کانادا

شرایط تحصیل داروسازی در کانادا

تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

کانادا یکی از پیشرفته ترین کشورها از نظر فناوری، کیفیت زندگی، آزادی های مدنی و اقتصادی و آموزش است. کانادا یکی از کشورهای توسعه یافته است که در شاخص فراهم کردن امکانات برای پیشرفت فردی، رتبه 16 جهان را دارد. در بحث آموزش، کانادا یکی از برترین کشورهای جهان است که از نظر کیفیت آموزشی جز پیشروترین کشورها به شمار می رود. بنابراین این کشور یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی به حساب می آید و تنوع فرهنگی که در دانشگاه های کانادا وجود دارد، این موضوع را تایید می کند. در میان رشته های تحصیلی که دانشگاه های کانادا ارائه می دهند، رشته داروسازی یکی از محبوب ترین رشته ها برای دانشجویان بین المللی است که یکی از مهمترین دلایل آن امکانات و کیفیت آموزشی بسیار بالای آن است.

در این مطلب به تحصیل رشته داروسازی در کانادا پرداخته ایم و به تمامی سوالات شما در مورد دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می کنند، شرایط پذیرش، چگونگی پذیرش، هزینه ها، اشتغال در کانادا به عنوان یک داروساز و غیره پاسخ داده ایم.

دلایل تحصیل داروسازی در کانادا

برخی از اصلی ترین دلایلی که دانشجویان بین المللی را تشویق می کند تا در کانادا به تحصیل در رشته داروسازی مشغول شوند، عبارتند از:

  • دانشجویان بین المللی از این طریق می توانند این فرصت طلایی را بدست آورند که از امکانات تحصیلی و رفاهی درجه یک که برایشان فراهم شده است، بهرمند شوند. اکثر دانشگاه برتر کانادا که رشته داروسازی را ارائه می دهند جز 600 دانشگاه برتر دنیا هستند. بنابراین با دریافت یک مدرک معتبر جهانی آینده شغلی تضمین شده ای برای فارغ التحصیلان وجود دارد.
  • در کانادا برای شغل داروسازی تقاضای بسیاری وجود دارد. صنعت داروسازی کانادا به نیروی متخصص و ماهر در این زمینه نیاز دارد زیرا جمعیت کانادا در حال پیر شدن است و این کشور روی سیستم سلامت و خدمات درمانی خود تمرکز و سرمایه گذاری کرده است.
  • درآمد سالانه یک داروساز در کانادا بسیار قابل توجه است و حداقل درآمد برای یک داروساز سطح پایه از 33 هزار دلار در سال شروع می شود.
  • یکی از سیاست های دولت کانادا جذب دانشجویان بین المللی در این رشته است. حدود 34 درصد از داروسازان کانادا، فارغ التحصیلان بین المللی هستند.

دانشگاه های برتر کانادا در رشته داروسازی

دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد که رشته داروسازی را در مقاطع تحصیلی مختلف آموزش می دهند. همچنین دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های فارماکولوژی و علوم دارویی و به طور تخصصی شیمی دارویی و غیره نیز توسط دانشگاه های کانادا ارائه می شود. در زیر لیست برترین دانشگاه های داروسازی کانادا برای دانشجویان بین المللی آمده است:

  1. دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
  2. دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
  3. دانشگاه واترلو (University of Waterloo)
  4. دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba)
  5. دانشگاه ساسکاچوان (University of Saskatchewan)
  6. دانشگاه مموریال نیوفاندلند  Memorial University of Newfoundland (MUN)
  7. دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)
  8. دانشگاه مونترال (University of Montreal)
  9. دانشگاه شربروک (University of Sherbrooke)
  10. دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University)

رشته داروسازی در کانادا

بطور کلی در رشته داروسازی به دانشجویان دانش و مهارت کافی در مورد موضوعات مرتبط با پزشکی، انواع داروها، مکانیسم داروها و کاربرد آنها برای درمان بیماری ها آموزش داده می شود. دانشگاه های داروسازی در کانادا این رشته را در مقاطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا ارائه می دهند. بعلاوه چندین سرتیفیکیت و دیپلم تخصصی نیز در رشته داروسازی برای دانشجویان بین المللی در دسترس است.

دوره لیسانس داروسازی 4 ساله است و شهریه سالانه دانشگاه در حدود 22 هزار دلار تا 56 هزار دلار کانادا است. در جدول زیر می توانید اطلاعات مهم در مورد لیسانس داروسازی در کانادا را در یک نگاه مشاهده نمایید:

طول دوره تحصیل 4 سال
میانگین شهریه سالانه 30 هزار تا 50 هزار دلار کانادا
نحوه برگزاری دوره تمام وقت / نیمه وقت
تخصص های ارائه شده فارماکولوژی، فارماسوتیکال، دارودرمانی، فارماکولوژی مولکولی، شیمی دارویی، دارورسانی یا drug delivery
رشته های متداول و محبوب لیسانس داروسازی، لیسانس فارماکولوژی، لیسانس فارماکولوژی بالینی
دانشگاه های برتر کانادا در این رشته دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه مک گیل، دانشگاه واترلو
اینتیک دانشگاه ترم پاییز
بورسیه در دسترس
هزینه زندگی دانشجویی در کانادا 21 هزار دلار کانادا بصورت سالانه

دوره فوق لیسانس داروسازی در کانادا 2 ساله است که در آن دانشجویان به مطالعه در مورد مواد شیمیایی و سیستم های بیولوژیکی برای بدست آوردن فرمولاسیون داروها و درمان بیماری ها می پردازند. معمولا دوره های فوق لیسانس داروسازی مبتنی بر ریسرچ هستند و به سوپروایزر جهت انجام تحقیقات نیاز است. رشته های تخصصی این مقطع شامل علوم دارویی و فارماکولوژی است. همچنین می توان در رشته های ساینس مرتبط نیز به ادامه تحصیل مشغول شد. هزینه تحصیل داروسازی در کانادا حدود 22 هزار و 443 تا 54 هزار و 848 دلار کانادا بطور سالانه است.

دوره دکترای داروسازی در کانادا بین 2 تا 4 سال طول می کشد که حدود 17 هزار تا 63 هزار دلار کانادا بطور سالانه هزینه تحصیل دارد. البته توجه داشته باشید که داروسازی در کانادا جز 4 شغل پرتقاضا است و داروسازان بلافاصله می توانند وارد محیط کار حرفه ای شوند و پرداخت هزینه تحصیل برای این رشته بسیار ارزشمند است.

شرایط پذیرش داروسازی در کانادا

تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

با توجه به اینکه تصمیم دارید در کدام مقطع تحصیلی (لیسانس، فوق لیسانس، دکترا) در رشته داروسازی پذیرش بگیرید، شرایط پذیرش متفاوت است. در ادامه شرایط پذیرش و چگونگی اخذ پذیرش در رشته داروسازی از دانشگاه های کانادا را براساس مقاطع تحصیلی مختلف شرح داده ایم:

پذیرش در مقطع لیسانس

جهت اخذ پذیرش در رشته داروسازی مقطع لیسانس یا Bachelor of Pharmacy باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدرک دیپلم معتبر با مجوز دولتی از آموزش و پرورش کشور خود (این مدرک نشان می دهد که تحصیلات 12 ساله از دبستان تا دبیرستان را به اتمام رسانده اید).
  • ارائه ریزنمرات پیش دانشگاهی (برخی از دانشگاه های برتر کانادا انتظار دارند که متقاضی توانسته باشد در امتحانات سال دوازدهم 70 درصد یا بیشتر نمره امتحان را در تمامی دروس کسب کرده باشد)
  • داشتن نمره مناسب در درس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی الزامی است.
  • ارائه مدرک بین المللی زبان انگلیسی (بدلیل این که زبان اول ایرانیان انگلیسی نیست، متقاضیان باید در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی شرکت کنند و حداقل نمره مورد قبول را داشته باشند. برای مثال نمره 6.5 آیلتس)

پذیرش در مقطع فوق لیسانس

جهت اخذ پذیرش در رشته فوق لیسانس داروسازی یا Master in Pharmacy (MS Pharmacy or M Pharm) باید مدارک زیر را ارائه نمایید تا برای پذیرش در این رشته واجد شرایط باشید:

  • مدرک لیسانس مرتبط (این مدرک نشان می دهد که دوره 4 ساله لیسانس را به اتمام رسانده اید). توجه داشته باشید که حداقل معدل مورد قبول برای دانشگاه های مختلف متفاوت است.
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی (آیلتس 6.5 یا تافل 90)
  • توصیه نامه (2 تا 3 توصیه نامه یا ریکامندیشن نیاز است)
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV

توجه داشته باشید که نیازی به شرکت در آزمون GRE برای پذیرش در رشته فوق لیسانس داروسازی نیست.

پذیرش در مقطع دکترا

شرایط پذیرش در دوره­ی دکترای داروسازی به دانشگاه ارائه دهنده دوره بستگی دارد زیرا با توجه به زمینه تخصصی و حوزه تحقیقاتی شرایط متفاوتی را درخواست می کنند. اما بطور کلی باید مدارک زیر را جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترای داروسازی داشته باشید:

  • مدرک فوق لیسانس داروسازی از موسسه آموزشی معتبر با معدل 3 به بالا (3 از4) یا کسب 70 تا 80 درصد نمره کل
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی (مانند آیلتس یا تافل). حداقل نمره برای هر دانشگاه متفاوت است اما اکثر دانشگاه های نمره 6.5 به بالا برای آزمون آیلتس آکادمیک را مدنظر دارند)
  • ممکن است برخی از دانشگاه های نمره آزمون GRE را نیز جز مدارک مورد نیاز درخواست دهند.
  • حداقل 2 تا 3 سال سابقه کار مرتبط
  • توصیه نامه (3 توصیه نامه یا ریکامندیشن)
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV

همچنین توجه داشته باشید که بیشتر دانشگاه ها از داوطلبان مصاحبه می گیرند و اخیرا بدلیل پاندمی (کووید 19) این مصاحبه ها بصورت آنلاین برگزار می شود.

داشتن معدل بالا در دوره فوق لیسانس، رزومه و انگیزه نامه قوی و همچنین مطرح بودن افرادی که نامه ریکامندیشن را برای دانشگاه ارسال می کنند، شانس قبولی در دوره دکترای داروسازی را افزایش می دهد.

چگونه برای اپلای داروسازی اقدام کنید؟

ابتدا می توانید از طریق وبسایت دانشگاه های کانادا شرایط و مدارک مورد نیاز برای اپلای را بطور دقیق چک کنید و بعد از فراهم کردن مدارک مورد نیاز اگر دانشگاه شما در استان انتاریو واقع شده است مانند دانشگاه تورنتو، باید درخواست پذیرش خود را از طریق OUAC سابمیت کنید. اما برای سایر دانشگاه های کانادا، دانشجویان بین المللی می توانند درخواست پذیرش خود را بصورت آنلاین و از طریق وبسایت دانشگاه برای رشته مورد نظر خود، لیسانس یا فوق لیسانس داروسازی، اپلای کنند. توجه داشته باشید که در زمان اپلای برای دانشگاه باید اپلیکیشن فی پرداخت نمایید و مبلغ اپلیکیشن فی برای هر دانشگاه متفاوت است اما بطور کلی می توان گفت بین 75 دلار تا 200 دلار کانادا است. در صورتی که با پذیرش شما موافقت نشود نمی توانید درخواست عودت اپلیکیشن فی را داشته باشد و قابل بازگشت نیست.

شغل داروسازی در کانادا

تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

طبق آمار انجمن داروسازان کانادا، این کشور با کمبود نیروی متخصص در این زمینه مواجه است. بنابراین دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از رشته داروسازی در کانادا بسرعت جذب محیط کار می شوند و هیچ مشکلی در زمینه اشتغال داروسازان در کانادا وجود ندارد. داروسازان بعد از اتمام تحصیلات خود می توانند در بیمارستان ها به عنوان مسئول تجویز و تهیه داروها فعالیت کنند و یا در داروخانه به خدمات مشاوره ای مشغول شوند. همچنین می توان وارد صنعت داروسازی شد و به تحقیق، توسعه و ساخت فراورده های دارویی مشغول شد.

بعلاوه برخی از مشاغل در شرکت های داروسازی و سازمان های دولتی نیز برای داروسازان وجود دارد. در ادامه لیستی از مشاغلی که فازغ التحصیلان داروسازی می توانند در آن مشغول به کار شوند لیست شده است:

  • داروسازان بالینی (Clinical Pharmacists)
  • داروسازان جامعه (Community Pharmacists)
  • سرپرست بخش دارویی بیمارستان (Dispensary departmental Supervisor – hospital)
  • مشاور دارویی (Drug Information Pharmacist)
  • داروساز و ساخت داروها (Druggist)
  • داروساز در موسسه بهداشت و درمان (Health care institution pharmacist)
  • داروساز بیمارستان (Hospital druggist/pharmacist)
  • داروساز در صنعت داروسازی (Industrial pharmacist)
  • داروساز در داروخانه (Pharmacist)
  • داروساز نظامی (Pharmacist – military)
  • داروساز ثبت شده (Registered Pharmacist)
  • فروش دارو (Retail Pharmacist)

توجه داشته باشید که مدرک لیسانس داروسازی از دانشگاه های کانادا برای تبدیل شدن به یک داروساز ثبت شده کافی نیست اما برای ادامه تحصیل در رشته داروسازی و فارماکولوژی الزامی است.

درآمد داروسازان در کانادا

فارغ التحصیلان لیسانس داروسازی می توانند در کانادا درآمد سالانه بین 75 هزار تا 77 هزار دلار کانادا را کسب نمایند. این افراد می توانند در مشاغلی مختلف به کمک داروسازان فعالیت حرفه ای داشته باشند و نقش های کمکی در تضمین کیفیت داشته باشند. اگرچه تعداد مشاغلی که فارغ التحصیلان لیسانس داروسازی می توانند در آن مشغول به کار شوند کمی محدود است اما لیسانس داروسازی اولین قدم برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس و تبدیل شدن به یک داروساز ثبت شده است.

و اما بعد از اتمام تحصیلات تکمیلی در رشته داروسازی و اخذ مدرک فوق لیسانس داروسازی می توان در یکی از مشاغل زیر به فعالیت حرفه ای پرداخت و درآمد قابل توجهی کسب کرد:

موقعیت شغلی میانگین در آمد سالانه به دلار آمریکا
Regulatory Affairs Officer 43 هزار و 388 دلار
QA/QC 58 هزار تا 60 هزار دلار
Hospital Pharmacist 64 هزار و 453 دلار
Community Pharmacist 95 هزار و 550 دلار
Research Scientist 92 هزار و 352 دلار
Process Development Scientist 144 هزار و 651 دلار
Medical Sales Representative 90 هزار دلار
Pharmacy Practice Assistant 253 هزار و 216 دلار

کانادا فرصت های شغلی زیادی را برای فارغ التحصیلان داروسازی فراهم می کند. بسیاری از صنایع پزشکی، بهداشتی، فروش دارو و بیوتکنولوژی داروسازان را جذب می کنند. یک فارغ التحصیل فوق لیسانس داروسازی معمولا 70 هزار دلار در سال درآمد دارد. با داشتن مدرک فوق لیسانس داروسازی فرصت ها به آزمایشگاه های بیوتکنولوژی و فروش دارو محدود نمی شود بلکه دانشگاه ها، مراکز تحقیقات بالینی و سایر موسسات تحقیقاتی به دنبال این نیروهای متخصص برای استخدام هستند.

جمع بندی مقاله تحصیل داروسازی در کانادا

کانادا یکی از کشورهای پیشرفته جهان است و از نظر آموزش بخصوص در رشته های مرتبط با پزشکی و سلامت از کیفیت بالایی برخوردار است و شهرت بین المللی دارد. به این دلیل این کشور یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل در رشته داروسازی است. بعلاوه تقاضای شغل داروسازی در کانادا بسیار زیاد است و فارع التحصیلان داروسازی در کانادا آینده شغلی تضمین شده ای پیش روی خود دارند. دانشگاه های زیادی در کانادا رشته داروسازی را ارائه می دهند که برترین آنها دانشگاه تورنتو، بریتیش کلمبیا، آلبرتا و واترلو است.

رشته داروسازی در کانادا در سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تدریس می شود. برای اخذ پذیرش در رشته داروسازی از دانشگاه های کانادا به مدرک دیپلم یا برای فوق لیسانس به مدرک لیسانس مرتبط با معدل بالا نیاز است همچنین باید مدرک آیلتس 6.5 یا بیشتر، رزومه، توصیه نامه و انگیزه نامه تحصیلی را نیز در زمان اپلای ارسال نمایید. شهریه سالانه تحصیل داروسازی در کانادا بطور میانگین بین 20 هزار تا 55 هزار دلار کانادا است. بعد از فارغ التحصیلی، داروسازان می توانند در موقعیت های شغلی متنوعی به فعالیت حرفه ای مشغول شوند و درآمد سالانه از 70 هزار دلار تا 145 هزار دلار کانادا را کسب نمایند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *