرد.

انواع اقامت کانادا از طریق پناهندگی

 پناهندگی اجتماعی

در این شکل از پناهندگی، شخصی که متقاضی پناهنده شدن به کشوری است برای داشتن زندگی بهتر و برخوداری از رفاه نسبی بیشتر اقدام به پناهندگی می­ کند. این فرد باید بتواند اثبات کند که زندگی در کشور مبدأ سخت و دشوار است تا با درخواست مهاجرت از طریق پناهندگی وی موافقت شود.

 پناهندگی به علت عضویت در یک گروه اجتماعی خاص

در این شکل از پناهندگی احتمال در خطر افتادن جان فرد به علت علنی شدن عضویت و فعالیت وی در یک گروه اجتماعی خاص وجود دارد.

پناهندگی در کانادا

پناهندگی در کانادا

 پناهندگی نژادی

در این شکل از پناهندگی در کشور مبدأ به علت تبعیض ­های نژادی مورد آزار و شکنجه قرار می ­گیرد و از این طریق می ­تواند به کشوری دیگر پناهنده شود.

مهاجرت از طریق پناهندگی به خاطر داشتن عقاید سیاسی خاص

در این شکل از پناهندگی جان فرد به علت داشتن عقاید سیاسی خاص و همچنین بیان این عقاید در جامعه به خطر می­ افتد بنابراین درخواست پناهندگی به کشوری را می­ کند.

مهاجرت از طریق پناهندگی به علت داشتن مذهبی خاص

در این شکل از پناهندگی فرد عقاید مذهبی خاصی دارد که از طرف جامعه مورد قبول نیست، در صورتی که جان فرد به خاطر داشتن چنین عقایدی به خطر بیافتد می ­تواند درخواست پناهندگی بدهد.

برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی اقامت کانادا از طریق پناهندگی مراجعه کنید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. و همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای مهاجرت به کانادا را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوال های متداول

1. پناهندگی نژادی به چه معناست؟

  • در این شکل از پناهندگی افراد در کشور مبدأ به علت تبعیض ­های نژادی مورد آزار و شکنجه قرار می ­گیرد و از این طریق می­ تواند به کشوری دیگر پناهنده شود.

2. تقاضای پناهندگی در بیرون از خاک کانادا به چه صورت انجام می گیرد؟

  • تقاضای پناهندگی در بیرون از خاک این کشور، غالباً در شکل برنامه­ های بشر دوستانه و برای حمایت از افرادی است. که مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، امکان به خطر افتادن جان آن‌ها وجود دارد، زندگی سخت و دشواری را پشت سر گذاشته­ اند.  مجبور به ترک وطن و فرار از خانه خود شده­ اند، به این عمل اسکان مجدد نیز گفته می­ شود. در اسکان مجدد، افراد به محض وارد شدن به کانادا و پذیرش درخواست آنان از سوی کشور کانادا مورد حمایت قرار گرفته و زندگی جدیدی را شروع می ­کنند.

3. حمایت خصوصی از پناهنده ها به چه صورت انجام می گیرد؟

  • حامیان خصوصی که همان گروهی از مردم کانادا هستند به شکل داوطلبانه اقدام به حمایت از پناهندگان می­ کنند. به این صورت که کلیه هزینه­ های پناهندگان را به مدت یکسال تقبل می­ نمایند.

4. چرا پناهندگی کانادا با ویزای توریستی توصیه نمی شود؟

  • به افرادی که می‌خواهند پناهندگی کانادا با ویزای توریستی را به دست بیاورند. باید گفت؛ که  این روش کاملاً اشتباه می‌باشد، و احتمال به نتیجه رسیدن پناهندگی کانادا  با ویزای توریستی بسیار پایین می‌باشد. مهاجرت به کانادا  از طریق پناهندگی و به واسطه‌ی ویزای توریستی کاملاً ریسکی می‌باشد.

5. چه ضرورتی به داشتن وکیل پناهندگی است؟

  • افرادی که می خواهند هرچه سریع‌تر و بدون دردسر پناهندگی کانادا را کسب کنند. باید وکیل پناهندگی در کانادا را که مورد اعتماد نیز می‌باشد. انتخاب کنند تا با شرایط پناهندگی در کانادا  به صورت کامل اطلاعات داشته باشد.

6. چه زمانی یک پناهنده اقامت کانادا را دریافت خواهد کرد؟

  • اگر با درخواست پناهندگی فرد موافقت شود همسر و فرزندان زیر 21 سال او می توانند، به او بپیوندند و 12 ماه پس از دریافت موافقت نامه پناهندگی، به فرد اقامت داده می شود.
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *