آلمان, تحصیلی

مزایا و معایب تحصیل در کشور آلمان

مزایا و معایب تحصیل در کشور آلمان

اگر قصد تحصیل در کشور آلمان را دارید با اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید در این کشور در تمامی مقاطع آکادمیک تا دکتری ادامه تحصیل دهید.

امکان تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی نیز در تمامی مقاطع برای دانشجویانی که زبان انگلیسی را بیشتر و زبان آلمانی را کمتر می دانند وجود دارد.

هر روز دانشگاه های آلمانی امکانات بیشتری مخصوصاً در مقطع فوق لیسانس، رشته های مورد نظر خود را به زبان انگلیسی نیز ارایه می دهند. که البته این رشته ها وهمچنین تعداد دانشگاه های ارایه دهنده در آلمان بسیار محدود است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و تحصیل در کشور آلمان عبارتند از پاسپورت معتبر. آخرین تأییدیه بیمه بهداشتی و تمکن مالی مکفی برای پوشش هزینه های یکسال اول زندگی در آلمان، بسته به نظر سفارت آلمان شما ممکن است ملزم به ارایه مدرک دال بر عدم سوء پیشینه نیز باشید.

اگر شما مقیم اتحادیه اروپا و یا شهروند یکی از کشورهای ایسلند، نروژ و یا سوییس باشید نیازی به اخذ ویزا برای تحصیل در کشور آلمان نخواهید داشت.

تحصیل در مقطع لیسانس در کشور آلمان

شما می توانید به صورت رایگان در  موسسات و دانشگاه های دولتی آلمان در مقطع لیسانس و پایین تر نیز تحصیل نمایید. اما در این مقاطع مبالغ اندکی در حدود 150 الی 250 یورو بسته به دانشگاه را در هرترم جهت نام نویسی و تشریفات اداری پرداخت می نمایید.

ممکن است مبلغ 100 یورو را نیز برای بلیط ترم نیز پرداخت نمایید که این بلیط هزینه های تردد با وسایل نقلیه عمومی را به مدت 6 ماه برای شما پوشش می دهد.

تحصیل بیشتر از زمان تعریف شده

اگر تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان بیشتر از حد استاندارد به طول بی انجامد، درادامه بسته به دانشگاه محل تحصیل مبالغی تا سقف 800 یورو برای هر ترم از شما اخذ خواهد گردید.

بیشتر دانشگاه های کشور آلمان دولتی هستند.

موسسه های آموزش خصوصی در آلمان بودجه خود را غالباً از طریق سیستم اخذ شهریه تأمین می نمایند که عملاً میزان این شهریه دریافتی تا 20 هزار یورو در سال خواهد بود.

برای دانشجویان آلمانی (BAföG) سیستم کمک بودجه دانشجویی فدرال آلمان و دانشجویان اروپایی موجود می باشد و این سیستم تحت شرایط  انتخابی خاص نیز برای برای دانشجویان خارجی نیز قابل استفاده می باشد.

به طور کلی این مساعدت از سمت دانشگاه های آلمان برای اشخاص زیر 30 سال و یا اشخاص زیر 35 سالی که در دوره فوق لیسانس تحصیل می کنند قابل استفاده می باشد.

استثنا

اما بسته به نوع شرایط استثناهایی هم وجود دارد. این سیستم هزینه های اولیه زندگی و دوره های آموزشی را پوشش می دهد و همچنین وام دانشجویی نیز از طریق این سیستم با سود کم قابل دریافت است.

در آلمان Postgraduate هزینه دوره های لیسانس و دوره فوق لیسانس در دانشگاه های آلمان معمولاً در قالب پیوسته به صورت رایگان برگزار می شود. که مستقیماً پس از دوره لیسانس در آلمان قابل تحصیل است. در مقطع فوق لیسانس نیز هزینه های اندکی در هر ترم برای نام نویسی، تشریفات اداری و همچنین بلیط ترم اخذ می گردد.

تحصیل در کشور آلمان در مقطع دکتری نیز در تمام دانشگاه ها رایگان می باشد. (حداقل در 6 نیم سال اول).

به مانند تمامی مقاطع دیگر تحصیلی دانشجویان دوره دکتری نیز می بایست، مبالغ اندکی درحدود 150 الی 200 یورو را جهت تشریفات اداری و غیره در هر ترم پرداخت نمایند.

بورسیه های تحصیلی در آلمان

مزایا و معایب تحصیل در کشور آلمان

مزایا و معایب تحصیل در کشور آلمان

(Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD موسسه خدمات مالی دانشگاهی آلمان، یا امکانات مورد نیاز را از نظر مالی برای کمک به دانشجویان آلمانی و دانشجویان بین المللی فراهم ساخته و به آن ها کمک هزینه زندگی و تحصیلی ارایه میدهد. که این بودجه یا به صورت کامل هزینه های مورد نظر را پوشش داده ویا به طرز چشمگیری را آن را کاهش می دهد.

بورسیه تحصیلی در آلمان شامل حال تمای دانشجویان آلمانی و همچنین دانشجویان بین المللی در تمامی مقاطع تحصیلی می شود. حتی محققین نیز می توانند از این بورسیه استفاده نمایند.

هزینه زندگی دانشجویی آلمان

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان هم برای دانشجویان آلمانی و هم برای دانشجویان بین المللی در مقطع لیسانس و بالاتر تقریباً رایگان می باشد .به استثناء مبالغ بسیار اندکی که در هر ترم بابت بعضی از سرویس های اداری دانشگاه دریافت می شود.

این هزینه های بسیار پایین تحصیل در آلمان بی شک برای دانشجویان  گزینه ای بسیارعالی به شمار می آید.

بر طبق آمار های اخیر در بخش تحصیلات عالی، آلمان چهارمین کشور مورد علاقه دانشجویان بین المللی در دنیا می باشد.

بر اساس آخرین آمارخدمات مالی دانشگاهی آلمان، میانگین هزینه زندگی و تحصیل در آلمان فقط 10 هزار دلار می باشد که حدود 500 یورو برای هزینه های تحصیل و مابقی هزینه 12 ماه زندگی در آلمان می باشد. که هزینه های خوراک، حمل و نقل، سکونت، تفریحات و دیگر احتیاجات را در بر می گیرد.

ریز میانگین هزینه ها در آلمان برای موارد فوق الذکر عبارتست از:

ردیف

مبلغ

مخارج

1

165 یورو

برای خوراک

2

52 یورو

برای پوشاک

3

82 یورو

برای حمل و نقل

4

33 یورو

برای تلفن – اینترنت  و مجوز تلویزیون

5

30 یورو

برای وسایل تحصیلی/ کاری

6

68 یورو

 برای فعالیت های اوقات فراغت

با وجود اینکه تحصیل در کشور آلمان رایگان می باشد اما به هر صورت مخارج زندگی اجتناب ناپذیر هستند. با در نظر گرفتن این موضوع و همچنین لحاظ این مطلب که هزینه زندگی در آلمان در بعضی از مناطق گرانتر از مناطق دیگر می باشد (مانند شهر های بزرگی چون مونیخ و مناطق غربی کشور آلمان) می بایست از میزان هزینه ها به صورت کلی مطلع بود. این هزینه ها عملاً در بازه 350 الی 1000 یورو. برای هر ماه بسته به منطقه مورد نظر قابل محاسبه می باشد. اجاره بها بیشترین سهم هزینه ها را به خود اختصاص می دهد. این هزینه به نسبت منزل انتخابی شما قابل تقلیل خواهد بود که برای مثال: خوابگاه دانشجویی در آلمان هزینه ای معادل 240 یورو در ماه را خواهد داشت. خاطر نشان می شود این هزینه ها بسته به طول دوره تحصیلی متغییر می باشند.

شرایط کار در ویزای تحصیلی آلمان

مزایا و معایب تحصیل در کشور آلمان

مزایا و معایب تحصیل در کشور آلمان

در ویزای تحصیلی آلمان به دانشجو 90 روز کاری تمام وقت و یا 180 روز کاری نیمه وقت در هر سال اجازه کار آلمان داده می شود. دانشجویان بین المللی دارای ویزای تحصیلی آلمان همچنین تا یک سال پس از فارغ التحصیلی اجازه کار در کشور آلمان را دارا می باشند. مشروط بر اینکه شغل مورد نظر مرتبط با رشته تحصیلی ایشان باشد.

برای کار در ویزای تحصیلی آلمان شما همچنین نیازمند داشتن مهارت کافی در تکلم زبان آلمانی می باشید.

کشور اتریش

با توجه به این مطلب که تحصیلات آکادمیک در کشورهای آلمانی زبانی مانند: اتریش نیز با همان کیفیت تحصیلی و سیستم تحصیلی همسان با کشور آلمان ارایه می شود می توان دریافت که انتخاب های پیش روی شما برای ادامه تحصیل بسیار گسترده خواهد بود.

برای مثال دانشگاه وین به عنوان یکی از برترین دانشگاه های جهان در کشور اتریش و در شهر وین قرار دارد. که بعضاً در مقایسه با دانشگاه های آلمان در بعضی از رشته ها و مقاطع تحصیلی عملاً در رتبه بالاتری قرار دارد. و برای اشخاصی که این سیستم تحصیلی را در اولویت دارند.

سطح کیفی زندگی نیز در کشور اتریش و مخصوصاً در شهر وین به دلیل تراکم جمعیتی بسیار کمتر. و همچنین دسترسی به امکانات رفاهی بیشتر شرایط ویژه ای را برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم می آورد.

مقاله پیشنهادی: شرایط تحصیل در اتریش

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی المان برای دانشجویانی که چند ترم در ایران گذرانده اند وجود دارد؟

  • اگر دانشجوی دانشگاه‌های سراسری ایران بوده اید این یک مزیت برای شما به حساب می آید.

2. برای ورود به کالج چه سطح زبانی باید بدانیم؟

  • برای ورود به دوره آماده‌سازی فاندیشن در آلمان، می‌بایست در سطح B1 به زبان آلمانی آشنا شوید.

3. می‌توان درحین تحصیل در آلمان کا کرد؟

  • بله. امکان کار در حین تحصیل یا همان کار دانشجویی برای تمامی مقاطع وجود دارد.

4. به طور مستقیم می توان وارد دانشگاه های پزشکی المان شد؟

  • برای ورود به دانشگاه های آلمان باید آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر را بگذرانید.

5. با مدرک دیپلم می توانم برای تحصیل در آلمان اقدام کنم؟

  • اگر دوران دبیرستان خود را به اتمام رسانده‌اید و مقصد خود را تحصیل در آلمان با دیپلم قرار داده‌اید. شناخت آنچه را که پیش‌نیاز این فرایند هست را حتماً باید دارا باشید. در دوره فاندیشن در آلمان شما دیپلمی که در کشور خود دریافت کرده‌اید را با سیستم تحصیلی آلمان معادل‌سازی می‌کنید. و برای ورود به دانشگاه به انتخاب خودتان، آماده می‌شوید.

6. HZB به چه معنی است؟

  • رای تحصیل در آلمان شما باید یک (HZB) معتبربه معنی “صلاحیت ورودی آموزش عالی” داشته باشید.

7. معدل مورد پذیرش برای دانشگاه های آلمان در رشته ی پزشکی چند است؟

  • برای ادامه ی تحصیل در رشته ی پزشکی قبولی در کنکور میتواند برگ برنده ایی برای شما محسوب شود. شرایط هر دانشگاه برای پذیرش متفاوت است و لازم است به سایت‌های رسمی آن‌ها نگاهی بیندازید.

8. تا چه مدت باید برای جواب پذیرش صبر کنم؟

  • جواب رد یا پذیرش شما از طرف دانشگاهی که به آن درخواست داده اید، حدود یک یا دو ماه طول می کشد تا برای شما ارسال شود.
5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *