چین

شرایط تحصیل در چین برای ایرانیان

تحصیل در چین برای ایرانیان

چین با سرعت زیادی در حال تبدیل شدن به قطب صنایع، اقتصاد و آموزش تحصیلات تکمیلی است. اخیرا کشور چین به یک جایگزین ایده آل برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است زیرا تحصیل در چین نسبت به سایر کشورها مثل آمریکا و استرالیا بسیار ارزان و مقرون به صرفه است، در حالی که این کشور دارای دانشگاه های بسیار معتبر با رتبه جهانی عالی و سیستم آموزشی مدرن است. در این مطلب تمامی جنبه های مرتبط با تحصیل در کشور چین بررسی شده و راهنمای جامع و کاربردی که پاسخگوی تمامی سوالات شما در مورد تحصیل در چین است، ارائه شده است.

معرفی مختصر چین

نام رسمی کشور چین، “جمهوری خلق چین” یا The People’s Republic of China (PRC) است که در شرق آسیا واقع شده و پرجمعیت ترین کشور جهان محسوب می شود. جمعیت کشور چین حدود 1.3 میلیارد است اما نکته حائز اهمیت در مورد این کشور اقتصاد رو به رشد آن است که با سرعت بسیار زیادی رو به پیشرفت است. چین دارای فرهنگی غنی و تاریخی پرفراز و نشیب است و غوطه ور شدن در این فرهنگ و رسم و رسوم خاص و جذاب این کشور جزئی از زندگی دانشجویانی خواهد شد که در این کشور به تحصیل مشغول می شوند.

کشور چین از نظر مساحت، سومین کشور جهان است و بیشترین مرزهای بین المللی را دارد زیرا 14 کشور همسایه دارد و 56 قوم مختلف در این کشور زندگی می کنند. زمانی که در چین تحصیل و زندگی کنید می توانید تنوع جغرافیایی و آب و هوایی را به خوبی تجربه کنید. این کشور دارای کوه های بلند و رشته کوه های متعدد، بنادر بزرگ، شهرهای صنعتی و مدرن زیبا، بافت های روستایی و تاریخی جذاب و دیدنی و حتی بیابان است. در زمان تحصیل در این کشور فراموش نکنید از دیوار بزرگ چین دیدن کنید زیرا یکی از تکرارنشدنی ترین تجربه های زندگی خواهد بود.

چین به عنوان مقصد تحصیلی

در حال حاضر چین یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است و هر ساله بیش از 500 هزار دانشجوی بین المللی برای تحصیل به چین مهاجرت می کنند. برخی از دلایلی که باعث مطرح شدن این کشور برای دانشجویان بین المللی شده است، عبارتند از:

  • اقتصاد پیشرفته و رو به رشد: چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است. بنابراین آینده شغلی و فرصت های حرفه ای و کاری زیادی برای فارغ التحصیلان وجود خواهد داشت.
  • فرهنگ، تمدن و تاریخ غنی: تاریخ چین به 5000 سال قبل برمیگردد و هفت میرات تاریخی این کشور در یونسکو ثبت جهانی شده است.
  • هزینه تحصیل مقرون به صرفه: هزینه زندگی و شهریه دانشگاه های چین در مقایسه با تمامی کشورهای جهان بسیار کمتر است.
  • اعتبار جهانی دانشگاه های چین: دولت چین روی دانشگاه های خود و سیستم آموزش عالی سرمایه گذاری کرده تا دانشگاه های چین در فهرست بهترین دانشگاه های بین المللی قرار بگیرند.

در نتیجه، با تحصیل در چین می توانید در یک دانشگاه معتبر بین المللی با هزینه بسیار کم تحصیل کنید و از فرهنگ، تمدن و طبیعت چین لذت ببرید و به دلیل اقتصاد پیشرفته این کشور نگران آینده شغلی خود بعد از فارغ التحصیلی نباشید.

انواع موسسات آموزش عالی در چین

دانشگاه های چین قابل تقسیم به دو دسته موسسات دولتی یا غیر دولتی (خصوصی) هستند:

موسسات منظم

نهادهایی که توسط وزارتخانه ها و ادارات مرکزی و همچنین مقامات محلی چین اداره می شوند.

این موسسات آموزش عالی های “سنتی” و “معمولی” به دانشجویان کمک می کنند تا برای امتحانات برای یک درجه شناخته شده تحت نظر دولت آماده شوند، و همچنین آموزش هایی برای بهبود مهارت های خود که برای اقتصاد چین مفید است، ببینند.

موسسات مستقل

این موسسات هیچ بودجه دولتی دریافت نمی کنند. آنها با دیگر دانشگاه های معروف و موسسات خصوصی کار می کنند. افرادی که متقاضی تحصیل در چین هستند باید بدانند که تحصیل در این موسسات هزینه ی بالاتری دارند.

موسسات حرفه ای

تمام مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) را ارائه می دهند، اما در طول تحصیل در چین از هر دو چارچوب نظری و مهارت های عملی (علمی کاربردی) استفاده می کنند.

موسسات ویژه بزرگسالان

دانشکده های اداری: دوره های راهنمایی و آموزش عالی بزرگسالان برای افسران دولتی

بخش های مکاتبات و دانشکده های شبانه: برنامه های آموزش عالی بزرگسالان به صورت نیمه وقت از طریق مکاتبات و کالج های شبانه متصل

آزمون های خودآموزی مستقل: تنها شکل آموزش عالی در چین با سیاست پذیرش کاملاً باز

دانشگاه های رادیو و تلویزیون: دوره های چندرسانه ای از طریق رادیو، تلویزیون، چاپ، مواد دیداری و شنیداری و شبکه های رایانه ای به صورت سراسری

دانشگاه های اوقات فراغت: جهت آموزش در اوقات فراغت دانشجویان

موسسات آموزش عالی خصوصی

این موسسات توسط دولت محلی، ایالتی یا ملی اداره نمی شوند. منبع درآمد به دانشجویان بستگی دارد. اگرچه گرانتر از مدارس دولتی است، دانش آموزان می توانند از این موسسات بورسیه بگیرند درحال حاضر 300 موسسه آموزش عالی خصوصی در چین وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: تحصیل پزشکی در چین

مسیر تحصیل در چین برای دانشجویان بین المللی

شما می توانید برای هر یک از مقاطع تحصیلی در دانشگاه های چین اپلای کنید اما به طور کلی مسیر تحصیلات دانشگاهی در چین به شکل زیر است:

  • مدرک لیسانس یا کارشناسی – Bachelor’s Degree (4 تا 5 سال)
  • مدرک فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد – Master’s Degree (2 تا 3 سال)
  • مدرک دکترا – Doctorate Degree یا PhD (3 تا 5 سال)

مقاله پیشنهادی: تحصیل دندانپزشکی در چین

رتبه بندی دانشگاه های چین

نکته مثبت در مورد دانشگاه های چین این است که رتبه جهانی دانشگاه های چین به سرعت در حال بهتر شدن است و در حال قرارگیری در فهرست برترین دانشگاه های جهان هستند. برای مثال دانشگاه Tsinghua رتبه اول جهان در علوم کامپیوتر است. چین روی ارتقا سطح مراکز آموزشی خود و متدهای آموزشی سرمایه گذاری کرده است تا با استاندارهای جهانی برابری کند. چین با بیش از 2000 دانشگاه و 7 فارغ التحصیل دانشگاهی بطور سالانه، بزرگترین شبکه آموزشی آکادمیک و بیشترین تعداد فارغ التحصیل را دارد.

نکته: دو نوع مختلف دانشگاه در چین وجود دارد: دانشگاه های چینی، دانشگاه های بین المللی. تنوع انتخاب دانشگاه و رشته دانشگاهی یکی از مزیت های تحصیل در چین است.

دانشگاه های برتر چین

چندین دانشگاه در چین جز 300 دانشگاه برتر جهان هستند. دانشگاه های چین به ویژه در آسیا در فهرست برترین دانشگاه ها قرار دارند. طبق رتبه بندی QS لیست 5 دانشگاه برتر چین به شرح زیر است:

  1. دانشگاه Tsinghua
  2. دانشگاه Zhekiang
  3. دانشگاه Fudan
  4. دانشگاه Peking
  5. دانشگاه Shanghai Jiao Tong

دریافت پذیرش از دانشگاه های چین

فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های چین برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

  1. انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه
  2. فراهم کردن شرایط پذیرش و آماده کردن مدارک لازم
  3. اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه
  4. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  5. اپلای برای ویزای دانشجویی
  6. دریافت ویزای دانشجویی یا ویزای تحصیلی چین

نکته: در مورد چگونگی اپلای برای دانشگاه های چین باید این توضیح را اضافه کرد که بعد از انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه، وارد صفحه اپلای می شوید و بصورت آنلاین درخواست پذیرش را سابمیت می کنید. بدین منظور باید اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست را با جزئیات تکمیل کنید و سپس فایل های پی دی اف مدارک مورد نیاز بهمراه ترجمه آنها را در محل مشخص شده آپلود نمایید و قبل از سابمیت نهایی اپلیکیشن فی پرداخت کنید.

مقاله پیشنهادی: تحصیل داروسازی در چین

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های چین

در زمان اپلای برای دانشگاه باید مدارک خود را طبق چک لیستی که در صفحه مربوط به رشته انتخابی در وبسایت دانشگاه قرار دارد را آماده نمایید. تمامی مدارک نیاز به ترجمه رسمی دارند و همچنین باید کپی های الکترونیک از مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. بدین منظور باید از مدارک اسکن رنگی گرفته و آنها را بصورت فایل پی دی اف آماده کنید.

نکته: با توجه به مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاهی که انتخاب کرده اید، لیست مدارک مورد نیاز متفاوت خواهد بود. با این حال لیست کلی از مدارک مورد نیاز را در ادامه مشاهده می نمایید:

  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس آکادمیک
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV
  • توصیه نامه یا ریکامندیشن

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در چین

بسیاری از دوره های تحصیل در چین به جای انگلیسی به زبان ماندارین تدریس می شوند از این رو، اگر قصد ادامه دوره ای به زبان ماندارین را دارید، لازم است گواهی نمره قبولی را در آزمون Hanyu Shuiping Kaoshi (HSK)، در سطح 3 تا 8 ارائه دهید.

این گواهینامه معمولاً از طریق دوره فشرده یک تا دو ساله یادگیری زبان ماندارین به دست می آید.

این به شما این امکان را می دهد که نه تنها سخنرانی اساتید را درک کنید بلکه برای راحتی به طور کلی با مردم چین ارتباط برقرار کنید.

تحصیل در چین به زبان انگلیسی

یکی از سوالات متداول این است که آیا می توان در چین به زبان انگلیسی تحصیل کرد؟ در پاسخ باید گفت، بله. شما می توانید در دانشگاه های چین در تمامی مقاطع، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به زبان انگلیسی تحصیل کنید. اکثر دانشگاه های چین دوره های آموزشی خود را به زبان انگلیسی تدریس می کنند. هزاران رشته دانشگاهی مختلف از رشته پزشکی تا مهندسی و ادبیات در دانشگاه های چین به زبان انگلیسی آموزش داده می شود.

نکته: البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر تمایل دارید در چین به زبان انگلیسی تدریس کنید باید تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشید و در آزمون های بین المللی مانند آیلتس، تافل یا دولینگو شرکت کنید. نمره مورد قبول برای آزمون زبان بستگی به دانشگاه دارد اما معمولا نمره آیلتس 6 تا 6.5 مورد نظر است

شرط معدل برای تحصیل در چین

برای تحصیل در چین محدودیتی برای معدل وجود ندارد و متقاضیان می توانند با هر میزان معدلی برای دانشگاه های چین اپلای کنند. البته بدیهی است که هرچقدر معدل متقاضی بالاتر باشید شانس پذیرش در دانشگاه های برتر چین بالاتر می رود. اما گفتنی است که برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چین حداقل معدل دیپلم و پیش دانشگاهی متقاضی تحصیل در چین برای تحصیل در دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت باید 17 باشد.

هزینه تحصیل در چین

بطور کلی، نسبت به کیفیت آموزش در دانشگاه های چین، هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه بسیار پایین و مقرون به صرفه است. تحصیل در چین برای افرادی مناسب است که تمایل دارند در یک دانشگاه معتبر بین المللی تحصیل کنند و از طرفی بودجه آنها زیاد نیست. در حالی که شهریه سالانه دانشگاه های سایر کشورها حداقل 15 هزار دلار است، در چین دانشجویان بین المللی می توانند با شهریه سالانه 1500 دلار در یکی از 50 دانشگاه برتر از نظر جهانی تحصیل کنند.

در جدول زیر می توانید شهریه سالانه دانشگاه های چین را در مقاطع تحصیلی مختلف مشاهده نمایید:

مقطع تحصیلی شهریه سالانه به دلار
لیسانس – Bachelor’s Degree 3000 تا 5000
فوق لیسانس – Master’s Degree 3000 تا 5000
دکترا – Doctorate’s Degree 3000 تا 5000

نکته: توجه داشته باشید که شهریه هر دانشگاه در چین با دیگری متفاوت است و به رشته تحصیلی که انتخاب می کنید نیز بستگی دارد. همچنین شهریه دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی است.

هزینه زندگی در چین

هزینه زندگی نیز در چین مقرون به صرفه و کم است. برای مثال شما می توانید در پکن که گران ترین شهر چین است با روزانه 15 دلار به راحتی زندگی کنید. اجاره یک آپارتمان حدود 250 تا 350 دلار بصورت ماهیانه است و یک وعده غذای چینی نیز بیش از چند دلار نیست. گرانترین غذا در رستوران های چین حدود 4 دلار هزینه خواهد داشت.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های چین

دانشگاه های چین طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. بمنظور دریافت بورسیه تحصیلی دانشجویان باید توسط یک موسسه یا سفارت چین در کشور مبدا حمایت شوند. بهرحال بهترین روش برای بررسی انواع بورسیه های تحصیلی چین، مراجعه به قسمت scholarships در وبسایت دانشگاه های چین است. در این قسمت هم می توانید لیست بورسیه های موجود و هم شرایط اخذ بورسیه را چک نمایید. همچنین در این زمینه می توانید از مشاوران موسسه مهاجرتی آوات نیز راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

در پایان می توان جمع بندی کرد که کشور چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا، به دلیل دارا بودن فرهنگ غنی، سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیت جهانی، دانشگاه های بین المللی و انگلیسی زبان و از همه مهمتر شهریه و هزینه های زندگی بسیار پایین و مقرون به صرفه، یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی است. سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین المللی جذب دانشگاه های چین شده و این کشور را به یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل آکادمیک تبدیل کرده اند. دانشگاه های چین دارای رتبه های جهانی برتر هستند و دریافت یک مدرک بین المللی معتبر در یک رشته دانشگاهی پر تقاضا می تواند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کند.

دریافت ویزای تحصیلی چین

برای تحصیل در چین، هنگامی که دانشجویان نامه پیشنهادی خود را از دانشگاه انتخابی دریافت می کنند، باید در مورد نوع ویزایی که دانشجو ملزم به درخواست آن است تصمیم گیری شود.

ویزای دانشجویی در چین به دو دسته تقسیم می شود  X1 و X2 ویزای X1 برای دانشجویانی است که قصد دارند بیش از شش ماه در چین تحصیل کنند، در حالی که X2 برای کسانی است که کمتر از شش ماه در این کشور تحصیل می کنند.

پس از آن، دانشجویان باید همراه با مدارک زیر به کنسولگری یا سفارت چین در کشور خود برای درخواست ویزا مراجعه کنند:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • فرم درخواست ویزا JW201) یا (JW202
  • سوابق معاینه پزشکی
  • گذرنامه اصلی
  • عکس پاسپورتی

پس از درخواست و تأیید ویزا، می توانید برای تحصیل در چین عزیمت کنید. پس از ورود، دانشجویان بین المللی برای تأیید سوابق معاینه فیزیکی خود لازم است به دفتر قرنطینه بهداشت مراجعه کنند.

برای آگاهی بیشتر: ویزای تحصیلی چین

فرصت ها بعد از تحصیل در چین

نکته مهم در مورد ویزای تحصیلی چین این است که می توانید آن را تمدید کنید و در اکثر مواقع سفارت با تمدید ویزای دانشجویان موافقت می کند. همچنین اگر تصمیم داشته باشید که بعد از فارغ التحصیلی در چین بمانید، می توانید برای ویزای کاری که به آن ویزای Z گفته می شود اقدام کنید. البته باید به شما شغلی پیشنهاد شده باشد و کارفرما نیز شرایط لازم را جهت اسپانسر شدن داشته باشد. بهرحال بدلیل اینکه چین اقتصاد بزرگی دارد و فرصت های شغلی زیادی فراهم است اکثر فارغ التحصیلان بعد از تحصیل در این کشور مشغول به کار می شوند و مشکلی بابت پیدا کردن کار وجود ندارد.

نکته: به دلیل این که تاجران و سرمایه گذاران زیادی برای فعالیت های تجاری و اقتصادی خود با چین در تعامل هستند، فرصت های شغلی بین المللی بیشماری در این کشور برای افراد متخصص و تحصیل کرده وجود دارد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *