نروژ

تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

یکی از بهترین گزینه ها برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس، تحصیل در دانشگاه های نروژ است زیرا تمامی رشته های مستر یا فوق لیسانس در نروژ به زبان انگلیسی تدریس می شود، تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های دولتی نروژ رایگان است و همچنین اکثر دانشگاه های نروژ جز لیست برترین دانشگاه های جهان هستند و شهرت بین المللی دارند و این به دلیل سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیت آنهاست. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید و تمایل دارید که در یک دانشگاه بین المللی معتبر در مقطع کارشناسی ارشد درس بخوانید، این مطلب را دنبال کنید. در این مطلب تمامی نکات و اطلاعات کاربردی در مورد تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ ارائه شده است.

کارشناسی ارشد در نروژ

نروژ به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. در حال حاضر این کشور میزبان 12000 دانشجوی بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس است. در نروژ مدرک فوق لیسانس معمولا مرتبط با مدرک لیسانس دانشجویان است. دوره های کارشناسی ارشد در نروژ معمولا 2 ساله هستند و بصورت تمام وقت ارائه می شوند.

به عنوان یک اصل کلی، برای پذیرش و ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس باید مدرک معتبر لیسانس یا کارشناسی داشته باشید. همچنین نیاز است که ثابت کنید چرا به ادامه تحصیل در آن رشته خاص علاقه دارید و اهداف و برنامه آینده شما برای تحصیل در رشته کارشناسی ارشد چیست. بعلاوه باید رزومه یا CV که حاوی سوابق تحصیلی و حرفه ای شما است و مرتبط با رشته کارشناسی ارشدی است که قصد پذیرش در آن را دارید، ارائه دهید. بعضی از دانشگاه های نروژ از دانشجویان بین المللی می خواهند که تمکن مالی خود را نیز نشان دهند. البته این مورد بیشتر برای اطمینان از تامین هزینه های زندگی در نروژ است زیرا تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد در نروژ معمولا رایگان است و یا هزینه کمی دارد.

تعداد دانشگاه های نروژ برای تحصیل کارشناسی ارشد 22
بهترین و قدیمی ترین دانشگاه نروژ دانشگاه اسلو – University of Oslo
تعداد دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد 12887
طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ 2 سال
ترم تحصیلی آگوست تا ژوئن
زبان تدریس انگلیسی

 

دانشگاه های نروژ برای کارشناسی ارشد

دانشگاه های نروژ به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم می شود اما اکثر دانشگاه های این کشور دولتی هستند. بیش از 22 دانشگاه بین المللی معتبر در نروژ برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. این دانشگاه های طیف بسیار گسترده ای از رشته های فوق لیسانس را به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می دهند. همچنین 9 دانشگاه تخصصی و 2 کالج ملی هنر نیز دوره های فوق لیسانس مرتبط را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. سیستم آموزش عالی در نروژ طبق استانداردهای جهانی تعیین شده توسط Bologna process است. نکته بسیار مهم این است که دریافت مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های نروژ راهی برای انجام کار حرفه ای و یا ادامه تحصیل در سایر کشورهای دنیا است.

لیست بهترین دانشگاه های نروژ برای تحصیل کارشناسی ارشد

نروژ دارای دانشگاه های متعددی است که انواع رشته های دانشگاهی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. برای داشتن آینده شغلی تضمین شده، انتخاب دانشگاه مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بسیار مهم است. البته معیار اصلی در انتخاب دانشگاه مناسب به رشته ای که قصد دارید در آن تحصیل کنید بستگی دارد. اما معیار مهم دیگر رتبه جهان دانشگاه است. در این قسمت برترین دانشگاه های نروژ برای تحصیل کارشناسی ارشد لیست شده است:

  • دانشگاه اسلو – University of Oslo
  • دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) – Norwegian University of Science and Technology
  • دانشگاه برگن – University of Bergen
  • دانشگاه قطب شمال نروژ – The Arctic University of Norway (UNIVERSITY OF TROMSØ)
  • دانشگاه علوم زیستی نروژ – Norwegian University of Life Sciences (NMBU)
  • دانشگاه نورد – University of Nord
  • دانشگاه استاوانگر – University of Stavanger
  • دانشگاه آگدر – University of Agder
  • کالج دانشگاه هدمارک – Hedmark University College
  • کالج دانشگاه ولدا – Volda University College

رتبه بندی جهانی 5 دانشگاه برتر نروژ

رتبه های جهانی دانشگاه های نروژ بدلیل سیستم آموزشی پیشرفته و تحقیقات آکادمیک پیشرو، کاملا قابل قبول است و بیش از نیمی از دانشگاه هایی که رشته های کارشناسی ارشد را ارائه می دهند در بین 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. در جدول زیر رتبه بندی جهانی 5 دانشگاه برتر نروژ نشان داده شده است:

نام دانشگاه رتبه بندی QS رتبه بندی THE رتبه بندی ARWU
دانشگاه اسلو

University of Oslo

101 126 67
دانشگاه برگن

University of Bergen

207 201 301
دانشگاه علم و صنعت نروژ

NTNU

325 401 101
دانشگاه استاوانگر

University of Stavanger

501
دانشگاه قطب شمال نروژ

The Arctic University of Norway

454 501

 

جهت مشاهده لیست کامل دانشگاه های نروژ بهمراه رتبه بندی جهانی و کشوری، به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مطلب: لیست دانشگاه های نروژ

انواع دوره های کارشناسی ارشد در نروژ

سال تحصیلی نروژ از آگوست تا ژوئن است. در طول ترم تحصیلی تعطیلات زمستانی و بهاری وجود دارد. البته به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد احتمالا از این تعطیلات برای کار روی پایان نامه استفاده خواهید کرد. دوره های کارشناسی ارشد در نروژ 2 ساله است و شامل 120 واحد درسی می شود. نحوه تدریس دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های نروژ شامل ترکیبی از آموزش های تنوری، سمینارها، کارگاه های آموزشی و پروژه های تحقیقی است. همه دانشجویان کارشناسی ارشد در نروژ برای اتمام تحصیلات خود باید پایان نامه ارائه دهند. نحوه ارزیابی طبق سیستم نمره دهی A-F است که A نمره 93 به بالاست و F به معنای رد شدن در درس است.

جهت ارزیابی پایان نامه کارشناسی ارشد، معمولا از دانشجویان خواسته می شود که پایان نامه خود را بصورت شفاهی ارائه دهند و از پایان نامه خود در برابر اساتید مرتبط دفاع کنند.

رشته های محبوب برای کارشناسی ارشد در نروژ

تحصیل در رشته های زیر در دانشگاه های نروژ بسیار پرطرفدار است:

  • کارشناسی ارشد در علوم کاربردی
  • کارشناسی ارشد انرژی، منابع طبیعی و محیط زیست
  • کارشناسی ارشد در انسان شناسی تصویری
  • کارشناسی ارشد در تاریخ مدرن بین المللی و فراملی
  • کارشناسی ارشد در فرهنگ های بین المللی
  • کارشناسی ارشد در علوم در لجستیک
  • کارشناسی ارشد زیست شناسی

شرایط اخذ پذیرش دوره های کارشناسی ارشد در نروژ

برای اینکه بتوانید در رشته مورد علاقه خود در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه های نروژ پذیرش بگیرید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدرک لیسانس مرتبط
  • داشتن مدرک بین المللی زبان انگلیسی

از آنجاییکه زبان انگلیسی بطور گسترده در نروژ صحبت می شود و تدریس دروس نیز در دانشگاه به زبان انگلیسی است، داوطلبان باید از سطح مناسبی در مهارت زبان انگلیسی برخوردار باشند. بنابراین نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل وجود دارد. البته برخی از دانشگاه های نروژ دوره های زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند.

پذیرش کارشناسی ارشد از دانشگاه های نروژ

فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های نروژ برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

  1. انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه
  2. فراهم کردن شرایط پذیرش و آماده کردن مدارک لازم
  3. اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه
  4. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  5. اپلای برای ویزای دانشجویی
  6. دریافت ویزای دانشجویی یا ویزای تحصیلی نروژ

نکته: در مورد چگونگی اپلای برای دانشگاه های نروژ باید این توضیح را اضافه کرد که بعد از انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه، وارد صفحه اپلای می شوید و بصورت آنلاین درخواست پذیرش را سابمیت می کنید. بدین منظور باید اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست را با جزئیات تکمیل کنید و سپس فایل های پی دی اف مدارک مورد نیاز بهمراه ترجمه آنها را در محل مشخص شده آپلود نمایید و قبل از سابمیت نهایی اپلیکیشن فی پرداخت کنید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در دانشگاه های نروژ

در زمان اپلای برای دانشگاه باید مدارک خود را طبق چک لیستی که در صفحه مربوط به رشته انتخابی در وبسایت دانشگاه قرار دارد را آماده نمایید. تمامی مدارک نیاز به ترجمه رسمی دارند و همچنین باید کپی های الکترونیک از مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. بدین منظور باید از مدارک اسکن رنگی گرفته و آنها را بصورت فایل پی دی اف آماده کنید.

لیست کلی از مدارک مورد نیاز را در ادامه مشاهده می نمایید:

  • مدرک لیسانس مرتبط بهمراه ریزنمرات
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس آکادمیک
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV
  • توصیه نامه یا ریکامندیشن

ددلاین اپلای و اینتیک دانشگاه های نروژ

اینتیک دانشگاه های نروژ (شروع سال تحصیلی) در ماه آگوست August است (شهریور ماه). بنابراین ددلاین اپلای دانشگاه های نروژ بین 1 دسامبر December (دسامبر سال قبل) تا 15 مارس March است. بنابراین آخرین مهلت اپلای و ارسال درخواست برای پذیرش در دانشگاه های نروژ در ماه مارس معادل فروردین ماه است.

شهریه کارشناسی ارشد در نروژ

دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی نروژ رایگان است. البته طبق مصوبه جدید مشخص شده است که از پاییز 2023 دانشجویان بین المللی باید شهریه پرداخت کنند. بهرحال تحصیل در نروژ مقرون به صرفه است و شهریه دانشگاه های نروژ بطور سالانه از 160 یورو آغاز می شود. شهریه دانشگاه به نوع رشته و نوع دانشگاه بستگی دارد. پس شهریه دقیق را می توانید بعد از انتخاب رشته و دانشگاه در وبسایت رسمی دانشگاه مشاهده نمایید.

تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ با بورسیه تحصیلی

انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ فراهم شده است. می توانید بعد از انتخاب رشته و دانشگاه، بورسیه های موجود را از وبسایت دانشگاه بررسی کنید و یا آخرین اطلاعات مربوط به بورسیه های تحصیلی نروژ را از کارشناسان موسسه مهاجرتی آوات جویا شوید. برخی از بورسیه های موجود عبارتند از:

  • بورسیه Erasmus بهمراه وام تحصیلی – Grant
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه برگن (تحصیل رایگان – Tuition-free Master’s Programs)
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه علم و صنعت نروژ (تحصیل رایگان – Tuition-free Master’s Programs)
  • بورسیه تحصیلی Jelvix
  • بورسیه تحصیلی Jelvix
  • بورسیه تحصیلی JACK and JONES Scholar

مزیت های تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ

در ادامه مهمترین دلایل تحصیل کارشناسی ارشد در نروژ لیست شده اند که جز مزیت های اصلی تحصیل در این کشور محسوب می شوند:

  • هزینه تحصیل مقرون به صرفه: دوره های کارشناسی ارشد برای دانشجویان داخلی و برخی از دانشجویان بین المللی رایگان است. البته این موضوع به ملیت دانشجویان مرتبط است. اما بهرحال هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های نروژ برای دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه است و به نوع رشته و دانشگاه بستگی دارد.
  • زبان: دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های نروژ به زبان انگلیسی تدریس می شود و نیازی به یادگیری زبان نروژی نخواهید داشت. همچنین نگران ارتباطات خود در طول زندگی در نروژ نباشید زیرا زبان دوم مردم نروژ انگلیسی است و با زبان انگلیسی موانع زبان را در این کشور نخواهید داشت.
  • دانشگاه های معتبر بین المللی: کیفیت آموزش در دانشگاه های نروژ در سطح جهانی است و مدارک دانشگاهی این کشور از نظر بین المللی اعتبار دارد و بعد از فارغ التحصیلی می توانید در هر کجای دنیا با مدرک خود مشغول به کار حرفه ای شوید. نروژ طبق رتبه بندی جهانی در حوزه آموزش آکادمیک رتبه 4 جهان را دارد.
  • کیفیت زندگی بالا: نروژ یکی از امن ترین کشور های جهان است. این کشور یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل، کار و زندگی است. رفاه و سطح کیفیت زندگی در نروژ عالی است و این کشور همیشه رتبه اول را در جدول کیفیت زندگی داشته است.
  • طبیعتی زیبا و تجربه ای منحصربفرد: نروژ طبیعت بسیار شگفت انگیزی دارد و کشوری جذاب برای زندگی است. دانشجویان بین المللی تجربه بی نظیری را در این کشور خواهد داشت.

جمع بندی

نروژ یکی از مناسب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است زیرا این کشور یکی از امن ترین کشورهای جهان است و تحصیل در این کشور تجربه ای شگفت انگیز برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. رشته های کارشناسی ارشد در دانشگاه های نروژ به زبان انگلیسی ارائه می شود و این موضوع فرصت مناسبی برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. بیشتر دانشگاه های بین المللی این کشور جز رتبه های برتر جهانی هستند و مدرک آنها دارای اعتبار بین المللی در تمامی کشورهای دنیا است. دریافت مدرک بین المللی کارشناسی ارشد از یک دانشگاه معتبر جهانی در نروژ می تواند مسیری مطمئن برای آینده ی شغلی درخشان و ادامه تحصیل در مقطع دکترا در تمامی کشورهای دنیا باشد. پس اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی دارید حتما دانشگاه های نروژ را مد نظر قرار دهید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *