اتریش, تحصیلی

تحصیل در اتریش

شرایط تحصیل در کشور اتریش برای ایرانیان در سال 2021

اتریش کشوری کوچک است که در مرکز اروپا واقع شده. این کشور در طول تاریخ، نقش مهمی را در قاره اروپا ایفا کرده است. به گونه ای که می توان گفت: اتریش، بخش جدایی ناپذیر در شکل دادن به اروپای امروزی می باشد. برای چنین کشور کوچکی، برتری دانشگاه های اتریش در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. بسیاری از آن ها در رتبه‌ بندی دانشگاه‌ های بین‌ المللی رتبه بالایی دارند.در این مقاله توضیحاتی درباره تحصیل در اتریش با شرایط رایگان داده شده است.

تحصیل در اتریش رایگان

اگر تصمیم به تحصیل در کشور اتریش به صورت رایگان را داشته باشید، مطمئنا تحصیل در دانشگاه های این کشور می تواند آینده خوبی برای شما رقم بزند. ما این مقاله از سایت آوات همراه باشید تا شما را با شرایط کلی تحصیل در این کشور، آشنا کنیم.

نگاهی اجمالی به کشور اتریش

اتریش کشوری اروپایی با سطح استاندارد زندگی بالا است. اکثر مردم جهان اتریش را به عنوان صحنه با شکوهی از ورزش های زمستانی می شناسند. چرا که هر ساله در منطقه آرلبرگ، زادگاه اسکی مدرن آلپاین و اینسبروک، در دامنه کوه های آلپ، ورزش های زمستانی دیدنی برگزار می گردد.

این کشور به طور کلی یک کشور کوهستانی است که از مناظر خیره کننده ای برخودار می باشد. شما در هر موقع از سال می توانید با پیاده روی در مناطق مختلف اتریش، از مناظر بی نظیر این کشور لذت ببرید.

سیستم آموزشی اتریش

کشور اتریش از لحاظ تحصیلی دارای سیستم آموزشی خوب، قوی و باکیفیتی است. از این رو هر ساله افراد بسیاری برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می کنند. به طور کلی اتریش دارای دانشگاه های معتبر و برجسته ای است. به طور مثال دانشگاه وین، یکی از معروف ترین دانشگاه های این کشور می باشد. دانشگاه وین در واقع قدیمی ترین دانشگاه در جهان آلمانی زبان است که در سال 1365 تأسیس شد. این دانشگاه در شهری که به دلیل فرهنگ و همچنین زندگی شبانه اش معروف است، واقع شده. دانشگاه وین، دستاورد های زیادی داشته که 15 جایزه نوبل تنها بخشی از آن ها می باشند. در حال حاضر این دانشگاه بیش از 200 برنامه تحصیلی ارائه می دهد که اکثر آن ها به زبان انگلیسی برگزار می شوند.

در ادامه شما را بیشتر با شرایط کلی تحصیل در کشور اتریش، دانشگاه های برتر این کشور، هزینه تحصیل و… در کشور اتریش، آشنا خواهیم کرد.

شرایط کلی تحصیل در اتریش به صورت رایگان

برای دانش آموزانی که در اتریش زندگی می کنند، اجباری است که هشت سال مدرسه، چهار سال در مدرسه ابتدایی (Volksschule) و چهار سال در یک مدرسه برای آموزش متوسطه پایین (Hauptschule/Neue Mittelschule) یا مدرسه گرامر (Gymnasium) بگذرانند. دانش آموزانی که می خواهند کارآموزی کنند، علاوه بر این باید به مدت یک سال به یک موسسه پلی تکنیک (Polytechnische Schule) بروند. پس از یافتن موقعیت کارآموزی، آن ها باید به مدت سه سال در مدرسه حرفه ای (Berufsschule) شرکت کنند. این کار را می توان به صورت بلوکی (5 روز در هفته برای حدود چهار ماه) یا آزاد کردن روزانه (یک بار در هفته در همان بازه زمانی یک مدرسه معمولی) انجام دهند. در روزهایی که محصل در مدرسه باشد، مجبور نیست سر کار برود. در پایان این 3 سال، آن ها باید در امتحان نهایی کارآموزی (Lehrabschlussprüfung) شرکت کنند.

اخذ مدرک

دانش‌ آموزانی که می‌ خواهند مدرک بگیرند باید چهار تا پنج سال را در یک موسسه آموزش عالی (Höhere Schule) یا یک مدرسه حرفه‌ ای با مدرک ورودی آموزش عالی (Berufsbildende Höhere Schule) بگذرانند. اکثر این مدارس نیاز به امتحان ورودی دارند یا در آخرین گواهی مدرسه شما نمرات بالایی می خواهند. امتحان نهایی برای هر یک از آن مؤسسات آموزش عالی، کنکور (Matura) است. پس از آن، شما آزاد هستید که به دانشگاه بروید، اگرچه ممکن است برخی از موضوعات به امتحانات اضافی نیاز داشته باشند (مانند: تحصیل در رشته های پزشکی).

مدارس دولتی در اتریش رایگان هستند، اما برای تحصیل در آن ها، غالبا والدین دانش آموز باید اقامت اتریش را داشته باشند.

شرایط تحصیل در اتریش برای مهاجران ایرانی

برای دانشجویان خارجی دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند نرخ‌های خود را تعیین کنند که می‌تواند بسیار بالا باشد. اما انتخاب‌های زیادی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که مطمئناً یکی را پیدا می‌کنید که متناسب با بودجه و آرزوی تحصیلی شما باشد.

برای اخذ مدرک تحصیلی یک شهروند خارجی (یا یک فرد بدون تابعیت) به عنوان یک دانشجوی عادی در برنامه های تحصیلی دانشگاهی اتریش باید شرایط زیر رعایت شود:

  • برای دوره تحصیلی مورد نظر باید مکانی برای تحصیل در دانشگاه وجود داشته باشد.
  • متقاضی باید دارای مدرک A سطح یا دیپلم دبیرستان باشد که می تواند معادل گواهینامه آزمون کارشناسی ارشد اتریش در نظر گرفته شود. (چه توسط یک توافق تنظیم شده است یا در موارد فردی که توسط معاون رئیس جمهور تصمیم می گیرد، احتمالاً با شرایط خاص) همچنین می تواند مدرکی مبنی بر تکمیل مدرک ارائه کند. تحصیل سه ساله (حداقل) در یکی دیگر از مؤسسات آموزشی پس از پایان دوره متوسطه.
  • گواهینامه باید برای قبولی در دوره تحصیلی مورد نظر در دانشگاهی در کشوری که در آن اخذ شده کافی باشد. هر گونه شرایط مربوط به تحصیل (مانند امتحان ورودی) باید در کشوری که مدرک سطح A یا دیپلم دبیرستان در آن صادر شده است، برآورده شود.
  • اگر دوره تحصیلی مورد نظر در اتریش در کشور خود ارائه نمی شود، این مدرک باید در مورد مشابه ترین دوره تحصیلی ارائه شود. فقط اگر کشور دانشگاه نداشته باشد، این مدرک لازم نیست ارائه شود.
  • علاوه بر این، متقاضی باید دانش آلمانی کافی داشته باشد. در صورت لزوم، معاینه انجام می شود.

استثناها:

  • برای شهروندان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا، دوره های درخواست مشابه برای ساکنان اتریش اعمال می شود.
  • در دانشگاه های هنر، دوره های درخواست برای خارجی ها مانند ساکنان اتریش است و پذیرش بر اساس کنکور انجام می شود.

چند نمونه از دانشگاه های معتبر و مطرح اتریش

  • Alpen-Adria-Universität Klagenfurt
  • University of Applied Sciences Technikum Wien
  • Carinthia University of Applied Sciences (CUAS)
  • University of Applied Sciences Upper Austria
  • Central European University (CEU)
  • University of Graz
  • Danube University Krems
  • University of Innsbruck
  • FH Joanneum
  • University of Natural Resources and Life Sciences, Vienna
  • Graz University of Technology
  • University of Salzburg
  • IMC University of Applied Sciences Krems
  • University of Vienna
  • Johannes Kepler University Linz
  • Webster Vienna Private University
  • MODUL University Vienna
  • WU Vienna University of Economics and Business
  • Salzburg University of Applied Sciences
  • TU Wien

هزینه تحصیل در اتریش

اگر از کشوری خارج از اتحادیه اروپا می آیید، هزینه ها بسیار معقول و کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر اروپا با حدود 1500 یورو در سال است. تحصیل در اتریش به دو صورت دولتی و خصوصی می باشد. تحصیل در اتریش در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان است و شما باید در هر ترم تنها 400 الی 500 یورو تنها برای هزینه های ثبت نام و انجام کارهای دانشجویی اداری آن بپردازید، اما تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش گران تر است. مثلا: تحصیل در مقطع فوق لیسانس در اتریش به طور میانگین برای هر 2 ترم 12 تا 14 هزار یورو می باشد.

البته در این میان تفاوتی میان کشورهای جهان سومی نیز برقرار است. دانشجویان عادی با شهروندی اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و افرادی که در برابر قانون از حقوق برابر با اتریشی ها برخوردار هستند (اقامت دائم، اقامت حداقل پنج سال قبل از شروع تحصیل در اتریش به صورت رایگان و …) در صورتی که بخواهند در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند، در هر ترم تحصیلی باید مبلغی حدود 360 یورو بپردازند.

اما این وضعیت برای دانشجویان مقیم کشورهای جهان سومی این چنین نیست. دانشجویان کشورهای جهان سومی باید شهریه 726 یورو در هر ترم بپردازند.

دانشجویان غیرعادی که فقط در برخی از سخنرانی ها پذیرفته می شوند، صرف نظر از شهروندی خود، باید هزینه تحصیلی 363 یورو را در هر ترم بپردازند.

بورسیه های تحصیلی اتریش

دولت اتریش کمک هزینه های متفاوتی برای دانشجویان بین المللی تعیین کرده است. بروسیه تحصیلی در اتریش برای مقاطع مختلف تفاوت هایی دارد. کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هر کدام از بروس های تحصیلی خاصی بهرمند می باشند. افرادی که درخواست بورس تحصیلی دارند می توانند به راحتی درخواست خود را با ارائه مدارک به ثبت برسانند. اصولا متقاضیان باید نمرات بالایی داشته باشند و مدرک زبان معتبر ارائه دهند. برخی از رشته ها در برخی مقاطع احتیاج به ارائه مدارک و مقالات بین المللی نیز دارد. دانشجویان باید بدانند بورس های تحصیلی هر کدام تحت شرایط خاصی ارائه داده می شوند. هر کدام از این بورسیه ها بخشی از هزینه های تحصیل را پوشش می دهند.

کار در کنار تحصیل

تمامی دانشجویان بین المللی می توانند در حین تحصیل در خارج از کشور در اتریش کار کنند. با این حال، تعداد ساعاتی که می توانید کار کنید و مجوزهای مورد نیاز به ملیت و وضعیت ویزای شما بستگی دارد.

شرایط کار برای دانشجویان

دانشجویان اتحادیه اروپا (به استثنای کرواسی)، EEA و سوئیس می توانند بدون مجوز در اتریش آزادانه کار کنند. توجه داشته باشید که دانشگاه شما ممکن است ترجیح دهد، تعداد ساعات کار خود را کنترل کنید. تکمیل به موقع واحدهای مدارک و برنامه های دانشگاهی در سیستم آموزش عالی اتریش مهم است.

سایر دانشجویان مشروط به داشتن مجوز اقامت معتبر، واجد شرایط درخواست مجوز کار خواهند بود.

دانشجویان کرواسی نیز علیرغم حق ورود و زندگی آزادانه در اتریش به عنوان دانشجویان اتحادیه اروپا، به مجوز کار نیاز دارند. این شرط بخشی از انتقال کرواسی به عضویت اتحادیه اروپا است و تا سال 2023 اعمال خواهد شد.

قوانین کار برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی

در اکثر موارد دانشجویان بین المللی در اتریش خودشان برای مجوز کار درخواست نمی دهند. در عوض کارفرمای احتمالی شما از طرف شما درخواست می دهد. به شرطی که در یک دانشگاه معتبر ثبت نام کرده باشید (مدارک لازم برای ویزا و اقامت) این روند باید ساده باشد.

محدودیت هایی برای ساعات کاری با مجوز کار دانشجویی اعمال می شود. به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد واجد شرایط باید تا 20 ساعت در هفته مشغول به کار باشید.

کارآموزی، کاریابی و سایر کارهای بدون مزد

صرف نظر از ملیت، برای کارهای بدون دستمزد که به منظور آموزش یا تحصیل انجام می دهید، نیازی به مجوز ندارید. این بدان معنا است که شما می توانید دوره های کارآموزی را به عنوان بخشی از دوره کارشناسی ارشد خود بدون نیاز به درخواست مجوز کار و بدون این که این ساعات در حداکثر ساعاتی که حق کار دارید محاسبه شود، بگذرانید.

ممکن است لازم باشد نشان دهید که این کار بخشی از دوره شما است و به آموزش شما کمک می کند، اما این باید یک فرآیند ساده باشد به ویژه برای برنامه های حرفه ای در این کشور.

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید همچنین شما می توانید فرم ارزیابی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

 

سوالات متداول

  • آیا تحصیل در اتریش رایگان است؟

تحصیل در دانشگاه های اتریش تقریباً رایگان است. به این معنا که از شما شهریه دریافت نمی کنند و فقط مبلغ کمی در سال برای هزینه های ثبت نام دریافت می کنند.

  • آیا بدون مدرک زبان می توان در اتریش تحصیل کرد؟

در صورتی که شرایط خوبی داشته باشید می توانید با سطح پایینی از نمره زبان پذیرش بگیرید. در این حالت باید در کشور اتریش دوره زبان بگذرانید و پس از رسیدن به سطح مطلوب وارد دانشگاه شوید.

  • آیا می توان از دانشگاه های اتریش بورسیه تحصیلی گرفت؟

بورسیه تحصیلی معمولاً در مقطع دکترا اعطا می شود و شما باید رزومه ای قوی شامل مدرک زبان با نمره بالا، مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی، معدل بالا و … ارائه دهید.

  • آیا پس از پایان تحصیل می توان در اتریش کار کرد؟

پس از فارغ التحصیلی به مدت 1 سال به شما فرصت داده می شود تا در کشور اتریش به جستجوی کار بپردازید. در صورت یافتن کار پس از 5 سال می توانید اقامت دائم اتریش را کسب کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *