آلمان

شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان

شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان

دولت آلمان به طور معمول از مهاجرت پزشکان و کادر درمان به این کشور استقبال می کند. اگر شما هم‌ پزشک هستید و قصد مهاجرت دارید؛ بد نیست که شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان را بررسی کنید. بدین منظور می توانید با ما همراه شوید. در این مطلب شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان را به طور مفصل شرح خواهیم داد.

پزشکی یکی از مشاغل موردنیاز کشور آلمان است. آمار نشان می دهد که آلمان در سال 2020 میزبان 56107 پزشک خارجی بوده که 29  هزار نفر آنها تبعه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند. بنابراین مهاجرت پزشکان به آلمان طرفداران زیادی از نقاط مختلف دنیا دارد که در این بین سهم پزشکان رومانیایی، روسی، سوری، یونانی، اتریشی، ایتالیایی، صربی، ترکیه ای، اوکراینی، مصری و ایرانی بیشتر است. البته دولت آلمان برای پذیرش پزشکان خارجی شرایطی را در نظر گرفته است. در بخش بعدی شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان را بررسی می کنیم.

شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان

اگر به عنوان یک پزشک مایلید به آلمان مهاجرت کنید؛ ملزم به دریافت مجوز کار هستید. برای انجام کار طبابت در آلمان باید مدرک پزشکی خود را در این کشور معادل سازی کنید. برای انجام این امر می توانید مدرک پزشکی خود را مستقیماً به سازمان پزشکی آلمان بفرستید. متاسفانه پزشکان واقع در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای معادل سازی مدرک به روش مستقیم شانس چندانی ندارند. پس بهتر است که ابتدا مجوز کاری موقت دریافت کنید؛ سپس برای معادل سازی مدرک پزشکی در آلمان اقدام نمایید.

برای گرفتن مجوز موقت باید پیشنهاد کاری داشته باشید. در واقع باید رزومه تحصیلی و کاری خود را برای بیمارستان ها و کلینیک های آلمانی ارسال کنید. در صورتی که بیمارستان یا کلینیک موردنظر با درخواست شما موافق باشد؛ اقدام به صدور پیشنهاد کاری می کند. توصیه می کنیم که مناطق روستایی یا شهرهای کوچک آلمان را انتخاب کنید تا شانس بیشتری برای دریافت پیشنهاد کار داشته باشید.

با توجه به اهمیت شغل پزشکی و برقراری تعامل بین پزشک و بیمار، داشتن دانش زبان آلمانی نیز الزامی است. در واقع برای گرفتن پیشنهاد کاری ملزم به ارائه مدرک زبان آلمانی سطح B2 یا C1  هستید. بعد از گرفتن پیشنهاد کار باید مدارک خود را به سازمان پزشکی ایالت موردنظر ارسال کنید. درخواست شما باید به زبان آلمانی نوشته شده باشد. سازمان پزشکی ایالتی در صورتی که با درخواست شما موافق باشد؛ اقدام به صدور مجوز کار موقت می کند. پس به طور خلاصه مراحل مهاجرت پزشکان به آلمان بدین شرح است:

  • اخذ مدرک زبان آلمانی سطح B2 یا C1.
  • ارسال مدارک به بیمارستان یا کلینیک موردنظر و دریافت پیشنهاد کار.
  • ارسال مدارک و پیشنهاد کاری به سازمان پزشکی ایالتی و دریافت مجوز کار موقت.

بعد از دریافت مجوز کار می توانید به عنوان پزشک مهمان در مرکز درمانی موردنظر فعالیت کنید. همان‌طور که گفتیم؛ مهاجرت پزشکان به آلمان بدون داشتن پیشنهاد کار ممکن نیست. در بخش بعدی به این موضوع بیشتر می پردازیم.

پیشنهاد کاری و مهاجرت پزشکان به آلمان

صنعت درمان و بهداشت در آلمان پیشرفت چشمگیری داشته است. این بخش با 3/4 میلیون کارمند درآمدی بالغ بر 262 میلیارد یورو در سال دارد. شما به عنوان یک پزشک در آلمان می توانید در بیمارستان ها، مطب های شخصی یا گروه های تحقیقاتی فعالیت کنید، اما همانطور که گفتیم شرط اولیه مهاجرت شما دریافت پیشنهاد کاری است. راحت ترین راه برای پیدا کردن فرصت های شغلی در بیمارستان یا مراکز درمانی آلمان، چک کردن وب سایت های کاریابی است. بعضی از وب سایت ها به طور تخصصی در حوزه معرفی فرصت های شغلی برای پزشکان و کادر درمان فعالیت می کنند. در بین این وب سایت ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بعد از پیدا کردن کار و ارسال مدارک به سازمان پزشکی ایالتی موفق به دریافت مجوز کاری موقت می شوید. اعتبار مجوز موقت ۲ سال است. طی این دو سال می توانید به عنوان پزشک مهمان در آلمان کارورزی کنید، اما برای اینکه همیشه در آلمان مشغول به کار شوید باید مجوز دائمی بگیرید. شرط اخذ مجوز دائمی، معادل سازی مدارک پزشکی در آلمان است. پس بهتر هست که در ادامه بحث مهاجرت پزشکان به آلمان در مورد معادل سازی مدارک پزشکی در این کشور صحبت کنیم.

مقاله پیشنهادی: موسسات کاریابی در آلمان

معادل سازی مدارک پزشکی در آلمان برای مهاجرت پزشکان

طی دو سالی که به عنوان پزشک مهمان در آلمان کارورزی می کنید؛ می توانید برای معادل سازی مدرک خود اقدام نمایید. برای انجام این امر باید در آزمون سازمان پزشکی آلمان شرکت کنید. در صورت موفقیت در این آزمون، مدرک پزشکی شما معادل سازی می شود و مجوز کار دائمی به شما تعلق می گیرد. بعد از دریافت مجوز دائمی اگر 5 سال در آلمان کار کنید؛ در نهایت تخصص خواهید گرفت.

علاوه بر نحوه مهاجرت و معادل سازی مدارک پزشکی در آلمان، احتمالاً مایلید که در مورد حقوق پزشک ها در آلمان نیز بدانید. در بخش بعدی در این مورد صحبت می کنیم.

  • حقوق پزشک ها در آلمان

حقوق ماهانه پزشک ها در آلمان بین ۳۲۹۰ تا ۱۵۱۰۰ یورو است. میانگین حقوق پزشکان ۸۹۶۰ یورو در ماه است. در مورد دستمزد پزشکان با تخصص های مختلف می توانیم به مبالغ زیر اشاره کنیم:

  • متخصص تغذیه: ۵۲۰۰ یورو در ماه
  • متخصص آلرژی: ۶۷۵۰ یورو در ماه
  • ارتوپد: ۴۴۵۰ یورو در ماه
  • روانپزشک: ۱۱۴۰۰ یورو در ماه
  • پاتولوژیست: ۹۵۵۰ یورو در ماه
  • پزشک اورژانس: ۸۴۶۰ یورو در ماه
  • پزشک عمومی: ۷۰۷۰ یورو در ماه
  • متخصص ژنتیک: ۶۰۲۰ یورو در ماه
  • متخصص اعصاب: ۱۱۱۰۰ یورو در ماه
  • اپتومتر: ۷۰۶۰ یورو در ماه
  • پزشک کودکان: ۸۹۴۰ یورو در ماه

بنابراین حقوق پزشکان در آلمان به تخصص آن‌ها بستگی دارد. بررسی هزینه زندگی در آلمان در ازای حقوق دریافتی نیز مهم است. پس اجازه دهید که در ادامه بحث مهاجرت پزشکان به آلمان، هزینه زندگی در این کشور را بررسی کنیم.

هزینه زندگی در آلمان

میانگین هزینه زندگی در آلمان حدوداً 69% بیشتر از ایران است. هزینه اجاره مسکن نیز در آلمان تقریباً 69% بیشتر از ایران است. به طور متوسط در مورد هزینه خرید یا اجاره آپارتمان در آلمان می توانیم به مبالغ زیر اشاره کنیم:

  • قیمت خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر: 51180 یورو
  • قیمت خرید هر مترمربع آپارتمان در اطراف شهر: 3610 یورو
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 733 یورو در ماه
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر: 551 یورو در ماه
  • اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر: 1389 یورو در ماه
  • اجاره آپارتمان سه خوابه در اطراف شهر: 1036 یورو در ماه

علاوه بر هزینه مسکن در مورد سایر هزینه ها نیز باید مبالغ حدودی زیر را در نظر بگیرید:

  • هزینه مصرف آب، برق و گاز در یک آپارتمان 85 مترمربعی: 224 یورو در ماه
  • هزینه استفاده از اینترنت: 32 یورو در ماه
  • هزینه استفاده از تلفن همراه: 1/0 یورو به ازای هر 1 دقیقه مکالمه
  • هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان: 10 یورو

حال که با شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان و حقوق و هزینه ها در این کشور آشنا شدیم؛ ممکن است سوال کنید که آیا گرفتن ویزای همراه از این طریق امکان پذیر است؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ می دهیم.

مهاجرت پزشکان به آلمان و گرفتن ویزای همراه

در صورتی که به عنوان یک پزشک موفق به مهاجرت کاری به آلمان شوید؛ اجازه دارید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز ویزای همراه دریافت کنید. سن همسر شما باید بالای 18 سال باشد. همچنین همسر شما باید با زبان آلمانی آشنا باشد. تحت چنین شرایطی می توانید ویزای همراه بگیرید. اگر هدف شما از مهاجرت کاری به آلمان گرفتن اقامت دائم این کشور است؛ بخش پایانی مقاله را نیز بخوانید.

مهاجرت پزشکان به آلمان و گرفتن اقامت دائم

برای گرفتن اقامت دائم آلمان باید حداقل 5 سال در این کشور کار و زندگی کنید. طی این 5 سال اگر مالیات و بیمه را به طور منظم پرداخت کرده باشید و مشکل حقوقی هم نداشته باشید؛ موفق به گرفتن اقامت دائم آلمان می شوید. 3 سال بعد از گرفتن اقامت دائم می توانید برای دریافت تابعیت آلمان اقدام کنید.

مقاله پیشنهادی: راه های دریافت اقامت آلمان

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (22 امتیاز)

نوشته های مرتبط

یک دیدگاه ثبت کنید برای “شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان

  1. علی رضا گفت:

    پرستار هم میتونه در المان وظیفه پیدا کند .

    1. مدیر وب سایت گفت:

      با درود
      بله می تواند. در حال حاضر شرایط کار برای پرستاران در آلمان از سایر مشاغل مناسب تر است. برای مشاوره تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *