آذربایجان

معرفی دانشگاه های جمهوری آذربایجان

معرفی دانشگاه های جمهوری آذربایجان

ما در این مطلب شما را با کلیه دانشگاه های فعال جمهوری آذربایجان آشنا می کنیم. به این ترتیب، شما می توانید از این اطلاعات به روز و آپدیت شده برای اپلای در دانشگاه های مختلف آذربایجان استفاده نمایید. از جمله اطلاعاتی که ما به آنها اشاره می کنیم می توان به آدرس الکترونیکی وب سایت دانشگاه ها، رشته های ارائه شده در دانشگاه ها و شهریه دانشگاه های مختلف اشاره کرد. ما در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان به اطلاعات مورد نیاز شما اشاراتی خواهیم داشت. با خواندن این مقاله با تمام دانشگاه های جمهوری آذربایجان آشنا خواهید شد.

دانشگاه پزشکی آذربایجان (Azerbaijan Medical University)

دانشگاه پزشکی آذربایجان یا Azərbaycan Tibb Universiteti، نام رسمی دانشکده پزشکی دولتی کشور جمهوری آذربایجان است. این دانشگاه در شهر باکو واقع شده است. همچنین، این دانشگاه با نام نریمان نریمانف، سیاستمدار معروف آذربایجانی، هم معروف است. دانشکده پزشکی آذربایجان در 9 مه 1930 تاسیس شد. این دانشکده 8000 دانشجو در 74 بخش دانشگاهی دارد. از جمله کلینیک های این دانشگاه میتوان به کلینیک های دندانپزشکی، آنکولوژی، آموزشی درمانی، عملکرد آموزشی و جراحی اشاره کرد. این دانشگاه رشته های مختلفی نظیر دندانپزشکی، دارو و پزشکی نظامی ارائه می دهد. از امکانات رفاهی این دانشگاه می توان به دسترسی آسان به شهر باکو، خوابگاه های دانشجویی، کتابخانه، رستوران و کافی شاپ و اتاق تماشای تلویزیون اشاره کرد.


📌 مقاله پیشنهادی: معرفی کامل دانشگاه پزشکی آذربایجان


دانشگاه دولتی باکو (Baku State University)

در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان به دانشگاه دولتی باکو می پردازیم. دانشگاه دولتی باکو یا Bakı Dövlət Universiteti با نام اختصاری BSU، یکی از دانشگاه دولتی و معتبر آذربایجان است. دانشگاه دولتی باکو، در سال 1919 توسط پارلمان جمهوری دموکراتیک آذربایجان تأسیس شد. این دانشگاه دانشکده های مختلفی نظیر تاریخ، فلسفه، فیزیک، ریاضیات، حقوق و پزشکی دارد. در سال 1930، دولت با هدف بهبود دانشگاه و ارتقای آن مدتی دانشگاه را تعطیل کرد. سپس در سال 1934 مجددا دانشگاه راه اندازی شد.

بد نیست بدانید این دانشگاه جز دانشگاه های برتر جهان است. و رتبه بین المللی آن 1872 است. در حال حاضر، BSU عضو انجمن های بین المللی فراوانی نظیر انجمن دانشگاه های اوراسیا است. همچنین، این دانشگاه توافق نامه همکاری با دانشگاه هایی همچون دانشگاه دولتی مسکو، دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه وین را امضا کرده است. از جمله رشته های ارائه شده در دانشگاه دولتی باکو می توان به فیزیک، مکانیک و ریاضیات، علم شیمی، زمين شناسي، جغرافیا، تاریخ، فلسفه، روابط بین الملل و اقتصاد، علوم اجتماعی و روانشناسی و کتابداری اشاره کرد.


📌 مقاله پیشنهادی: شرایط تحصیل و معرفی دانشگاه دولتی باکو


دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان (Azerbaijan State University of Economics)

دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان یا Azərbaycan Dövlət İqtisad Universiteti، از دانشگاه های دولتی دیگر آذربایجان در شهر باکو است. این دانشگاه بخشی از دانشگاه دولتی باکو بوده و در سال 1930 تاسیس شده است. نام این دانشگاه چندین بار تغییر یافته تا در نهایت نام دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان شناخته شده است. دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان جز بزرگترین دانشگاه های قفقاز جنوبی است.

این دانشگاه حدودا 14 دانشکده و 18.5 هزار دانشجو دارد. دانشگاه اقتصاد آذربایجان عضو انجمن دانشگاه های اروپا، شورای دانشگاه سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه و انجمن دانشگاه های اوراسیا است. دانشجویان خارجی این دانشگاه تقریباً 22000 دانشجو هستند. از جمله رشته های تحصیلی این دانشگاه می توان به حسابداری، حقوق و امور مالی اشاره کرد. در حالت کلی دانشجویان این دانشگاه می توانند در چهار حوزه زیر تحصیل کنند:

  • اقتصاد جهانی
  • مالی و اعتباری
  • حسابداری، تحلیل و حسابرسی
  • اقتصاد عمومی

دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان با دانشگاه های خارجی نظیر دانشگاه زیگن آلمان و دانشگاه بین المللی لندن ارتباطات و همکاری های فرهنگی دارد. از جوایز کسب شده این دانشگاه می توان به جایزه ملی “Uğur” در سال 2006 و جایزه UNEC آنکارا در سال 2008 اشاره کرد. در کل، باید گفت این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه های جمهوری آذربایجان است.

دانشگاه خزر (Khazar University)

دانشگاه خزر یا Xəzər Universiteti دانشگاه دیگری است که در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان به آن می پردازیم. دانشگاه خزر یکی از دانشگاه های خصوصی جمهوری آذربایجان است. این دانشگاه در شهر باکو واقع شده است. از امکانات رفاهی دانشگاه خزر می توان به مرکز ورزشی، خوابگاه، وای فای، رستوران و اساتید مجرب اشاره کرد. دانشگاه خزر، در سال 1991 توسط پروفسور هملت ایساخانلی به عنوان یکی از اولین دانشگاه های خصوصی اروپای شرقی، قفقاز، آسیای میانه و آذربایجان آغاز به کار کرد. سبک آموزشی این دانشگاه تحقیق محور است.

این دانشگاه دانشجویان را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش می کند. از جمله کالج ها و دانشکده های دانشگاه خزر می توان به دانشکده علوم مهندسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت،  دانشکده هنر و فناوری اشاره کرد. رشته های تحصیلی نظیر تاریخ، فلسفه، اقتصاد و ریاضیات در این دانشگاه آموزش داده می شوند. سال تحصیلی در دانشگاه خزر به 2 ترم تقسیم می شود. شهریه یک سال تحصیلی دوره کارشناسی در این دانشگاه حدودا 5000 دلار است.


📌 مقاله پیشنهادی: شرایط تحصیل و معرفی دانشگاه خرز


دانشگاه معماری و سازه های ساختمانی آذربایجان (Az Uni of Architecture and Construction)

حالا بیایید به معرفی دانشگاه های آذربایجان واقع در شهر باکو بپردازیم. دانشگاه معماری و سازه های ساختمانی جمهوری آذربایجان یا Azərbaycan Memarlıq və şanşaat Universiteti) از دیگر دانشگاه های دولتی در شهر باکو است. این دانشگاه دولتی به صورت تخصصی در حوزه مهندسی عمران و معماری فعالیت دارد. دانشگاه سازه های ساختمانی آذربایجان در سال 1975 تاسیس شد.

این دانشگاه حدود 700 مدرس در حوزه مهندسی دارد و تعداد دپارتمان های آن 42 است. از جمله این دپارتمان ها می توان به دپارتمان های سیاسی، بشردوستانه، فنی و تخصصی اشاره کرد. اگر بخواهیم به امکانات رفاهی این دانشگاه اشاره کنیم، می توانیم به مراکز تحقیقاتی مدرن، کامپیوترهای آپدیت شده، آزمایشگاه های مجهز، کتابخانه مدرن، باشگاه شطرنج، استادیوم ورزشی، سالن کنسرت و رستوران اشاره کنیم. این دانشگاه حدودا 1000 دانشجو بین الملل از 40 کشور مختلف دارد. از جمله رشته های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مدیریت ساخت و ساز
  • معماری
  • مرمت و بازسازی بناهای معماری
  • ساخت باغ، پارک و چشم انداز
  • ساخت و سازهای صنعتی و عمرانی
  • ساخت و ساز شهرداری
  • تأمین آب و آبیاری
  • ساخت راه آهن و بهره برداری از آن

دانشگاه آذربایجان (Azerbaijan University)

دانشگاه آذربایجان یا AU، یکی از دانشگاه های خصوصی باکو در جمهوری آذربایجان است. این دانشگاه یک پردیس دانشگاهی در شهر باکو دارد. AU در سال 1991 توسط پروفسور صلاح الدین خلیل اف تاسیس و به عنوان اولین دانشگاه خصوصی آذربایجان شناخته شد. این دانشگاه از امکانات رفاهی همچون باشگاه و سالن ورزشی، اساتید مجرب، وای فای رایگان و رستوران برخوردار است. در حال حاضر، این دانشگاه 1099 دانشجو در 19 گرایش مختلف دارد. اعضای هیئت علمی آن حدود 211 نفر هستند. دروس مختلف این دانشگاه به سه زبان آذربایجانی، روسی و انگلیسی آموزش داده می شود. بسیاری از دانشجویان بین الملل می توانند برای تحصیل در این دانشگاه اپلای کنند.

دانشگاه فنی آذربایجان (Azerbaijan Technical University)

دانشگاه فنی آذربایجان، جز دانشگاه های دولتی و تخصصی آذربایجان در حوزه مهندسی است. این دانشگاه در شهر باکو قرار گرفته است. می توان گفت، این دانشگاه 9 مدرسه و 54 بخش 884 نفر اعضای هیئت علمی و تقریباً 6500 دانشجو دارد. دانشجویان می توانند به تحصیل در رشته های مختلفی نظیر کشاورزی، مهندسی عمران، الکترومکانیک، اقتصاد و نفت در این دانشگاه بپردازند. آدرس الکترونیکی این دانشگاه http://www.aztu.edu.az/azp/ است.

دانشگاه دولتی نخجوان (Nakhchivan State University)

دانشگاه دولتی نخجوان یا NSU از جمله دانشگاه های دولتی شهر نخجوان است که در این بخش معرفی دانشگاه های آذربایجان به آن می پردازیم. این دانشگاه در سال 1967 به عنوان بخشی از انستیتوی آموزشی جمهوری آذربایجان تاسیس شده و در سال 1990 به دانشگاه دولتی نخجوان تغییر پیدا کرد. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه 703 نفر هستند و حدود 35000 دانشجو دارد. این دانشگاه عضو انجمن دانشگاه های قفقاز است. در ضمن، NSU عضو انجمن دانشگاههای آسیا، دانشگاه های اتحادیه اروپا و دانشگاه های اتحادیه کشورهای حوزه دریای سیاه است. این دانشگاه جوایز فراوانی همچون قهرمانی مسابقات در سال 2010 انجمن دانشجویان آذربایجان را در مسابقات جهانی ایالات متحده آمریکا از آن خود کرده است. همچنین، تیم فوتبال این دانشگاه در سال های 2008 و 2010 قهرمان ملی تیم های دانشگاهی آذربایجان شده است.


📌 مقاله پیشنهادی: شرایط تحصیل و معرفی دانشگاه دولتی نخجوان


دانشگاه دولتی صنعت نفت و آذربایجان (Azerbaijan State Oil and Industry University)

دانشگاه دولتی صنعت نفت و صنعت آذربایجان یا ASOIU (در گذشته‌ آن را آکادمی دولتی نفت آذربایجان می نامیده اند)، موسسه آموزش عالی واقع در خیابان آزادی باکو است. ASOIU، یکی از مهمترین دانشگاه های منطقه خاورمیانه در حوزه نفت است. این آکادمی هشت دانشکده مختلف همچون دانشکده زمین شناسی، دانشکده گاز نفت و معدن، دانشکده فناوری های شیمیایی، دانشکده انرژی و غیره دارد. همچنین، ASOA بیش از 50 رشته تحصیلی همچون مهندسی زمین شناسی، علوم کامپیوتر، مهندسی متالورژی، مهندسی معدن، مهندسی ساخت نفت و گاز، مهندسی تولید تجهیزات، الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، اقتصاد و … را ارائه می دهد.

دانشگاه اوراسیا باکو (Baku Avrasiya University)

دانشگاه اوراسیا باکو یا Bakı Avrasiya Universiteti، در گروه دانشگاه های خصوصی باکو قرار دارد. این دانشگاه عضو انجمن دانشگاه های قفقاز است. دانشگاه اوراسیای باکو در سال 1992 تاسیس شد. این دانشگاه با هدف راه اندازی دوره ها و برنامه های تحصیلی مختلف سعی در ارتقای دانش عمومی دانشجویان خود دارد. همچنین، این دانشگاه از کتابخانه ای مناسب تحقیق و بررسی، خوابگاه و اساتید مجرب و حرفه ای بهره مند است. از جمله دانشکده های این دانشگاه می توان به دانشکده هنر و علوم انسانی، زبان و فرهنگ، پزشکی و بهداشت، مهندسی و علم و فناوری اشاره کرد. دانشجویان بین الملل می توانند درخواست پذیرش در این دانشگاه را ارائه کنند. در ادامه، مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان به معرفی دانشگاه کاسپین می پردازیم.

دانشگاه کاسپین غربی (Western Caspian University)

دانشگاه کاسپین غربی یا Qərbi Kaspi Universiteti، از دانشگاه های خصوصی شناخته شده آذربایجان است. این دانشگاه در سال 1991 توسط حسین باقیروف تاسیس شد. در حال حاضر، حدود شش کالج مخصوص آموزش، 25 رشته تحصیلی، 180 دانشكده و تقریباً 1500 دانشجو وجود دارد. اغلب رشته های تحصیلی این دانشگاه به زبان انگلیسی آموزش داده می شوند. این دانشگاه با بسیاری از دانشگاه های ایالت متحده آمریکا همچون دانشگاه های ایندیانا، دانشگاه کانزاس، دانشگاه ایالتی می سی سی پی، دانشگاه آلابامای شمالی و دانشگاه ایالتی دلتا همکاری دارد. همچنین، این دانشگاه عضو چندین موسسه آموزش عالی همچون سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، صندوق توسعه اروپا (EDF) و دانشگاه های عضو دریای سیاه شده است. این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد. از جمله رشته های تحصیلی دانشگاه کاسپین غربی می توان به رشته های زیر اشاره کرد:

  • مهندسی کامپیوتر
  • فناوری اطلاعات
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی محیط زیست
  • جنگلداری
  • زیست شناسی
  • کشاورزی و حفاظت از محیط زیست

بدنیست بدانید، این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های آذربایجان در حوزه تحصیل در رشته های زبان خارجه است. حدود نه زبان در این موسسه آموزش عالی تدریس می شود. از جمله این زبان ها می توان به آذربایجانی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی، لاتین، چینی، اسپانیایی و فنلاندی اشاره کرد. در ضمن، این دانشگاه دائما سخنران هایی از کشورهای مختلف همچون ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کانادا و هلند برای ارائه نکات آموزشی به دانشگاه خود دعوت می کند.

دانشگاه ADA آذربایجان (ADA University)

دانشگاه ADA یا ADA Universiteti در مارس 2006 توسط حافظ پاشایف تاسیس شد. این موسسه آموزشی در سال 2014 به دانشگاه تبدیل شد. از سال 2006 که موسسه آموزشی ADA فعالیت های آموزشی خود را آغاز کرد اقدام به ارائه برنامه های مختلفی همچون روابط بین الملل، امور عمومی و مدیریت بازرگانی کرده است. از جمله دانشکده های این دانشگاه می توان به دانشکده امور عمومی و بین الملل، دانشکده تجارت، دانشکده آموزش و دانشکده فناوری و مهندسی اطلاعات اشاره کرد. بورس تحصیلی ADA براساس شایستگی و عملکرد علمی برجسته دانشجویان ارائه می شود. دانشجویان بین المللی از 40 کشور دنیا می توانند در دانشگاه ADA پذیرش کسب کنند.

دانشگاه زبان آذربایجان (Azerbaijan University of Languages)

دانشگاه زبان های آذربایجان یا Azərbaycan Dillər Universiteti از دیگر دانشگاه های دولتی باکو است. تعداد دانشجویان این دانشگاه حدود 4000 دانشجوی کارشناسی و 900 دانشجوی کارشناسی ارشد است. این دانشگاه در سال 1937 با عنوان دانشکده زبان های خارجی توسط موسسه آموزشی عالی آذربایجان کار خود را آغاز کرد. البته، باید گفت این دانشگاه در سال 2000 به عنوان یک دانشگاه معتبر شناخته شد. از جمله دانشکده های دانشگاه زبان آذربایجان می توان به مواد ذیل اشاره کرد:

  • دانشکده مطالعات منطقه و روابط بین الملل
  • دانشکده فلسفه و روزنامه نگاری
  • دانشکده ترجمه

دانشگاه اسلاویک باکو (Baku Slavic University)

دانشگاه اسلاویک باکو اختصارا با واژه BSU شناخته می شود که در این بخش معرفی دانشگاه های آذربایجان به آن می پردازیم. Bakı Slavyan Universiteti از دانشگاه های دولتی باکو در جمهوری آذربایجان است. از جمله رشته های ارائه شده در این دانشگاه می توان به روابط بین الملل، زبانشناسی، جغرافیا، تاریخ، حقوق و اقتصاد اشاره کرد. دانشگاه اسلاویک باکو عضو انجمن دانشگاه های اروپا، انجمن دانشگاه های دریای سیاه، انجمن بین المللی مدرسین زبان و ادبیات روسی (MAPRYAL) است. این دانشگاه 5 دانشکده با نام های تعلیم و تربیت، دانشکده زبانشناسی و آموزش زبان خارجی، دانشکده ترجمه، دانشکده روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای، دانشکده زبانشناسی و روزنامه نگاری آذربایجان دارد. دانشجویان دانشگاه BSU از امکاناتی همچون سالن کنفرانس، کتابخانه و سالن ورزشی برخوردار هستند.

دانشگاه اودلار یوردو (Odlar Yurdu Universiteti)

دانشگاه Odlar Yurdu از جمله دانشگاه های غیرانتفاعی و خصوصی جمهوری آذربایجان است. این موسسه در سال 1995 تأسیس و در سال 1995 به دانشگاه تبدیل شد. دانشجویان داخلی و خارجی می توانند اقدام به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی اشد و دکترا این دانشگاه نمایند. از جمله شاخه های مختلف تحصیلی ارائه شده در دانشگاه اودلار یوردو می توان به هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و بازرگانی، زبان و ادبیات، پزشکی و بهداشت، مهندسی و علوم و فناوری اشاره کرد. آدرس سایت این دانشگاه https://www.oyu.edu.az است.

دانشگاه مهندسی باکو (دانشگاه قفقاز)-(Baku Engineering University)

دانشگاه قفقاز یا دانشگاه مهندسی باکو در گروه دانشگاه های خصوصی آذربایجان قرار دارد. این دانشگاه در سال 1993 تاسیس شده و جز اولین دانشگاه های خصوصی خارجی در کشور آذربایجان بوده است. این دانشگاه به ارائه برنامه های تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می پردازد. دانشگاه قفقاز به برترین جایگاه در بین دانشگاه های خصوصی دست یافته است. در ضمن، این دانشگاه به دانشجویان توانمند و سخت کوش خود تخفیف هایی در شهریه ارائه کرده است. همچنین، به دانشجویان خود بورسیه هم می دهد. بد نیست بدانید دانشگاه قفقاز اولین دانشگاه آموزش عالی آذربایجان است که گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001: 2000 را دریافت کرده است.


📌 مقاله پیشنهادی: معرفی و شرایط تحصیل در دانشگاه قفقاز


دانشگاه دولتی کشاورزی آذربایجان (Azerbaijan State Agricultural University)

در ادامه معرفی دانشگاه های آذربایجان می توان به دانشگاه دولتی کشاورزی آذربایجان یا Azərbaycan Dövlət Aqrar Universiteti اشاره کرد. این دانشگاه در شهر گنجه جمهوری آذربایجان واقع شده است. این دانشگاه حدود 3830 دانشجو و 560 استاد دانشگاه دارد. تاریخچه دانشگاه دولتی کشاورزی آذربایجان به بخش کشاورزی موسسه پلی تکنیک باکو که در 14 نوامبر 1920 تأسیس شد، باز می گردد. این دانشگاه رشته های مختلف کشاورزی، مهندسی عمران، الکترومکانیک، اقتصاد و نفت را ارائه می دهد. امروزه این دانشگاه تنها موسسه دولتی آموزش عالی آذربایجان است که مدرک دانشگاهی در حوزه کشاورزی ارائه می دهد. شهریه پرداخت یک سال تحصیلی در این دانشگاه حدودا 1500 دلار آمریکا است.

دانشگاه ایالتی لنکران (Lankaran State University)

دانشگاه دولتی لنکران که با نام اختصاری LSU هم شناخته می شود، یکی از دانشگاه های دولتی لنکران است. این دانشگاه در سال 1991 فعالیت خود را به عنوان بخشی از دانشگاه دولتی باکو آغاز کرد و سپس در سال 1992 به یک دانشگاه دولتی مستقل تبدیل شد. دانشگاه لنکران حدود 1500 دانشجوی کارشناسی و 100 دانشجوی کارشناسی ارشد دارد. در ضمن، اساتید فعال این دانشگاه حدود 250 نفر هستند.

از جمله رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه می توان به علوم انسانی، زبان شناسی، تاریخ و فلسفه، آموزش و روانشناسی، علوم طبیعی، فیزیک، ریاضی، شیمی، زیست شناسی، جغرافیا و اقتصاد اشاره کرد. در ضمن، بد نیست بدانید دائما کنفرانس ها و رویدادهای علمی و فرهنگی در این دانشگاه برگزار می شود. در حال حاضر، این دانشگاه 5 دانشکده و 13 گروه آموزشی دارد. از جمله دانشکده های آن می توان به دانشکده علوم طبیعی، دانشکده فلسفه و آموزش، دانشکده تاریخ، جغرافیا و هنر، دانشکده اقتصاد و مدیریت و دانشکده کشاورزی و مهندسی اشاره کرد.

دانشگاه دولتی فرهنگ و هنر آذربایجان (Az State University of Culture and Arts)

دانشگاه دولتی فرهنگ و هنر آذربایجان که اختصارا با کلمه ASUCA شناخته می شود، در سال 1923 تأسیس شده است. این دانشکده جز موسسات آموزش عالی معتبر آذربایجان در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر است. از جمله رشته های تحصیلی این دانشکده می توان به تئاتر، نقاشی، طراحی، مجسمه سازی، سینما، فرهنگ شناسی و موسیقی اشاره کرد. از معروف ترین فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه می توان به عارف عزیز نقاش و بهرام باقرزاده بازیگر و کارگردان سینما اشاره کرد. این دانشگاه در باکو آذربایجان واقع شده است. شهریه این دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 3000 دلار آمریکا است.

آکادمی موسیقی باکو (Baku Academy of Music)

آکادمی موسیقی باکو در سال 1920 در شهر باکو تأسیس شده است. ما در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان بیشتر به این دانشگاه می پردازیم. قبلا این‌ آکادمی را با نام کنسرواتوار دولتی حاجی بیوف می شناخته اند. در سال 1920، Uzeyir Hajibeyov آهنگساز آذربایجانی، جنبشی با هدف تبلیغ موسیقی کلاسیک در بین عموم مردم آغاز کرد. سپس آوازه این جنبش به دولت مردان و وزارت آموزش و پرورش آذربایجان رسید. همین مسئله باعث شد هنرستان دولتی آذربایجان در 25 مه 1920 تاسیس شود. حاجی بیوف از اولین مربیان این موسسه آموزش عالی بود. در نهایت، نام این موسسه در سال 1991 به آکادمی موسیقی حاجی بیف باکو یا آکادمی موسیقی باکو تغییر یافت. این آکادمی سه دانشکده و 18 گروه دارد. دانشجویان می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این موسسه آموزش عالی تحصیل کنند.

دانشگاه دولتی گنجه (Ganja State University)

دانشگاه دولتی گنجه یا GDU به طور رسمی تأیید و توسط وزارت آموزش و پرورش آذربایجان مدیریت می شود. این دانشگاه دوره ها و برنامه های آموزشی متنوعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می کند. این دانشگاه حدود 80 سال فعالیت دارد و براساس آزمون ورودی خود اقدام به پذیرش دانشجویان در مقاطع مختلف می کند. در حال حاضر، دانشگاه گنجه 8 دانشکده دارد. از جمله رشته های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه می توان به ریاضیات و انفورماتیک، فیزیک، فنی و مهندسی، زیست شناسی، شیمی، فلسفه، تاریخ و جغرافیا و زبان های خارجی اشاره کرد.

آکادمی دریایی دولتی آذربایجان (Azerbaijan State Marine Academy)

آکادمی دریایی دولتی جمهوری آذربایجان با هدف آموزش پرسنل دریایی ماهر و باتجربه فعالیت خود را آغاز کرد. آکادمی دریایی دولتی آذربایجان با اختصار ASMA خوانده می شود. این آکادمی در سال 1996 تأسیس و توسط وزارت آموزش و پرورش آذربایجان مدیریت می شود. هزینه تحصیل در شاخه علوم انسانی این دانشگاه حدودا 82،918،885 AZ و هزینه تحصیل در رشته های هنری 82،918،885 AZ است. دانشجویان بین الملل می توانند از طریق ارسال مدارک خود به دانشگاه منتظر نتیجه پذیرش خود باشند. از جمله مدارک مورد نیاز برای پذیرش در این دانشگاه می توان به مدرک آیلتس یا تافل، گذرنامه، شماره تماس، ایمیل، چند قطعه عکس و مدارک اثبات تمکن مالی اشاره کرد.

دانشگاه گردشگری و مدیریت آذربایجان (Az Tourism and Management University)

دانشگاه گردشگری و مدیریت آذربایجان که به اختصار ATMU نامیده می شود، اقدام به ارائه دوره های آموزشی در حوزه جهانگردی و گردشگری می کند. ما در ادامه به معرفی دانشگاه های آذربایجان همچون دانشگاه گردشگری و مدیریت آذربایجان می پردازیم. این موسسه آموزشی، زیرنظر وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان تأسیس و اداره می شود. از جمله اهداف حرفه ای این دانشگاه می توان به ارتقای صنعت گردشگری کشور جمهوری آذربایجان، آموزش پرسنل و افراد واجد شرایط در حوزه سفر اشاره کرد. این موسسه آموزشی در سال 2014 به عنوان دانشگاه گردشگری و مدیریت شناخته شد. در این دانشگاه سه دانشکده گردشگری و مهمانداری، مهندسی خدمات و مدیریت کسب و کار وجود دارد. این دانشگاه ارتباطات زیادی با دانشگاه های دیگر جهان همچون دانشگاه های اتریش، ترکیه و آلمان دارد. دانشجویان این دانشگاه حدود 2500-5000 دلار آمریکا در سال بابت تحصیل در این دانشگاه شهریه پرداخت می کنند.

دانشگاه ایالت سومقایت (Sumqayit State University)

دانشگاه دولتی ایالت Sumgayit یا دانشگاه دولتی Sumgait در سومقایت کشور آذربایجان واقع شده است. این دانشگاه در سال 1961 تأسیس شد اما در 13 ژوئن 2000 به عنوان دانشگاه ایالت سومقایت تغییر نام داد. بیش از 3500 دانشجو در مقطع کارشناسی و حدود 200 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه تحصیل می کنند. از جمله رشته های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه می توان به مکانیک، ریاضیات، فیزیک، مهندسی برق، شیمی، فناوری و کامپیوتر، اقتصاد، تاریخ و فلسفه آموزش اشاره کرد. این دانشگاه عضو انجمن دانشگاه قفقاز است.

مدرسه نفت عالی باکو (Baku Higher Oil School)

مدرسه عالی نفت باکو که با نام Baki Ali Neft Məktəbi شناخته می شود، یک موسسه آموزش عالی معتبر در حوزه نفت است. این دانشگاه در تاریخ 29 نوامبر 2011 تأسیس شده است. به همین علت، در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان به آن می پردازیم. دانشجویان می توانند در حوزه های مختلف زبان انگلیسی، کامپیوتر، فناوری اطلاعات و ارتباطات این دانشگاه تحصیل کنند. دروس تحصیلی مختلف ارائه شده در این دانشگاه به زبان انگلیسی و متناسب با سیستم آموزشی اروپا هستند. این دانشگاه در سه زمینه تخصصی مهندسی نفت، مهندسی شیمی و مهندسی اتوماسیون فرآیند فعالیت دارد. دانشجویان برای پذیرش در این دانشگاه نیازمند شرکت در آزمون های ارائه شده دانشگاه هستند. از جمله امکانات این دانشگاه می توان به باشگاه و سالن های ورزشی، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مجهز و کتابخانه مناسب برای تحقیق و پژوهش اشاره کرد.

موسسه پلی تکنیک مینگاچویر (Mingachevir Polytechnic Institute)

دانشگاه بعدی جمهوری آذربایجان که به آن اشاره می کنیم، موسسه پلی تکنیک مینگاچوپر است. این دانشگاه توسط وزارت آموزش و پرورش آذربایجان مدیریت می شود. این دانشگاه دو دپارتمان دارد و حدود 1200 دانشجو دارد. دانشگاه پلی تکنیک مینگاچوپر در سال 1990 فعالیت خود را آغاز و در سال 1992 به عنوان یک دانشگاه صنعتی در کشور جمهوری آذربایجان شناخته شد. البته، باید ذکر کرد نام دانشگاه پلی تکنیک Mingechevir را در سال 1993 از آن خود کرد. از جمله دانشکده های فعال این دانشگاه می توان به دانشکده های زیر اشاره کرد:

  • دانشکده مهندسی و مکانیک
  • دانشکده اقتصاد و مدیریت
  • دانشکده علوم کامپیوتر

آکادمی ملی هوانوردی (NATIONAL AVIATION ACADEMY of Az)

آکادمی ملی هوانوردی پس از استقلال جمهوری آذربایجان در باکو تاسیس شد. هدف اصلی این آکادمی برطرف کردن نیازهای پرسنل ملی در حوزه هوانوردی غیرنظامی است. در حال حاضر، آکادمی ملی هوانوردی تنها موسسه آموزشی عالی در حوزه هوانوردی غیرنظامی است. این آکادمی شامل شش دانشکده حمل و نقل هوایی، فناوری حمل و نقل، هوانوردی، فیزیک و فناوری، اقتصاد و حقوق و مکاتبات است. این آکادمی مجهز به جدیدترین تجهیزات هوانوردی و حمل و نقل هوایی، کلاس های تخصصی، آزمایشگاه ها، کتابخانه ها، مرکز تناسب اندام مدرن، مجموعه ورزشی، هتل و محوطه دانشگاه است.

موسسه الهیات آذربایجان (Theology Institute of Azerbaijan)

موسسه الهیات آذربایجان یا Azərbaycan İlahiyyat nstitutu، در لیست بعدی معرفی دانشگاه های آذربایجان قرار دارد. این موسسه آموزش عالی آذربایجان به آموزش حوزه الهیات می پردازد. این دانشکده زیر نظر کمیته دولتی کار و سازمان های مذهبی جمهوری آذربایجان فعالیت می کند. در حال حاضر، این دانشگاه یک دانشکده دارد و آموزش های آن به زبان آذربایجانی انجام می شود. این دانشگاه در 9 فوریه 2018 فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه با هدف اطمینان از حفظ و توسعه محیط مذهبی و معنوی با توجه بر سنت های تاریخی مردم آذربایجان فعالیتش را آغاز کرد. از جمله رشته های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه می توان به فلسفه، جامعه شناسی و روانشناسی اشاره کرد.

دانشگاه بین المللی آذربایجان (Azerbaijan International University)

دانشگاه بین المللی آذربایجان یا Azərbaycan Beynəlxalq Universiteti، در دسته دانشگاه های خصوصی باکو قرار دارد. این دانشگاه در سال 1997 فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر، این دانشگاه بیش از 6000 دانشجو و 268 استاد دارد. از جمله دانشکده های این دانشگاه می توان به دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، اقتصاد، آموزش، حقوق و غیره اشاره کرد. دانشجویان می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه تحصیل کنند. شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی 1000-2500 دلار و شهریه مقطع یک سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین 1000-4000 دلار است. دانشجویان مقطع دکترا باید مبلغی بین 1500-4000 دلار در سال بابت خرج تحصیل خود کنار بگذارند.

دانشگاه فناوری آذربایجان (Azerbaijan Technological University)

دانشگاه تکنولوژیک آذربایجان از دیگر دانشگاه های مطرح آذربایجان است که در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان با آن آشنا می شویم. این دانشگاه در گنجه آذربایجان واقع شده و در سال 1981 تاسیس شده است. از امکانات این دانشگاه می توان به چهار دانشکده، بخش تحقیقاتی این دانشگاه، کتابخانه، مرکز منابع زبان انگلیسی، کامپیوتر و مرکز اطلاعات و ورزشگاه اشاره کرد. از جمله دانشکده های این دانشگاه می توان دانشکده مکانیک و مهندسی متالورژی، دانشکده غذا و نساجی و دانشکده اتوماسیون مخابراتی و فناوری اطلاعات را نام برد.

از رشته های تحصیلی ارائه شده می توان به مهندسی ماشین، الکترونیک، مخابرات و مهندسی رادیویی، مهندسی مواد غذایی، مهندسی محیط زیست و تکنولوژی مصرف کننده اشاره کرد. دانشجویان می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل کنند. شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین الملل بین 1،000 و 2،500 دلار آمریکا متغیر است.

موسسه معلمان آذربایجان (Azerbaijan Teachers’ Institute)

موسسه معلمان آذربایجان یا Azərbaycan Müəllimlər İnstitutu از موسسات آموزشی مخصوص آموزش نحوه تدریس و پیشرفت معلمان است. در تاریخ 13 ژوئیه 1929 این موسسه آموزش عالی برای آموزش عمومی مدرسان آینده راه اندازی شد. در سال 2000، با فرمان رئیس جمهور آذربایجان شعبه های مختلف این موسسه آموزشی در شهرهایی نظیر گنجه راه اندازی شد. موسسه معلمان آذربایجان دانشکده هایی نظیر دانشکده فلسفه، روانشناسی، ادبیات و روش های تدریس، زبان آذربایجان و روش های تدریس آن، زبان های خارجی، علوم طبیعی و روش های تدریس آن، ریاضیات و روش های تدریس و… دارد. این موسسه در حال حاضر 1079 کارمند و 533 نفر هیئت علمی دارد. شهریه تحصیل در این دانشگاه بین 1000 تا 5000 دلار متغیر است. دانشجویان داخلی و خارجی می توانند بدون آزمون از این دانشگاه پذیرش بگیرند.

اوفاز دانشگاه فرانسوی آذربایجان (UFAZ: French-Azerbaijani University)

دانشگاه فرانسوی آذربایجان یا Azərbaycan-Fransız Universiti، در سال 2016 به عنوان پروژه مشترک استراسبورگ و دانشگاه ملی نفت و صنعت آذربایجان آغاز به کار کرد. برای اخذ پذیرفتن دانشگاه اوفاز، متقاضیان سطح کارشناسی باید در آزمون ورودی متمرکز این دانشگاه که توسط مرکز معاینه امور خارجه جمهوری آذربایجان انجام می شود، شرکت کنند. افرادی که حداقل نمره 500 از 700 را کسب کنند مجاز به ثبت نام در امتحان ورودی UFAZ هستند. امتحان ورودی دانشگاه در ژوئیه هر سال برگزار می شود. تدریس در این دانشگاه به زبان انگلیسی است.

رشته های مقطع کارشناسی این دانشگاه شامل مهندسی شیمی، مهندسی ژئوفیزیک، علوم رایانه، مهندسی نفت و گاز است. بد نیست بدانید 80 درصد دانشجویان UFAZ از بورسیه این دانشگاه استفاده می کنند. آدرس این دانشگاه 183 خیابان نیوزامی، باکو، آذربایجان است. در ضمن، شما می توانید از طریق وب سایت www.ufaz.az با مدیران و روسای این دانشگاه تماس حاصل کنید. حالا بیایید به بررسی دانشگاه بعدی در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان بپردازیم.

پلی تکنیک باکو (Baku Polytechnicum)

Baku Polytechnicum یا دانشگاه پلی تکنیک باکو یک دانشگاه فنی است. این دانشگاه در سال 1887 زمانی که آذربایجان تحت حکومت روسیه بود، تاسیس شد. در نهایت، این موسسه آموزشی توسط کمیته آموزش ملی در 12 دسامبر 1920 به فعالیت آموزشی خود خاتمه داد.

دانشکده موسیقی آصف زینعلی (Asaf Zeynally Music College)

کالج موسیقی باکو یا دانشگاه موسیقی آصف زینعلی یک مدرسه متوسطه چهار ساله است. این دانشکده حدود 1400 دانشجو تحصیل کرده و 400 نفر مدرس دارد. علاقه مندان به تحصیل در کالج موسیقی آصف زینعلی می توانند اقدام به تدریس در رشته های هنری همچون موسیقی در این دانشگاه کنند.

آکادمی کمیته گمرک دولتی (Dövlət Gömrük Komitəsinin Akademiyası)

آکادمی کمیته گمرک دولتی جمهوری آذربایجان، از دیگر دانشگاه های معروف آذربایجان است که به در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان به آن می پردازیم. این موسسه آموزشی اقدام به ارائه دوره های آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می کند. از جمله رشته های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه می توان به BA در اقتصاد، BA در قوانین، امنیت اطلاعات BA، و کارشناسی تجارت بین الملل و تدارکات اشاره کرد.

این دانشگاه، تنها موسسه آموزش آداب و رسوم ملی برای کارکنان گمرک است. رشته های این دانشگاه مناسب افسران گمرک و افرادی که تمایل به فعالیت در این حوزه شغلی دارند، است. این موسسه در 26 نوامبر یک یادداشت تفاهم نامه همکاری با موسسه مطالعات مالی آذربایجان و اسپانیا (IEF) امضا کرد. از جمله امکانات این دانشگاه می توان به آموزش از راه دور، کتابخانه، رستوران و آزمایشگاه اشاره کرد.

آکادمی تربیت بدنی آذربایجان و ورزش (Az State Academy of Physical Education and Sport)

در مقاله معرفی دانشگاه های آذربایجان به دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی اشاره کردیم. این دانشگاه یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی جمهوری آذربایجان است. شما می توانید با استفاده از وب سایت اینترنتی sport.edu.az به اطلاعاتی نظیر رشته های ارائه شده در این دانشگاه دست یابید.

دروس این دانشگاه به زبان آذربایجانی ارائه می شوند. پذیرش این دانشگاه بر اساس آزمون و بررسی عملکرد سابقه تحصیلی و نمرات دانشجویان است. تعداد دانشجویان آن 4،500 و کارمندان دانشگاه 250 نفر است. شهریه دانشجویان داخلی 1،750 $ 3،750 $ و شهریه دانشجویان بین المللی 1،750 $ 3،750 $ است. از جمله رشته های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه می توان به طراحی، هنر، علوم انسانی، سیاست، علوم اجتماعی، پرستاری، داروسازی، پزشکی، مهندسی و آی تی اشاره کرد.


📌 حال که با دانشگاه های جمهوری آذربایجان آشنا شده اید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله شرایط تحصیل در جمهوری آذربایجان را نیز بخوانید.


در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *