آلمان, تحصیلی

تحصیل دکتری در  آلمان

تحصیل دکتری در  آلمان

تحصیل مقطع دکتری در کشور آلمان، اصولی قانونی دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفته، طی کرده و بعد از سپری شدن پیش نیاز های مورد نیاز، مجاز به تحصیل در کشور آلمان بود. مواردی مانند: وکیل مهاجرت، اخذ اقامت تحصیلی در آلمان، راه های مهاجرت شغلی به این کشور، روش اخذ پذیرش و انتخاب استاد راهنما، موارد مهم این مبحث هستند که مروری به آنها خواهیم داشت.

تحصیل در آلمان

تحصیل دکتری در  آلمان باید مزایایی داشته باشد تا شخص را قانع به مهاجرت کرده و در نهایت مجاب شود که انتخابی شایسته اتفاق افتاده است.

مزایای تحصیل دکتری در آلمان

دانشگاه های آلمانی در بیشتر مواقع به صورت کاملا رایگان اقدام به جذب دانشجو می کنند و همین نکته باعث انتخاب آنها از جانب بسیاری شده است. به دنبال این تصمیم شرایطی پیش آمده که باید در رقابتی نسبتا سخت، دانشجو ها بررسی و اولویت بندی شوند.

نکته

اشخاصی که مدرک خود را در مقطع کارشناسی ارشد دارند، امتیاز بهتری را در این رقابت خواهند داشت.

آزمونی وجود ندارد که بر اساس آن شما را انتخاب کنند. اکثر کشورهای اروپایی این قاعده را رعایت می کنند، ملاک گزینش معدل دانشجو، دانشگاهی که در آن فارغ التحصیل شده، مقاله های بین المللی که تایید شده اند، همچنین توصیه نامه استاد راهنماست که همگی با هم در پذیرش دانشجو تاثیری مستقیم دارند. نمره بالای زبان های خارجی که شخص کسب کرده باشد نیز امتیازی خاص لحاظ می شود.

استاد راهنما

تحصیل دکتری در آلمان توجه به گزینه ای مهم را می طلبد که بعضی از دانشجو ها از آن غافل می شوند. استاد راهنما و چگونگی ارتباط با ایشان، نکته ای بسیار کلیدی برای رسیدن به موفقیت در هدف نهایی است. روند این ارتباط با مشاوره، درخواست های اصولی و دائمی از جانب دانشجویان از شخص استاد راهنما است که در طول تحصیل می تواند انجام شود. کارهای پژوهشی و انجام دادن تحقیقاتی مشخص، در نهایت منجر به یک تز خواهند شد که پایان نامه ای کتبی بوده و دفاعیه آن نیز به طور شفاهی برگزار می شود.

مدارک مورد نیاز مقطع دکتری در آلمان

مدارک لازم

1

مقاله های بین المللی که چاپ شده و همچنین مورد تایید باشند. مقالاتی که با نظارت و راهنمایی اساتید راهنما، در طول تحصیل توسط دانشجو ها نوشته می شوند.

2

برگزاری ژورنال های چاپ شده ای از جانب دانشجو، در کنار کنفرانس های بین المللی که با موفقیت طی شده اند.

3

مدرک زبان با سطحی مشخص شده که آیلتس هفت آکادمیک است.

4

طرح دکتری که به همراه تایید رسمی استاد راهنما، ارائه می شود. ( Proposal )

5

ثبت اختراعی جهانی. این مورد هرچند ضروری اعلام نشده است اما تاثیر آن کاملا مثبت خواهد بود.

6

سابقه کاری، که کاملا با رشته تحصیل شده منطبق باشد.

نکات پروسه اخذ پذیرش در آلمان

تحصیل دکتری در  آلمان

تحصیل دکتری در  آلمان

پروسه  اخذ پذیرش دکتری در آلمان، مدت زمانی کوتاه را در پی نخواهد داشت، پس دانشجویان متمایل به این کار باید به صورت همزمان اقدام به درخواست از چند استاد راهنما را داشته باشند، تا در نهایت یکی از آنها این درخواست پذیرش را قبول بکند. معمولا این پروسه تا یک و نیم سال، بازه زمانی دارد.

تحصیل در آلمان را چون نباید پروسه ای ساده تلقی کرد، متقاضیان زیادی را ترغیب کرده است تا با تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، که در اصل تحصیل مجدد یک مقطع خواهد بود، بتوانند در محیط تحصیلی ارتباطی راحت تر و مستقیم با استاد راهنما را برقرار کرده و مشکلات مقطع دکتری را با این روش از پیش رو بردارند.

مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری

تحصیل دکتری در آلمان مدت زمانی 3 تا 4 ساله را نیاز دارد که صد البته با فعالیت بیشتر دانشجو کاهش این بازه زمانی ، دور از ذهن تصور نمی شود.

ارائه پایان نامه دکتری در آلمان، با زبان رسمی آنجا صورت می گیرد، مگر در برخی رشته ها که مجاز به ارائه با زبان انگلیسی باشند، مانند: رشته های مهندسی.

هزینه تحصیل دکتری در آلمان

هزینه تحصیل مقطع دکتری در آلمان ، کاملا رایگان و با فاند 800 الی 2500 یورو در ماه، مقرر شده است. نکته مهم در این مورد دردسر های پیدا کردن اساتید راهنما است که همسو با تقاضای فاند در آلمان باشد. این امر عامل رقابت های بیشتری در بین دانشجو ها خواهد شد .

هزینه تحصیل در آلمان دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری

دانشجویانی که مدرک لیسانس خود را در دانشگاه های دیگر آلمان گرفته باشند و برای گذراندن دوره ی کارشناسی ارشد به دانشگاه دیگری رفته باشند باید شهریه ای حدود 10000 یورو در هر ترم به دانشگاه بپردازند که این هزینه در دانشگاه های خصوصی از 30000 یورو هم بیشتر است.

هزینه  دوره ی دکترا که حدودا 6 ترم است رایگان می باشد و دانشجویان این مقطع تنها هزینه ای بابت ارائه خدمات که 150 تا 200 یورو بود می پردازند.

تحصیل در دانشگاه ­های دولتی آلمان با چه شرایطی همراه است؟

دانشگاه ­های دولتی همان مراکزی هستند که نامشان را می­توان در لیست دانشگاه های رایگان در آلمان مشاهده کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که رایگان بودن دانشگاه ­ها در آلمان به معنای پرداخت هیچ­گونه هزینه نیست زیرا به هر حال یک دانشجو باید توانایی تأمین مبلغی در حدود ششصد هزار یورو در ماه را برای امرار معاش و گذران زندگی دانشجویی خود داشته باشد.

این مبلغ صرف هزینه­ هایی مانند: تغذیه، مراقبت ­های بهداشتی و سلامتی، سکونت، سفر، خرید لوازم جانبی مانند کتاب و … می­ شود. طبق این موارد یک دانشجوی خارجی باید آماده پرداخت مبلغی معادل با 8 هزار یورو در سال بابت هزینه ­های زندگی خود باشد حتی اگر دانشگاه محل تحصیل خود را از میان لیست دانشگاه های رایگان در آلمان انتخاب کرده باشد.

البته در همان قدم اول و برای گرفتن ویزا، فرد باید توانمندی مالی خود را برای اداره امور مالی خویش در آلمان از یکی از راه­های زیر به اثبات سفارت آلمان برساند:

داشتن یک حامی مالی در آلمان (دوست یا خویشاوند) که مدرکی مبنی بر حمایت مالی شما را ارائه دهد.

افتتاح یک حساب بانکی در یکی از بانک ­های آلمان که مبلغی به میزان 8 هزار یورو در آن موجود باشد.

شرایط اقامت آلمان پس از تحصیل

اقامت پس از تحصیل دکتری در آلمان، با مجوزی قانونی از جانب این کشور جهت اجازه برای کار در آلمان، آن هم تنها برای 3 ساعت در هر هفته تصویب شده است. بعد از فارغ التحصیلی می توان کارتی با عنوان کارت اقامت 1ساله را دریافت کرده و در طی این مدت مشغول به اشتغال شد.

اگر شغل مربوطه با قراردادی 3 ساله تعریف شده باشد، آن هم به صورت رسمی، برای اخذ اقامت دائم آلمان می شود اقدام به انجام مراحل مربوطه کرد. معمولا اشخاصی با مدرک دکتری که در جستجوی شغل در کشور آلمان هستند. شغلی درخور را نمی توانند پیدا کنند و ترجیح کارفرما ها بیشتر به دارندگان مدرک کارشناسی ارشد است.

مقطع دکتری در آلمان

تحصیل دکتری در  آلمان

تحصیل دکتری در  آلمان

تحصیل مقطع دکتری در آلمان برای اشخاصی با وضعیت تأهل راه کاری دارد. تا خانواده شخص نیز برای اقامت در کنار او باشند. بعد از دریافت کارت اقامت دانشجویی و اقدام برای اجاره کردن محلی جهت اقامت، می شود مراحل مربوطه بعدی را طی نمود.

دکترای فردی – دوره دکترای ساختار یافته آلمان

دکترای فردی در آلمان تنها محدود به انجام دادن کارهای تحقیقاتی با مشاوره استاد راهنما نمی باشد. شما باید در یکی از شرکتهای آلمانی و یا صنعتی فعالیت نموده و گزارش این را در کارهای خود ارئه دهید.

مدت زمان تحصیل در این دوره 3 تا5 سال است. بطور کلی دکتری در آلمان بصورت تحقیقی می باشد و بیشتر کارهای تجربی می باشد.

دکترای ساختار یافته با این صورت است که از بین حدود هفتصد برنامه ای که وجود دارد یک برنامه را انتخاب نموده و بصورت گروهی پروژه مورد نظر را تکمیل می نمایید.

وقت مصاحبه در سفارت آلمان

تحصیل دکتری در آلمان از دید مرحله دریافت وقت مصاحبه را باید پروسه ای طولانی مدت در نظر گرفت. با توجه به سیاست های کشور آلمان در این حوزه، متقاضیان باید زمانی تا مرز 2 سال را برای پروسه های پذیرش خودشان سپری کنند.

تسریع پروسه تحصیل در آلمان

اخذ ویزای تحصیل دکتری در آلمان را با راهکاری جهت تسریع دادن می توان کوتاه تر کرد، این کار با طی شدن دوره زبان آلمانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممکن است، تا با داشتن مدرکی موثر در تسریع روند اخذ ویزا، جهت اخذ ویزای تحصیلی به سفارت آلمان مراجعه کرد.

برای دریافت آگاهی بیشتر می توانید به مقاله سه نکته طلایی برای تحصیل دکتری در آلمان مراجعه کنید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. پروسه زمانی برای پذیرش در دانشگاه های المان برای تحصیل دکتری در آلمان چقدر است؟

  • فقط بدانید که در حال حاضر به خاطر وقت دادن دیر به دیر سفارت و مسائل دیگر حداقل 1 الی 2 سال زمان پذیرش طول می کشد. شما در این مدت باید با فرستادن درخواست برای استاد راهنما در آلمان حداقل این مدرک ضروری خود که داشتن یک استاد راهنما است را بیابید.

2. یک دانشجوی دکترا در آلمان می تواند کار هم داشته باشد؟

  • دانشجویان مقطع دکتری در آلمان می توانند در هفته حدود 30 ساعت کار دانشجویی انجام دهند. البته این کار را می توانند با استاد راهنمای خود که کار تحقیقی انجام می دهند صورت گیرد.

3. هزینه های مقطع دکترا در دانشگاه های آلمان به چه صورت است؟

  • هزینه های تحصیل دکتری در آلمان بصورت رایگان می باشد، اما هزینه های پروژه های مختلف و هزینه زندگی در آلمان را می توانید تا حدودی با کار دانشجویی بگذرانید.

4. آیا اقامت تحصیلی آلمان را دریافت کنیم می توانیم خانواده ی خود را به همراه ببریم؟

  • شما پس از دریافت اقامت تحصیلی آلمان می توانید طی چند ماه همسر خود و فرزندان زیر 18 سال خود را به همراه خود به آلمان ببرید. به عنوان نفرات فرعی اقامت آلمان را بدست خواهند آورد.

5. چگونه میتوانیم پروسه پذیرش و اقامت تحصیلی در آلمان را سریع انجام دهیم؟

  • شما می توانید با پذیرش دوره زبان در مجارستان وارد این کشور شوید، پس از دوره 6 ماهه زبان برای پذیرش دکتری در آلمان اقدام نمایید. این روش را می توان بعنوان یکی از روش های تسریع دهنده مهاجرت تحصیلی به آلمان دانست. مجارستان را انتخاب می کنیم به دلیل نزدیکی و شرایط پذیرش دوره زبان آن. گزینه بعدی داشتن مدرک زبان آیلتس و حداقل زبان B1 آلمانی می باشد که بسیار توصیه می شود. برای کامل بودن مدارک خود حتما داشته باشید. استاد راهنما و مشاور در کشور آلمان اصلی ترین گزینه برای پذیرش دکتری در آلمان می باشد.

6. چرا رقابت در دانشگاه های آلمان برای مقاطع مختلف زیاد است؟

  • تحصیل در آلمان بصورت رایگان می باشد. طبیعتا رایگان بودن این مسئله باعث می شود که متقاضیان تحصیل در دانشگاه های آلمان بسیار زیاد شود. حتی از حوزه اتحادیه اروپا برای تحصیل در آلمان اقدام می نمایند. از همین رو برای تحصیل دکتری در آلمان می توان گفت: رقابت بسیار سختی را در پیش خواهید داشت، اما اگر در همان دانشگاه دوره فوق لیسانس را گذرانده باشید شانس بسیار زیادی را برای پذیرش در دوره دکتری خواهید داشت.

7. برای تحصیل در مقطع دکتری باید در امتحان ورودی پذیرفته شد؟

  • امتحان ورودی برای پذیرش دکتری در آلمان وجود ندارد و شما با داشتن معدل مناسب می توانید در این دوره ثبت نام انجام دهید.

8. دوره ی دکتری در آلمان به چه صورت است؟

  • در این دوره همانند: کلاس درس به پرسش و پاسخ و تدریس پرداخته نمی شود، بلکه با مشاور و استاد راهنما باید به فعالیت های پژوهشی و تحقیقات بپردازید و طرحی که ارائه می دهید می بایست مورد تایید استاد راهنمای خود قرار بگیرد. طرح خود را بصورت کتبی با زبان آلمانی ارائه می دهید و  از طرح خود بصورت شفاهی دفاع می کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *