تخصص, لیتوانی

شرایط تحصیل پزشکی در لیتوانی

تحصیل پزشکی در کشور لیتوانی

کشور لیتوانی یکی از کشورهای اروپایی با سیستم آموزشی با کیفیت و هزینه های بسیار مناسب می باشد. این کشور متقاضیان بسیاری را جهت تحصیل از سراسر دنیا به خود جذب می نماید. تحصیل در رشته های گروه پزشکی این کشور گزینه ای جذاب است. ایرانیان بسیاری نیز در سال های اخیر برای تحصیل در رشته های گروه پزشکی دانشگاه های لیتوانی به خصوص رشته پزشکی به این کشور مهاجرت می کنند. اگر شما هم از علاقه مندان تحصیل پزشکی در لیتوانی به عنوان یک کشور مقرون به صرفه اروپایی با مردمانی تحصیل کرده هستید، حتما این مقاله را تا پایان آن مطالعه نمایید.

مزایای تحصیل پزشکی در لیتوانی

تحصیل در رشته پزشکی در کشور همچون لیتوانی مزایا و ویژگی های مثبتی را برای شما به همراه خواهد داشت. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما می توانید در کشوری اروپایی با سیستم آموزشی با کیفیت در رشته پزشکی تحصیل کنند.
  • دانشجویان بین المللی در این کشور امکان تحصیل با هزینه ای مناسب نسبت به سایر کشورهای اروپایی را دارند.
  • در دانشگاه های لیتوانی دانشجویان پزشکی می توانند به هر دو زبان انگلیسی و لیتوانیایی تحصیل نمایند.
  • دانشجویان پزشکی در لیتوانی همانند دانشجویان سایر دانشگاه ها از اجازه کار پاره وقت در طول تحصیل برخوردار می باشند.
  • دانشجویان در کشور لیتوانی از شانس تحصیل در کشوری رو به رشد با تاریخی جذاب و غنی برخوردار هستند.
  • دانشجویان دانشگاه های لیتوانی امکان شرکت در برنامه های مبادله دانشجو را خواهند داشت.
  • و…

شرایط و برنامه تحصیل پزشکی در لیتوانی

لیتوانی یکی از کشورهای دارای بالاترین درصد فارغ التحصیلان و تحصیل کرده ها در سراسر دنیا می باشد. بنابراین واضح است که تحصیلات در این کشور امری مهم و ضروری محسوب می شود. تحصیلات عالی در این کشور بسیار قدمت دار است. به گونه ای که اولین دانشگاه اروپای شرقی در همین کشور به ثبت رسیده است. لیتوانی دارای سیستم آموزشی مطابق استانداردهای آموزشی اروپا و با هزینه ای مقرون به صرفه است. دوره پزشکی عمومی در لیتوانی یک دوره شش ساله است، که شامل 360 واحد آموزشی می باشد. در پایان این دوره مدرک MUDR یا دکترای پزشکی عمومی به فارغ التحصیلان اعطا می شود. البته در صورت تمایل شما می توانید تحصیلات پزشکی خود را ادامه داده و تخصص مورد نظرتان را در این رشته کسب نمایید.

در سال های اولیه این رشته واحدهای درسی علوم پایه از قبیل آناتومی، شیمی، ژنتیک، فیزیک و… تدریس می شود. سپس تا پایان سال چهارم واحدهای درسی ارائه شده بر مبنای پروژه های تحقیقاتی چندگانه خواهند بود. این واحدهای درسی بیشتر شامل تولید مثل و وراثت، سیستم ایمنی، علوم اعصاب، تنفس و گردش خون، مطالعات بالینی، متابولیسم و هوموستاز و… می باشد. از سال چهارم تا ششم مطالعات بالینی و عملی صورت می گیرد. در واقع دانشجویان به بیمارستان ها و درمانگاه می روند و در آنجا به طور عملی تحصیلات خود را به پایان می رسانند.

از لحاظ شیوه آموزشی می توان گفت روش PBL برای تدریس رشته پزشکی در دانشگاه های این کشور استفاده می شود. این روش یادگیری بر مبنای حل مساله است. در واقع تحصیل به این روش دانشجویان را وارد چالش هایی از قبیل تجزیه و تحلیل، بحث، بررسی تئوری ها، تحقیق و پژوهش، ارائه راه حل، حل مساله و… می نماید. حاصل چنین چالش هایی قطعا فارغ التحصیلاتی با اطلاعات بالا و متخصص خواهد بود.

خوب است این نکته را هم بدانید که تمام دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت علوم ایران نیستند. این امر برای افرادی که خواهان بازگشت پس از فارغ التحصیلی به ایران هستند بسیار مهم است.

مقاله پیشنهادی: تحصیل دندانپزشکی در لیتوانی

برخی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران

  • Klaipeda University
  • Lithuanian University of Health Sciences
  • Vytautas Magnus University
  • Vilnius Gediminas Technical University
  • Vilnius University
  • و…

هزینه تحصیل پزشکی در لیتوانی

قطعا شهریه تحصیل پزشکی در لیتوانی با توجه به نوع دانشگاه و شهر محل تحصیل متفاوت خواهد بود. معمولا میزان این هزینه برای هر سال 7000 تا 15000 یورو می باشد. اما به طور میانگین می توان گفت متوسط هزینه تحصیل در این رشته در کشور لیتوانی سالانه 11000 یورو برآورد می گردد.

از لحاظ هزینه زندگی دانشجویی در لیتوانی می توان گفت میزان این هزینه به طور میانگین 620 یورو در ماه خواهد بود. البته هزینه زندگی دانشجویی در این کشور با توجه به سبک زندگی و شهر محل سکونت متفاوت خواهد بود.

برخی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی لیتوانی

لیتوانی از دانشگاه های پزشکی بسیاری خوبی برخوردار است. اما برخی از بهترین آن ها به شرح زیر می باشند:

دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی

یکی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی در کشور لیتوانی، دانشگاه علوم بهداشت لتونی است. سال تاسیس این دانشگاه به 1992 باز می گردد. در ابتدا این دانشگاه قسمتی از دانشگاه محلی کاوناس بوده است. در واقع در سال 1998 دانشکده پزشکی آن اعلام استقلال کرده و از دانشگاه کاوناس جدا می شود و خود دانشگاه پزشکی با نام دانشگاه علوم بهداشت لیتوانی را تشکیل می دهد. امروزه این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی در کشور لیتوانی به حساب می آید و هر ساله دانشجویان بین المللی بسیاری را به خود جذب می کند.

دانشگاه ویلنیوس

یکی دیگر از دانشگاه های برتر و محبوب در رشته پزشکی دانشگاه ویلنیوس لیتوانی می باشد. سال تاسیس این دانشگاه به 1579 برمی گردد و یکی از بزرگ ترین، قدمت دارترین و مهم ترین دانشگاه های ناحیه شرق و مرکز اروپا به حساب می آید. چندین دپارتمان و دانشکده مختلف در این دانشگاه فعالیت دارند. از جمله آن ها دانشکده پزشکی می باشد که در سال 1781 در دانشگاه ویلنیوس تاسیس شده است. از ویژگی ها و مزایای تحصیل در این دانشگاه لیتوانیایی می توان به گذراندن دوره عملی و مطالعات بالینی در یکی از شش بیمارستان برتر لیتوانی نام برد.

دانشگاه دولتی لیتوانی (LU)

دانشگاه دولتی لیتوانی (LU) مستقر در شهر ریگا لیتوانی یکی دیگر از دانشگاه های معروف علوم پزشکی کشور لیتوانی می باشد. تاریخ تاسیس این دانشگاه به 1919 باز می گردد. اما جالب است بدانید که گذشته تاریخی این دانشگاه به قبل تر از این ها و حتی به نیمه دوم قرن 10 میلادی مرتبط است. این دانشگاه چهارمین رتبه را در میان دانشگاه های کشورهای بالتیک به خود اختصاص داده است. مردم این شهر غالبا با زبان انگلیسی آشنایی دارند و از فرهنگ بالایی در پذیرش خارجی ها برخوردار می باشند.

مقاله پیشنهادی: تحصیل داروسازی در لیتوانی

وضعیت فارغ التحصیلان پزشکی از دانشگاه های لیتوانی

فارغ التحصیلان رشته پزشکی از دانشگاه های کشور لیتوانی می توانند در زمینه های مختلف مرتبط با این رشته به فعالیت بپردازند. آن ها می توانند به عنوان پزشک در بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، درمانگاه ها، مراکز بهداشتی و مراقبتی و… مشغول به کار شوند. در واقع آن ها می توانند در زمینه های ارزیابی های بالینی، فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی، بهره برداری از تجهیزات پزشکی، مدیریت بیماری ها و… نیز فعالیت داشته باشند.

از لحاظ درآمدی، میزان دریافتی پزشکان در این کشور متفاوت می باشد. می توان گفت پزشکان در این کشور به طور میانگین 7690 لیتاس لیتوانی درآمد دارند. البته این مبلغ دریافتی می تواند به 13000 لیتاس نیز برسد یا حتی از 2820 لیتاس کمتر باشد. جالب است بدانید که در کشور لیتوانی میزان درآمد پزشکان زن از پزشکان مرد بیشتر است.

شرایط لازم برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های لیتوانی

قطعا تحصیل در رشته پرطرفدار و جذاب پزشکی در کشور اروپایی مانند لیتوانی متقاضیان بسیاری دارد. برای اینکه شما بتوانید در میان این متقاضیان از یک دانشگاه لیتوانیایی در رشته پزشکی اخذ پذیرش نمایید باید گروهی از شرایط را فراهم آورید. از جمله شرایط لازم برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های کشور لیتوانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • داشتن دیپلم معتبر با نمرات بالا
  • برخورداری از مدرک زبان انگلیسی یا لیتوانیایی معتبر
  • نداشتن هیچ سابقه جرم و جنایت
  • داشتن گواهی نشان دهنده سلامت فرد
  • برخورداری از رزومه تحصیلی مناسب
  • به دست آوردن حداقل نمره مجاز در آزمون ورودی
  • داشتن مدارک شناسایی معتبر از قبیل شناسنامه، گذزنامه دارای اعتبار و…
  • برخورداری از انگیزه نامه جهت تشریح هدف و علت علاقه به تحصیل پزشکی در این کشور
  • داشتن بیمه نامه معتبر
  • برخورداری از وضعیت مالی مناسب برای تامین هزینه های تحصیل و اقامت
  • و…

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در کشور لیتوانی

برای اینکه شما ویزای تحصیلی لیتوانی را جهت تحصیل در رشته پزشکی به دست آورید، باید مدارک زیر را آماده سازی کرده و در موقع لازم ارائه نمایید.

  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • بیمه نامه
  • گواهی نشان دهنده داشتن سلامت کامل جسمی و روانی
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی یا لیتوانیایی
  • گواهی عدم ارتکاب جنایت
  • عکس پرسنلی مناسب
  • مدارک شناسایی معتبر
  • انگیزه نامه
  • فیش و صورت حساب بانکی نشان دهنده برخورداری از تمکن مالی
  • و…

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. دانشجویان پزشکی دانشگاه های لیتوانی از اجازه داشتن همراه با خود در این کشور برخوردار هستند؟

  • بله، دانشجویان پزشکی دانشگاه های لیتوانی همانند سایر داراندگان ویزای تحصیلی این کشور می توانند در مدت تحصیل در این کشور از همراه برخوردار باشند. منظور از همراه همسر و فرزندان تحت تکفل دارنده ویزای تحصیلی می باشد.

2. آیا می توان به زبان انگلیسی رشته پزشکی را در دانشگاه های لیتوانی گذراند؟

  • بله، خوشبختانه در بسیاری از دانشگاه های لیتوانی امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و لیتوانیایی وجود دارد. شما می توانید با داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی به این زبان تحصیلات پزشکی خود را در این کشور بگذرانید.

از طریق بخش دیدگاه ها یا سایر راه های ارتباطی می توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید. کارشناسان آوات در اولین فرصت با پاسخگویی دقیق به سوالاتتان، ابهامات شما را بر طرف خواهند کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *