بلغارستان

شرایط تحصیل دکتری در بلغارستان

سیستم آموزش عالی و دانشگاهی بلغارستان از اواسط دهه 1990 دوباره سازماندهی شد و تاکنون پیشرفت های خیلی چشمگیری داشته و همواره رو به رشد است. بنابراین در بلغارستان دانشگاه های معتبر بین المللی وجود دارد که برخی از آنها در لیست دانشگاه های برتر دنیا قرار دارند. مدرک دانشگاهی بلغارستان توسط سازمان های جهانی و اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است و فارغ التحصیلان می توانند با مدرک خود در همه کشورهای دنیا به فعالیت حرفه ای و آکادمیک بپردازند.

همچنین هزینه تحصیل در بلغارستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است و تمامی این دلایل بعلاوه داشتن محیطی پویا و چند فرهنگی باعث شده است که بلغارستان به یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در بین دانشجویان بین المللی تبدیل شود. این کشور یکی از گزینه های ایده آل برای تحصیل دکتری برای دانشجویان بین المللی است زیرا رشته های دکتری در دانشگاه های بلغارستان به زبان انگلیسی ارائه می شود. در این مطلب راهنمای کامل و کاربردی در مورد تحصیل دکتری در بلغارستان فراهم شده است.

اطلاعات کلی تحصیل دکتری در بلغارستان در یک نگاه

تعداد دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل دکتری 28
تعداد رشته های دکتری در دانشگاه های بلغارستان 202
برترین دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل دکتری دانشگاه صوفیه، دانشگاه وارنا، دانشگاه پلوودیو
تعداد دانشجویان بین المللی بلغارستان بیش از 18000
طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در بلغارستان 2 تا 4 سال
ترم تحصیلی دکتری در دانشگاه های بلغارستان اکتبر تا ژوئن
میانگین شهریه تحصیل دکتری در بلغارستان 2000 یورو در سال
بورسیه تحصیلی یا فاند در دسترس

 

سیستم دانشگاهی بلغارستان برای تحصیل دکتری

مقطع تحصیلی دکتری یا PhD سومین مقطع تحصیلی در دانشگاه های بلغارستان است که بعد از کارشناسی و کارشناسی ارشد قرار دارد. دانشگاه های بلغارستان هر ساله بیش از 1000 دانشجوی دکتری را می پذیرند و آموزش می دهند. از این تعداد حدود 120 دانشجو در حوزه علوم بهداشتی و سلامت و زیست پزشکی به تحصیل مشغول می شوند.

در بلغارستان 28 دانشگاه برای ارائه 202 رشته دکتری وجود دارد. دانشگاه های اصلی بلغارستان که رشته های دکتری را ارائه می دهند شامل دانشگاه صوفیه، دانشگاه وارنا، دانشگاه پلوودیو و آکادمی علوم بلغارستان است. هر موسسه آموزش عالی و دانشگاهی که مجوز تحصیل به دانشجویان دکتری را دریافت کرده باشد، قوانین خاصی برای تعداد واحدهای درسی اجباری دارد. تعداد واحد درسی برای دوره های دکتری در دانشگاه های بلغارستان معمولا 250 واحد است و مدت تحصیل در مقطع دکتری بین 2 تا 4 سال طول می کشد. در نهایت بعد از گذراندن 250 واحد درسی، تکمیل تحقیقات و آماده کردن پایان نامه، دانشجویان باید از پایان نامه خود در مقابل هیئت منصفه 5 نفری دفاع کنند و بعد از تایید فارغ التحصیل می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در بلغارستان به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: تحصیل در بلغارستان

مدرک دکتری در بلغارستان

به مدرک دکتری doctor of philosophy و به اختصار به آن Ph.D. گفته می شود. مدرک دکتری برای متقاضیانی است که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانده اند و تصمیم دارند در زمینه تخصصی و تحصیلی خود به تحقیق و پژوهش بیشتر بپردازند. دانشگاه های بلغارستان طیف گسترده ای از رشته های دکتری را ارائه می دهند و اکثر دانشجویان بین المللی می توانند زمینه تخصصی خاص خود را در یکی از دانشگاه های این کشور پیدا کنند.

دوره های دکتری در بلغارستان به صورت تمام وقت، نیمه وقت و مستقل ارائه می شود. اگر دوره دکتریی شما تمام وقت باشد، مدت تحصیل حداکثر 3 سال خواهد بود. اما اگر بصورت نیمه وقت یا آنلاین ارائه شود تا 4 سال طول می کشد. در طول دوره تحصیل در مقطع دکتری یک سوپروایزر یا استاد راهنما خواهید داشت که به تحقیقات شما نظارت دارد. همچنین در دانشگاه های بلغارستان این امکان برای دانشجویان دکتری وجود دارد که با سایر دانشگاه های برتر دنیا و اروپا در تعامل علمی و پژوهشی قرار گیرند که مزیت بزرگی برای تجربه آکادمیک دانشجویان محسوب می شود.

شرایط پذیرش دکتری در دانشگاه های بلغارستان

مهمترین و اصلی ترین شرط برای پذیرش دکتری، داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر است. همچنین به دلیل اینکه رشته های دکتری در دانشگاه های بلغارستان به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه می شود، نیاز است که متقاضیان مهارت کافی در زبان انگلیسی داشته باشند و برای نشان دادن این مهارت از متقاضیان خواسته می شود که مدرک بین المللی زبان انگلیسی ارائه دهند.

فرایند اپلای برای پذیرش دکتری در دانشگاه های بلغارستان

در این قسمت راهنمای مرحله به مرحله اپلای و اخذ پذیرش دکتری در دانشگاه های بلغارستان آمده است. در ابتدا لیستی از مراحل را مشاهده می کنید و در ادامه توضیح هر مرحله با جزئیات قرار دارد.

مراحل اخذ پذیرش دکتری از دانشگاه های بلغارستان به ترتیب زیر است:

  1. انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه
  2. فراهم کردن شرایط پذیرش و آماده کردن مدارک لازم
  3. اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه
  4. دریافت نامه پذیرش از دانشگاه
  5. اپلای برای ویزای تحصیلی بلغارستان

مرحله اول: انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

برای شروع در مسیر اخذ پذیرش تحصیلی دکتری در دانشگاه های بلغارستان، باید دانشگاه و رشته خود را پیدا کنید. رشته تحصیلی که برای آن اقدام می کنید باید مرتبط با دانش و تخصصتان در مقطع دکتری باشد. بنابراین با توجه به اینکه در مقطع کارشناسی ارشد در چه رشته ای تحصیل کردید، گزینه هایتان برای رشته دکتری محدود می شود. در ادامه این مطلب برخی از رشته هایی که توسط دانشگاه های بلغارستان به زبان انگلیسی تدریس می شود، ارائه خواهد شد. شاید رشته مورد علاقه شما هم در بین آنها باشد. و اما در مورد دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل دکتری، در این قسمت برخی از معروف ترین دانشگاه های بلغارستان لیست شده است.

مرحله دوم: فراهم کردن شرایط پذیرش و آماده کردن مدارک لازم

بعد از انتخاب رشته و دانشگاه می توانید در صفحه اختصاصی رشته انتخابی خود در وبسایت دانشگاه جزئیات مربوط به شرایط پذیرش و مدارکی که باید در زمان اپلای ارسال کنید، وجود دارد. طبق توضیحات در وبسایت دانشگاه باید مدارک خود را آماده کنید، همچنین ترجمه رسمی مدارک و کپی های الکترونیک آنها که بصورت فایل پی دی اف است، تهیه نمایید. در این قسمت لیست مدارک مورد نیاز در زمان اپلای آمده است. فقط توجه داشته باشید که این یک لیست کلی است و ممکن است هر دانشگاه مدارک خاص دیگری را نیز درخواست دهد.

  • مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات
  • موضوع تحقیق یا استادی پلن یا انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV
  • مقالات منتشر شده
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل
  • سه توصیه نامه یا ریکامندیشن
  • گواهی پزشکی (یکماه قبل از اپلای برای دانشگاه برای دریافت آن اقدام کنید)
  • پاسپورت و کپی آن
  • عکس پاسپورتی

در مورد مدرک زبان انگلیسی باید این توضیح را داد که اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی دارید اما مدرک بین المللی مثل آیلتس ندارید، می توانید در آزمون زبان یک موسسه آموزش عالی در بلغارستان شرکت کنید. داشتن مدرک زبان در زمان اپلای الزامی نیست.

مرحله سوم: اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه

در این مرحله وارد صفحه اپلای در وبسایت دانشگاه می شوید و بصورت آنلاین درخواست پذیرش را سابمیت می کنید. بدین منظور باید اپلیکیشن فرم یا فرم درخواست را با جزئیات تکمیل کنید و سپس فایل های پی دی اف مدارک مورد نیاز بهمراه ترجمه آنها را در محل مشخص شده آپلود نمایید و فراموش نکنید که قبل از سابمیت نهایی اپلیکیشن فی پرداخت کنید.

مرحله چهارم: دریافت نامه پذیرش از دانشگاه

معیارهای پذیرش در بین دانشگاه های بلغارستان متفاوت است اما در اکثر موارد پذیرش دانشجو براساس مدارک ارسالی و رزومه و اطلاعاتی است که در مورد سوابق تحصیلی و حرفه ای و فعالیت های آکادمیک در اپلیکیشن فرم پر شده و در پرونده متقاضی وجود دارد. این مرحله ممکن است بین 2 هفته تا 2 ماه زمان ببرد. بعد از اینکه مدارک شما توسط مسئولین پذیرش دانشگاه بررسی شد و با درخواست پذیرش شما موافقت شد، نامه پذیرش را از طریق ایمیل برایتان ارسال می کنند. در این ادامه باید نیمی از شهریه سال اول را پرداخت نمایید و سپس برای ویزای تحصیلی بلغارستان اقدام کنید.

مرحله پنجم: اپلای برای ویزای تحصیلی بلغارستان

بعد از دریافت نامه پذیرش دانشگاه می توانید مدارک مربوط به ویزای تحصیلی بلغارستان را آماده کنید و برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. اعتبار ویزای تحصیلی بلغارستان کوتاه مدت است و فقط برای ورود شما به بلغارستان است. بعد از ورود به این کشور باید مدارک خود را به پلیس محلی ارائه دهید تا برای شما مجوز اقامت موقت یکساله صادر شود و هر سال باید این مجوز را تمدید کنید.

دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل دکتری

  • دانشگاه صوفیه – Sofia University
  • دانشگاه جدید بلغارستان – New Bulgarian University
  • دانشگاه آمریکایی در بلغارستان – American University in Bulgaria
  • دانشگاه فنی صوفیه – Technical University Sofia
  • دانشگاه پلوودیو – Plovdiv University
  • دانشگاه اقتصاد ملی و جهانی – The University of National and World Economy
  • دانشگاه آزاد وارنا – Varna Free University
  • دانشگاه اقتصاد – وارنا – University of Economics – Varna
  • دانشگاه ولیکو تارنوو – University of Veliko Tarnovo
  • آکادمی اقتصاد D. A. Tsenov – D. A. Tsenov Academy of Economics
  • دانشگاه معماری، عمران و ژئودزی – University of Architecture, Civil Engineering and Geodesy
  • آکادمی ملی هنرهای تئاتر و فیلم – National Academy of Theatre and Film Arts
  • دانشگاه جنوب غربی “نئوفیت ریلسکی” – South-West University “Neofit Rilski”
  • دانشگاه پزشکی پلون – Medical University Pleven
  • دانشگاه فنی وارنا – Technical University of Varna

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویزای تحصیلی بلغارستان به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: ویزای تحصیلی بلغارستان

رشته های دکتری در بلغارستان

تعداد رشته های دکتری در دانشگاه های بلغارستان زیاد است و دانشجویان بین المللی می توانند رشته مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی در یکی از دانشگاه های بلغارستان پیدا کنند. اما در این قسمت برخی از برترین و محبوب ترین رشته های دکتری که توسط سه دانشگاه معروف بلغارستان به زبان انگلیسی ارائه می شود، لیست شده است:

نام رشته نام دانشگاه ارائه دهنده
دکتریی ریاضیات دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی – University of Chemical Technology and Metallurgy

 

دکتریی فیزیک دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی شیمی دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی تکنیکال ساینس دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی متالوژی (کلیه تخصص ها) دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی فناوری کالاهای مصرفی دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی صنایع چوب، فناوری جنگلداری و صنعت سلولزی دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی اتوماسیون، تکنیک کامپیوتر و سیستم های مدیریت دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی محیط زیست و حفاظت از محیط زیست دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی اقتصاد، سازمان ها و مدیریت دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی علوم تربیتی دانشگاه صنایع شیمیایی و متالورژی
دکتریی هوش مصنوعی دانشگاه فنی صوفیه – Technical University of Sofia
دکتریی سیستم های کامپیوتری و شبکه دانشگاه فنی صوفیه
دکتریی سیستم های خودکار پردازش و کنترل اطلاعات دانشگاه فنی صوفیه
دکتریی هنر موسیقی (DMA) دانشگاه ملی موسیقی – National University of Music (UNMB)
دکتریی فلسفه دانشگاه ملی موسیقی
دکتریی مهندسی برق دانشگاه فنی صوفیه
دکتریی سیستم های الکترودینامیک دانشگاه فنی صوفیه
دکتریی سیستم های انتقال انرژی دانشگاه فنی صوفیه

 

سایر رشته ها

  • نظریه و تاریخ معماری
  • هنرهای تجسمی
  • طراحی
  • علم هنر و تحقیقات تجسمی
  • مطالعات فیلم، هنرهای سینمایی و تلویزیون
  • مطالعات تئاتر و هنرهای تئاتر
  • موسیقی
  • موسیقی شناسی و هنر موسیقی
  • امور سیاسی و استراتژی های امنیتی
  • حقوق مدنی و خانواده
  • رسانه و ارتباطات عمومی
  • روانشناسی عمومی
  • سازماندهی و مدیریت حوزه غیر تولیدی (اداره دولتی)
  • علوم سیاسی
  • اقتصاد جهانی و روابط اقتصادی بین المللی
  • گردشگری
  • مردم شناسی
  • معماری ساختمان، ساخت و ساز، تاسیسات و جزئیات
  • مدیریت کسب و کار
  • انفورماتیک
  • تحقیق تاریخی
  • تاریخ دولت و قانون
  • تاریخ فلسفه
  • حق قانون اساسی
  • گفتار درمانی
  • قانون کیفری
  • جامعه شناسی
  • حسابداری، کنترل و تجزیه و تحلیل فعالیت های تجاری (حسابداری و حسابرسی)
  • مخابرات
  • قانون کار و تامین اجتماعی
  • امور مالی، ارز پول، اعتبار و بیمه

هزینه تحصیل دکتری در بلغارستان

به طور میانگین می توان گفت که شهریه سالانه دانشگاه های بلغارستان برای تحصیل دکتری 2000 یورو است. شهریه به نوع رشته و دانشگاه بستگی دارد و شهریه سالانه دوره های دکتری از 1600 یورو تا 2800 یورو متفاوت است. برای تحصیل در دوره های دکتری در بلغارستان بورسیه تحصیلی یا فاند و کمک هزینه تحصیل وجود دارد که بهترین روش برای اطلاع از آخرین بورسیه های در دسترس مراجعه به وبسایت دانشگاه های بلغارستان است. همچنین می توانید آخرین اطلاعات در این زمینه را از کارشناسان پذیرش موسسه مهاجرتی آوات نیز جویا شوید. در لینک زیر نیز اطلاعات 1542 بورسیه تحصیلی برای تحصیل در بلغارستان آمده است:

https://www.scholarshipportal.com/phd/scholarships/bulgaria

جمع بندی

بلغارستان یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری است زیرا این کشور اروپایی دارای دانشگاه های بین المللی است که رشته های دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی مناسب برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. مدرک دکتری یا PhD دانشگاه های بلغارستان دارای اعتبار بین المللی در تمامی کشورهای دنیا است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده، با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *