کانادا

اخذ اقامت کانادا از طریق تولد

اخذ اقامت کانادا از طریق تولد

در این مقاله می پردازیم به بحث اخذ اقامت کانادا از طریق تولد. دریافت تابعیت از طریق تولد جزء اصلی ترین انواع اخذ تابعیت کشورها محسوب می شود. این تابعیت با تولد شخص شروع شده و در طول زندگی ادامه می یابد و از دو روش خاک یا خون حاصل می شود. چنین تابعیتی غیر ارادی و تحمیلی است. برای مثال شخصی که در ایران متولد شود بر اساس مفاد قانون ما خواه یا ناخواه ایرانی محسوب میشود. البته به شرط اینکه شروط دیگری نظیر پدر ایرانی هم لحاظ شده باشد. بنابراین کسی که دارای تابعیت ایرانی از طریق تولد باشد نمی تواند تابعیت خود را انتخاب کند بلکه تابعیت بر او تحمیل می گردد.

ترک این نوع تابعیت مستلزم رعایت شرایط حقوقی خاص می باشد. برای مثال؛ در ماده 988 قانون مدنی مقرر گردیده است که اتباع ایرانی نمی توانند ترک تابعیت کنند. مگر با رعایت چهار شرط مذکور در این ماده. اخذ تابعیت در کانادا از طریق خاک می باشد. مگر اینکه تصویب قوانین جدید این وضع را تغییردهد. البته دربسیاری از کشورها تولد عامل اصلی اخذ تابعیت نیست.  ولیکن از موارد تاثیرگذار محسوب می شود.

اقامت کانادا از طریق تولد

باتوجه به نظام حقوق بین الملل خصوصی، در بیشتر کشورهای جهان پذیرفته شده است که درصورت ازدواج فیما بین زوجین شخص میتواند در راستای اخذ تابعیت اقدام نماید. کشور کانادا ازجمله ی این کشورها می باشد. لذاچنانچه یک نفر با یک کانادایی ازدواج کند می تواند جهت اخذ تابعیت کانادا اقدام نماید. موسسه حقوقی آوات نحوه این اقدام حقوقی را برای شما توضیح داده و پرونده های این موضوع را جهت اخذ اقامت کانادا قبول می کند.

 اقامت کانادا از طریق تولد و مقایسه قوانین اعطای تابعیت

در بند 6 از ماده 976 قانون مدنی قید شده هر زمان تبعه خارجی  باشوهر ایرانی ازدواج نماید ایرانی محسوب می شود.

دربعضی کشورها نظیر ایران آثارحقوقی ازدواج برای اخذ تابعیت آن کشور متفاوت است، اما در مورد کشور کانادا ازدواج با مرد یا زن تبعه ی کانادا قطعاً منتهی به اخذ تابعیت کانادا می شود؛ البته اخذ تابعیت کانادا منوط بر این است که پرونده ی مربوط به آن درست ارائه شود و دارای شاکله ی صحیح حقوقی باشد.

اخذ اقامت کانادا از طریق تولد

اخذ اقامت کانادا از طریق تولد

لازم به ذکر است که ازدواج در نظام حقوقی بعضی کشورها همچون ایران دارای آثار تحمیلی تابعیت می باشد. بر اساس  ماده 976 قانون مدنی ایران، درصورتی که زن خارجی با مرد ایرانی ازدواج کند از نظر قانونگذار خود به خود ایرانی حساب می شود. حال آنکه ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی متضمن اخذ تابعیت نمی باشد.

بدیهی است که اطلاعات حقوقی در خصوص ازدواج و شروط ضمن عقد ازدواج و اخذ تابعیت یا اقامت در کانادا از طریق ازدواج دارای پیچیدگی ها و اصول حقوقی خود می باشد.

آشنایی با روش های مهاجرت به کانادا

برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت این کشور راه های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به برخی از این روش ها اشاره می کنیم.

مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ازدواج:

یکی دیگر از روشهای مهاجرت به کانادا و گرفتن اقامت دائم این کشور، ازدواج با شخصی است که خود اقامت دائم این کشور را دارد. لازم به ذکر است که بدانید در این پروسه شما نیاز به وکیل ندارید و تنها با ارائه مدارک و سند ازدواج به سفارت می توانید اقدام به اخذ ویزا نمایید.

مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم کانادا از طریق کار:

یکی دیگر از روش های مهاجرت و اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ویزای کار است. به دلیل اینکه این کشور فوق پیشرفته و بسیار وسیع است لذا به هر نوع شغلی نیازمند است. از جمله مشاغلی که این کشور به آن نیاز بالایی دارد. می توان به گرایش های فنی و مهندسی، پرستاری و نفت اشاره نمود.

اخذ ویزای کار کانادا به گونه ای است که طبق سیستم و روش هایی به شغل متقاضی امتیاز داده می شود و اگر در این مراحل، حد نصاب امتیازات لازم را دریافت کنند برای شخص متقاضی دعوتنامه اقامت دائم و PR کانادا صادر می شود.

مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری:

یکی از راه هایی که اکثر کشورها برای جذب سرمایه گذاران خارجی انجام می دهند تا از این طریق به اقتصاد کشور خود کمک کنند و از آن سرمایه گذاران بهره بگیرند دادن اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری است. در نتیجه در ازای سرمایه گذاری در کانادا دولت این کشور نیز به شخص سرمایه گذار و همراهان قانونی او اجازه اقامت دائم در این کشور را می دهد.

برای آگاهی بیشتر: روش های مهاجرت به کانادا

 اقامت کانادا از طریق تولد; مواردی از نحوه اعطای تابعیت

کانادا و آمریکا تنها کشورهای پیشرفته ای هستند که شهروندی را به طور اتوماتیک به کودکانی اعطا می کنند که در خاک کشور آنها بدنیا آمده باشند.اقامت کانادا از طریق تولد بالافاصله انجام می گیرد.

بیشتر کشورها از جمله اروپا، ژاپن، استرالیا و نیوزلند، افراد باید قبل از اخذ تابعیت، از نظر قانونی اقامت داشته باشند و یا اینکه برای دریافت شهروندی، حداقل یکی از والدین آنها باید یک شهروند در آن کشور باشد.

اگر فردی در کانادا به دنیا بیاید و یا پدر و مادر او کانادایی باشند، به طور خود به خود کانادایی (تابع کانادا) محسوب می شود. این فرد شناسنامه کانادایی و همین طور پاسپورت این کشور را دریافت می کند. بسیاری از مردم دنیا داشتن تابعیت کانادا را یک امتیاز می دانند و به همین دلیل به این کشور پناهنده می شوند یا مهاجرت می کنند.

مهاجران

بعضی از مهاجران کانادا که قبلاً تابعیت کانادا را کسب کرده اند. پس از ورود به این کشور فرزندی به دنیا می آورند. ممکن است این سوال پیش بیاید که با توجه به کانادایی بودن این فرزند، آیا در روند تابعیت (شهروندی) والدین یا برادران و خواهران او تغییری حاصل خواهد شد؟

متأسفانه پاسخ منفی است. این افراد مثل بقیه مقیمان دائم کانادا شرایط تابعیت این کشور را به دست می آورند. البته گاهی اوقات اگر مشکلاتی برای اقامت والدین در کانادا پیش بیاید ممکن است داشتن یک فرزند کانادایی به دادشان برسد که این موارد نادر است و معمولاً در پی صرف هزینه قابل توجه و استخدام وکلای زبردست قابل حصول است.

 اقامت کانادا از طریق تولد: سیستم قانونی اعطای تابعیت

کانادا از معدود کشورهای جهان است که هنوز از سیستم خاک در اعطای تابعیت از طریق تولد پیروی می کند. در این سیستم، کودکانی که در کانادا متولد می شوند، صرف نظر از تابعیت والدینشان، از امتیاز تابعیت کانادا برخوردار می شوند.
از جمله نکات این روش در کانادا این است که فرزندان مهاجرانی که از کشورهای پیرو نظام خون به کانادا  مهاجرت کرده اند. از دو تابعیت همزمان برخوردار می شوند و ضمن حفظ تابعیتی که از والدینشان به آنان تحمیل می شود. از تابعیت کانادا نیز برخوردار خواهند شد. این مسئله، با قاعده وحدت پذیری تابعیت مغایر است و مشکل تابعیت مضاعف را در پی خواهد داشت.

هم اکنون کشورهای اندکی در جهان هستند که همچنان از سیستم خاک پیروی می کنند که در میان کشورهای اروپایی می توان به دانمارک و اسپانیا اشاره کرد و در دیگر نقاط جهان نیز مستعمرات پیشین بریتانیا، از جمله: کانادا، استرالیا و مالزی، همچنان از سیستم خاک پیروی می کنند.

تابعیت از خاک

اخذ اقامت کانادا از طریق تولد

اخذ اقامت کانادا از طریق تولد

طبق قانون تابعیت (شهروندی) کانادا (Citizenship Act) اگر فردی بعد از پانزدهم فوریه 1977 در داخل خاک کانادا به دنیا آمده باشد. شهروند (تابع) کانادا محسوب می شود. بنابراین اگر فرزند شما در خاک کانادا به دنیا بیاید صرف نظر از وضعیت اقامتی شما، کانادایی محسوب می شود. وی شناسنامه کانادایی دریافت می کند و از همان لحظه تولد از تمام حقوق شهروندی  کانادا برخودار می شود.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوال های متداول 

1. آیا با تولد کودک در کانادا به والدین او نیز اقامت تعلق می گیرد؟

  • خیر . اقامت تنها به کودک تعلق خواهد گرفت و در صورتی که فرد متولد شده در کانادا بالای 18 سال داشته باشد با حمایت از والدین خود می تواند برای آنها اقامت دریافت کند.

2. در چه صورتی به نوزاد متولد شده در کانادا اقامت تعلق نمی گیرد؟

  • در صورتی که والدین کودک درحال انجام ماموریت دیپلماتیک در کانادا باشند به کودک آ‌ن‌ها اقامت تعلق نخواهد گرفت.

3. امکان تحصیل دانش آموزان زیر 18 سال در مدارس کانادا وجود دارد؟

  • امکان تحصیل برای دانش آموزان غیر کانادایی در مدارس کانادا وجود دارد. در این روش نیازی به مدرک زبان نیست و یکی از قیم ها باید به عنوان همراه با او به کانادا برود.

4. مهاجرت به کشور کانادا از راه خود اشتغالی به چه صورت است؟

  • فرد متقاضی که این راه را برای مهاجرت به کانادا انتخاب می کند. باید با استفاده از تجاربش ، شغلی مناسب و مورد پذیرش از نظر دولت این کشور را بعد از ورود ایجاد نماید و از طریق درآمد آن قادر باشد. مخارج زندگی خود و اعضای خانواده اش در کانادا تامین نماید. افرادی که در زمینه های ورزشی و فرهنگی و هنری و کشاورزی تجربه کاری دارند. واجد شرایط برای این روش مهاجرتی می باشند.

5. در صورتی که نوزاد متولد شده در کانادا شناسنامه ی کانادایی دریافت کند اقامت کشور مادری اش باطل خواهد شد؟

  • این موضوع بستگی به کشور اصلی او دارد. بعضی کشورها تابعیت دوم را نمی پذیرند. به این معنی که فرد با دریافت اقامت کشور دوم باید برای ابطال اقامت کشور اول خود اقدام کند. البته کانادا و ایران این قانون را ندارند.

6. شرایط دریافت شناسنامه در کشور کانادا به چه صورت است؟

  • شرایط دریافت شناسنامه برای نوزاد متولد شده در کانادا در مناطق مختلف این کشور متفاوت است.

7. اخذ تابعیت از طریق خون به چه معناست؟

  • اخذ تابعیت از طریق خون به این معناست که کودک در هر کشوری که به دنیا آمده باشد تفاوتی ندارد،تابعیت او از تابعیت والدینش پیروی خواهد کرد، اما در کانادا اخذ تابعیت از طریق خاک است.

8. خانواده ی نوزاد متولد شده چگونه می توانند اقامت کانادا را دریافت کنند؟

  • سایر اعضای خانواده ی نوزاد برای دریافت اقامت این کشور باید از روش هایی چون مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و … اقامت دریافت کنند.
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *