بلغارستان

شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان

اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید و به رشته پزشکی نیز علاقمند هستید، یکی از بهترین گزینه ها تحصیل پزشکی در بلغارستان است. جالب است بدانید که اکثر دانشجویان بین المللی در بلغارستان در رشته پزشکی به زبان انگلیسی تحصیل می کنند. با تحصیل پزشکی در یک دانشگاه بین المللی معتبر از یک کشور اروپایی، می توانید تخصص و مهارت خود را افزایش دهید و در نهایت به عنوان یک فارغ التحصیل پزشکی، فرصت های شغلی بین المللی زیادی در تمامی کشورهای دنیا پیش روی شما خواهد بود و از طرفی به عنوان یک فرد متخصص تاثیر مثبتی بر جامعه و بر کیفیت زندگی مردم خواهید داشت که پاداش تلاش هایتان در این مسیر است. در ادامه به مزیت های تحصیل پزشکی در بلغارستان، دانشگاه هایی که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، شرایط اخذ پذیرش در رشته پزشکی، هزینه تحصیل و غیره پرداخته ایم.

مزیت های تحصیل پزشکی در بلغارستان

شاید سوال کنید که چرا بلغارستان؟ در واقع 4 دلیل اصلی و مهم وجود دارد که بلغارستان را به یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی و بخصوص علاقه مندان به رشته پزشکی تبدیل کرده است که عبارتند از:

  • مدرک بین المللی معتبر و شناخته شده
  • فرصت های شغلی عالی بعد از فارغ التحصیلی
  • هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه
  • محیط دوستانه، چند فرهنگی و چند ملیتی

مدرک پزشکی دانشگاه های بلغارستان در سایر کشورهای دنیا به رسمیت شناخته شده و اعتبار دارد زیرا بلغارستان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و سیستم آموزشی آن مورد تایید تمامی کشورها است. به دلیل مدرک بین المللی شناخته شده، کیفیت آموزشی بالا و کسب تجربه عملی در زمان تحصیل پزشکی در محیط بیمارستان، فرصت های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان فراهم است که آینده شغلی را تضمین می کند. دوره تحصیل در رشته پزشکی در بلغارستان 6 سال است و مدرک پزشکی بلغارستان به عنوان یک مدرک کارشناسی ارشد در تمام سیستم های آموزشی دنیا شناخته می شود. بنابراین فارغ التحصیلان پزشکی در بلغارستان یا تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه می دهند و یا به فعالیت حرفه ای پزشکی در هر کشوری که بخواهند، مشغول می شوند.

از دیگر مزیت های تحصیل پزشکی در بلغارستان، هزینه زندگی پایین و شهریه کم دانشگاه است. برای مثال اجازه یک آپارتمان مدرن در مرکز پایتخت بلغارستان حدود 350 یورو در ماه است که در سایر کشورهای اروپایی اینگونه نیست و یا شهریه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی بین 7000 تا 8000 یورو در سال است که بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و از کشورهای اروپای غربی بسیار کمتر است.

دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل پزشکی

بلغارستان سیستم آموزش عالی پیشرفته و با سابقه ای طولانی دارد که دارای دانشگاه ها، دانشگاه های پلی تکنیک یا علمی کاربردی و مراکز آموزش عالی و فنی حرفه ای بسیاری است. چندین دانشگاه این کشور در لیست برترین دانشگاه های جهان رتبه بندی شده اند و اکثر رشته های دانشگاهی به زبان انگلیسی تدریس می شود که باعث جذب دانشجویان بین المللی شده است. در این قسمت به معرفی 6 دانشگاه بلغارستان که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، می پردازیم.

دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل پزشکی عباراتند از:

  1. دانشگاه پزشکی صوفیه – Sofia Medical University: این دانشگاه یکی از پیشروترین دانشگاه های بلغارستان است که رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه 8000 یورو در سال است و مدت تحصیل نیز 6 سال خواهد بود. این دانشگاه در پایتخت بلغارستان قرار دارد. ترم ورودی اکتبر است.
  2. دانشگاه صوفیه – Sofia University St. Kliment Ohridski: این دانشگاه نیز در صوفیه پایتخت بلغارستان قرار دارد و رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و جز رتبه های برتر بلغارستان محسوب می شود. شهریه تحصیل پزشکی در این دانشگاه 7700 یورو در سال است.
  3. دانشگاه پزشکی پلوودیو – Plovdiv Medical University: این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی بلغارستان و دارای مراکز تحقیقاتی بسیار با پیشرفته ترین تجهیزات و سالن های کنفرانس و سایر امکانات است. این دانشگاه در دومین شهر بلغارستان یعنی پلوودیو (Plovdiv) واقع شده که به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته می شود. هزینه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در این دانشگاه 8000 یورو در سال است.
  4. دانشگاه تراکیا – Trakia University: این دانشگاه در شهر Stara Zagora بلغارستان قرار دارد، شهری که مقرون به صرفه ترین شهر بلغارستان و در واقع اروپا برای دانشجویان بین المللی است. رتبه برتر دانشگاه، کیفیت بالای آموزش، هزینه های کم زندگی و شهری امن و زیبا باعث شده که هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین المللی به این دانشگاه جذب شوند و این شهر نیز به مقصد معروفی برای تحصیل تبدیل شده است. شهریه رشته پزشکی این دانشگاه 7000 یورو در سال است.
  5. دانشگاه پزشکی وارنا – Varna Medical University: دانشگاه پزشکی وارنا نیز یکی دیگر از گزینه های عالی برای تحصیل پزشکی در بلغارستان است. این دانشگاه در کنار دریا واقع شده و محیطی بسیار عالی برای دانشجویان فراهم کرده است. این دانشگاه نیز رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و شهریه سالانه دانشگاه برای رشته پزشکی 8000 یورو است.
  6. دانشگاه پزشکی پلون – Pleven Medical University: شهر پلون که این دانشگاه در آن قرار دارد در 200 کیلومتری صوفیه پایتخت بلغارستان واقع شده است. این دانشگاه نیز امکانات و تجهیزات پیشرفته زیادی دارد و رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. شهریه تحصیل پزشکی در این دانشگاه 7500 یورو است. نکته مهم در مورد این دانشگاه شروع ترم تحصیلی آن است که با بقیه تفاوت دارد و ماه فوریه است در حالی که شروع ترم تحصیلی دانشگاه های دیگر ماه اکتبر است.

شرایط اخذ پذیرش رشته پزشکی در بلغارستان

برای ورود به دانشگاه های پزشکی بلغارستان شرط اصلی داشتن دیپلم معتبر با معدل قابل قبول است. شما باید حداقل 62 درصد نمره را در دروس اصلی یعنی زیست و شیمی دریافت کرده باشید. نکته مهم این است که برای ورود به رشته پزشکی دانشگاه های بلغارستان نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. سایر شرایط برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی عبارتند از:

  • مدرک دیپلم معتبر بهمراه ریز نمرات (دریافت 62 درصد نمره)
  • گواهی پزشکی
  • تمکن مالی برای پرداخت شهریه و هزینه های زندگی
  • بیمه سلامت و خدمات درمانی
  • تسلط کافی بر زبان انگلیسی

نکته: روش ارزیابی متقاضیانی که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند، اینگونه است که معیار ارزیابی براساس سوابق تحصیلی، دستاوردهای شخصی و نمرات دبیرستان است. (متقاضی باید حداقل 62 درصد نمره (طبق نظام نمره دهی کشور خود) دریافت کرده باشد). نمره دروس زیست شناسی و شیمی دبیرستان بسیار حائز اهمیت است. در مورد زبان انگلیسی نیز معیار سنجش مهارت زبان انگلیسی متقاضی از طریق ارائه مدرک بین المللی زبان است. سطح زبان انگلیسی داوطلبان برای ورود به رشته پزشکی دانشگاه های بلغارستان باید حداقل B2 باشد.

اما نکته بسیار مثبت اینجاست که دانشگاه یک دوره مقدماتی زبان انگلیسی برای متقاضیانی که نمی توانند مدرک زبان انگلیسی ارائه دهند، برگزار می کند. جالب است بدانید که دوره های زبان انگلیسی در دانشگاه برای دانشجویان توسط اساتید متخصص برگزار می شود و از طرفی آموزش تخصص زبان انگلیسی برای رشته پزشکی نیز ارائه می شود تا دانشجویان با اصطلاحات پزشکی به زبان انگلیسی آشنا شوند. دوره تدریس زبان انگلیسی به دو بخش عمومی (620 ساعت) و تخصص (230) ساعت تقسیم می شود.

چگونگی اپلای برای دانشگاه های پزشکی بلغارستان

فرایند اخذ پذیرش دانشگاه های پزشکی بلغارستان برای دانشجویان بین المللی به شرح زیر است:

  1. انتخاب دانشگاه
  2. فراهم کردن شرایط پذیرش و آماده کردن مدارک لازم
  3. اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه
  4. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه و پرداخت نیمی از شهریه سال اول دانشگاه
  5. اپلای برای ویزای تحصیلی بلغارستان

نکته: در مورد چگونگی اپلای برای دانشگاه های بلغارستان باید این توضیح را اضافه کرد که بعد از انتخاب دانشگاه، وارد صفحه اپلای می شوید و بصورت آنلاین درخواست پذیرش را سابمیت می کنید. بدین منظور باید اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست را با جزئیات تکمیل کنید و سپس فایل های پی دی اف مدارک مورد نیاز بهمراه ترجمه آنها را در محل مشخص شده آپلود نمایید و قبل از سابمیت نهایی اپلیکیشن فی پرداخت کنید.

ددلاین اپلای برای رشته پزشکی در بلغارستان

ددلاین اپلای دانشگاه های پزشکی بلغارستان برای دانشجویان بین المللی اوایل ماه اکتبر است. این ددلاین برای ترم زمستان است. برای ترم تابستان تاریخ ارسال درخواست از ماه فوریه شروع می شود و ددلاین اپلای برای پذیرش در ترم تابستان، اواسط فوریه است. در کل توصیه می شود متقاضیانی که برای کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستند، یک ماه قبل از ددلاین مشخص شده برای اخذ پذیرش اپلای کنند زیرا معمولا صدور ویزای دانشجویی بلغارستان بیش از 1 ماه طول می کشد.

هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان

همانطور که ذکر شد شهریه سالانه تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی در بلغارستان بین 7000 تا 8000 یور است. مدت تحصیل در رشته پزشکی نیز 6 سال است. به طور کلی هزینه های زندگی در بلغارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است و می توان گفت هزینه زندگی در صوفیه، گرانترین شهر بلغارستان، حداکثر 900 یور در ماه است که ایم مبلغ برای سایر شهرهای بلغارستان که دانشگاده های پزشکی دیگر در آن قرار دارند مانند وارنا، نصف و حدود 500 یورو در ماه است.

همچنین برای مشاهده راهنمای کامل و کاربردی در مورد تحصیل در بلغارستان و اخذ ویزای تحصیلی این کشور به لینک های زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: تحصیل در بلغارستان

لینک مقاله: ویزای تحصیلی بلغارستان

جمع بندی

کشور بلغارستان، قدیمی ترین کشور اروپا و سومین اقتصاد بزرگ بالکان، به دلیل دارا بودن فرهنگ غنی، سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیت جهانی، دانشگاه های بین المللی و انگلیسی زبان و از همه مهمتر شهریه و هزینه های زندگی بسیار پایین و مقرون به صرفه، یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی است. سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی جذب دانشگاه های بلغارستان می شوند زیرا مدرک پزشکی دانشگاه های این کشور دارای اعتبار بین المللی است و تدریس نیز به زبان انگلیسی انجام می شود. نکته مثبت دیگر این است که دانشگاه های پزشکی بلغارستان دوره زبان انگلیسی عمومی و تخصصی پزشکی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که باعث شده پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه های بلغارستان ساده باشد. سیستم آموزش عالی و دانشگاه های بلغارستان توسط اتحادیه اروپا و سازمان های جهانی به رسمیت شناخته شده است بنابراین دریافت یک مدرک بین المللی معتبر در رشته پزشکی می تواند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *