پناهندگی, کانادا

اقامت کانادا از طریق پناهندگی

اقامت کانادا از طریق پناهندگی

پناهندگی یکی از روش های مهاجرت به کاناداست. روشی نامطمئن و توصیه نشده. روشی متفاوت از سایر روش­ها با خصوصیات، ویژگی­ ها و شرایط خاص خود است. در اقامت کانادا از طریق پناهندگی، فرد به خاطر عواملی به کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارد درخواست پناهندگی می ­دهد.

در صورتی که با تقاضای این فرد موافقت شود دیگر قادر به برگشت به کشور خودش نیست. به این شخص پناهنده گفته می­ شود. نمی ­توان به فردی که به این روش مهاجرت می­ کند عنوان مهاجر داد چرا که قصد مهاجر از مهاجرت اقامت موقت و یا دائم در کشوری است در حالی پناهنده مجبور به فرار شده، چه بسا که اگر شرایط سخت و دشواری برایش پیش نمی ­آمد هرگز قصد ترک کشورش را نداشت.

اقامت کانادا از طریق پناهندگی دارای فرایندی بسیار دشوار و پیچیده است. بسیاری از کسانی که متقاضی پناهنده شدن به کشوری هستند در اغلب موارد با عدم موافقت کشور مورد نظر رو به رو می­ شوند. مهاجرت از این طریق معمولاً  آخرین راه باقیمانده و تنها گزینه­ ای است که می ­تواند برای حفظ جان خود و امنیتش از آن بهره­ مند گردد.

انواع اقامت کانادا از طریق پناهندگی

 پناهندگی اجتماعی

در این شکل از پناهندگی، شخصی که متقاضی پناهنده شدن به کشوری است برای داشتن زندگی بهتر و برخوداری از رفاه نسبی بیشتر اقدام به پناهندگی می­کند. این فرد باید بتواند اثبات کند که زندگی در کشور مبدأ سخت و دشوار است تا با درخواست مهاجرت از طریق  پناهندگی وی موافقت شود.

 پناهندگی به علت عضویت در یک گروه اجتماعی خاص

در این شکل از  پناهندگی احتمال در خطر افتادن جان فرد به علت علنی شدن عضویت و فعالیت وی در یک گروه اجتماعی خاص وجود دارد.

 پناهندگی نژادی

اقامت کانادا از طریق پناهندگی

اقامت کانادا از طریق پناهندگی

در این شکل از پناهندگی  در کشور مبدأ به علت تبعیض ­های نژادی مورد آزار و شکنجه قرار می ­گیرد و از این طریق می­ تواند به کشوری دیگر پناهنده شود.

مهاجرت از طریق پناهندگی به خاطر داشتن عقاید سیاسی خاص

در این شکل از پناهندگی جان فرد به علت داشتن عقاید سیاسی خاص و همچنین بیان این عقاید در جامعه به خطر می ­افتد بنابراین درخواست پناهندگی به کشوری را می ­کند.

مهاجرت از طریق پناهندگی به علت داشتن مذهبی خاص

در این شکل از پناهندگی فرد عقاید مذهبی خاصی دارد که از طرف جامعه مورد قبول نیست، در صورتی که جان فرد به خاطر داشتن چنین عقایدی به خطر بی افتد می­ تواند درخواست پناهندگی بدهد.

مهاجرت از طریق پناهندگی در  کانادا

کشور کانادا از جمله کشورهایی است که به افراد نیازمند به پناهگاهی امن، پناه داده و از آنها با دادن اقامت بلند مدت حمایت می­کند. به این برنامه اسکان مجدد می ­گویند. در اسکان مجدد پناهندگان تحت حمایت دولت قرار می گیرند به این معنی که دولت  کانادا به مدت یکسال پناهندگان را تحت حمایت مالی قرار می ­دهد. بعد سپری شدن این مدت زمان، دولت حمایت خود را قطع می­ کند. در طول این مدت پناهنده باید بتواند برای خود شغل مناسبی پیدا کرده، از نظر مالی استقلال یافته و شرایط زندگی خوبی برای خود و خانواده­اش فراهم نماید.

راه های قانونی بسیاری برای مهاجرت به کانادا وجود دارد:

راه های قانونی مهاجرت به کانادا

1

مهاجرت به کانادا

2 مهاجرت کاری به کانادا

3

مهاجرت به کانادا از طریق برنامه استارتاپ

4

مهاجرت به کانادا از طریق روش اکسپرس اینتری

5

مهاجرت به کانادا از طریق نیروی با تجربه کانادایی

6

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

7

ویزای طولانی مدت دیدار خانواده کانادا

8

مهاجرت خوداشتغالی کانادا

9

سرمایه گذاری در کانادا

10

مهاجرت تحصیلی به کانادا

11

برنامه مهاجرت استانی به کانادا (PNP)

12

ویزای اسپانسرشیپ کانادا

ویژگی های یک وکیل مهاجرت به کانادا

وکیل مهاجرت به کانادا فردی می باشد که بعد از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل شد در آزمون مربوط به وکالت شرکت می کند و پس از اینکه دوره‌ی کارآموزی را به مدت 18 ماه گذراند، موفق به اخذ مجوز وکالت از کانون وکلای دادگستری می شود.

برای انتخاب وکیل مهاجرت به کانادا لازم است که ویژگی های زیر مورد توجه قرار گیرد:

  • وکیل مربوط به مهاجرت لازم است که دارای پروانه‌ی وکالت دادگستری باشد.
  • وکیل مربوط به مهاجرت لازم است که دارای پروانه‌ی مؤسسه حقوقی باشد.
  • وکیل مربوط به مهاجرت لازم است مجوز داشته باشد تا بتواند حقوق بین الملل را اجرا نماید.
  • وکیل مربوط به مهاجرت لازم است که با قوانین کشورها و سفارت خانه ها به طور کامل آشنایی داشته باشد.
  • و همچنین باید قبل از اینکه برای فرد متقاضی پرونده تشکیل بدهد با وی به توافق برسد.

وکیل مهاجرت به کانادا در ایران

اقامت کانادا از طریق پناهندگی

اقامت کانادا از طریق پناهندگی

در کشور ایران فردی با عنوان شغلی وکیل مهاجرت به کانادا وجود ندارد چرا که قانون مربوط به وکلا در ایران معتقد هستند که تمامی وکلای دادگستری صلاحیت دارند در مورد کلیه‌ی امور به افراد متقاضی مشاوره‌ی حقوقی بدهند و در هر امری اظهار عقیده نمایند.

به هر حال تمام افرادی که در مؤسسات حقوقی و همچنین دفاتر مهاجرتی با عنوان شغلی وکیل مهاجرت مشغول به کار هستند لازم است که برای مهاجرت به این کشور از تجربه‌ی مشاوره ای برخوردار باشند و همچنین مدارک قانونی نیز داشته باشند.

برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب به مقاله ی وکیل مهاجرت به کانادا مراجعه کنید.

شرایط اقامت پناهندگان در کانادا

قبل از آن که با درخواست پناهندگان مبتنی بر پذیرش درخواست پناهندگی آنان موافقت شود باید یکسری از اقدامات انجام گیرد از جمله:

  • انجام یکسری از آزمایش های پزشکی برای اطمینان از سلامت روحی و جسمی خود و خانواده اش.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و عدم سابقه کیفری به منظور اطمینان حاصل کردن از این که فرد متقاضی پناهندگی در گذشته جرمی مرتکب نشده است و نمی­ تواند برای امنیت کانادا خطری داشته باشد.

در صورت عدم موفقیت در دو مرحله قبل، احتمالاً با درخواست متقاضی جهت مهاجرت از طریق  پناهندگی موافقت نخواهد شد.

  • در صورت پشت سر گذاشتن دو مرحله قبل، کانادا  سازمان بین المللی مهاجرت و یا هر سازمان دیگری را که در استخدام دولت کانادا است با خبر می­ کند. سازمان مهاجرت یا هر سازمان دیگری فرد را برای اعزام به کانادا  کمک می­ کند.
  • وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا برنامه ­ای جهت آشنایی با کانادا  و شرایط زندگی در آن پایه ­گذاری کرده است که از طریق آن افراد هر آنچه که لازم است در مورد زندگی در کانادا بدانند، به دست می ­آورند.
  • پس از طی مراحل فوق، فرد به کانادا  اعزام می ­شود. از تعیین تاریخ پرواز، گرفتن بلیط، رزرو هتل گرفته تا خوشامدگویی در فرودگاه، تحویل چمدان ­ها و … فرد تحت حمایت و کمک دولت کانادا  است.

ورود به کانادا و اقامت در آن تحت حمایت بخش خصوصی

در این شیوه، فرد پناهنده تحت حمایت بخش خصوصی و نه دولت  کانادا قرار می­گیرد. به این معنا که برخی از مردم کانادا  داوطلب کمک به پناهندگان شده و متعهد می­شوند به مدت 12 ماه از پناهندگان حمایت کرده تا با شرایط زندگی در کانادا  انطباق پیدا کنند و از نظر مالی مستقل شوند. این افراد در زمینه­ هایی هم چون تقبل هزینه­ی خوراک و پوشاک، محل اقامت، انرژی­ های مصرفی چون برق، گاز، یافتن مترجم حضوری برای برقراری ارتباط راحت­ تر و بهتر، انتخاب پزشک برای فرد و خانواده­ اش، کمک در زمینه بهره­مندی در خدمات بهداشتی، کمک در زمینه یافتن کار، آشنا کردن با سیستم خدمات بانکی و … به پناهندگان کمک خواهند کرد. فرد به محض مستقل شدن از نظر مالی دیگر به حمایت این افراد احتیاجی نخواهد داشت.

خانواده ی پناهنده

در صورتی که پناهنده بخواهد خانواده ­ش را نیز همراه خود به کانادا بیاورد باید نام تمامی آن ها را به اداره مهاجرت کانادا بگوید، تا نام این افراد در برگه درخواست متقاضی ذکر شوند. از زمان ورود به کانادا برگه ­ای به پناهنده می ­دهند که نشان­ دهنده اجازه اقامت دائم او در کانادا ست و این به معنای این است که حضور فرد در کانادا  قانونی است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای مهاجرت به کانادا را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوال های متداول

1. آیا برای مهاجرت استخدام یک وکیل ضروری است؟

  • نداشتن وکیل مهاجرت به کانادا باعث می شود که متقاضیان به دلیل آشنا نبودن با قوانین مربوط به مهاجرت وقتشان را تلف نمایند و هزینه های گزافی پرداخت نمایند.

2. چرا پناهندگی راه مناسبی برای مهاجرت نیست؟

  • پناهندگی در شرایط اضطراری برای افرادی در نظر گرفته شده است که نمی توانند از طریق راه های قانونی از کشورشان خارج شوند. صدمات روحی و جسمی این روش قابل جبران نیست.

3. آیا می توان دو بار درخواست پناهندگی داد؟

  • اگر بار اول در کشور دیگری پناهنده شده باشید و تایید شده باشد درخواست شما در کانادا رد خواهد شد، و یا اینکه یک بار به شما پناهندگی تعلق گرفته بوده و شما آن را رد کرده اید، در این صورت هم درخواست پناهندگی مجدد شما رد می شود.

4. نیاز های پناهندگان تا زمان مشخص شدن درخواست آنها به چه صورت تامین می شود؟

  • نیاز های پناهندگان تا زمان مشخص شدن درخواست آن ها یا از طرف دولت کانادا حمایت خواند شد یا از طرف گروه های خصوصی که مسئولیت این کار را برعهده می گیرند.

5. برای مهاجرت از طریق تحصیل آیا محدودیت سنی وجود دارد؟

  • هر چه سن پایین تر باشد شانس شما برای پذیرش بیشتر خواهد بود.

6. آیا پناه جویان میتوانند به کار مشغول شوند؟

  • تا زمانی که پناهندگی شما پذیرفته نشده باشد اجازه هیچ گونه فعالیتی شامل کار و تحصیل را ندارید. مگر اینکه فرایند بررسی پرونده شما بیش از 6 ماه به طول بی انجامد که در این صورت می توانید، طی درخواست کتبی خواستار مجوز کار و فعالیت شوید. اگرچه پناه جویان تا 1 سال از حمایت و کمک های دولت بهرمند خواهند بود.

7. چه زمانی یک پناهنده اقامت کانادا را دریافت خواهد کرد؟

  • اگر با درخواست پناهندگی فرد موافقت شود همسر و فرزندان زیر 21 سال او می توانند، به او بپیوندند و 12 ماه پس از دریافت موافقت نامه پناهندگی، به فرد اقامت داده می شود.

8. درخواست پناهندگی قبل از ورود به خاک کانادا به چه صورت است؟

  • برخی افراد قبل از ورود به خاک کانادا درخواست پناهندگی می دهند. این افراد توسط یک حامی مالی یا اسپانسر حمایت می شوند. این حامی مالی باید فرد را طی یک سال اول اقامتش در کانادا حمایت کند. این افراد قبل از ورود به کانادا درخواست پناهندگی  می دهند و معاینات پزشکی و بررسی سوء پیشینه آن ها صورت می گیرد. در صورت موافقت با درخواست پناهندگی آن ها، فرد مدارک لازم را دریافت کرده و به کمک حامی مالی خود وارد خاک کانادا می شود.
5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *