ثبت شرکت, جمهوری چک

ثبت شرکت در جمهوری چک

شرایط ثبت شرکت در کشور جمهوری چک

هر فعالیت تجاری در جمهوری چک، به طور کلی منوط به صدور مجوز تجارت (مجوزی که به واسطه قانون مجوز تجارت، اعطا شده باشد.) یا مجوز خاص (مجوزی که به واسطه تعدادی از قوانین خاص، تنظیم شده باشند.) با توجه به نوع فعالیت تجاری، انجام می شود. طبق قوانین چک، مهاجران می توانند همچون افراد تبعه این کشور به فعالیت تجاری در این کشور بپردازند. اگر شما هم خواهان ثبت شرکت در جمهوری چک هستید، ما در این مقاله شما را با شرایط و مدارک لازم برای انجام این کار در سال جدید، آشنا خواهیم کرد.

قبل از هر چیز، بهتر است انواع مجوز های تجارت این کشور را بشناسید.

انواع مجوزهای تجارت جمهوری چک

همانور که در مقدمه این مقاله گفتیم، این کشور دو نوع مجوز تجارت ارائه می دهد:

  • مجوز تجارت عمومی

این نوع مجوز امکان انجام 80 فعالیت تجاری رایج را به دارنده آن می دهد. انجام این فعالیت ها به برخورداری از مدارک دانشگاهی یا تحصیلات خاصی نیاز ندارند. اکثر افرادی که این نوع مجوز را دریافت می کنند به کارهایی در حوزه گرافیک، فناوری اطلاعات، آموزش زبان های خارجی، فروش، خدمات عکاسی، سازماندهی رویداد ها، مشاوره و… می پردازند.

  • مجوز تجارت حرفه ای

این مجوز های تجاری توسط دولت تنظیم می شوند. افرادی که قصد دریافت این مجوز تجاری جمهوری چک را دارند، باید از مجوز یا مدارک رسمی در این کشور برخوردار باشند. به طور مثال فردی که می خواهد به عنوان راننده تاکسی در این کشور کار کند، نیاز به گواهینامه رانندگی معتبر دارد تا بتواند این نوع مجوزی تجاری در چک را دریافت کند.

الزامات اخذ مجوز های تجاری این کشور برای اتباع غیر اروپایی

اخذ این نوع مجوز چک، برای اتباع اروپایی و غیر اروپایی، شرایط متفاوتی دارد. شهروندان غیر اتحادیه اروپا به منظور دریافت هر یک از مجوز های تجاری این کشور باید از شرایط و مدارک زیر برخوردار باشند:

  • پاسپورت معتبر
  • اجازه اقامت طولانی مدت جمهوری چک
  • گواهی پلیس
  • مدارکی مربوط به محل کسب و کار در جمهوری چک
  • مدارکی مربوط به محل اقامت فرد متقاضی در جمهوری چک
  • و…

حال که به طور کلی مجوز های تجاری و الزامات لازم برای دریافت هر یک را می دانید، بهتر است شما را با انواع شرکت ها در جمهوری چک آشنا کنیم.

اشکال مختلف شرکت ها در جمهوری چک

طبق قوانین تجارت جمهوری چک، به طور کلی امکان ثبت 6 نوع شرکت در این کشور وجود دارد:

  • شرکت تضامنی: این شرکت به حداقل دو شخص حقیقی برای شروع فعالیت خود نیاز دارد. شرکت تضامنی در واقع شرکتی است که در آن یک یا چند نفر از شرکا در قبال تعهدات شرکت تا میزان سهم پرداخت نشده خود که در دفتر ثبت تجاری ثبت شده است، مسئول هستند.
  • شرکت با مشارکت محدود
  • شرکت با مسئولیت محدود: این شرکت رایج ترین شکل قانونی برای ایجاد یک نهاد تجاری در جمهوری چک است. شرکت با مسئولیت محدود یک شخص حقوقی جداگانه است که سرمایه ثبت شده آن از سهم پرداختی سهامداران تشکیل شده است. این سهامداران تا میزان سهم پرداخت نشده خود به سرمایه شرکت که در دفتر ثبت تجاری ثبت شده است، مسئول تعهدات شرکت هستند.
  • شرکت سهامی: در این شرکت، سرمایه ثبت شده به تعداد معینی سهام با ارزش اسمی مشخص، تقسیم می شود. سهامداران شرکت مسئولیتی در قبال تعهدات شرکت ندارند. هیئت مدیره، نهاد قانونی شرکت است و فعالیت های تجاری این شرکت، از طرف مدیریت انجام می شود. میزان سرمایه سهامی که بر اساس عرضه عمومی سهام تشکیل شده است، باید حداقل 20.000.000 CZK باشد. برای شرکت های سهامی بدون عرضه عمومی این مبلغ حداقل 2.000.000 CZK است.
  • شرکت اروپایی و شرکت منافع اقتصادی اروپای: این دو شرکت در نتیجه اجرای مقررات اتحادیه اروپا به ارمغان آمده اند. طبق قوانین چک، برخی از شرکت های اروپایی خاص می توانند در این کشور به ثبت برسند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا سال 2009، 40 درصد کل شرکت های ثبت شده در اروپا، در این کشور به ثبت رسیده اند.

در ادامه این مقاله شما را با شرایط ثبت برخی از شرکت های ذکر شده در جمهوری چک، آشنا خواهید شد.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در این کشور

همانطور که گفتیم، شرکت های مسئولیت محدود، رایج ترین نوع شرکت در این کشور می باشند.

مهاجرانی که قصد ثبت این نوع شرکت در جمهوری چک را دارند، به محض فراهم کردن شرایط و مجوز های صنفی مربوطه می توانند درخواست ثبت شرکت خود را در دفتر ثبت شرکت های این کشور ارائه دهند.

اگر درخواست ثبت شده مسئله ای نداشته باشد، ظرف 5 روز کاری، شرکت به ثبت می رسد. بعد از ثبت، فرد متقاضی حدود 30 روز فرصت دارد تا شرکت خود را در چک راه انداری نماید.

مراحل ثبت و راه اندازی شرکت با مسئولیت محدود در جمهوری چک

این کار می تواند طی 10 مرحله انجام شود:

  1. اولین قدمی که برای ثبت این نوع شرکت در جمهوری چک بردارید، دریافت گواهی پلیس است. این کار را مدیران شرکت به منظور اثبات عدم داشتن سابقه کیفیری، جنایی و… انجام دهند.
  2. پس آن باید به سراغ ثبت درخواست تاییدیه از مرجع درآمد بروید. این کار به منظور اثبات اینکه شرکا مالیات معوقه ندارند، باید صورت گیرد.
  3. در این مرحله نوبت به ارائه اظهار نامه قانونی و نمونه امضا تایید شده مدیران عامل آینده، می رسد.
  4. پس از انجام 3 مرحله قبل، وقت آن می رسد که محل کسب و کار شرکت را در جمهوری چک مشخص کنید.
  5. پس از مشخص شدن محل شرکت، مقالات مربوط به شرکت باید در اولین مجمع عمومی ارائه شوند و توسط کمیسر مربوطه مورد تایید قرار بگیرد.
  6. در مرحله ششم، باید حساب بانکی به منظور سپرده سرمایه اصلی شرکت، ایجاد نمایید.
  7. پس از ایجاد سپرده، باید در دفتر مجوز تجارت این کشور ثبت نام کنید و درخواست مجوز خود را ثبت کنید. برای انجام این کار تنها 90 روز پس از ثبت شرکت فرصت دارید.
  8. بعد از ثبت درخواست مربوطه باید مدارکی از قبیل قرارداد مشارکت امضا و تایید شده، تاییدیه بانکی، کپی مجوز های تجاری، اظهارنامه فانونی و… را ارائه دهید.
  9. پس از ثبت نام در دفتر مجوز تجارت این کشور، حداکثر تا 8 روز بعد باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و یک بیمه درمانی منتخب انتخاب نمایید.
  10. در نهایت هم باید ظرف 30 روز پس از تاسیس شرکت، در اداره درآمد جمهوری چک، ثبت نام فرمایید.

ثبت شرکت سهامی در این کشور

شرکت سهامی، مستقل از سهامدارانش وجود دارد. به عبارتی سهامداران مسئولیتی در قبال بدهی یا تعهدات شرکت ندارند.

برای این نوع شرکت انتخاب هیات مدیره و هیات نظارت، الزامی است. همچنین سرمایه ثبت شده و کلیه مشارکت های غیر نقدی باید در دفتر ثبت تجاری، ثبت شود. برای ثبت این نوع شرکت در جمهوری چک، باید اساسنامه ای ارائه گردد. همچنین مجوز تجارت باید از اداره مربوطه دریافت شود.

بر اساس قوانین موجود، یک شرکت سهامی در جمهوری چک، باید از یکی از معیار های زیر برخوردار باشد:

  • گردش مالی خالص بیش از 80 میلیون CZK
  • مجموع دارایی ها بیش از 40 میلیون CZK
  • میانگین تعداد کارمندان بیش از 50 نفر

مراحل ثبت و راه اندازی شرکت سهامی در جمهوری چک

برای ثبت این نوع شرکت نیز اعضای هیات مدیره و هیات نظارت، باید گواهی پلیسی ارائه دهند تا نشان دهنده از سوابق جنایی، کیفری و… برخوردار نیستند. پس از آن باید گواهی امضا هیات مدیره تهیه شود و شواهدی مبنی بر پرداخت سهم ارائه گردند.

یک شرکت سهامی برای اینکه در جمهوری چک ثبت شود، باید از حداقل سرمایه معینی برخوردار باشد. (ما در بخش های قبل حداقل سرمایه لازم را به شما گفته ایم.) به منظور برخورداری از این سرمایه، مدارکی باید ارائه شوند و همچنین باید یک صندوق ذخیره غیر قابل تقسیمی ایجاد گردد.

پس از انجام این کار ها، مجمع عمومی صاحبان سهام باید شکل گیرد. (این کار باید حداقل سالی یک بار انجام شود.)

ثبت شرکت تضامنی در این کشور

شرکت تضامنی در جمهوری چک توسط دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی شکل می گیرد. در این شرکت همه شرکا حق دارند از طرف شراکت اقدام کنند. همچنین همه آن ها مسئولیت نا محدودی در قبال بدهی ها یا تعهدات مشارکت دارند.

برای ثبت این نوع شرکت در جمهوری چک، لازم است که نام و نشانی تمامی شرکا یا دفتر شرکت در دفتر ثبت تجاری جمهوی چک، ثبت گردد. علاوه بر این باید قرارداد مشارکت تنظیم شود.

ثبت شرکت با مشارکت محدود در جمهوری چک

شرکت با مسئولیت مجدود نیز باید توسط دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی تشکیل شود که حداقل یکی از آن ها مسئولیت نا محدود را بر عهده بگیرد.

شرکای با مشارکت محدود، فقط در قبال تعهدات مشارکت تا میزان مشارکت پرداخت نشده که در اصل در ثبت تجاری ثبت شده است، مسئول هستند.

برای ثبت این نوع شرکت در جمهوری چک نیز باید…

  • قرارداد مشارکت تنظیم شود،
  • نام و نشانی شرکا یا دفتر شرکت در دفتر ثبت تجاری، ثبت شود،
  • بیانیه ای مبنی بر اعلام اینکه چه کسانی شرکای محدود و چه کسانی شرکای نا محدود هستند، ارائه شود،
  • الزامات حسابرسی انجام شود.
  • و…

اگر می خواهید در جمهوری چک کسب و کار خود را راه اندازی کنید و در این کشور شرکتی را به ثبت برسانید، می توانید از کمک کارشناسان و وکلای مهاجرتی آوات استفاده نمایید. ما از یاری شما بسیار خوشحال می شویم.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت در کشور جمهوری چک

به طور کلی برای ثبت شرکت در جمهوری چک، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • پیش نویس تفاهم نامه، اسانامه یا… (برای شرکت های دارای یک موسس)
  • ارزیابی کارشناسی هر گونه مشارکت غیر پولی
  • صورتجلسه اولین مجمع عمومی صاحبان سهام یا اعضا
  • مجوز فعالیت های تجاری صادر شده توسط اداره مجوز تجارت منطقه ای (ثبت شرکت)
  • مدارک مستند شخص مجاز به امضای اسناد به نام شرکت یا اعضا
  • مدارک هویتی اعضا یا سهامداران
  • قرارداد اجاره یا خرید محل شرکت
  • مدارک حساب بانکی تاسیس شده در جمهوری چک
  • و…

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. آیا با ثبت شرکت در این کشور مشمول پرداخت مالیات می شویم؟

  • به طور کلی افرادی که در جمهوری چک کار می کنند، مشمول پرداخت مالیت هستند. طبق قوانین مالیاتی موجود در این کشور تمامی شرکت ها در جمهوری چک، مشمول پرداختی مالیاتی با نرم 19 درصد بر درآمد شرکت هستند.

2. آیان امکان ثبت نمایندگی یا شعبه در جمهوری چک وجود دارد؟

  • به ثبت دفتر نمایندگی یا دفتر شعبه در جمهوری چک، خود نوعی ثبت شرکت در این کشور می باشد که امکان پذیر است. در خصوص ثبت شعبه، محدود فعالیتی وجود ندارد اما تنها نمایندگی هایی امکان ثبت در این کشور را دارند که در زمینه بازاریابی و تحقیقات بازار برای شرکتی مادر فعالیت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شعبه یا ثبت نمایندگی در جمهوری چک می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا آن ها دقیقا شما را راهنمایی کنند.

3. آیا در مناطق آزاد (مناطق ویژه اقتصادی) جمهوری چک، امکان ثبت شرکت وجود دارد؟

  • بله. متقاضیانی که خواستار ثبت شرکت منطقه آزاد در جمهوری چک هستند، با برخورداری از حداقل سرمایه ای به ارزش 1 میلیون یورو و برخورداری از برخی شرایط دیگر، می توانند در مناطق ویژه اقتصادی این کشور چنین شرکتی را ثبت نمایند.

سوالی در خصوص مهاجرت به این کشور از طریق ثبت شرکت دارید؟ می توانید آن را در انتهای همین مقاله از طریق بخش ارسال دیدگاه ها با ما و سایر همراهانمان به اشتراک بگذارید. کارشناسان آوات از پاسخگویی به سوالات و رفع ابهامات شما بسیار خرسند می شوند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *