لیتوانی

شرایط تحصیل دکتری در لیتوانی

لیتوانی کشوری که اروپای غربی را به اروپای شرقی متصل کرده است، تحصیلکرده ترین مردم اروپا را دارد و یکی از کشورهای دو زبانه محسوب می شود. تاریخ و فرهنگ منحصر بفرد این کشور نه تنها به سنت ها و دستاوردهای گذشتگان احترام می گذارد بلکه در یادگیری و پیشبرد تکنولوژی های جدید، ایده های خلاقانه و تحقیقات آکادمیک پیشتاز است. لیتوانی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که از نظر اقتصاد و سیستم آموزش عالی و دانشگاهی بسیار رشد و پیشرفت داشته و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این کشور شهرت بین المللی دارند. مدرک دانشگاهی لیتوانی در تمامی کشورهای اروپایی و جهان به رسمیت شناخته شده و به دلیل هزینه های کم زندگی در لیتوانی، این کشور به یکی از مقاصد تحصیلی ایده آل در اروپا برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. در این مطلب تمامی نکات و اطلاعات کاربردی برای تحصیل دکتری در لیتوانی ارائه شده است.

مزیت های تحصیل دکتری در لیتوانی

مهمترین مزیت کشور لیتوانی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند وجود طیف گسترده ای از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های معتبر جهانی در این کشور است که رشته های دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. همچنین علاوه بر هزینه تحصیل پایین در لیتوانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی بخصوص اروپای غربی، لیتوانی تعداد زیادی بورسیه تحصیلی و فاند به دانشجویان بین المللی در مقطع دکتری ارائه می کند و تقریبا تمامی دانشجویان دکتری می توانند از این امکان در لیتوانی بهرمند شوند. سایر مزایای تحصیل در لیتوانی عبارتند از:

  • لیتوانی یک کشور مدرن اروپایی است.
  • لیتوانی یکی از اعضای اتحادیه اروپاست. بنابراین استانداردهای زندگی و تحصیل در این کشور با سایر کشورهای معروف در اروپا برابری می کند.
  • دانشجویان بین المللی در این کشور به راحتی توسط مردم پذیرفته می شوند و زبان انگلیسی به طور گسترده در لیتوانی صحبت می شود.
  • لیتوانی سریعترین و ارزان ترین اینترنت را در اتحادیه اروپا دارد.
  • موقعیت جغرافیایی لیتوانی این فرصت را به دانشجویان می دهند که به تمامی کشورهای اروپایی دسترسی داشته باشند و سفر کنند.
  • بیش از 500 رشته تحصیلی دانشگاهی در لیتوانی به زبان انگلیسی و روسی برای جذب دانشجویان بین المللی ارائه می شود.
  • مدرک دانشگاه های لیتوانی اعتبار بین المللی دارد و فارغ التحصیلان با مدرک خود در تمامی کشورهای دنیا به فعالیت حرفه ای مشغول می شوند.
  • هزینه های زندگی در لیتوانی بسیار مقرون به صرفه است.
  • در طول تحصیل به دانشجویان بین المللی اجازه کار داده می شود.
  • بعد از اتمام دوره دکتری می توان تا 15 ماه در این کشور اقامت داشت و شغل مناسب و مرتبط را پیدا کرد.

دوره دکتری در لیتوانی

مدت تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های لیتوانی 4 سال است و در پایان دوره مدرک PhD اعطا می شود. بیش از 20 مرکز آموزشی از جمله دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی رشته های دکتری را به دانشجویان ارائه می کنند. البته توجه داشته باشید که دانشگاه های علمی کاربردی برای ارائه رشته های دکتری نیستند. مانند سایر کشورهای اروپایی، لیتوانی نیز از فرایند بولونیا پیروی می کند، بنابراین مقطع دکتری سومین سطح و بالاترین مدرک دانشگاهی این کشور است.

برای تحصیل دکتری در لیتوانی باید سوپروایزر داشته باشید و طرح تحقیقاتی یا پروپوزال شما مشخص باشد. در نهایت نیز برای فارغ التحصیلی در این مقطع باید پایان نامه دکتری ارائه دهید از پایان نامه خود دفاع کنید تا مدرک به شما اعطا شود. مدرک دکتری دانشگاه های لیتوانی به زبان انگلیسی است و یک مدرک بین المللی محسوب می شود.

دانشگاه های لیتوانی برای تحصیل دکتری

سیستم آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی لیتوانی به دو بخش دانشگاه ها و کالج دانشگاه های علمی کاربردی تقسیم می شود. همچنین تعدادی موسسه تحقیقاتی دولتی در این کشور وجود دارد که رشته های دکتری را ارائه می دهند. توجه داشته باشید که فقط برخی از دانشگاه های لیتوانی بعلاوه مراکز تحقیقاتی رشته های دکتری را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند.

مراکز تحقیقاتی لیتوانی برای ارائه رشته های دکتری عبارتند از:

  • موسسه تاریخ لیتوانی – The Lithuanian Institute of History
  • موسسه ادبیات و فولکلور لیتوانی – Institute of Lithuanian Literature and Folklore
  • موسسه انرژی لیتوانی – Lithuanian Energy Institute
  • موسسه انکولوژی دانشگاه ویلنیوس – Institute of Oncology of Vilnius University
  • موسسه تحقیقات فرهنگ لیتوانی – Lithuanian Culture Research Institute
  • مرکز علوم و فناوری فیزیکی – Centre for Physical Sciences and Technology
  • مرکز تحقیقات طبیعت – Nature Research Centre
  • موسسه زبان لیتوانیایی – Institute of the Lithuanian Language
  • مرکز تحقیقات اجتماعی لیتوانی – Lithuanian Social Research Centre
  • موسسه حقوق – Institute of Law
  • موسسه اقتصاد کشاورزی لیتوانی – Lithuanian Institute of Agrarian Economics
  • مرکز تحقیقات لیتوانیایی برای کشاورزی و جنگلداری – Lithuanian Research Centre for Agriculture and Forestry

همچنین حدود 20 دانشگاه نیز در این کشور رشته های دکتری را ارائه می دهند که برای مشاهده لیست کامل آنها به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: لیست دانشگاه های لیتوانی

اما در این قسمت برخی از بهترین و محبوب ترین دانشگاه های لیتوانی برای تحصیل دکتری برای دانشجویان بین المللی که رشته های دانشگاهی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، لیست شده است:

  • دانشگاه مدیریت و اقتصاد ISM (ISM University of Management and Economics)
  • دانشگاه صنعتی کاوناس (Kaunas University of Technology)
  • دانشگاه ورزش لیتوانی (Lithuanian Sports University)
  • دانشگاه فنی ویلنیوس گدیمیناس (Vilnius Gediminas Technical University)
  • دانشگاه مایکولاس رومریس (Mykolas Romeris University)

اخذ پذیرش دکتری در دانشگاه های لیتوانی

بعد از اینکه رشته و دانشگاه خود را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در لیتوانی پیدا کردید، باید فرایند ارسال درخواست پذیرش را بصورت آنلاین و از طریق وبسایت دانشگاه انجام دهید. در مورد ددلاین اپلای باید این نکته را اضافه کرد که اینتیک دانشگاه های لیتوانی ماه سپتامبر است بنابراین ددلاین اپلای یا آخرین مهلت ارسال درخواست پذیرش برای اکثر دانشگاه های این کشور ماه ژوئن است. البته به دانشجویان بین المللی غیر از اتحادیه اروپا توصیه می شود زودتر از این تاریخ اپلای کنند و ددلاین اپلای را ماه می و جولای درنظر بگیرند.

مهمترین شرط پذیرش در رشته های دکتری در لیتوانی، داشتن مدرک معتبر و رسمی کارشناسی ارشد است. همچنین به دلیل اینکه دانشجویان قرار است به زبان انگلیسی تحصیل کنند، داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی نیز اهمیت دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل کارشناسی ارشد در لیتوانی به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: تحصیل کارشناسی ارشد در لیتوانی

در زمان اپلای، بعد از تکمیل اپلیکیشن فرم، باید مدارک مورد نیاز را آپلود کنید. لیست کلی مدارک مورد نیاز در زمان اپلای عبارتند از:

  • مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی
  • رزومه یا CV که در آن سوابق تحصیلی و شغلی ذکر شده باشد
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • کپی پاسپورت
  • پروپوزال تحقیق دکتری
  • مدرک زبان انگلیسی
  • توصیه نامه
  • رسید پرداخت اپلیکیشن فی

معمولا اپلیکیشن فی حدود 100 یورو است. برای اخذ پذیرش دکتری در دانشگاه های لیتوانی انگیزه نامه تحصیلی یعنی اهداف دقیق شما از مطالعه رشته انتخابی و طرح تحقیقی که ارائه می کنید تا سوپروایزر انتخاب شود، بسیار اهمیت دارد.

بعد از ارسال درخواست پذیرش حدود 30 روز کاری زمان نیاز است تا جواب پذیرش برایتان ارسال شود. در صورت موافقت با درخواست شما، نامه پذیرش ارسال می شود که طبق آن می توانید برای ویزای تحصیلی لیتوانی که به آن National Visa (D) گفته می شود و سپس مجوز اقامت موقت (Temporary Residence Permit) اقدام کنید.

هزینه تحصیل دکتری در لیتوانی

شهریه دانشگاه به رشته و دانشگاهی که از آن پذیرش گرفتید، بستگی دارد اما بطور میانگین می توان گفت که برای تحصیل در مقطع دکتری در لیتوانی باید شهریه ای از 8400 یورو در سال را در نظر داشته باشید. البته بورسیه های دولتی و دانشگاهی در اختیار دانشجویان دکتری قرار دارد و طیف آن در لیتوانی بسیار قابل قبول است. این کشور همچنین در برنامه بورسیه اراسموس (Erasmus+ program) نیز حضور دارد. و اما در مورد هزینه های زندگی در لیتوانی، بطور کلی می توان گفت که نهایتا ماهانه 500 یورو برای زندگی در پایتخت این کشور نیاز است.

رشته های دکتری در لیتوانی

دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در لیتوانی که هم دولتی و هم خصوصی هستند، رشته های دکتریی را با طیف گسترده ای به زبان انگلیسی ارائه می دهند و شما مطمئنا می توانید حوزه تحقیقاتی و رشته تخصصی خود را در این کشور پیدا کنید. در جدول زیر برخی از محبوب ترین و بهترین رشته های دکتری برای دانشجویان بین المللی در لیتوانی لیست شده است:

نام رشته (مقطع دکتری) نام دانشگاه ارائه دهنده
مدیریت Kaunas University of Technology
مهندسی عمران Kaunas University of Technology
اقتصاد Kaunas University of Technology
مهندسی برق و انرژی Kaunas University of Technology
شیمی Kaunas University of Technology
فیزیک Kaunas University of Technology
مهندسی انفورماتیک Kaunas University of Technology
تارخ و تئوری هنر Kaunas University of Technology
مهندسی مکانیک Kaunas University of Technology
مهندسی مواد Kaunas University of Technology
مهندسی محیط زیست Kaunas University of Technology
مدیریت ISM University of Management and Economics
تجزیه و تحلیل تقاضای انرژی در CO2 neutral buildings Vilnius Gediminas Technical University
مدیریت Vilnius Gediminas Technical University
مهندسی برق Vilnius Gediminas Technical University
ژنتیک Vilnius Gediminas Technical University
تجارت و مدیریت استراتژیک Vilnius Gediminas Technical University
مدیریت منابع انسانی Vilnius Gediminas Technical University
طراحی با رویکرد توسعه پایدار Vilnius Gediminas Technical University
معماری Vilnius Gediminas Technical University
بیومدیکال ساینس- بیولوژی Lithuanian Sports University

 

جمع بندی

لیتوانی یکی از کشورهای اروپای شمالی و بزرگترین کشور بالتیک، دارای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است که مطابق با استانداردهای بین المللی و به زبان انگلیسی رشته های دکتری را ارائه می دهند. این کشور به دلیل ایجاد فرصت های تحصیلی، فرصت های شغلی، فرصت های بورسیه و کمک هزینه های تحصیل، اجازه کار همزمان با تحصیل و از همه مهمتر هزینه تحصیل و زندگی بسیار مقرون به صرفه، مورد توجه دانشجویان بین المللی بسیاری قرار گرفته است. در این مطلب مراکز تحقیقاتی و دانشگاه هایی که برای تحصیل دکتری در لیتوانی برای دانشجویان بین المللی مناسب هستند، ارائه شده است. جهت اخذ پذیرش دکتری در دانشگاه های این کشور باید درخواست خود را از طریق وبسایت دانشگاه بصورت آنلاین اپلای کنید و بخاطر داشته باشید که ددلاین اپلای نهایتا تا ماه ژوئن برای ترم پاییز است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *