تحصیلی, جمهوری چک

شرایط تحصیل در جمهوری چک

شرایط تحصیل در کشور جمهوری چک

جمهوری چک از جمله کشورهای حوزه اتحادیه اروپا است که به دلیل وجود دانشگاه های معتبر و هزینه های پایین، دانشجویان بسیاری را سالانه برای تحصیل در این کشور، به خصوص تحصیل در دوره های انگلیسی زبان جذب می کنند. برخی از دانشگاه های جمهوری چک دارای پیشینه چند صد ساله هستند و شهر محل استقرار آن ها هم از جمله بهترین شهرهای دانشجویی دنیا محسوب می گردد. البته مهاجرت به جمهوری چک و زندگی در این کشور، موقعیت های بسیاری را در اختیار مهاجران قرار می دهد که استفاده از سیستم آموزشی باکیفیت تنها بخش کوچکی از آن است. ما در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد شرایط تحصیل در جمهوری چک را با شما به اشتراک بگذاریم.

بنابراین اگر قصد مهاجرت از طریق تحصیل به جمهوری چک را دارید تا پایان این مقاله، همراه ما باشید.

شرایط کلی تحصیل در جمهوری چک

مهم ترین چیزی که در خصوص شرایط کلی تحصیل در جمهوری چک باید بدانید، سیستم آموزشی این کشور است. ما در این بخش قصد داریم شما را با تحصیلات عمومی و تحصیلات عالی در جمهوری چک آشنا کنیم.

تحصیلات عمومی در جمهوری چک

تحصیل در مدارس جمهوری چک معمولا با دوره پیش دبستانی آغاز شده و در ادامه با تحصیلات ابتدایی و نیمه متوسطه ادامه می یابد. تحصیل در مدارس جمهوری چک معمولا 12 سال زمان می برد.

پیش دبستانی

تحصیل در مدارس جمهوری چک معمولا با دوره پیش دبستانی آغاز شده و در ادامه با تحصیلات ابتدایی و متوسطه ادامه می یابد.

ابتدایی

دوره ابتدایی در مدارس کشور اسلوونی از 6 سالگی آغاز می شود. سیستم نمره دهی در مدارس ابتدایی جمهوری چک معمولا به صورت 1 تا 5 است که 1 بهترین نمره و 5 بدترین نمره محسوب می شود و از این سیستم برای ارزیابی وضعیت تحصیلی دانش آموزان این کشور استفاده می گردد.

نیمه متوسطه

بعد از دوره ابتدایی دانش آموزان وارد دوره نیمه متوسطه (مشابه راهنمایی در ایران) می شوند. سیستم نمره دهی در این دوره تحصیلی به صورت 6 تا 9 است. با پایان یافتن این دوره دانش آموزان وارد دوره متوسطه می شوند.

متوسطه

طول مدت این دوره 4 سال تعیین شده است و  دانش آموزانی که قادر به کسب نمره 10 از 13 باشند قبول محسوب خواهند شد.

تحصیلات عالی در جمهوری چک

تحصیلات عالی در کشور جمهوری چک با ورود به دانشگاه آغاز می شود. تحصیل در دانشگاه شامل سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

دوره کارشناسی

تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های کشور چک 3 تا 4 سال زمان می برد. فارغ التحصیلان این دوره تحصیلی مدرک BC کسب می نمایند. در انتهای دوره کارشناسی دانشجویان بعضی از رشته ها در آزمون نهایی دولتی شرکت کرده و از پایان نامه ارائه شده خود دفاع می نمایند. بعد از کسب مدرک کارشناسی فارغ التحصیلان می­ توانند وارد بازار کار ­شوند یا به تحصیلات خود ادامه دهند.

برای تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های کشور چک داشتن مدارک دوره دبیرستان شامل دیپلم و پیش دانشگاهی الزامی می باشد. همچنین به دلیل ارائه واحد های درسی این دوره به زبان چکی دانشجویان می بایست دارای تسلط قابل قبولی به این زبان باشند و حتی در برخی دانشگاه های جمهوری چک آزمون ورودی برای سنجش میزان تسلط به این زبان صورت می گیرد. البته بعضی از دانشگاه های خصوصی جمهوری چک برخی رشته های تحصیلی را به زبان انگلیسی هم عرضه می نمایند. که برای تحصیل در این دوره ها  داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل الزامی محسوب می شود.

دوره کارشناسی ارشد

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های جمهوری چک به دو صورت انجام می شود:

  • دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته که به مدت یک تا دو سال و شامل 60 الی 120 واحد است.
  • دوره کارشناسی ارشد پیوسته که به مدت 4 تا 6 سال و شامل 360 تا 240 واحد است.

در دوره کارشناسی ارشد دانشجویان بر روی استفاده کاربردی از دانش کسب شده و توسعه خلاقیت و استعداد خود کار می نمایند. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد برخی رشته ها باید در آزمون نهایی دولتی شرکت کرده و از پایان نامه خود دفاع نمایند. مانند دانشجویان رشته های پزشکی و دامپزشکی و بهداشت و…

دانشگاه های جمهوری چک در این دوره تحصیلی به هر دو زبان چکی و انگلیسی واحد های درسی را عرضه می کنند و دانشجویانی قادر به دریافت مدرک تحصیلی خود هستند که علاوه بر قبولی در آزمون های این مقطع، از پایان نامه مناسبی هم دفاع نمایند. معمولا در این دوره تحصیلی مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 تا 6.5 نیاز است.

دوره دکتری

تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های کشور چک معمولا 3 الی 5 سال زمان می برد. این دوره تحصیلی مختص دانشجویان کارشناسی ارشد است. دانشجویان دکتری در این دوره به انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی می پردازند و در نهایت از پایان نامه یا رساله دکتری خود دفاع کرده و آن را چاپ می نمایند. تحصیل در دوره دکتری دانشگاه های کشور چک مانند دوره کارشناسی ارشد معمولا به هر دو زبان انگلیسی و چکی انجام می پذیرد. دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی در دوره دکتری مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 7 یا معادل آن ارائه دهند.

شرایط تحصیل در جمهوری چک برای مهاجران

دانشجویان بین المللی به خاطر ویژگی هایی مانند شرایط مناسب تحصیل و زندگی در این کشور با هزینه پایین، تحصیل در جمهوری چک را انتخاب می نمایند. در واقع متقاضیان از سراسر دنیا جهت استفاده از سیستم آموزشی عالی این کشور راهی جمهوری چک می شوند. حدود 43 هزار نفر از ۳۱۱ هزار دانشجو در حال تحصیل در این کشور، دانشجویان بین المللی می باشند. سیستم آموزشی دانشگاه های جمهوری چک دارای برخی از بهترین دوره های آموزشی از لحاظ کیفیت، تنوع، دسترسی و ارتباط در اروپا محسوب می شود.

کشور چک در سال های اخیر یکی از کشورهای پیشرو در عرصه علم و دانش بوده به طوری که سیاست های آموزشی و علمی این کشور در سال های اخیر با رشد بسیار زیادی همراه بوده است. کشور چک به واسطه عضویت در اتحادیه اروپا و حوزه شینگن از قوانین این کشورها تبعیت می نماید. بنابراین  افراد در صورت تحصیل در کشور چک می توانند شانس خود را برای کار در این کشور افزایش داده و نهایتا اقامت کشور چک را به دست آورند.

سازمان ارائه دهنده تحصیلات تکمیلی در کشور چک وزارت علوم، ورزش و جوانان این کشور محسوب می شود. تحصیل در کشور چک شامل سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.  هر سال تحصیلی شامل ۱۲ ماه و دو ترم دانشگاهی است. بسیاری از رشته های دانشگاهی در کشور چک به زبان انگلیسی هم عرضه می گردند. تاریخ ثبت درخواست پذیرش دانشجویی در هر سال تا پایان فوریه  یا مارس اعلام شده است.

مزایای تحصیل در کشور جمهوری چک برای مهاجران

مهاجرت از طریق تحصیل و ادامه تحصیل در این کشور می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان مهاجر مزایای بسیاری داشته باشد. برخی از مهم ترین مزایای تحصیل در این کشور برای مهاجران از قرار زیر است:

  • عرضه برنامه های تحصیلی متنوع توسط دانشگاه های این کشور
  • بالا بودن سطح آموزش، تحقیقات و امکانات تحصیلی
  • بهرمندی از فرصت خوب تحصیل در قلب اروپا
  • برخورداری این کشور از فرهنگی غنی و سنت های ریشه دار
  • هزینه های پایین و مقرون به صرفه زندگی و تحصیل در جمهوری چک
  • داشتن سابقه و تجربه طولانی بیشتر از 600 سال در امر آموزش
  • عرضه رشته های تحصیلی متنوع در دوره های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان های مختلف چکی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی
  • داشتنت بیشتر از 37 هزار دانشجو خارجی در حال تحصیل
  • برخورداری از تجربه برخورد فرهنگ ها و اندیشه های گوناگون
  • تحصیل و زندگی در کشوری با امنیت بالا
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در مدارس کشور جمهوری چک برای مهاجران

برای اخذ پذیرش از مدارس جمهوری چک، لازم است شرایط به خصوصی داشته باشید. مهم ترین این شرایط عبارتند از:

  • داشتن مدارک تحصیلی معتبر همراه ریز نمرات
  • داشتن تمکن مالی برای تحصیل در مدرسه و اقامت در این کشور
  • برخورداری از رضایت والدین
  • تعیین و معرفی قیم دانش آموز به دولت چک
  • داشتن مدرک زبان معتبر
  • و…

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های کشور جمهوری چک برای مهاجران

اخذ پذیرش از دانشگاه های جمهوری چک نیز نیازمند برخودار بودن از شرایط معینی است. در واقع با دارا بودن شرایط ذیل است که می توانید وارد دانشگاه های این کشور شوید:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • داشتن دو قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • برخورداری از مدارک تحصیلی معتبر و ریز نمرات به همراه ترجمه رسمی آن ها
  • داشتن فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی
  • برخورداری از نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه
  • داشتن تمکن مالی برای تحصیل و اقامت در جمهوری چک
  • برخورداری از بیمه درمانی بین المللی معتبر
  • و…

در نظر داشته باشید که تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی موجود در جمهوری چک یا هر رشته ای نیازمند شرایط خاص خود است.

الزامات زبان برای تحصیل مهاجران در کشور جمهوری چک

زبان اصلی تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک، زبان چکی محسوب می شود. البته بیشتر از 1000 برنامه تحصیلی در تمامی دوره های تحصیلی و برای همه رشته ها به زبان انگلیسی تدوین شده است. بنابراین با توجه به برنامه تحصیلی یا دوره‌ ای انتخاب شده شما می‌ توانید به زبان چکی، زبان انگلیسی یا حتی زبان های دیگر تحصیل نمایید. برای تحصیل در دانشگاه های کشور چک به زبان انگلیسی داشتن مدرک زبان انگلیسی با نمره حداقل 6 الزامی می باشد.

هزینه تحصیل در جمهوری چک

همانطور که گفته شد تحصیل به زبان چکی در این کشور برای کلیه متقاضیان رایگان تعیین شده است اما برای تحصیل به زبان انگلیسی در جمهوری چک نیاز به پرداخت شهریه می باشد. البته شهریه دانشگاه های این کشور بسیار کمتر از شهریه دانشگاه های کشورهای اروپایی دیگر است.

هزینه های تحصیل در جمهوری چک با توجه به نوع دانشگاه، دوره تحصیلی و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. به طور کلی دانشجویان باید مبلغی حدود 2 تا 18 هزار یورو در سال به دانشگاه محل تحصیل خود پرداخت نمایند. شهریه دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد معمولا 2000 تا 5000 و شهریه دوره دکتری در کشور چک معمولا سالانه  3000 تا 4000 یورو برآورد می شود. هزینه شهریه سالانه برای دانشجویان رشته های پزشکی، دامپزشکی و بهداشت 7000 یورو تا 18000 یورو تعیین شده است.

بورسیه های تحصیلی

برای تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک شما می‌ توانید از بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور بهره مند شوید. بعضی از بورسیه های تحصیلی دانشگاه های جمهوری چک عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی اراسموس
  • بورسیه تحصیلی زبان، ادبیات و فرهنگ کشور چک
  • و…

البته دستیابی به این گونه بورسیه های تحصیلی نیازمند داشتن رزومه تحصیلی قوی، مقالات علمی و تسلط کافی به زبان تدریس دوره و… می باشد.

کار در کنار تحصیل

دانشجویان دانشگاه های جمهوری چک مجوز کار پاره وقت در حین تحصیل یا کار تمام وقت در طول تابستان را دارند. شرکت های بین المللی زیادی در شهرهای بزرگ جمهوری چک دایر هستند که نیازمند نیروی کار مسلط به زبان انگلیسی می باشند. در نتیجه تسلط به زبان انگلیسی برای شما به عنوان یک امتیاز مثبت محسوب می گردد. امتیازی که باعث می شود راحت تر در جمهوری چک کار پیدا کنید. همچنین از درآمد بیشتری برخودار شوید.

درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور جمهوری چک

واضح است که درآمد حاصل از کار حین تحصیل در کشور جمهوری چک بنا به عواملی چون نوع کار و میزان ساعت کار متفاوت خواهد بود. به طور کلی میانگین حقوق برای مشاغل این کشور ساعتی 140 کرون یا 7 تا 9 یورو تخمین زده می شود.

انواع مشاغل موجود در جمهوری چک برای دانشجویان و دانش آموزان

کار پاره وقت در شرکت های بین المللی موجود در این کشور، کار در کافه ها، رستوران ها، مراکز آموزشی و ….از  انواع مشاغل موجود در جمهوری چک برای دانشجویان و دانش آموزان به شمار می روند. البته دانشجویان و دانش آموزان بین المللی با توجه به مهارت ها، علایق، رشته ای که در آن تحصیل می کنند و…، می توانند به طیف گسترده ای از مشاغل دورکاری، مشاغل پاره وقت و… مشغول شوند.

قوانین کار برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

دانش آموزان و دانشجویان بین المللی در کشور جمهوری چک همانند سایر کشورهای اروپایی بین 10 تا 30 ساعت در هفته مجاز به کار خواهند بود. البته که میزان ساعت کاری مجاز به طور دقیق متناسب با دوره تحصیلی هر فرد تعیین می گردد. برای این منظور دانشجویان دانشگاه های کشور چک در دوره کارشناسی هفته ای ۱۰ ساعت و در دوره  کارشناسی ارشد و دکتری هفته ای ۲۰ ساعت اجازه کار به صورت پاره وقت دارند. البته در ایام تعطیل، قوانین کار برای دانش آموزان و دانشجویان ساکن در جمهوری چک، کمی متفاوت است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. برای یادگیری زبان چکی توسط دانشجویان بین المللی کدام دوره های برگزار کننده زبان در این کشور را پیشنهاد می کنید؟ 

  • در کشور جمهوری چک دوره های زبان بسیاری جهت آشنایی یا تسلط یافتن به این زبان ارائه می شوند. از جمله برگزار کنندگان این دوره ها عبارتند از:
    •  دوره های تابستانی مطالعات اسلاوی
    • آموزشگاه های خصوصی مانند موسسه آموزش زبان دانشگاه چارلز در شهر  Poděbrady
    • دانشگاه های دولتی شناخته شده ای همچون: دانشگاه چارلز در شهر پراگ، دانشگاه ماساریک در شهر برنو، دانشگاه پالکی در شهر اولوموک، دانشگاه بوهمیا جنوب و غرب

البته حضور در دوره های زبان چکی  برگزار شده  توسط دانشگاه های فوق برای کلیه دانشجویان بین المللی، اساتید، دانشگاهیان، مترجمان و به طور کلی همه علاقمندان به زبان چکی آزاد محسوب می شود.

می توانید از طریق بخش دیدگاه یا از طریق واتساپ، سوالات خود را با ما در میان بگذارید. همکاران ما در اولین فرصت پاسخگو سوالات شما عزیزان خواهند بود.

5/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *