ایرلند

تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند

بیش از 24000 دانشجوی بین المللی برای ادامه تحصیل ایرلند را انتخاب کرده اند. دولت ایرلند هر ساله بودجه بسیار قابل توجهی را برای ارتقا و پیشرفت سیستم آموزش عالی و دانشگاه های خود سرمایه گذاری می کند و دانشگاه های این کشور نیز اکثر جز برترین های جهان هستند. دانشگاه های ایرلند طیف بسیار متنوعی از رشته های کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهند که باعث محبوب شدن این کشور به عنوان یک مقصد تحصیلی در اروپا است. نکته مهم برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند این است که بعد از فارغ التحصیلی موقعیت هاش شغلی بسیار زیادی وجود دارد که در کنار دریافت مدرک بین المللی معتبر، آینده شغلی شما را تضمین خواهد کرد. در این مطلب راهنمای کامل و کاربردی برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند ارائه کرده ایم.

مزایای تحصیل کارشناسی در ایرلند

در لحظه اول این سوال در ذهنتان شکل می گیرد که چرا ایرلند؟ در ادامه مهمترین دلایل برای انتخاب ایرلند برای ادامه تحصیل و مزیت های آن لیست شده است:

  • کیفیت آموزش: سیستم آموزش عالی ایرلند به سه دسته دانشگاه ها، کالج ها و دانشگاه های فنی و حرفه ای تقسیم شده است. بیشتر دانشگاه های ایرلند جز 200 دانشگاه برتر جهان هستند.
  • فرصت های شغلی: بازار کار ایرلند بسیار بزرگ و فعال است و تقریبا تمامی فارغ التحصیلان انواع رشته های کارشناسی ارشد می توانند کمتر از 6 ماه در یک شغل و حرفه مرتبط مشغول به کار شوندو فناوری اطلاعات، مهندسی، صنایع غذایی و کشاورزی محبوب ترین حرفه ها در ایرلند هستند.
  • فرصت های تحقیقاتی: دانشگاه های ایرلند ارتباطات علمی گسترده و قوی با سایر دانشگاه های برتر دنیا دارند که این موضوع باعث ایجاد شده است تا دانشجویان کارشناسی ارشد همکاری های علمی و پژوهشی بسیاری با بهترین دانشگاه های دنیا داشته باشند که باعث فراهم شده فرصت های ارزشمندی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا و ارتقا رزومه پژوهشی می شود.
  • کشوری انگلیسی زبان: ایرلند یک کشور انگلیسی زبان است بنابراین نیازی به یادگیری زبان دیگری برای زندگی در ایرلند نیست.
  • تاریخ و فرهنگ غنی: ایرلند سرشار از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری است. جالب است بدانید که دانشگاه کالج ترینیتی دوبلین که بهترین و معروف ترین دانشگاه ایرلند است، قدیمی ترین دانشگاه در اروپا محسوب می شود.
  • موقعیت جغرافیایی ایرلند در اروپا: نزدیک بودن ایرلند به سایر کشورهای اروپایی یکی از دلایل محبوبیت این کشور برای دانشجویان بین المللی است. اگر علاقه به اروپا گردی در تعطیلات داشته باشید، ایرلند کشوری عالی برای سفر به اروپا است.

شرایط اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در ایرلند

تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند خیلی جذاب است و نوعی سرمایه گذاری برای آینده محسوب می شود. اما برای اینکه بتوانید در یکی از دانشگاه های ایرلند پذیرش کارشناسی ارشد بگیرید به چه مدارکی نیاز دارید؟ لیست اصلی ترین مدارک در ادامه آمده است.

  • مدرک کارشناسی معتبر (به طور کلی گفته می شود که بهتر است GPA یا معدل کارشناسی شما 3.2 باشد یا اصطلاحا Second Class Honors باشد. البته این موضوع به رشته و دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد که دقیق آن را از وبسایت دانشگاه چک کنید).
  • ریزنمرات کارشناسی
  • توصیه نامه یا ریکامندیشن
  • رزومه یا CV
  • انگیزه نامه تحصیلی

بهترین بخش تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند این است که نیازی به ارائه مدرک GRE نیست.

چگونگی اپلای برای دانشگاه های ایرلند

دانشجویان بین المللی می توانند از طریق مرکز برنامه های تحصیلات تکمیلی یا Postgraduate Applications Center (PAC) برای پذیرش کارشناسی ارشد اپلای کنند. PAC یک پورتال آنلاین است که دانشجویان می توانند اطلاعات مربوط به رشته های کارشناسی ارشد و شرایط پذیرش را در آن بررسی کنند. کل فرایند اپلای و پذیرش از ارسال درخواست و پر کردن اپلیکیشن فرم تا ارسال مدارک مورد نیاز و دریافت نامه پذیرش از طریق PAC انجام می شود. داوطلبان می توانند برای چندین رشته کارشناسی ارشد درخواست پذیرش دهند و اپلای کنند اما توجه داشته باشید که برای هر اپلای باید اپلیکیشن فی پرداخت کنید که 50 یورو است.

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی ایرلند

کارشناسی ارشد در ایرلند برای دانشجویان بین المللی

حدود 13 دانشگاه در ایرلند وجود دارد که رشته های کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. طول دوره کارشناسی ارشد در ایرلند بین 1 تا 2 سال است و میانگین شهریه کارشناسی ارشد حدود 4000 یورو است. دوره های کارشناسی ارشد در هنر، تجارت یا تاریخ معمولا یکساله هستند اما دوره های کارشناسی ارشد علوم، علوم انسانی دو سال طول می کشد. همچنین توجه داشته باشید که دوره های کارشناسی ارشد به صورت تمام وقت یا نیمه وقت ارائه می شود که اگر دوره های نیمه وقت را ثبت نام کنید طول دوره طولانی تر خواهد بود.

ترم تحصیلی در دانشگاه های ایرلند از سپتامبر September تا آگوست August است. دانشگاه هایی که رشته های کارشناسی ارشد را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند همه جز برترین های هستند و شهرت جهانی دارند. دوره های کارشناسی ارشد توسط دانشگاه ها و موسسات فناوری در ایرلند ارائه می شود.

انواع مدرک کارشناسی ارشد در ایرلند

مدرک کارشناسی ارشد یا دوره های کارشناسی ارشد در ایرلند به دو نوع کلی تقسیم می شوند: Taught Masters و Research Masters. دوره های کارشناسی ارشد که براساس تئوری و تدریس است به 4 نوع اصلی کارشناسی ارشد هنر (MA)، کارشناسی ارشد علوم (MSc)، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(MBA)  و کارشناسی ارشد مهندسیMEng) ) تقسیم می شود. این نوع رشته های کارشناسی ارشد براساس تدریس، شرکت در سمینارها، ارزیابی براساس امتحان و در نهایت انجام پایان نامه است. اما دوره های کارشناسی ارشد ریسرچ به این صورت است که دانشجویا از ابتدا وارد بحق تحقیقاتی می شوند. برخی از مدارک کارشناسی ارشد ریسرچ عبارتند از: کارشناسی ارشد (MSc)، کارشناسی ارشد فلسفه (MPhil) و کارشناسی ارشد تحقیقات .(MRes)

دانشگاه های ایرلند برای کارشناسی ارشد

در ایرلند دانشگاه های زیادی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد و بیش از یک چهارم دانشجویان در ایرلند، دانشجوی کارشناسی ارشد هستند. دانشگاه های ایرلند رشته های کارشناسی ارشد نظری و تحقیقی متنوع و عالی را ارائه می دهند. بعد از اینکه تصمیم گرفتید که تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهید، مهمترین مرحله انتخاب دانشگاه است. به این دلیل لیست بهترین دانشگاه های ایرلند برای تحصیل کارشناسی ارشد در ادامه آمده است.

نام دانشگاه رتبه جهانی QS
ترینیتی کالج دوبلین، دانشگاه دوبلین – Trinity College Dublin, University of Dublin 98
دانشگاه کالج دوبلین – University College Dublin 181
دانشگاه ملی ایرلند، گالوی – National University of Ireland, Galway 270
کالج دانشگاه، کورک – University College,Cork 303
دانشگاه شهر دوبلین – Dublin City University 471
دانشگاه لیمریک – University of Limerick 531-540
دانشگاه مینوث – Maynooth University 801-1000
دانشگاه تکنولوژی دوبلین – Technological University Dublin 801-1000

 

برای مشاهده لیست کامل دانشگاه های ایرلند به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مطلب لیست دانشگاه های ایرلند

رشته های کارشناسی ارشد در ایرلند

به دلیل اینکه تنوع زیادی در رشته های کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایرلند وجود دارد، مطمئنا می توانید رشته مورد علاقه خود را پیدا کنید. رشته ای که انتخاب می کنید باید مرتبط با تحصیلاتتان در مقطع کارشناسی باشد و بتوانید در انگیزه نامه دلیل انتخاب رشته کارشناسی ارشد و هدفتان از ادامه تحصیل در رشته مورد نظر را دقیق و واضح توضیح دهید. در اینجا برخی از محبوب ترین رشته های کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایرلند لیست شده است:

  • کارشناسی ارشد امور مالی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد تغذیه
  • کارشناسی ارشد بازاریابی
  • کارشناسی ارشد علم داده یا دیتا ساینس
  • کارشناسی ارشد اقتصاد
  • کارشناسی ارشد فیزیوتراپی
  • کارشناسی ارشد روان درمانی
  • کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
  • کارشناسی ارشد حسابداری
  • کارشناسی ارشد پزشکی قانونی
  • کارشناسی ارشد پرستاری
  • کارشناسی ارشد امنیت سایبری
  • کارشناسی ارشد تاریخ، ادبیات، زبان های خارجه یا نویسندگی
  • کارشناسی ارشد حقوق
  • کارشناسی ارشد روابط بین الملل
  • کارشناسی ارشد موسیقی
  • کارشناسی ارشد علوم بیولوژیک

سایر رشته ها مانند داروسازی، علوم دارویی، اینترنت اشیا، رسانه، هنر و غیره نیز در بین رشته های محبوب قرار دارند.

مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند

یکی از سوالات متداول این است که آیا برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند به مدرک زبان مثل مدرک آیلتس نیاز است؟ از آنجاییکه تدریس رشته های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی است، برای تحصیل باید مهارت کافی در زبان انگلیسی داشته باشید. به این دلیل دانشگاه های ایرلند در اغلب موارد از داوطلبان مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس آکادمیک یا تافل می خواهند. معمولا نیاز است که نمره آیلتس بین 6 تا 6.5 باشد. اما خبر خوب این است که اگر مدرک آیلتس ندارید این موضوع مانعی برای ادامه تحصیل در ایرلند نیست زیرا بدون آیلتس نیز می توانید در برخی از دانشگاه های ایرلند پذیرش کارشناسی ارشد بگیرید.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند بدون مدرک آیلتس در دانشگاه های زیر امکانپذیر است. برخی از دانشگاه های عبارتند از:

  • دانشگاه کورک – University College Cork
  • دانشگاه دوبلین – University College Dublin
  • کالج امپریال جراحان در ایرلند – Royal College of Surgeons in Ireland
  • دانشگاه لیمریک – University of Limerick
  • دانشگاه ملی ایرلند، گالوی – National University of Ireland, Galway

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند

شهریه سالانه تحصیل کارشناسی ارشد در ایرلند به رشته و دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. اما بطور کلی می توان گفت که برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، هزینه تحصیل یک رشته کارشناسی ارشد یکساله بین 9950 تا 34500 یورو است. توجه داشته باشید که شهریه رشته های پزشکی و مدیریت بیشتر از سایر رشته های کارشناسی ارشد است. میانگین شهریه برخی از رشته های پرطرفدار را در جدول زیر مشاهده نمایید:

حوزه های تحصیلی شهریه سالانه دانشگاه برای دانشجویان بین المللی
پزشکی 18000 تا 32000 یورو
مهندسی 9950 تا 25000 یورو
علوم و تکنولوژی 9950 تا 27000 یورو
هنر و علوم انسانی 9950 تا 19000 یورو

 

بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در ایرلند

انواع بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در ایرلند برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که در ادامه معروف ترین بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در ایرلند شرح داده شده است:

بورسیه تحصیلی بین المللی دولت ایرلند – Government of Ireland International Education Scholarship:

این نوع بورسیه تحصیلی توسط سازمان آموزش عالی ایرلند HEA مدیریت می شود و دانشجویان بین المللی غیر اتحادیه اروپا را تحت پوشش دارد. از طریق این بورسیه هزینه یکسال تحصیل دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد اعطا می شود. همچنین این بورسیه تحصیلی برنامه هایی مانند پرداخت کمک هزینه 10000 یورویی برای هزینه های زندگی، معافیت کامل از پرداخت شهریه، کمک هزینه 5000 یورویی را نیز فراهم کرده است.

برای اپلای این بورسیه تحصیلی باید از طریق پورتال آنلاین تحصیلات تکمیلی ایرلند اقدام کنید. مواردی که بررسی می شود سوابق تحصیلی، عملکرد تحصیلی، تجربیات حرفه ای و آکادمیک است و نیاز به ارائه 2 توصیه نامه نیز دارید. همچنین باید انگیزنه نامه ای ارائه دهید و اهداف خود را بطور دقیق شرح دهید.

فرصت های شغلی بعد از فارغ التحصیلی

ایرلند همیشه پذیرای فارغ التحصیلان بین المللی است که در ایرلند تحصیل کردند و به این دلیل طرح he third level guarantee scheme برای دانشجویان بین المللی در ایرلند ایجاد شده است. براساس این طرح، دانشجویان بین المللی غیر اتحادیه اروپا می توانند بعد از فارغ التحصیلی به مدت 24 ماه در یک شغل تمام وقت حداکثر 40 ساعت در هفته در ایرلند کار کنند و در این مدت نیازی به ویزای خاصی ندارند و مجوز اقامت آنها تمدید می شود. فقط نیاز است که دانشگاه نامه ای مبنی بر اتمام تحصیل کارشناسی ارشد صادر کند.

مجوز اقامت بعد از فارغ التحصیلی که به آن graduate permit گفته می شود، ابتدا برای 12 ماه تمدید می شود و سپس می توانید 12 ماه دیگر نیز آن را تمدید کنید. نکته بسیار مهم اینجاست که شما همچنین می توانید برای گریین کارت ایرلند Irish Green card یا کارت سبز ایرلند که اقامت دائم این کشور است، اقدام کنید ابته به شرط اینکه در ایرلند شاغل باشید.

جمع بندی

ایرلند یکی از مقاصد تحصیلی اروپا برای دانشجویان بین المللی است. مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه های ایرلند دارای اعتبار بین المللی هستند و در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته می شوند. اکثر دانشگاه های این کشور رشته های دانشگاهی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی مناسب برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. دریافت مدرک بین المللی از یک دانشگاه معتبر جهانی می تواند مسیری مطمئن برای آینده ی شغلی درخشان باشد. پس اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی دارید، پیشنهاد می کنیم که حتما دانشگاه ها و رشته کارشناسی ارشد ایرلند را بررسی نمایید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *