آذربایجان

تحصیل در جمهوری آذربایجان

تحصیل در جمهوری آذربایجان مزیت ها و ویژگی ها

شرایط تحصیل در جمهوری آذربایجان در سال جدید  به همراه بررسی هزینه ها، دانشگاه ها و مدارک مورد نیاز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین شما می توانید بعد از خواندن این مقاله سوالات خود را درباره تحصیل در آذربایجان در پایان از ما بپرسید. در ابتدا توضیح کوتاهی درباره کشور آذربایجان خواهیم داد و سپس به موضوع مقاله اصلی می پردازیم. با ما همراه باشید.

درباره کشور آذربایجان

کشور آذربایجان واقع در منطقه قفقاز جنوبی و جنوب شرقی اروپا است. این کشور همسایه شمالی ایران بوده و تا حدود دو قرن پیش بخشی از خاک ایران محسوب می شده است. پس از جنگ ایران و روسیه و طی عهدنامه گلستان و ترکمانچای آذربایجان به اتحاد جماهیر شوروی پیوست. تحصیل در جمهوری آذربایجان با توجه به مزیت ها و ویژگی هایی که برای ایرانیان دارد مورد توجه و استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. این کشور در سالیان اخیر روند رو به رشدی در زمینه اقتصادی، آموزشی و اجتماعی داشته است و سعی در پیاده سازی متدهای آموزشی و استانداردهای آمریکا و اروپا داشته است. از این رو سیستم آموزشی این کشور در سال های اخیر تغییرات و اصلاحات زیادی داشته است.

دانشگاه های جمهوری آذربایجان جزو دانشگاه های رده متوسط در ایران ارزشیابی می گردند. از این رو تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آن ها توسط وزارت علوم ایران مورد تایید قرار می گیرد.

در خصوص تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید گفت که مدارک صادره از این دانشگاه ها توسط وزارت بهداشت ایران مورد تایید قرار نگرفته است. لذا دانشجویان ایرانی در صورت تحصیل در جمهوری آذربایجان در رشته های گروه علوم پزشکی تنها می توانند مدرک معادل دریافت کنند. البته کشورهای زیادی در اروپا، آمریکا و آسیا وجود دارند که مدارک صادره در دانشگاه های گروه علوم پزشکی آذربایجان را تایید کرده اند. لذا فارغ التحصیلان می توانند پس از اتمام تحصیلات برای ادامه تحصیل و یا کار از طریق این کشورها اقدام نمایند.

مزیت های تحصیل در جمهوری آذربایجان

تحصیل در جمهوری آذربایجان مزیت ها و ویژگی ها

  1. تحصیل در جمهوری آذربایجان برای دانشجویان و متقاضیان ایرانی دارای مزیت های متعددی است. یکی از این ویژگی های منحصر بفرد هزینه پائین زندگی و تحصیل در کشور آذربایجان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی است.
  2. نزدیکی جمهوری آذربایجان به ایران از دیگر ویژگی های آن بشمار می آید. دانشجویان می توانند به سهولت و از طریق زمینی به آذربایجان تردد کنند. هزینه های زندگی و تحصیل در جمهوری آذربایجان مقرون به صرفه بوده و متقاضیان می توانند هزینه های خود را پوشش دهند.
  3. امکان تحصیل در دانشگاه های آذربایجان به زبان های آذری، روسی و انگلیسی وجود دارد. نکته قابل توجه این است که آذری زبان های ایران به دلیل تسلط بر زبان آذری می توانند به راحتی برای پذیرش در دانشگاه های آذربایجان به زبان آذری اقدام نمایند.
  4. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان تحصیل در رشته ها و گرایش های زیادی به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. سیستم آموزشی دانشگاه های آذربایجان طبق استانداردهای اتحادیه اروپا است. لذا تحصیل در جمهوری آذربایجان به منزله اخذ پذیرش از دانشگاه های مطرح اروپایی در مقاطع بالاتر خواهد بود.

هزینه زندگی و تحصیل در جمهوری آذربایجان

هزینه زندگی و تحصیل در جمهوری آذربایجان مقرون به صرفه و پائین است. واحد پول کشور آذربایجان منات است. بطور متوسط در مقطع کارشناسی هزینه تحصیل ما بین 1000 تا 2000 دلار آمریکا و در مقع کارشناسی ارشد 2000 تا 4000 دلار برآورد می گردد. سایر هزینه های زندگی بسته به نوع و سبک زندگی افراد کمتر از 300 دلار در ماه خواهد بود.

البته با صرفه جویی می توان برخی هزینه ها را کاهش داد. به عنوان مثال: هزینه اقامت در خوابگاه کمتر از اجاره آپارتمان خواهد بود. همچنین با داشتن کار نیمه وقت و دانشجویی می توان بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل در جمهوری آذربایجان را پوشش داد.

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی آذربایجان

تحصیل در جمهوری آذربایجان برای آذری زبان ها

تحصیل در جمهوری آذربایجان مزیت ها و ویژگی ها

تحصیل در آذربایجان مزیت ها و ویژگی

یکی از ویژگی های مهم تحصیل در جمهوری آذربایجان تحصیل به زبان آذری است. افراد بطور کلی می توانند به سه زبان آذری، روسی و انگلیسی در دانشگاه های آذربایجان تحصیل کنند.

افرادی که تصمیم به اخذ پذیرش دارند باید مدارکی مبنی بر توانایی و تسلط به زبان مربوطه را به دانشگاه ارائه دهند. بنابراین آذری زبانان ایران می توانند به سهولت برای تحصیل در جمهوری آذربایجان و کار در این کشور اقدام نمایند.

دانشگاه های جمهوری آذربایجان و رنکینگ آن ها

دانشگاه های جمهوری آذربایجان دارای رنکینگ متوسطی در سطح جهانی هستند. از این رو تحصیل در  آذربایجان به عنوان فرصتی مناسب برای تحصیل با هزینه پایین و یا اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر جهان در مقاطع بالاتر خواهد بود. دانشگاه خزر آذربایجان دارای رتبه 701-750 جهانی در سیستم رتبه بندی QS و دانشگاه دولتی باکو رتبه 801- 1000 جهان در سال 2022 را بدست آورده است.

دانشگاه های جمهوری آذربایجان که مورد تایید وزارت علوم ایران هستند:

  • دانشگاه آدا
  • دانشگاه صنعت و نفت دولتی آذربایجان
  • دانشگاه معماری آذربایجان
  • دانشگاه مهندسی باکو
  • دانشگاه دولتی باکو
  • دانشگاه خزر
  • دانشگاه قفقاز

لازم بذکر است که مدارک صادره از این دانشگاه ها تا مقطع کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم ایران است.

همچنین مدارک دکترای صادر شده از این دانشگاه ها در صورتی که تاریخ اخذ پذیرش آنها قبل از اول تیر ماه 1398 باشد، در ایران مورد ارزش یابی قرار می گیرد. بنابراین متقاضیانی که تاریخ اخذ پذیرش رسمی دانشگاه آن ها بعد از تاریخ فوق باشد. مدارک دکتری آن‌ها در ایران مورد قبول قرار نمی گیرد. لذا تحصیل در جمهوری آذربایجان تا مقطع کارشناسی ارشد توصیه می شود.

برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی شرایط و مزایای تحصیل در دانشگاه نخجوان مراجعه کنید.

لیست برترین دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان

نام دانشگاه مورد تایید وزارت علوم مقطع
Baku Engineering University کلیه مقاطع تحصیلی
Azerbaijan University of Architecture and Construction کلیه مقاطع تحصیلی
Azerbaijan National Academy of Science صرفا در مقطع دکتری
Azerbaijan State Oil Academy کلیه مقاطع تحصیلی
Baku Music Academy صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
Azerbaijan State Academy of Fine Art صرفا تا سطح کارشناسی ارشد در رشته‌های وابسته به هنر و نقاشی
Azerbaijan National Conservatoire صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
Azerbaijan Technical University صرفا تا سطح کارشناسی
Nakhchivan State University صرفا تا سطح کارشناسی
Khazar University  صرفا تا مقطع کارشناسی در دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت، معماری، مهندسی و علوم کاربردی، حقوق، هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی

بورسیه تحصیلی دانشگاه های آذربایجان

دانشگاه های آذربایجان دارای تعدادی بورسیه تحصیلی برای دانشجویان هستند. علاوه بر دانشجویان بومی و متقاضیان خارجی که تراز علمی خوب داشته و در سال اول تحصیل نمرات ممتازی بدست آورند می توانند برای دریافت بورسیه دانشگاه های آذربایجان اقدام نمایند. البته امکان دریافت بورسیه قبل از شروع تحصیل هم امکان پذیر است اما فقط به افراد با رزومه تحصیلی قوی داده خواهد شد.

برای تحصیل در دانشگاه های آذربایجان، نیازی به مدرک دانشگاهی و مدرک زبان نیست. فقط نکته ای که باید بدانید این است که بورسیه ها ممکن است، به دانشجویان بعضی از رشته ها در بعضی از مقطع ها تعلق نگیرد.

تحصیل در جمهوری آذربایجان با اخذ بورسیه می تواند هزینه زندگی و تحصیل در این کشور را بطور کامل تحت پوشش قرار دهد.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آذربایجان

تحصیل در جمهوری آذربایجان مزیت ها و ویژگی ها

تحصیل در جمهوری آذربایجان مزیت ها و ویژگی

تحصیل در آذربایجان نیازمند مدرک دیپلم برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی و مدرک لیسانس برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد است. داشتن مدرک زبان آیلتس حداقل 6 برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی الزامی است. افرادی که مدرک زبان انگلیسی و یا روسی ندارند می توانند به مدت یک الی دو ترم در کلاس های آمادگی زبان شرکت نمایند.

پس از ارسال مدارک به اداره امور دانشجویان بین المللی و اخذ نامه پذیرش، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کنید. متقاضیان باید با در دست داشتن ویزای تحصیلی آذربایجان و سایر مدارک مورد نیاز از جمله پاسپورت، عکس، مدارک تضمین کننده توانایی مالی، مدارک شناسایی و نامه پذیرش در موعد مقرر برای ثبت نام به محل دانشگاه مراجعه نمایند. متقاضیان تحصیل در جمهوری آذربایجان تا پایان مدت تحصیل، باید هر سال ویزای تحصیلی خود را تمدید کنند.

📌 برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی تحصیل پزشکی در آذربایجان  مراجعه کنید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (25 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *