لیتوانی

تحصیل کارشناسی ارشد در لیتوانی

لیتوانی کشوری در شمال اروپا و بزرگترین کشور بالتیک، فرصت های زیاد و بی نظیری را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. آب و هوای مطلوب، سواحل خیره کننده تا اقتصاد در حال رشد با تمرکز بر تکنولوژی های مدرن و از همه مهمتر سیستم آموزشی با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی، این کشور به به یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در اروپا تبدیل کرده و سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین المللی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد جذب این کشور زیبا می شوند. در این مطلب راهنمای کامل و کاربردی برای تحصیل کارشناسی ارشد در لیتوانی ارائه شده است که پاسخگوی تمامی سوالات شما علاقه مندان به ادامه تحصیل در این کشور است.

کشور لیتوانی

لیتوانی با تاریخ غنی و فرهنگی که با آینده نگری ترکیب شده است یکی از مقاصد تحصیلی مناسب برای دانشجویانی است که قصد دارند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه معتبر بین المللی ادامه دهند و آینده شغلی درخشانی را برای خود طراحی کنند. لیتوانی در بکار گیری آخرین تکنولوژی های روز دنیا و نوآوری های خلاقانه شهرت بین المللی دارند که باعث شده اقتصادی بزرگ و در حال رشد سریع داشته باشد. شهر ویلنیوس (Vilnius)، پایتخت لیتوانی، در فهرست 25 شهر برتر جهان برای آینده (top-25 Global Cities of the Future) قرار دارد. لیتوانی عضو اتحادیه اروپا و ناتو است. جالب است بدانید که لیتوانی جز تحصیلکرده ترین کشورهای اروپا است که دو زبانه محسوب می شود. بعلاوه، هزینه های زندگی در لیتوانی کم است که مزیت بزرگی برای دانشجویان به حساب می آید.

سیستم آموزش عالی در لیتوانی

بیش از 30 موسسه آموزش عالی در لیتوانی وجود دارد که مانند سایر کشورهای اروپایی دانشگاه ها با کالج ها یا دانشگاه های علمی کاربردی تفاوت دارند. دانشگاه های این کشور نیز از فرایند بولونیا پیروی می کند، بنابراین رشته های دانشگاهی در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود که کارشناسی ارشد دومین سطح در دانشگاه است و شرط اصلی ورود به رشته های کارشناسی ارشد در این کشور، داشتن مدرک کارشناسی رسمی و معتبر و مرتبط است. مدرک دانشگاهی لیتوانی در سراسر اروپا و همچنین در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده و اعتبار بین المللی دارد.

مزیت های تحصیل کارشناسی ارشد در لیتوانی

در ادامه برخی از اصلی ترین و مهمترین دلایل انتخاب لیتوانی به عنوان مقصد تحصیلی کارشناسی ارشد را مشاهده می کنید:

  • فرصت های تحصیلی متعدد: لیتوانی بیش از 500 رشته کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی و روسی ارائه می دهد که هدف جذب دانشجویان بین المللی است.
  • اجازه کار همزمان با تحصیل: دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد در لیتوانی می توانند به صورت تمام وقت همزمان با تحصیل خود، مشغول به کار شوند. همچنین دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد در لیتوانی می توانند تا 15 ماه بعد از فارغ التحصیلی در این کشور بمانند و به دنبال شغل مناسب و مرتبط با حرفه خود شوند.
  • موقعیت لیتوانی در اروپا: موقعیت جغرافیایی لیتوانی باعث شده است که شما در زمان اقامتتان در این کشور بتوانید به تمامی کشورهای اروپایی سفر کنید. فقط یک پرواز 2 ساعته تا بزرگترین و معروف ترین شهر های اروپایی فاصله است.

اطلاعات کلی در یک نگاه

تعداد دانشگاه های لیتوانی برای تحصیل کارشناسی ارشد 23
قدیمی ترین و معروف ترین دانشگاه لیتوانی دانشگاه ویلنیوس (Vilnius University)، سال تاسیس 1579
تعداد دانشجویان بین المللی در لیتوانی بیش از 6559
طول دوره تحصیل کارشناسی ارشد 1.5 تا 2 سال
تعداد رشته های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی بیش از 137
میانگین شهریه کارشناسی ارشد در لیتوانی از 2300 یورو
سال تحصیلی در دانشگاه های لیتوانی سپتامبر تا ژوئن

 

دانشگاه های لیتوانی برای تحصیل کارشناسی ارشد

دو نوع موسسه آموزش عالی در لیتوانی وجود دارد که تحصیلات تکمیلی را ارائه می دهند که عبارتند از دانشگاه ها و کالج ها. کالج ها بیشتر رشته های کارشناسی را با تمرکز روی افزایش مهارت ها در حرفه ای مشخص ارائه می دهند. دقت داشته باشید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید لیست دانشگاه های لیتوانی را مد نظر داشته باشید. دانشگاه ها و یا کالج ها در لیتوانی هم دولتی هستند و هم خصوصی.

برای مشاهده لیست کاما دانشگاه ها، کالج ها و مراکز تحقیقاتی در لیتوانی به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: لیست دانشگاه های لیتوانی

در جدول زیر 5 دانشگاه برتر لیتوانی برای تحصیل کارشناسی ارشد را مشاهده می کنید.

نام دانشگاه رتبه جهانی THE رتبه جهانی QS رتبه جهانی ARWU
دانشگاه علوم پزشکی لیتوانی – Lithuanian University of Health Sciences 801-1000
دانشگاه ویلنیوس – Vilnius University 801-1000 400 701-1000
دانشگاه صنعتی کاوناس – Kaunas University of Technology 1201-1500 801
دانشگاه فنی ویلنیوس گدیمیناس – Vilnius Gediminas Technical University 1201-1500 701
دانشگاه ویتاوتاس مگنوس – Vytautas Magnus University 1201-1500 1000

 

دوره های کارشناسی ارشد در لیتوانی

دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های لیتوانی معمولا بین 1 سال و نیم تا 2 سال است که شامل 90 تا 120 واحد درسی می شود. برخی از مدارک تخصصی مانند MBA فقط 60 واحد درسی دارند و دوره کارشناسی ارشد در این رشته ها یکساله است. در دوره های کارشناسی ارشد در لیتوانی 30 واحد درسی به پایان نامه اختصاص می یابد. روش تدریس دوره های کارشناسی ارشد براساس شرکت در کلاس های درس، پروژه های گروهی، لکچرها، سمینارها و یا فعالیت های عملی و آزمایشگاهی است. همه دانشجویان به شبکه کتابخانه و پایگاه های داده در سراسر کشور دسترسی دارند.

برگزاری امتحان اصلی ترین روش ارزیابی دانشجویان کارشناسی ارشد در لیتوانی است. سیستم نمره دهی در دانشگاه های لیتوانی براساس نمره 10 است. یعنی 10 کاملترین نمره و 5 مره قبولی است. دانشجویان کارشناسی ارشد بعد از ارائه پایان نامه و دفاع از آن فارغ التحصیل می شوند و مدرک بین المللی به زبان انگلیسی به آنان اعطا می شود.

اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در لیتوانی

برای دریافت پذیرش در رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه های لیتوانی، باید درخواست خود را بصورت آنلاین و از طریق وبسایت دانشگاه مستقیما برای دانشگاه انتخابی خود، اپلای کنید. ددلاین اپلای برای ترم پاییز که اینتیک دانشگاه های لیتوانی محسوب می شود، معمولا بین ژوئن تا آگوست است اما برای دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا ددلاین اپلای زودتر است و نهایتا تا می یا جولای است پس توصیه می شود در اسرع وقت درخواست خود را اپلای کنید.

فرایند اپلای شامل چمد مرحله است که عبارتند از: انتخاب رشته و دانشگاه، تهیه و آماده سازی مدارک مورد نیاز به همراه ترجمه های رسمی و کپی های الکترونیک آنها (فایل های پی دی اف)، اپلای از طریق وبسایت که شامل تکمیل اپلیکیشن فرم و آپلود مدارک است. توجه داشته باشید که قبل از سابمیت نهایی باید اپلیکیشن فی پرداخت کنید که معمولا برای رشته های کارشناسی ارشد 100 یورو است.

مدارک لازم برای پذیرش کارشناسی ارشد دانشگاه های لیتوانی

در زمان ارسال درخواست پذیرش کارشناسی ارشد باید مدارکی را ارسال کنید که عبارتند از:

  • مدرک کارشناسی یا لیسانس (Bachelors degree certificate)
  • رزومه یا CV که شامل سوابق تحصیلی و شغلی باشد.
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • توصیه نامه
  • مدرک زبان انگلیسی
  • کپی پاسپورت
  • رسید پرداخت اپلیکیشن فی

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه ها ممکن است مدارک اضافی درخواست دهند. برای مثال برخی از متقاضیان کشورهای غیر از اتحادیه اروپا ممکن است نیاز باشد تا مدارک خود را ترجمه رسمی و قانونی کنند و کپی ها را برابر با اصل کنند.

بعد از اینکه درخواست پذیرش خود را ارسال کردید معمولا 30 روز زمان می برد تا جواب دانشگاه ارسال شود. بعد از موافقت با درخواست شما نامه پذیرش ارسال می شود که از طریق آن می توانید برای ویزای تحصیلی لیتوانی که به آن مجوز اقامت موقت لیتوانی Temporary Residence Permit (TRP) گفته می شود و توسط اداره مهاجرت این کشور صادر می شود، اقدام کنید.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در لیتوانی

شهریه دانشگاه های مختلف در لیتوانی برای رشته های کارشناسی ارشد متفاوت است. شهریه دوره های کارشناسی ارشد در لیتوانی از 2300 یورو در سال آغاز می شود و به رشته انتخابی شما بستگی دارد. برای مثال رشته MBA جز گرانترین رشته های کارشناسی ارشد در لیتوانی است. البته کشور لیتوانی برای دانشجویان بین المللی بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی متفاوتی فراهم کرده است تا دانشجویان بتوانند از عهده هزینه های تحصیل در این کشور برآیند. برخی از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • فاند دانشگاهی (University funding): دانشگاه های لیتوانی برنامه های بورسیه تحصیلی و کمک هزینه برای دانشجویان بین المللی دارند که آخرین اطلاعات را در وبسایت رسمی خود اعلام می کنند.
  • بورسیه های دولتی (State scholarships): تعدادی بورسیه تحصیلی با بودجه دولتی در لیتوانی در دسترس هستند که عموماً هم هزینه های تحصیل و هم هزینه های زندگی دانشجویان بین المللی را پوشش می دهند.
  • اراسموس (Erasmus+ program): لیتوانی یکی از کشورهای شرکت کننده در برنامه اراسموس است.

یکی از مزیت های قابل توجه برای دانشجویان بین المللی در لیتوانی، هزینه بسیار پایین برای زندگی در این کشور است. هزینه اقامت در آپارتمان ها و یا خوابگاه های دانشجویی کمتر از 100 یورو در ماه است. سایر هزینه ها نهایتا تا ماهی 500 یورو می شود.

رشته های کارشناسی ارشد در لیتوانی

در دانشگاه های لیتوانی طیف گسترده ای از رشته های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می شود. از جمله محبوب ترین رشته های کارشناسی ارشد در لیتوانی برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • مدیریت بازرگانی
  • اقتصاد
  • حقوق

در جدول زیر برخی از بهترین رشته های کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی در لیتوانی را مشاهده می نمایید:

نام رشته کارشناسی ارشد نام دانشگاه
اقتصاد Vilnius University
مهندسی بیومدیکال Vilnius Gediminas Technical University
مهندسی محیط زیست Kaunas University of Technology
معماری Kaunas University of Technology
سلامت همگانی کاربردی (Applied Public Health) Lithuanian University of Health Sciences
مدیریت سلامت همگانی Lithuanian University of Health Sciences
داروسازی Lithuanian University of Health Sciences
پزشکی Lithuanian University of Health Sciences
مهندسی سازه Vilnius Gediminas Technical University
علوم تغذیه Lithuanian University of Health Sciences
مدیریت بازرگانی Vilnius Gediminas Technical University
تجارت بین الملل Kaunas University of Technology
مهندسی برق Kaunas University of Technology
مهندسی شیمی Kaunas University of Technology
مهندسی مکانیک Kaunas University of Technology
پزشکی سبک زندگی Lithuanian University of Health Sciences
بیوتکنولوژی صنعتی Kaunas University of Technology
دامپزشکی Lithuanian University of Health Sciences
مهندسی کامپیوتر Vilnius Gediminas Technical University
مهندسی انرژی Vilnius Gediminas Technical University
فیزیک مواد Kaunas University of Technology
روانشناسی بالینی Lithuanian University of Health Sciences
نوروبیولوژی Vilnius University
بیوتکنولوژی مولکولی Vilnius University
دیجیتال مارکتینگ Vilnius University
مدیریت پروژه Vilnius University
مهندسی نرم افزار Vilnius University
دیتا ساینس یا علم داده Vilnius University

 

جمع بندی

لیتوانی یکی از مقاصد تحصیلی در اروپا برای دانشجویان بین المللی است زیرا از طریق سیستم آموزش عالی پیشرفته و دانشگاه های بین المللی معتبر که رشته های بسیار متنوعی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی یا سایر زبانها مانند روسی ارائه می دهد، سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین المللی را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

هزینه های زندگی در لیتوانی بسیار کم است و شهریه دانشگاه های لیتوانی برای تحصیل کارشناسی ارشد نسبت به کشورهای اروپای غربی بسیار مقرون به صرفه است که جز دلایل محبوبیت این کشور شده است. همچنین دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد در لیتوانی علاوه بر بهرمند شدن از انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیل در این کشور، اجازه کار تمام وقت را همزمان با تحصیل در لیتوانی دارند. اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اروپا را دارید لیتوانی می تواند یکی از گزینه های ایده آل باشد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *