تحصیلی, دانمارک

شرایط تحصیل در دانمارک برای ایرانیان

شرایط تحصیل در دانمارک

کشور دانمارک با نام رسمی پادشاهی دانمارک، از جمله مرفه‌ ترین کشورهای اروپایی و از کوچک ترین کشورهای منطقه اسکاندیناوی می باشد. دانمارک کشوری امن و آرام و با داشتن جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری بسیاری، مقصد توریست ها و مهاجران فراوانی از سراسر جهان می باشد. اگر شما هم از جمله افراد خواهان تحصیل در دانمارک هستید، حتما این مقاله را تا پایان دنبال کنید تا اطلاعات جامع و کاملی درباره شرایط تحصیل در کشور دانمارک به دست آورید. ما در این مقاله از آوات قصد داریم شما را با همه چیز در مورد تحصیل در این کشور آشنا کنیم.

نگاهی اجمالی به کشور دانمارک

پایتخت کشور دانمارک و در عین حال بزرگ ترین شهر آن شهر کپنهاگ است که در جزیره شیلند قرار دارد. مردم دانمارک از شادترین مردم دنیا هستند و سطح رضایت از زندگی در این کشور بسیار بالا است. از مهم ترین شهرهای دانمارک بعد از کپنهاگ می توان شهرهای آرهوس، آلبورگ و اودنسه را نام برد.

زبان رسمی در این کشور زبان دانمارکی است که از گروه زبان های هند و اروپایی محسوب می شود. زبان دانمارکی از جمله زبان های ژرمنی شمالی است. البته در دانمارک زبان های گرینلندی، فاروئی و آلمانی هم به عنوان زبان های محلی به رسمیت شناخته می شوند. همچنین مردم دانمارک اغلب به زبان انگلیسی مسلط هستند و می توانند بدون لهجه و کاملا واضح به انگلیسی مکالمه کنند.

80% جمعیت کشور دانمارک را مسیحیان پروتستانی تشکیل می دهند. البته مذهب در این کشور آزاد می باشد.

دانمارک در سال‌ های متوالی به عنوان کشوری با کم ترین میزان فساد اقتصادی در جهان معرفی گردیده است. به طور کلی مهم ترین کالاهای صادراتی کشور دانمارک فرآورده‌های لبنی و گوشتی، کشتی و نفتکش، توربین‌ های بادی، خز سمور و روباه، اسباب‌ بازی، دارو و تجهیزات پزشکی هستند. صادرات این موارد، ۸۰٪ درآمد این کشور را تامین می کند.

اکثر جمعیت دانمارک را اسکاندیناوی ها تشکیل داده اند و مهاجران خارجی تنها ۹ درصد از مردم آن می باشند. برای مردم دانمارک وقت شناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین در صورت تاخیر در قرار ملاقات حتما مجبور به عذرخواهی خواهید بود. فرهنگ برابری جنسیتی و احترام به بانوان در تمام سطوح و زمینه ها و از جمله در زمینه کار و تحصیل کاملا قابل مشاهده است. برای مثال ساعت کاری بانوان بر مبنای میزان مسئولیت های آن ها در خانه تعیین می گردد.

شرایط کلی تحصیل در دانمارک

به طور کلی سیستم آموزشی دانمارک از کیفیت بسیار خوبی بر خودار می باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط کلی تحصیل در این کشور، از دو جنبه تحصیلات عمومی و تحصیلات عالی، آشنا کنیم.

تحصیلات عمومی در دانمارک

تحصیلات عمومی در کشور دانمارک شامل دوره های مهد کودک، ابتدایی و دبیرستان تشکیل شده است. در ادامه شما را به طول کلی با تحصیل در هر یک از این دوره ها در دانمارک آشنا خواهیم کرد:

مهد کودک (سنین 4 تا 6 سال)

در دانمارک، معمولا کودکان سنین 4 تا 6 سالگی را در مهد کودک می گذرانند. البته گذراندن دوره مهد کودک در کشور دانمارک اجباری محسوب نمی شود. بیشتر والدینی که شاغل هستند کودکان خود را به مهد کودک می فرستند.

ابتدایی(سنین 7 تا 15 سال)

دانش آموزان بعد از رسیدن به سن ۶ سالگی قادر به ثبت نام در مقطع ابتدایی خواهند بود. دوره ابتدایی در این کشور به مدت 10 سال می باشد.

دبیرستان (سنین 16 تا 18 سال)

بعد از به پایان رساندن دوره ابتدایی دانش آموزان وارد دوره دبیرستان یا متوسطه شده و 3 سال را در این دوره می گذرانند.

اطلاعات کلی در مورد شرایط تحصیل مهاجران در کشور دانمارک(مقطع مهد کودک، دبستان و دبیرستان)

تحصیلات عمومی در کشور دانمارک از 7 سالگی آغاز می شود و تا پایان بردن آن و اخذ مدرک دیپلم 12 سال به طول می انجامد.

تحصیل در مدارس کشور دانمارک برای دانش آموزان بین المللی و مهاجران هزینه در پی دارد. شهرینه این نوع مدارس مطابق با نوع مدرسه از 30 هزار یورو تا 50 هزار یورو متغیر خواهد بود. البته دانش آموزان بین المللی که به همراه خانواده خود به این کشور مهاجرت می کنند، در صورت اخذ اقامت دائم دانمارک توسط والدین، آن ها نیز دارای اقامت می شوند. در نتیجه می توانند بدون هیچ گونه هزینه ای در مدارس این کشور تحصیل کنند. البته چنین دانش آموزانی باید به زبان دانمارکی نیز مسلط باشند چرا که زبان تحصیل در مدارس دولتی دانمارک، معمولا دانمارکی است. تحصیل در مدارس بین المللی که مشمول پرداخت هزینه می باشد، به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

دانش آموزان مهاجری که مدارس خصوصی را برای تحصیل خود انتخاب می نمایند و به تنهایی وارد این کشور می شوند، می توانند با ارسال دعوتنامه توریستی برای والدین خود، پدر و مادرشان را برای مدتی در کنار خود داشته باشند.

تحصیلات عالی در دانمارک

تحصیلات عالی در دانمارک مانند سایر کشور ها از سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل شده است. البته در دانمارک، تفاوت هایی در خصوص مقاطع تحصیلات عالی وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

دوره کارشناسی

در کشور دانمارک سه نوع دوره کارشناسی ارائه می شود:

  • کارآموزی حرفه ای: دوره های حرفه ای که برای تسهیل ورود فارغ التحصیلان به یک حرفه خاص در کالج های دانشگاهی ارائه می شوند. طول مدت این دوره سه یا چهار سال و نیم می باشد.
  • لیسانس های دانشگاهی: این دوره ها با تمرکز بر یک یا دو موضوع مشخص، آموزش علمی مبتنی بر تحقیق برای ورود به بازار کار و یا ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای مدت سه سال طراحی گردیده اند.
  • آکادمی حرفه (AP): این دوره تنها در آکادمی های کسب و کار و به مدت دو سال ارائه می گردند. این نوع آموزش ترکیبی از یادگیری مبتنی بر نظریه و تمرین کاربردی در پروژه ها می باشد.

دوره کارشناسی ارشد

برای ورود به این دوره تحصیلی به امتحان ورودی نیازی نیست. بلکه پذیرش در این مقطع با توجه به نمرات دوره قبل و اظهار نظر اساتید صورت می گیرد. در مقطع کارشناسی ارشد بسیاری از رشته های دانشگاهی به زبان انگلیسی عرضه می شوند. داشتن مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 از جمله شرایط لازم برای تحصیل در این مقطع می باشد.

در دوره کارشناسی ارشد (Master)، دانشجو در نیم سال آخر تحصیل خود موظف به انجام پژوهش است.

دوره دکتری

طول دوره تحصیل در مقطع دکتری در کشور دانمارک از 3 تا 5 سال است. باید بدانید که همچون سایر دانشگاه های معتبر داشتن مقالات ISI از مهم ترین موارد برای ورود به این دوره می باشد.

تحصیل در مقطع دکتری کشور دانمارک دارای شرایط خاصی است. این شرایط به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک زبان آیلتس حدود 7 یا بیشتر
  • اخذ پذیرش شخصی از یک استاد راهنما
  • دارا بودن یک پروپوزال قوی

تحصیل در این مقطع به صورت عملی و با انجام پروژه های تحقیقاتی به سرپرستی استاد راهنما است. دانشجویان دکتری در این دوره، معمولا دارای کلاس های حضوری چندانی نیستند.

در این مقطع دانشجویان به دو روش می توانند استاد راهنمای خود را بیابند:

  • دریافت نامه قبولی از طریق مکاتبه و ایمیل از یک استاد راهنما: پس از دریافت نامه قبولی از یک استاد راهنما شما باید در آن دانشگاه مورد تدریس استاد راهنما مذکور ثبت نام نمایید.
  • ثبت درخواست در سایت دانشگاه های مختلف کشور دانمارک: پس از ثبت درخواست و ارسال رزومه علمی و شرایط تحصیلی به سایت دانشگاه های مختلف دانمارک، شما باید برای بررسی مدارک ارسال شده به سایت و بررسی آن ها توسط دانشگاه منتظر بمانید. نهایتا دانشگاه ها با در نظر گرفتن مدارک ارسال شده و در صورت صلاحدید به دانشجو تعدادی استاد راهنما مرتبط با پروپوزال نوشته شده توسط دانشجو معرفی می کنند. دانشجو با ارائه دادن نامه پذیرش دانشگاه به استاد راهنمای خود می تواند از او نامه قبولی بگیرد. در واقع این اساتید راهنما خود به این دانشگاه ها اعلام نیاز به تعدادی دانشجو برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهش های علمی داده اند.

برای آگاهی بیشتر: تحصیل دکترا در دانمارک

شرایط تحصیل در دانمارک برای مهاجران

کشور دانمارک یکی از قوی ترین نظام های آموزشی دنیا را دارا است و در همه دوره های تحصیلی به روزترین و بهترین سیستم آموزشی را عرضه می کند. پرداخت شهریه و داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6 از جمله شرایط تحصیل در دانمارک برای مهاجران و دانشجویان بین المللی است. بسته به دوره تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل مقدار شهریه و نمره آیلتس مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

مزایای تحصیل در کشور دانمارک برای مهاجران

به طور کلی مهاجرت به دانمارک مزایای بسیاری برای افراد به همراه دارد. در خصوص مزایای تحصیل در این کشور می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تحصیل در یکی از مرفه ترین کشورهای جهان
  • برخورداری از کیفیت بالای زندگی، محیط زیست و آب و هوای سالم
  • زندگی در میان شادترین مردم دنیا با سطح بالایی از رضایت و امید به زندگی
  • برخورداری از سیستم بهداشتی درمانی باکیفیت و رایگان (به جز خدمات دندانپزشکی)
  • زندگی، تحصیلی و کار در کشوری که در فرهنگ برابری جنسیتی از جمله کشور های پیشرو است
  • پایین بودن نرخ بیکاری و تورم (نزدیک به صفر)
  • رایج بودن زبان انگلیسی در این کشور به عنوان زبان دوم
  • سیستم آموزشی بسیار باکیفیت و معتبر در سراسر دنیا
  • کشوری پیشرو در حوزه تکنولوژی و تجارت آنلاین
  • دسترسی به اینترنت پرسرعت در سراسر کشور دانمارک
  • امکان دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی بسیار گسترده و پیشرفته
  • آرامش و امنیت بالا و نرخ پایین جرم و جنایت
  • برخورداری از تخفیف دانشجویی در امور مختلف
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور دانمارک برای مهاجران

شرایط لازم برای تحصیل دانش آموزان مهاجر در مدارس کشور دانمارک از قرار ذیل است:

  • سند امضا شده برای اثبات رضایت هر دو والدین وی جهت تحصیل در مدارس کشور دانمارک
  • مشخص نمودن قیم دانش آموز مهاجر
  • اثبات برخورداری از شرایط مناسب اقامت و تحصیل در کشور دانمارک
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور دانمارک برای مهاجران

شرایط و فاکتور های لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های دانمارک به شرح زیر است:

  •  داشتن رزومه تحصیلی قوی
  • تسلط به زبان انگلیسی و ارائه مدرک معتبر مرتبط با آن
  • ارائه آخرین مدارک تحصیلی به همراه ترجمه آن ها
  • ارائه ریز نمرات به همراه ترجمه
  • ارائه یک قطعه عکس 3*4 برای چند ماه اخیز
  • ارائه نامه ای برای اثبات تمکن مالی جهت پوشش هزینه های زندگی
  • پرداخت شهریه دانشگاه و ارائه رسید آن
  • داشتن دیپلم 12 ساله
  • انگیزه نامه
  • و…

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور دانمارک

دانشجویان مهاجر باید مدرک معتبری برای اثبات مهارت های زبانی خود در یکی از زبان های دانمارکی، انگلیسی یا آلمانی تحویل دهند. با توجه به مقطع تحصیلی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند، باید به میزان مشخصی از زبان دانمارکی، انگلیسی یا آلمانی مساط باشند. طبیعتا هر چه مقطع تحصیلی بالا تر باشد، آن ها باید تسلط بیشتری در خصوص زبان تدریس آن دوره داشته باشند.

هزینه تحصیل در دانمارک

هزینه های تحصیل در کشور دانمارک مطابق با رشته تحصیلی و دانشگاه انتخابی متفاوت است. در صورت تحصیل به زبان دانمارکی دانشجویان از تحصیلات رایگان برخوردار می شوند. به طور میانگین هزینه های تحصیل مهاجران در دانشگاه های کشور دانمارک سالانه 45 هزار تا 120 هزار کرون دانمارک برآورد شده است. البته این هزینه مربوط به هزینه تحصیل مهاجران غیر اروپایی در دانمارک است. مهاجران اروپایی هزینه کم تری بابت تحصیل در این کشور می پردازند.

هزینه تحصیل در کشور دانمارک برای برخی از دانشگاه ها و رشته های دانشگاهی

هزینه های تحصیل در سه دانشگاه آلبورگ، اهروش و دانشگاه دانمارک جنوبی کشور دانمارک در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

نام دانشگاه میزان شهریه سالانه
دانشگاه آلبورگ شهریه سالانه بین 8.000 یورو الی 15.000 یورو
دانشگاه اهروش شهریه سالانه بین 8.000 یورو الی 15.300 یورو
دانشگاه دانمارک جنوبی شهریه سالانه بین 6.200 یورو الی 13.900 یورو

هزینه های تحصیل در سه دانشگاه کپنهاگ، دانشگاه فنی مهندسی دانمارک و دانشگاه راسسیلد کشور دانمارک در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

نام دانشگاه میزان شهریه سالانه به یورو
دانشکده بازرگانی کپنهاگ شهریه سالانه بین 10.000 یورو الی 17.000 یورو
دانشگاه فنی مهندسی دانمارک شهریه سالانه بین 15.000 یورو
دانشگاه راسسلید شهریه سالانه بین 14.000 یورو الی 36.000 یورو

هزینه تحصیل در کشور دانمارک برای برخی از رشته های دانشگاهی مطابق جدول زیر است:

متوسط شهریه در رشته مدیریت بازرگانی در سال حدود 10.000 یورو
متوسط شهریه در رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی بین 6.000 الی 8.500 یورو
متوسط شهریه در رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد بین 10.000 الی 17.400 یورو در سال
متوسط شهریه در رشته بیوتکنولوژی در سال بین 12.000 الی 20.000 یورو
متوسط شهریه در رشته مدیریت جهانگردی در مقطع کارشناسی حدود به 4.000 در سال
متوسط شهریه در رشته مدیریت جهانگردی در مقطع کارشناسی ارشد حدود 7.000 یورو سال

بورسیه های تحصیلی

بورسیه های تحصیلی در دوره های لیسانس و فوق لیسانس تقریبا همیشه به دانشجویان اروپایی اختصاص دارد. دانشجویان بین المللی معمولا فقط در دوره دکتری و در صورت واجد شرایط بودن می توانند بورسیه تحصیلی دانمارک را دریافت کنند. شرایط دریافت بورسیه در مقطع دکتری برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • داشتن مقالات ISI
  • برخورداری از معدل بالا
  • فارغ التحصیلی از دانشگاه های معتبر
  • داشتن مدرک آیلتس زبان با حداقل نمره 7
  • داشتن پروپوزال قوی
  • و….

معمولا بهترین راه برای دریافت بورسیه های تحصیلی توسط دانشجویان بین المللی این است که متقاضیان ابتدا برای پذیرش در دوره های تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد اقدام کرده و بعد از ورود خود به این کشور، با ارتقای سطح علمی و رزومه خود، برای دریافت بورسیه های تحصیلی درخواست کنند.

دو تا از بورسیه های تحصیلی معروف دولت دانمارک که امکان تحصیل رایگان در این کشور را میسر می سازد، عبارتند از:

  • لغو کامل شهریه
  • کمک هزینه (برای کمک به تامین هزینه های زندگی دانشجویی در کشور دانمارک به مبلغ 3000 کرون دانمارک قبل از کسر مالیات از آن)

برخی دیگر از بورسیه های تحصیلی کشور دانمارک عبارت اند از:

  • نوردپلاس (این بورسیه به دانش آموزان حوزه دریای بالتیک و شمال اروپا تعلق دارد)
  • اراسموس
  • کمیسیون فولبرایت
  • بورسیه های دولت دانمارک تحت توافق های فرهنگی
  • پشتیبانی آموزشی دولتی دانمارک (SU)

کار در کنار تحصیل

بسیاری از دانشجویان در حین تحصیل در کشور دانمارک به یک کار نیمه وقت نیز مشغول هستند. دانشجویان بین الملل نیز دارای حق داشتن کار پاره وقت در حین تحصیل می باشند. باید بدانید که عدم تسلط کافی به زبان دانمارکی در پیدا کردن کار دانشجویی ایجاد مشکل می کند. البته دانشجویان بین الملل در دانمارک، می توانند واحد های زبان دانمارکی را به صورت رایگان دریافت کنند.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور دانمارک

دستمزد کار های دانشجویی در دانمارک نسبتا کم است. البته این مقدار بسته به مهارت های دانشجو، نوع کار و… متفاوت می باشد. درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور دانمارک معمولا 200 تا 600 یورو در ماه برآورد شده است.

 انواع مشاغل موجود در دانمارک برای دانشجویان و دانش آموزان

با وجود اینکه پیدا کردن کار برای دانشجویان و دانش آموزان بین المللی در دانمارک کمی مشکل است، اما در این کشور طیف گسترده ای از مشاغل برای آن ها وجود دارد. محبوب ترین آن ها عبارتند از:

  • اشتغال در برخی شرکت های خدماتی
  • کار در کافه ها و رستوران ها
  • اشتغال در واحد پخش روزنامه
  • اشتغال در زمینه شغل های مرتبط با رشته تحصیلی و یا مهارت های شخصی
  • و…

قوانین کار موجود در دانمارک برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا که در دانمارک تحصیل می کنند، دارای اجازه هفته ای 20 ساعت کار هستند. البته در ماه های ژوئن، جولای و آگوست که جز ماه های تعطیل تحصیل به حساب می آیند، دانشجویان می توانند به صورت تمام وقت در این کشور به کار مشغول شوند. بعد از اتمام تحصیل و فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور، دانشجویان 6 ماه فرصت برای جستجوی کار و استخدام شدن دارند. اگر شغل مناسب با تحصیلات خود یافتند می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و در کشور دانمارک بمانند. ساعات کار پاره وقت در دوره های مختلف تحصیلی به شرح زیر است:

میزان ساعات کار مجاز برای دانشجویان بین الملل در دانمارک
مقطع لیسانس مقطع فوق لیسانس مقطع دکتری
10 ساعت در هفته 20 ساعت در هفته 20 ساعت در هفته

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. چگونه در حین تحصیل در کشور دانمارک شغل پیدا کنیم؟

  • راه بسیاری برای پیدا کردن کار پاره وقت در این کشور وجود دارد. برخی از آن ها به شرح زیر هستند:
    • از طریق مطالعه آگهی های روزنامه ها
    • از طریق بخش های کاریابی (مشاغل پاره وقت) دانشگاه ها برای دانشجویان
    • اقدام از طریق سایت ها و موسسات کاریابی

2. امکان اخذ بورسیه های تحصیلی دانمارک برای ایرانیان وجود دارد؟

  • بله. دانش آموزان و دانشجویان ایرانی که از شرایط لازم برای دریافت بورسیه های تحصیلی، کمک هزینه های مالی و… برخودار باشند می توانند از آن ها استفاده نمایند.

سوالی دارید؟ حتما سوالاتتان را از طریق بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید. البته می توانید با همکاران ما در مجموعه آوات تماس بگیرید.

4.9/5 - (19 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *