بلغارستان

شرایط تحصیل در بلغارستان

قصد مهاجرت تحصیلی و تحصیل در یک دانشگاه بین المللی معتبر را دارید؟ بلغارستان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در اروپا است که سالانه هزاران دانشجوی بین المللی را جذب می کند. با انتخاب بلغارستان، از تمامی مزایای یک سیستم آموزشی پیشرفته، مدرک دانشگاهی اروپایی و معتبر جهانی، هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه، فرصت های شغلی عالی، تجربه فرهنگی غنی و غذاهای متنوع و جذاب بهره مند خواهید شد. با تحصیل در بلغارستان، سرزمین گل رز و قدیمی ترین کشور اروپا، علاوه بر دریافت مدرک دانشگاهی معتبر در رشته مورد علاقه خود و سرمایه گذاری برای آینده شغلی درخشان، تجربه یک زندگی متفاوت و هیجان انگیز را در کشوری بسیار زیبا خواهید داشت. در این مطلب راهنمای جامع و کاربردی تحصیل در بلغارستان ارائه می شود که به تمامی سوالات شما از هزینه تحصیل در بلغارستان تا نحوه پذیرش از دانشگاه های این کشور پاسخ داده شده است.

کشور بلغارستان

بلغارستان در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است. این کشور از شمال با رومانی، از جنوب با یونان، از جنوب شرقی با ترکیه، از شرق با دریای سیاه و از غرب با صربستان همسایه است. اقتصاد بلغارستان رو به رشد است و سومین اقتصاد بزرگ بالکان محسوب می شود. شهر صوفیه Sofia پایتخت بلغارستان است و جمعیت آن حدود 1.2 میلیون نفر است. اکثر دانشجویان بین المللی در دو شهر بزرگ این کشور یعنی صوفیه و وارنا زندگی می کنند که تعداد زیادی دانشگاه بین المللی، کافه، کلوپ های شبانه و پارک های دیدنی دارند و محیطی بسیار پویا و جذاب را برای دانشجویان فراهم کرده است. سواحل بلغارستان و قله های برفی آن برای ورزش های زمستانی معروف هستند. در زمان اقامت خود در بلغارستان حتما از چهار شهر صوفیه، پلوودیو، ولیکو تارنوو و بلاگووگراد دیدن کنید. این شهرها تاریخی هستند و قدمت آنها حتی به رم و آتن برمی گردد.

بلغارستان در یک نگاه

پایتخت بلغارستان صوفیه Sofia
زبان اصلی بلغارستان بلغاری
جمعیت بلغارستان 6.9 میلیون نفر
مساخت بلغارستان 110.993 km²
واحد پول بلغارستان Bulgarian Lev (BGN)
تعداد دانشجویان بین المللی بیش از 11000
ترم تحصیلی دانشگاه های بلغارستان سپتامبر تا ژوئن

مزیت های تحصیل در بلغارستان

بلغارستان کشوری در شبه جزیره بالکان، توانسته به یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین المللی از تمامی کشورهای دنیا بخصوص یونان، ترکیه، آلمان، نیجریه و هند تبدیل شود. شاید سوال کنید چرا بلغارستان؟ دلایل بسیار زیادی وجود دارد که دانشجویان بین المللی این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. در اینجا بطور خلاصه برخی از اصلی ترین و مهمترین مزایای تحصیل در بلغارستان لیست شده است:

  • شهریه دانشگاه های بلغارستان برای دانشجویان بین المللی بسیار مقرون به صرفه است.
  • هزینه های زندذگی در بلغارستان کم است.
  • بلغارستان محیطی چند فرهنگی، امن، جذاب و پویا برای دانشجویان فراهم کرده است.
  • مدرک دانشگاه های بلغارستان دارای اعتبار بین المللی است و توسط تمامی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده است.

سیستم دانشگاهی بلغارستان

سیستم آموزش عالی و دانشگاه های بلغارستان با هدف جذب دانشجویان بین المللی، پیشرفت های زیادی کرده اند و کیفیت آموزش در دانشگاه های این کشور بسیار بالا و مطابق با استانداردهای جهانی است. دانشگاه های بلغارستان مانند سایر کشورهای اروپایی از فرآیند بولونیا یا Bologna Process پیروی می کند، بنابراین رشته های دانشگاهی را در 3 مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می دهند.

  • تحصیل کارشناسی در بلغارستان:

اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه های بلغارستان، کارشناسی یا لیسانس است که به مدرک آن Bachelor’s degrees گفته می شود. دوره لیسانس در بلغارستان بین 3 تا 4 سال است. معمولا رشته های تخصصی تر مانند پزشکی و مهندسی 4 ساله است. رشته های لیسانس یا کارشناسی در دانشگاه های بلغارستان به زبان بلغاری تدریس می شود اما رشته های زیادی هم به انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود. شرط اصلی پذیرش در رشته های لیسانس دانشگاه های بلغارستان، داشتن مدرک دیپلم معتبر است.

  • تحصیل کارشناسی ارشد در بلغارستان:

دومین سطح تحصیلی در دانشگاه های بلغارستان کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس است که مدرک آن Master’s degrees است. دوره های فوق لیسانس در بلغارستان معمولا 2 ساله است و نکته مثبت اینجاست که اکثر رشته های فوق لیسانس با طیف گسترده ای در دانشگاه های بلغارستان به زبان انگلیسی تدریس می شود و فرصت خوبی را برای دانشجویان بین المللی که علاقه به ادامه تحصیل در یک کشور اروپایی و دانشگاه بین المللی دارند، فراهم کرده است. شرط اصلی پذیرش در رشته های فوق لیسانس در بلغارستان داشتن مدرک لیسانس معتبر و مرتبط است.

  • تحصیل دکترا در بلغارستان:

دکترا، سطح سوم در دانشگاه های بلغارستان و بالاترین سطح تحصیلی است. دوره های دکترا در دانشگاه های بلغارستان که به مدرک آن D. گفته می شود، معمولا 3 تا 5 سال طول می کشد. دوره های دکترا در دانشگاه های این کشور براساس تحقیق و پژوهش است و شرط اصلی پذیرش در رشته های دکترا داشتن مدرک فوق لیسانس معتبر و سوابق آکادمیک مرتبط است.

نکته مثبت در مورد سیستم آموزش عالی بلغارستان این است که این کشور بخشی از Erasmus محسوب می شود. بدین معنی که دانشجویان بین المللی می توانند بخشی از دوره تحصیلی یا حتی دوره کارآموزی internship خود را در سایر کشورها و خارج از بلغارستان ادامه دهند و حتی در حین تحصیل یا کار، بورسیه دریافت کنند. شما می توانید در زمان تحصیل در بلغارستان با سایر دانشگاه های برتر جهان ارتباط علمی گرفته و مسیر تحصیلی خود را بسط دهید.

رشته های دانشگاهی در بلغارستان به زبان بلغاری، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی تدریس می شود و فضایی را برای تمامی دانشجویان بین المللی از تمامی کشورهای دنیا ایجاد کرده اند.

دانشگاه های بلغارستان

بزرگترین و معروف ترین دانشگاه های بلغارستان در پایتخت این کشور یعنی شهر Sophia قرار دارد. دومین شهر بزرگ بلغارستان Plovdiv نیز دارای دانشگاه های برتر و معتبر است و همچنین شهر Blagoevgrad نیز خانه دانشگاه های آمریکایی است. تعداد زیادی دانشجوی بین المللی هر ساله جذب دانشگاه های بین المللی بلغارستان می شوند. حداقل 51 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در بلغارستان وجود دارد که به 4 دسته تقسیم می شوند: دانشگاه، کالج، دانشگاه های تخصصی یا دانشگاه های پلی تکنیک و کالج ها یا دانشگاه های خصوصی.

در ادامه برترین دانشگاه های بلغارستان که در بین دانشجویان بین المللی محبوب هستند و طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، لیست شده اند:

نام دانشگاه رتبه جهانی EECA
دانشگاه صوفیه سنت کلیمنت اوهریدسکی

Sofia University St. Kliment Ohridski

46

دانشگاه آمریکایی بلغارستان

American University in Bulgaria

151

دانشگاه تراکیا

Trakia University

200

 

  • دانشگاه صوفیه – Sofia University
  • دانشگاه پزشکی صوفیه – Medical University Sofia
  • دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی – University of Chemical Technology and Metallurgy
  • دانشگاه پلوودید – Plovdid University
  • دانشگاه پزشکی پلودید – Medical Plovdid University
  • دانشگاه صنایع غذایی – University of Food Technologies
  • دانشگاه فنی صوفیه – Technical University Sofia
  • دانشگاه بورگاس پروفسور آسن زلاتاروف – Burgas Prof. Assen Zlatarove University
  • دانشگاه روسه – University of Rousse

فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های بلغارستان

مانند سایر کشورهای اروپایی، نحوه اخذ پذیرش در دانشگاه های بلغارستان در تمامی مقاطع تحصیلی برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

  1. انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه
  2. فراهم کردن شرایط پذیرش و آماده کردن مدارک لازم
  3. اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه
  4. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  5. اپلای برای ویزای تحصیلی
  6. اخذ ویزای تحصیلی بلغارستان
  7. اخذ مجوز اقامت موقت در بلغارستان

نکته: در مورد چگونگی اپلای برای دانشگاه های بلغارستان، بعد از انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه، وارد صفحه اپلای در وبسایت دانشگاه می شوید و بصورت آنلاین درخواست پذیرش را سابمیت می کنید. بدین منظور باید اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست را با جزئیات تکمیل کنید و سپس فایل های پی دی اف مدارک مورد نیاز بهمراه ترجمه آنها را در محل مشخص شده آپلود نمایید و قبل از سابمیت نهایی اپلیکیشن فی پرداخت کنید.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های بلغارستان

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های بلغارستان به رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی که برای آن اپلای می کنید، بستگی دارد. مهمترین شرط داشتن مدرک تحصیلی معتبر و سوابق تحصیلی مشخص است. همچنین به دلیل اینکه زبان تدریس برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های بلغارستان، زبان انگلیسی است نیاز خواهید داشت که سطح مهارت زبان انگلیسی خود را با شرکت در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل نشان دهید. البته اگر مدرک زبان انگلیسی شما آماده نباشد، جای نگرانی نیست زیرا اکثر دانشگاه های بلغارستان قبل از ورود دانشجویان به کورس اصلی، دوره های آموزش زبان برگزار می کنند حتی برای تحصیل پزشکی در بلغارستان. پس نداشتن مدرک زبان نمی تواند مانع تحصیل شما در بلغارستان شود که این مورد نیز یکی از مزیت های تحصیل در این کشور است.

مدارک مورد نیاز برای اپلای

در زمان اپلای برای دانشگاه باید مدارک خود را طبق چک لیستی که در صفحه مربوط به رشته انتخابی در وبسایت دانشگاه قرار دارد، آماده کنید. تمامی مدارک نیاز به ترجمه رسمی دارند و همچنین باید کپی های الکترونیک از مدارک مورد نیاز را تهیه نمایید. با توجه به مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاهی که انتخاب کرده اید، لیست مدارک مورد نیاز متفاوت خواهد بود. با این حال لیست کلی از مدارک مورد نیاز در ادامه فهرست شده است:

  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس آکادمیک
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV
  • توصیه نامه یا ریکامندیشن

بعد از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه باید برای ویزای تحصیلی بلغارستان اقدام نمایید. جهت اپلای برای ویزای تحصیلی بلغارستان به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت (حداقل یک سال اعتبار داشته باشد)
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • عکس
  • بیمه سلامت
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاه

هزینه تحصیل در بلغارستان

شهریه دانشگاه های بلغارستان به دانشگاه، رشته، مقطع تحصیلی و زبان تدریس بستگی دارد. اگر به زبان بلغاری تحصیل کنید شهریه کمتری پرداخت می کنید تا به زبان انگلیسی. در جدول زیر شهریه دانشگاه های بلغارستان به تفکیک مقطع تحصیلی مشخص شده است:

مقطع تحصیلی شهریه سالانه به یورو شهریه سالانه به دلار
کارشناسی 2900 تا 3900 14500 تا 48800
کارشناسی ارشد 3000 تا 3900 15800 تا 51400
دکترا 4000 تا 8000 4800 تا 20000

هزینه زندگی در بلغارستان نیز به شهری که در آن ساکن می شوید، بستگی دارد. برای مثال هزینه زندگی در صوفیه پایتخت بلغارستان 575 دلار در ماه خواهد بود.

بورسیه تحصیلی در بلغارستان

جالب است بدانید که تعداد بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه ها برای دانشجویان بین المللی در بلغارستان بسیار زیاد است. یکی از محبوب ترین بورسیه های ارائه شده، بورسیه تحصیلی اروپای شرقی در خارج از کشور (EESA) است. بورسیه های EESA به تمامی دانشجویان بین المللی از تمامی کشورهای دنیا که قصد دارند در کشورهای اروپای شرقی تحصیل کنند، تعلق می گیرد. همچنین اکثر دانشگاه های بلغارستان بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند که جدیدترین اطلاعات آن را می توانید در وبسایت دانشگاه بیابید.

جمع بندی

بلغارستان یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است زیرا این کشور اروپایی از نظر فرهنگ و زیبایی طبیعی معروف است و تحصیل در این کشور تجربه ای شگفت انگیز برای دانشجویان به همراه دارد. اکثر دانشگاه های بلغارستان رشته های دانشگاهی متنوعی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی ارزشمندی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. مدرک دانشگاه های بلغارستان دارای اعتبار بین المللی در تمامی کشورهای دنیا است. پس اگر تصمیم به ادامه تحصیل در یک دانشگاه بین المللی با هزینه کم را دارید، حتما دانشگاه های بلغارستان را مد نظر قرار دهید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *