دانمارک, کاری

شرایط کار در دانمارک برای ایرانیان

شرایط کار در دانمارک

کشور دانمارک با نام رسمی پادشاهی دانمارک، از مرفه‌ترین کشورهای اروپایی و همچنین از کوچک ترین کشورهای اسکاندیناوی می باشد. دانمارک کشوری امن و آرام و با داشتن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری، مقصد توریست ها و مهاجران فراوانی از سراسر جهان می باشد. اگر شما هم از جمله افراد خواهان کار در دانمارک هستید، حتما این مقاله را تا پایان دنبال کنید تا اطلاعات جامع و کاملی درباره شرایط زندگی و کار در کشور دانمارک به دست آورید.

نگاهی اجمالی به کشور دانمارک

جمعیت کشور دانمارک حدود ۵.۵ میلیون نفر برآورد شده است که ۲۰ درصد این جمعیت ساکن پایتخت این کشور هستند. پایتخت کشور دانمارک و بزرگ ترین شهر آن شهر کپنهاگ است که در جزیره شیلند قرار دارد. اکثر جمعیت دانمارک را اسکاندیناوی ها شامل می شوند و مهاجران خارجی تنها ۹ درصد از مردم آن می باشند. مردم دانمارک از شادترین مردم دنیا هستند و سطح رضایت از زندگی در این کشور بسیار بالا است.

مساحت این کشور حدود ۴۳ کیلومتر مربع تخمین زده شده است. به علت وزش بادهای غربی و وجود دریا در اطراف این کشور، دانمارک دارای آب و هوایی معتدل می باشد. از مهم ترین شهرهای دانمارک بعد از کپنهاگ می توان شهرهای آرهوس، آلبورگ و اودنسه را نام برد.

80% جمعیت کشور دانمارک را مسیحیان پروتستانی تشکیل می دهند. البته مذهب در این کشور آزاد می باشد. زبان رسمی در این کشور زبان دانمارکی است که از گروه زبان های هند و اروپایی محسوب می شود. زبان دانمارکی از جمله زبان های ژرمنی شمالی است. البته در دانمارک زبان های گرینلندی، فاروئی و آلمانی هم به عنوان زبان های محلی به رسمیت شناخته می شوند. همچنین مردم دانمارک اغلب به زبان انگلیسی مسلط هستند و می توانند بسیار سلیس و بدون لهجه به انگلیسی مکالمه کنند.

کار در دانمارک

کشور دانمارک دارای صنایع مدرن و پیشرفته‌ ای در بخش های داروسازی، حمل و نقل، کشتی سازی، کشاورزی، نساجی، صنایع غذایی، الکترونیک و… می باشد. صادرات در این کشور رونق فراوان دارد تا آنجا که تقریبا 80 درصد از درآمد کشور دانمارک حاصل فعالیت کارخانه های صادر کننده محصولات است. از بزرگ ترین شرکای تجاری دانمارک، کشور آلمان است که تقریبا ۶ درصد از درآمد دانمارک حاصل صادرات به این کشور می باشد. هرچند که دانمارک دارای منابع نفتی چندانی نیست اما صادرات روزانه نفت در آن ۳۲۰ هزار بشکه برآورد شده است.

دانمارک با دلیل داشتن زمین‌ های بسیار حاصل خیز، از بزرگ ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی، گندم و میوه‌ هایی مانند سیب، آلو و گلابی می باشد. همچنین در این کشور صنعت دامپروری رونق بسیاری دارد، به همین دلیل کشور دانمارک دارای صادرات بالای انواع محصولات لبنی، تخم مرغ و گوشت می باشد.

مزایای کار در دانمارک در سال جدید

این که دانمارک یکی از شادترین مردم جهان را دارد، خود به تنهایی بیانگر مزایای بسیار خوب زندگی، تحصیل، کار و… در کشور دانمارک می باشد. با این وجود اگر بخواهیم مزایای کار در دانمارک را برای شما بازگو کنیم، می توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  • کار و زندگی در یکی از مرفه ترین کشورهای جهان
  • برخورداری از کیفیت بالای زندگی، محیط زیست و آب و هوای سالم
  • زندگی در میان شادترین مردم دنیا با سطح بالایی از رضایت
  • برخورداری از سیستم بهداشتی درمانی باکیفیت و رایگان (به جز خدمات دندانپزشکی)
  • کشوری پیشرو در فرهنگ برابری جنسیتی
  • کار در کشوری با نرخ بیکاری و فقر بسیار پایین و تورم نزدیک به صفر
  • رایج بودن زبان انگلیسی در این کشور به عنوان زبان دوم
  • سیستم آموزشی بسیار باکیفیت و معتبر در سراسر دنیا
  • امکان داشتن تعطیلات کاری زیاد در هر سال و در نتیجه تعادل بین زندگی و کار
  • داشتن مرخصی پس از زایمان طولانی همراه با حقوق
  • کشوری پیشرو در حوزه تکنولوژی و تجارت آنلاین
  • دسترسی به اینترنت پرسرعت در سراسر کشور دانمارک
  • امکان دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی بسیار گسترده و پیشرفته
  • آرامش و امنیت بالا و نرخ پایین جرم و جنایت
  • و…

شرایط کلی کار در دانمارک

کشور دانمارک دارای نرخ بالای مالیات است. البته این نرخ بالای مالیاتی به سبب تاکید دولت دانمارک بر ایجاد تعادل بین کار و زندگی، برقراری دموکراسی، ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی با کیفیت و اقتصادی، دسترسی مناسب به سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته و به‌ طور کلی فراهم کردن استانداردهای بالای زندگی است. میزان مالیات بر درآمد در این کشور 30 درصد درآمد شاغلین می باشد.

نرخ بیکاری کشور دانمارک در سال های اخیر به دلیل همه گیری بیماری کرونا به بیش از 5/5 درصد رسیده اما خوشبختانه این رقم در سال 2022 روند نزولی داشته و بسیار خوب و امیدوارکننده می باشد.

برخلاف عضو بودن کشور دانمارک در اتحادیه اروپا، واحد رسمی پول این کشور کرون است. واحد رسمی پول در استان‌ های برون‌ مرزی گرینلند و جزایر فارو نیز کرون است. البته در این کشور فروشگاه‌ ها، هتل‌ ها و رستوران‌ هایی هم هستند که علاوه بر کرون دانمارک، یورو نیز می پذیرند. به طور کلی مهم ترین کالاهای صادراتی کشور دانمارک فرآورده‌ های لبنی و گوشتی، کشتی و نفتکش، توربین‌ های بادی، خز سمور و روباه، اسباب‌ بازی، دارو و تجهیزات پزشکی هستند، که تامین کننده۸۰٪ درآمد کشور می باشند.

بزرگ ترین شرکای تجاری دانمارک در اتحادیه اروپا کشورهای آلمان، سوئد، بریتانیا و نروژ، در خارج از اتحادیه اروپا، آمریکا و ژاپن محسوب می شوند.

دانمارک در سال‌ های متوالی به عنوان کشوری با کم ترین میزان فساد اقتصادی در جهان معرفی گردیده است. خوب است بدانید استفاده از کارت‌ های بانکی و اعتباری در این کشور بسیار رایج است و تنها ۵ درصد از تراکنش‌ های مالی در کشور دانمارک از راه مبادله پول نقد صورت می گیرد. در واقع مردم به ندرت از پول نقد برای خرید کردن استفاده می‌ کنند.

فرهنگ کار در دانمارک

برای مردم دانمارک وقت شناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین در صورت تاخیر در قرار ملاقات حتما مجبور به عذرخواهی خواهید بود.

فرهنگ برابری جنسیتی و احترام به بانوان در تمام سطوح و زمینه ها و از جمله در زمینه کار کاملا قابل مشاهده است. برای مثال ساعت کاری بانوان بر مبنای میزان مسئولیت های آن ها در خانه تعیین می گردد.

سلسه مراتب شغلی در این کشور چندان مهم نیست حتی ممکن است مدیر جدید شما دفتر کاری نداشته و در میان سایر همکاران خود نشسته و مشغول به کار شود. همچنین روش کار در این کشور غالبا تیمی است و شما باید توانایی کار گروهی را داشته باشید.

قوانین کار در کشور دانمارک

ساعت کاری در کشور دانمارک هفته ای 37 ساعت می باشد که این مقدار ساعات کار کم ترین میزان در میان بسیاری از کشورهای اروپایی محسوب می شود. هفته کاری از روز دوشنبه تا جمعه است. تقریباً نیم ساعت در روز زمان استراحت و ناهار در تعیین شده که به عنوان بخشی از ساعت کار عمومی محسوب می شود. طبق قوانین این کشور، حداقل سن لازم برای کار در کشور دانمارک، 18 سال در نظر گرفته شده است.

به طور کلی برای تمامی متقاضیان کار در کشور دانمارک رعایت قوانین و دستورالعمل های اتحادیه اروپا الزامی می باشد.

شرایط لازم برای کار در دانمارک به عنوان یک مهاجر غیر اروپایی

شهروندان خارج از اتحادیه اروپا (مثلا شهروندان ایران، افغانستان و…) برای مهاجرت کاری به کشور دانمارک نیازمند کسب مجوز یا ویزای کاری هستند. البته در گروه های خاصی از مشاغل مانند هنرمندان و ورزشکاران مشغول به کار خارج از اتحادیه اروپا، امکان ورود و اقامت بدون اخذ ویزای کاری برای مدت کوتاهی وجود دارد.

اولین قدم برای گرفتن ویزای کار دانمارک دارا بودن یک دعوت نامه کاری یا پیشنهاد شغلی (اصطلاحا Job Offer) از یکی از کارفرمایان دانمارکی می باشد. البته اولویت در فرآیند استخدام نیروی کار در شرکت های دانمارکی با شهروندان دانمارکی و سپس نیروی کار اتحادیه اروپا می باشد. بنابراین قبل از استخدام یک مهاجر، موقعیت شغلی مورد نظر باید ابتدا به مدت ۳ ماه در دانمارک و سپس ۳ ماه در اتحادیه اروپا آگهی گردد. نهایتا در صورت پیدا نشدن فردی با شرایط خواسته شده، کارفرمای دانمارکی می تواند یک مهاجر را استخدام کند. واضح است که کارفرمایان دانمارکی معمولاً خود را درگیر فرایند جذب نیروی خارجی با دشواری ­های ذکر شده آن نمی­ کنند. ولی در صورت کمبود نیروی کار در حرفه ای خاص، ویزای کاری جاب آفر انتخاب خوبی محسوب می شود.

انواع کار در کشور دانمارک برای مهاجران

در دانمارک نیز مانند سایر کشورهای جهان، طیف گسترده ای از مشاغل در حوزه های گوناگون وجود دارد. اما با توجه به چند مورد، می توان آن ها به طور کلی به چند نوع، تقسیم کرد. در این بخش ما انواع مشاغل موجود در کشور دانمارک را به 4 نوع تقسیم کرده ایم: مشاغل تمام وقت، مشاغل پاره وقت، مشاغل فصلی و خوداشتغالی یا کارآفرینی.

مشاغل تمام وقت

اکثر افرادی که قصد دارند با ویزای کاری به کشور دانمارک مهاجرت کنند، در مشاغل تمام وقت مشغول به کار می شوند. چرا که اینگونه مشاغل هم تمام هزینه زندگی آن ها در دانمارک را فراهم می کندو هم به واسطه کار در این نوع مشاغل، می توانند پس از چند سال اقامت دائم یا تابعیت این کشور را به دست آورند. مشاغل کارگری مرتبط با صنعت و نیز مشاغل خدماتی از جمله شغل های تمام وقت رایج برای مهاجران در دانمارک می باشند.

مشاغل پاره وقت

اغلب دانشجویان و دانش آموزان در دانمارک به مشاغل پاره وقت اشتغال دارند. این نوع مشاغل می تواند به تامین بخشی از هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی کمک کند. در این کشور تنوع زیادی از مشاغل پاره وقت وجود دارد که هر فردی با توجه به علایقش، مهارت هایش، اهدافش و… می توانید تصمیم بگیرد در کدام یک از آن ها فعالیت کند.

مشاغل فصلی

آب و هوای مناسب فصل تابستان و بهار، این دو فصل را به بهترین زمان ممکن برای سفر به دانمارک تبدیل کرده اند. بنابراین این کشور بیش ترین میزان جذب توریسم را در این دو فصل تجربه می کند. در این دو فصل شما شاهد برگزاری انواع رویدادها و جشنواره‌ ها، شلوغی رستوران و کافه ها، برگزاری کنسرت های فضای باز و… در دانمارک خواهید بود. بنابراین در فصل بهار و تابستان فرصت های شغلی بسیاری برای مهاجران به وجود می آید. البته لازمه گرفتن این گونه شغل ها تسلط به زبان دانمارکی و انگلیسی می باشد.

خود اشتغالی یا کارآفرینی

امروزه استارت آپ های بسیاری در این کشور رو به رشد هستند. افرادی که تمکن مالی خوبی ندارند، اما دارای ایده کارآفرینی و استارت آپی هستند، می توانند ایده خود را به دولت دانمارک ارائه کنند. در صورتی که پس از بررسی و ارزیابی دقیق، این ایده توسط دولت دانمارک تایید شود و همچنین این طرح از لحاظ اقتصادی پرسود باشد، دولت دانمارک بودجه کافی برای اجرای این طرح کارآفرینی را در اختیار فرد متقاضی قرار قرار خواهد داد.

مشاغل موجود در دانمارک برای مهاجران

همان طور که در ابتدا گفتیم، وضعیت بازار کار دانمارک، وضعیت خوبی محسوب می شود. از این رو می توان گفت به طور کلی مشاغل بسیاری در دانمارک وجود دارد که در صورت داشتن مهارت کافی می توان در آن ها مشغول به کار شد. اما در این میان برخی مشاغل هستند که برای مهاجران جذابیت بیشتری دارند. این گونه مشاغل را می توانید در برخی از حوزه های ذکر شده در ذیل، مشاهده نمایید:

  • مشاغل مربوط به حوزه صنعت توریسم و گردشگری
  • مشاغل موجود در زمینه مهندسی
  • مشاغل موجود در زمینه خدمات بهداشت و درمان
  • مشاغل موجود در زمینه تکنولوژی از جمله آی تی
  • مشاغل موجود در زمینه خدمات آموزشی
  • و…

مشاغل مورد نیاز دانمارک

کشور دانمارک در برخی از زمینه های شغلی با کمبود نیروی ماهر رو به رو است. همین موضوع بستر مناسبی را برای مهاجرت آسان تر به این کشور برای نیروهای کار ماهر ایجاد کرده. طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، کشور دانمارک در حال حاضر با کمبود نیروی کار در زمینه هایی که در فهرست زیر آورده شده است، دست و پنجه نرم می کند.

  • انواع رشته های مهندسی از جمله: مهندس مکانیک، مهندس محیط زیست، مهندس ساختمان، مهندس انرژی، مهندس برق، مهندس فناوری اطلاعات
  • مشاغل مرتبط با بهداشت و درمان از جمله: پزشک، مشاور پزشکی، دندانپزشک، پرستار، رادیوگراف، تکنسین آزمایشگاه
  • مشاغل مرتبط با حوزه تکنولوژی مانند: معمار فناوری اطلاعات، برنامه نویس و توسعه دهنده سیستم، مدیر و مشاور فناوری اطلاعات
  • معلم، مدرس، استاد
  • داروساز
  • نقشه بردار زمین
  • ممیز مالیات و مامور رسیدگی
  • کنترل کننده تجارت
  • کنترل کننده مالی
  • تحلیل گر کسب و کار
  • وکیل و مشاور حقوقی
  • روانشناس
  • و…

درآمد حاصل از کار در دانمارک

میانگین درآمد حاصل از کار در کشور دانمارک حدود 40600 کرون دانمارک در ماه می باشد. بازه دستمزد دریافتی از 10300 کرون دانمارک (به عنوان حداقل میزان دستمزد) تا 181000 کرون دانمارک (به عنوان حداکثر میزان دستمزد) تعیین شده است.

در جدول زیر درآمد حاصل از کار برخی مشاغل در کشور دانمارک آورده شده است:

عنوان شغل میزان درآمد
حسابدار 30229 کرون دانمارک
معمار 40461 کرون دانمارک
وکیل 62500 کرون دانمارک
صندوقدار 23193 کرون دانمارک
سرآشپز 34137 کرون دانمارک
مهندس عمران 40383 کرون دانمارک
دندانپزشک 107182 کرون دانمارک
برنامه نویس 36531 کرون دانمارک
سر مهماندار هواپیما 41046 کرون دانمارک
مهماندار هواپیما 37356 کرون دانمارک
مهندس مکانیک 40455 کرون دانمارک
پرستار 34790 کرون دانمارک
داروساز 50869 کرون دانمارک
عکاس 29177 کرون دانمارک
خلبان 50920 کرون دانمارک
مدیر پروژه 46679 کرون دانمارک
مدیر فروش 70518 کرون دانمارک
معلم 32494 کرون دانمارک

نرخ مالیات بر درآمد شاغلین در کشور دانمارک بالا می باشد، ولی باید در نظر داشت که به همان نسبت امکانات و حقوق دریافتی بالایی نیز دارند.

چگونه در دانمارک کار پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن کار و دریافت جاب آفر بهتر است به طور مداوم با موسسات و سایت های کاریابی دانمارکی در ارتباط باشید تا بتوانید با ارسال رزومه کاری و تحصیلی خود، با کارفرمایان این کشور ارتباط برقرار کنید. در جدول زیر نام برخی سایت ها و موسسات کاریابی در دانمارک ذکر شده است. شما با مراجعه به این سایت ها، ساخت یک پروفایل و ارسال رزومه یا CV خود، می توانید از امکان برقراری ارتباط با کارفرمایان دانمارکی بهره مند شوید.

  • Forbundet Kommunikation og Sprog
  • Human Power
  • Manpower
  • Nordic Guru ApS
  • Avignon
  • Hartmanns
  • Jobcenter København
  • Capax Recruitment
  • Jobcenter København
  • Alexander Mann Solutions

کارهایی که شانس پیدا کردن کار در دانمارک را افزایش می دهد

درست است که اغلب دانمارکی ها به زبان انگلیسی مسلط هستند اما قطعا تسلط به زبان دانمارکی نکته ای مثبت از دیدگاه کارفرمایان دانمارکی تلقی می شود و همچنین می تواند باعث ادغام سریع تر با مردم این کشور شود. واضح است که داشتن رزومه قوی، تخصص و مهارت کافی قطعا می تواند شانس شما را در پیدا کردن کار افزایش دهد. برخی از دیگر کارهایی که شانس شانس پیدا کردن کار در دانمارک را افزایش می دهد عبارتند از:

  • ایجاد یک پروفایل به زبان انگلیسی و دانمارکی در سایت Linkedin
  • ثبت نام در موسسات و سایت های کاریابی و چک کردن مداوم آنها
  • جستجوی هشتگ ها و حساب های مرتبط با کار در توییتر
  • برقراری ارتباط مستقیم با شرکتها از طریق ایمیل و تلفن
  • و…

چگونه صلاحیت ها و مهارت های خود را به کارفرماهای دانمارکی نشان دهیم

برای اثبات مهارت ها و صلاحیت های خود به کارفرماهای دانمارکی می بایست مدارک تحصیلی خود را با مدارک تحصیلی دانمارکی معادل سازی کنید. همچنین ارائه سایر مدارک فنی، حرفه ای و… معتبر هم، می تواند مفید باشد.

البته مهم تر از همه ارائه یک رزومه تحصیلی و کاری قوی مطابق با اصول رزومه های دانمارکی می باشد.

الزامات زبان برای کار در کشور دانمارک

همان طور که بالاتر نیز گفتیم زبان رسمی در این کشور زبان دانمارکی است که از گروه زبان های هند و اروپایی محسوب می شود. زبان دانمارکی از جمله زبان های ژرمنی شمالی است. البته در دانمارک زبان های گرینلندی، فاروئی و آلمانی هم به عنوان زبان های محلی به رسمیت شناخته می شوند. همچنین مردم دانمارک اغلب به زبان انگلیسی مسلط هستند و می توانند با تلفظ ضحیح و بدون لهجه به انگلیسی مکالمه کنند. بنابراین دانستن تسلط کامل به زبان انگلیسی و داشتن کمی آشنایی با زبان دانمارکی می تواند برای کار و زندگی در این کشور کافی باشد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند. 

 

سوالات متداول

1. آیا بدون داشتن مدرک تحصیلی کار در کشور دانمارک ممکن است؟

  • خیر، از الزامات کار در کشور دانمارک داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی تان است.

2. اخذ اقامت دائم و تابعیت دانمارک از طریق مهاجرت کاری به این کشور، امکان پذیر است؟

  • بله، مهاجرت کاری به دانمارک یکی از راه های اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور در آینده تلقی می شود. البته این کار پروسه ای نسبتا طولانی و سختی دارد. افراد می توانند با درخواست ویزای کار و ورود به این کشور ابتدا یک اقامت 5 ساله دریافت نموده و در صورت کار مداوم در این مدت و نیز پرداخت به موقع مالیات بر درآمد خود،کارت اقامت دائم دریافت نمایند. و نهایتا و با گذشت 3 تا 5 سال از دریافت کارت اقامت دائم و کار و حضور دائمی در این کشور، برای اخذ تابعیت کشور دانمارک اقدام کنند.
4.9/5 - (29 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *