تحصیلی, قبرس

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی قبرس

اخذ بورسیه تحصیلی قبرس

تحصیل 500 دانشجوی بین المللی گواه بر تایید و معروفیت جهانی قبرس می نماید چرا که قبرس برای دانشجویان و والدینشان از نظر استانداردهای آکادمیک هزینه ها و امنیت و کیفیت زندگی محلی ایده آل می باشد. دروس در نیم سال تحصیلی ارائه می شوند و هزینه تحصیل به صورت وام است. همچنین امکان دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد که در این مقاله شرایط دریافت بورسیه تحصیلی قبرس را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

قبرس به دلیل سیستم دانشگاهی منسجم و معتبرش شناخته می شود. کالج ها و دانشگاه های با استاندارد بالا در این کشور فعالیت می کنند. بسیاری از اهالی اروپا و خاورمیانه، قبرس را برای ادامه تحصیل فرزندانشان انتخاب می کنند. همچنین قبرس به دلیل امنیت بالا شرایط مساعد و مطلوب اجتماعی محیط آرام و هزینه های زندگی مناسب محل امنی برای ادامه تحصیل جوانان می باشد. دانشگاه های آمریکایی زبان ارتباط آنها با دانشگاه های مختلف در سراسر دنیا و مدارک معتبر آنها انتقال دانشجویان را نیز به سایر دانشگاه های اروپا و آمریکا میسر می سازد.

توضیح کوتاه درباره کشور قبرس

قبرس سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است و شرقی ترین جزیره در دریای مدیترانه می باشد. نزدیکترین منطقه یونانی جزیره رودز می باشد. نیروی متخصص زیر ساختهای قوی و نسبتآ پایداری را برای دولت این کشور مهیا ساخته است. نرخ پایین جرم و جنایت هزینه نسبتآ پایین زندگی و ملک خدمات بهداشتی درمانی پیشرفته قبرس را به کشوری استثنایی برای زندگی و تفریح مبدل کرده است. دارای انواع درختان مرکبات باغهای زیتون و کوههای پوشیده از جنگل های کاج است و نزدیک ترین سواحل اروپا را داراست.

این کشور به دو بخش قبرس شمالی که بخش ترک نشین و بخش یونانی نشین تقسیم می شود که در آن هر دو زبان ترکی و یونانی زبان رسمی هستند. یونانی ها ارتودوکس و ترک های قبرس مسلمان هستند.

زبانی که در مدارس دولتی این کشور تدریس می گردد زبان یونانی است و برای افراد بین 5 تا 18 سال رایگان می‌باشد. افرادی که در مدارس دولتی تحصیل می نمایند و نمی توانند به زبان یونانی صحبت کنند آموزش های ویژه ای را در زمینه زبان می گذرانند. در هر شهر تعدادی مدارس خصوصی وجود دارند که زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس می کنند. دانشگاه های خصوصی و دولتی نیز در سراسر شهر های این کشور فعالیت می نمایند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی قبرس

تحصیل در قبرس

دوره های تحصیلی در کشور قبرس اندکی متفاوت با سایر کشور ها می باشد. اولین دوره ی تحصیلی در کشور قبرس منجر به اخذ مدرک certificate می شود. فرد پس از اتمام دوره ی تحصیلی دبیرستانی وارد این مقطع می شود هدف از این دوره امادگی فرد جهت کار و حضور در جامعه می باشد. دوره ی بعد دوره ی diploma (دیپلم) می باشد که فرد در این دوره می بایست دو سال تحصیلی را بگذراند و در صورت موفقیت وارد دوره ی بعد شود.

دوره ی بعدی higher diploma (فوق دیپلم) نام دارد طول مدت این دوره ۳ سال می باشد. دوره ی بعد با نام bachelor (لیسانس) در کشور قبرس دوره ای می باشد که به مدت ۴ سال به طول می انجامد. پس از آن فرد ۲ سال دیگر را می گذراند تا مدرک master (فوق لیسانس) را کسب کند. پس از اتمام دوره ی مستر فرد می بایست ۳ تا ۴ سال را جهت دریافت پی اچ دی یا دوره ی دکتری بگذراند. تمامی این مقاطع پس از دوره های دبیرستان می باشد.

‌تحصیلات‌ دانشگاهی

‎برای ورود به‌ دانشگاه‌ دولتی، امتحان‌ ورودی اختصاصی را دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند. دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی شرایط‌ آسان‌تری برای پذیرش‌ دانشجو دارند. تحصیل‌ در دانشگاه‌ها و کالج‌های این‌ کشور بر مبنای نظام‌ واحدی است‌ و در دوره‌ Master وPh.D. به‌ همراه‌ واحدهای تحصیلی، باید پایان‌ نامه‌ پژوهشی نیز ارایه‌ شود. وزارت‌ تحصیلات‌ عالیه‌ قبرس‌ توسط‌ شورای SEKAP (تاییدیه) و سازمان KYSATS کنترل‌ علمی مراکز علمی را انجام‌ می‌دهد و تاییدیه‌ صادر می‌کند.

‎بخش‌ یونانی نشین‌ قبرس‌ تنها یک دانشگاه‌ و چند کالج‌ بزرگ‌ و چندین‌ کالج‌ کوچک دارد. بخش‌ ترک نشین‌ قبرس‌ از لحاظ‌ سطح‌ زندگی پایین‌تر است، اما با کمک‌های دولت‌ ترکیه‌ دانشگاه‌های خوبی تاسیس کرده‌ است. دراین‌ بخش، دانشگاه‌ها از YÖK (وزارت‌ آموزش‌ عالی ترکیه) تاییدیه‌ دریافت‌ می‌کنند. زبان‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌های این‌ کشور (یونانی نشین‌ و ترک نشین) انگلیسی است‌ و تنها استثنا دانشگاه‌ قبرس‌ است‌ که‌ زبان‌ رسمی آن‌ یونانی است.

اخذ بورسیه تحصیلی در قبرس

متقاضیان بین المللی خارجی می توانند با اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در برخی از رشته های تحصیلی در مقطع دکتری، با گذشت یک ترم از تحصیل این دانشجویان، برای اخذ بورسیه تحصیلی در قبرس برای مابقی ترم های تحصیلی در دانشگاه های قبرس اقدام نمایند.

در هر ترم تحصیلی، متقاضیان می توانند براساس نمره کسب نموده از دروس تحصیلی در دانشگاه های قبرس، به صورت صد در صد و یا به صورت پنجاه در صد از تامین مالی بورسیه های تحصیلی جهت شهریه های دانشگاهی بهره مند شوند . اگر دانشجویان بین المللی خارجی، نمره ی 4 از 4 دریافت نمایند، می توانند به صورت صد در صدی از تامین هزینه های تحصیل توسط خود معاف شوند.

شرایط تحصیل در قبرس

تحصیل در قبرس برای دانشجویان در همه ی رشته های تحصیلی به جز رشته پزشکی، امکان پذیر می باشد و دانشجویان بین المللی خارجی با سپری نمودن ترم یک تحصیلی خود در قبرس، می تواند با اخذ نمره ی قبولی سه از چهار، بورسیه تحصیلی در قبرس را اخذ نمایند که پنجاه درصد از هزینه های شهریه دانشگاه در قبرس را تقبل نماید.

دانشجویان می توانند با اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، به عنوان دستیار استاد دانشگاه به صورت پاره وقت مشغول به کار باشد و علاوه بر اینکه پنجاه درصد از شهریه دانشگاه خود را از طریق اخذ بورسیه تحصیلی تامین می نماید، حقوقی نیز بابت استادیار بودن در دانشگاه خود دریافت می نمایند.

البته شرایط بهتری نیز برای دانشجویان مقطع دکتری در قبرس نیز توسط دولت قبرس در نظر گرفته شده است، به این صورت که دانشجویان مقطع دکتری علاوه بر حقوقی که بابت استادیار بودن در دانشگاه خود در قبرس دریافت می نمایند، صد در صد از هزینه های تحصیلی نیز برای دانشجویان مقطع دکتری، با اخذ بورسیه تحصیلی در قبرس تامین می گردد.

البته لازم به ذکر می باشد که ارائه تاییدیه تمکن مالی برای دانشجویانی که فقط دسترسی به پنجاه درصد از بورسیه تحصیلی را خواهند داشت، در زمان اخذ بورسیه تحصیلی الزامی می باشد و اگر اخذ بورسیه تحصیلی در اختیار دانشجویان تحصیل در قبرس قرار گیرد، نیازی به ارائه تاییدیه تمکن مالی در قبرس وجود ندارد.

بورسیه تحصیلی قبرس

بورسیه های تحصیلی قبرس، معمولا با در نظر گرفتن شرایط تحصیلی دانشجویان در ترم های قبل، انجام می گیرد. این بورسیه های تحصیلی، علاوه بر اینکه هزینه های تحصیل در قبرس تامین می نمایند، بنا به اخذ نمره کسب شده در دروس ارائه شده در هر ترم از دانشگاه های قبرس، بخشی از هزینه های زندگی را نیز شامل می شود.

مدارک لازم جهت اخذ بورسیه تحصیلی

  • ارائه اصل و کپی برابر اصل پاسپورت
  • ارائه اصل و کپی برابر اصل مدارک شناسایی
  • ارائه عکس
  • ارائه مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات قبولی به صورت ترجمه شده و تایید شده توسط وزارت خارجه کشور برای مقطع کارشناسی
  • ارائه مدرک کارشماسی همراه با ریز نمرات قبولی و به صورت ترجمه شده و تایید شده توسط وزارت خارجه کشور برای مقطع کارشناسی ارشد
  • ارائه مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات قبولی و به صورت ترجمه شده و تایید شده توسط وزارت خارجه کشور برای مقطع دکتری
  • ارائه فرم درخواست جهت پذیرش در اخذ بورسیه تحصیلی

اخذ پذیرش تحصیلی در قبرس

دانشجویان پس از اخذ پذیرش تحصیلی در قبرس، می توانند برای اخذ پذیرش بورسیه تحصیلی نیز اقدام به عمل آورند. دانشجویان ملزم هستند که جهت اخذ پذیرش تحصیلی ابتدا درخواست پذیرش خود را بنا به شرایط سنی و مدرک تحصیلی خود، برای دانشگاه مورد نظر در قبرس ارسال نمایند.

این دانشگاه در قبرس، دانشگاه مدیترانه شرقی نام دارد که دانشجویان بین المللی خارجی به خصوص دانشجویان ایرانی، می توانند از بسته های بورسیه تحصیلی آن استفاده نمایند و از تامین شهریه های دانشگاهی به صورت 25% و 50% تخفیف بهره مند شوند.

البته دانشگاه مدیترانه شرقی نیز این امتیاز و توان را در اختیار دانشجویان قرارداده است که با اخذ نمره 4 از 4 در هر ترم از این دانشگاه، بورسیه تحصیلی را برای ترم بعدی خود اخذ نمایید و از تامین مالی 100 % این بورسیه های تحصیلی بهره مند شوید.

البته لازم به ذکر می باشد که رشته پزشکی و رشته های مورد تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس، شامل بورسیه تحصیلی نمی شوند.

به طور کلی در کشور قبرس، بورسیه های تحصیلی که مربوط به رشته های تحصیلی در دکتری می شود، به ندرت در اختیار دانشجویان بین المللی خارجی در قبرس قرار می گیرد.

علاوه بر این دانشجویانی که از ابتدای تحصیل خود در دانشگاه های قبرس، از بورسیه های تحصیل استفاده نکرده اند می توانند با نشان دادن مهارت ها و توانایی های خود در سطح عالی، در ترم های بعد برای  اخذ بورسیه تحصیلی اقدام نمایند و از تامین مالی 25%، 50%، 75% و 100 % این کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی در قبرس استفاده نمایید.

‎میانگین هزینه تحصیل در قبرس (مقاطع مختلف)

‎در «EMU» شهریه رشته‌های مهندسی سالیانه حدود ۸۰۰۰ دلار و سایر رشته‌ها حدود ۶۷۰۰ دلار است. با توجه به معدل دبیرستان، ۲۵ تا ۵۰ درصد کل شهریه دوره تحصیل بعنوان بورسیه (تخفیف) به دانشجویان تعلق می‌گیرد. کل شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد حدود ۹۰۰۰ دلار و کل شهریه دوره‌های دکترا نیز حدود ۱۲۰۰ دلار است؛ دانشجویان دوره دکترا چنانچه بنا به تشخیص استاد راهنمای خود توانائی‌های لازم را داشته باشند، می‌توانند کمک استاد (ASSISTANT) شوند. در اینصورت دانشجو ماهیانه مبلغی بعنوان حقوق با توجه به ساعات کار در ماه دریافت می‌کند و از پرداخت تمام یا قسمتی از شهریه معاف خواهد بود. در قبرس دانشگاه رایگان وجود ندارد.

‎برترین دانشگاه‌های قبرس:

  • University of Nicosia
  • University Cyprus (EUC)
  • Near East University
  • Cyprus Near East University
  • (University of Cyprus (UCY
  • Girne American
  • Cyprus Institute of Marketing
  • Neapolis University Paf

اخذ ویزا برای تحصیل در قبرس

‎دانشجو برای مسافرت به قبرس نیاز به اخذ ویزا ندارد؛ به این ترتیب که دانشجو باید از طریق کشور ترکیه وارد قبرس شمالی شده و در فرودگاه قبرس شمالی با نشان دادن پرینت برگه پذیرش، ماموران مهاجرت برای ویزای توریستی یک تا سه ماهه صادر می‌کنند. پس از طی مراحل ثبت نام و دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه (در همان روز ثبت نام صادر می‌شود) و همچنین، با در دست داشتن نامه اسکان(قرارداد مسکن یا خوابگاه)، برای انجام آزمایش‌های پزشکی به بیمارستان دولتی فاماگوستا مراجعه می‌کند. حدود یک هفته بعد از انجام آزمایش، دانشجو با در دست داشتن جواب آزمایش به اداره مهاجرت مراجعه کرده و برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام می‌کند.

‎درآغاز شروع هر ترم، ماموران اداره مهاجرت به دانشگاه مراجعه می‌کنند و دانشجو می تواند برای اخذ اقامت از طریق دفتر ثبت‌نام دانشگاه اقدام کند. نکته مهم این است که ویزای قبرس شمالی نیاز به گواهی تمکن مالی ندارد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *