انگلستان

مهاجرت پزشکان به انگلستان

مهاجرت پزشکان به انگلستان

انگلستان یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین کشورهای اروپا و دنیا است. به همین دلیل به عنوان یکی از مقاصد اصلی مهاجرت در دنیا نیز شناخته می شود. یکی از راه های مهاجرت به انگلیس، مهاجرت کاری است. مهاجرت کاری به انگلستان در کشور ما نیز طرفداران زیادی دارد که پزشکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رفاه اجتماعی، اقتصاد قوی و حقوق بالای پزشکان در انگلیس از دلایل مهاجرت پزشکان به انگلستان محسوب می شوند. در این مقاله به بررسی شرایط مهاجرت پزشکان به انگلستان در سال جدید می پردازیم. هزینه ها، مدارک مورد نیاز، نحوه معادل سازی مدارک و شرایط اخذ ویزای کار و سایر موارد توضیح داده شده است. در ابتدای مقاله با مزایای مختلف مهاجرت پزشکان به انگلستان آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مزایای مهاجرت پزشکان به انگلستان

در بین دلایل مهاجرت کاری پزشکان به انگلستان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان پیدا کار با موقعیت اجتماعی مناسب (با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری در انگلیس)
  • درآمد بالای پزشکان در انگلستان
  • فاصله جغرافیایی نسبتاً کم انگلیس با ایران
  • امکان گرفتن ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان در انگلیس
  • امکان دریافت اقامت دائم انگلیس

بعد از بررسی مزایای مهاجرت پزشکان به انگلستان بد نیست که در ادامه تخصص های پرکاربرد در این کشور را معرفی کنیم.

مهاجرت پزشکان به انگلستان و تخصص های پرکاربرد در این کشور

دولت انگلیس از مهاجرت پزشکان عمومی و متخصص به این کشور استقبال می کند. اما به هر حال بعضی از تخصص ها و عناوین شغلی در انگلیس کاربرد بیشتری دارند. در ادامه لیستی از تخصص ها و موقعیت های شغلی موردنیاز انگلستان تهیه شده است:

  • پزشک سالمندان
  • دکتر اطفال
  • روانشناس کودک
  • متخصص تغذیه
  • متخصص خون
  • داخلی
  • متخصص تومورشناسی
  • چشم‌پزشک
  • دکتر رادیولوژی

فارغ از تخصص شما، دولت انگلیس برای مهاجرت شما به این کشور شرایطی را در نظر گرفته است. در بخش بعدی شرایط مهاجرت پزشکان را بررسی می کنیم.

شرایط مهاجرت پزشکان به انگلستان

اگر مدرک پزشکی خود را خارج از انگلیس، اتحادیه اروپا و سوئیس دریافت کرده اید؛ در صورتی به عنوان پزشک می توانید به انگلیس مهاجرت کنید که مدرک شما در این کشور قابل قبول باشد. خوشبختانه مدارک پزشکی ایران موردتایید انگلیس هستند؛ البته ملزم به دریافت تاییدیه از شورای پزشکی عمومی انگلیس (GMC) می باشید. بنابراین شرط اصلی مهاجرت کاری پزشکان به انگلستان دریافت مجوز از GMC است. گرفتن مجوز طبابت از GMC به معنای معادل سازی مدرک پزشکی شما در انگلیس است. با توجه به اهمیت این موضوع، پروسه معادل سازی مدارک پزشکی در انگلستان را در بخش بعدی به طور مفصل شرح می دهیم.

مقاله پیشنهادی: شرایط مهاجرت به انگلستان

معادل سازی مدارک پزشکی در انگلستان

فرقی نمی کند که شما پزشک عمومی هستید یا متخصص، در هر صورت برای معادل سازی مدارک پزشکی در انگلستان باید در آزمون GMC شرکت کنید. آزمون GMC تحت عنوان پلب (PLAB) برگزار می شود و شامل دو بخش است. شرایط شرکت در آزمون پلب عبارتند از:

  • ارائه مدرک پزشکی معتبر
  • ارائه حداقل ۱۲ ماه سابقه کار پزشکی
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا OET

بخش اول آزمون پلب به صورت تئوری و آنلاین برگزار می شود و شامل ۱۸۰ سوال تستی است. بخش اول آزمون پلب در کشورهای مختلفی برگزار می گردد. البته شرکت در این آزمون در ایران ممکن نیست و باید به کشورهای همسایه سفر کنید. در صورتی که در این آزمون موفق نشوید، می توانید مجدداً ثبت نام کنید. به طور کلی، ۴ بار می توانید در بخش اول آزمون پلب شرکت کنید. چنانچه بعد از ۴ بار نمره قبولی کسب نکنید؛ باید حداقل ۱۲ ماه در یک بیمارستان یا کلینیک کار کنید و بعد از کسب تجربه مجدداً در آزمون پلب شرکت نمایید.

بعد از موفقیت در بخش اول ۲ سال وقت دارید که در بخش دوم آزمون پلب شرکت کنید. این بخش عملی است و فقط در انگلستان برگزار می شود. برای شرکت در بخش دوم آزمون پلب باید ۱۸ بیمار را ویزیت کنید. بعد از کسب نمره قبولی شما می توانید به عنوان پزشک عمومی به انگلیس مهاجرت کنید.

اما اگر به عنوان پزشک متخصص می خواهید به انگلیس سفر کنید؛ علاوه بر امتحان پلب باید در آزمون بورد تخصصی MRCP نیز شرکت نمایید. آزمون MRCP خود شامل ۳ بخش است. بخش اول و دوم تئوری است اما در بخش سوم مهارت های کلینیکال شما به صورت عملی سنجیده می شود. برای شرکت در بخش اول باید آزمون پلب را پشت سر گذاشته باشید و دارای حداقل یک سال سابقه کار پزشکی باشید. این بخش شامل ۲۰۰ سوال چند گزینه ای است. بعد از موفقیت در بخش اول می توانید در بخش دوم شرکت کنید که این قسمت نیز شامل ۲۰۰ سوال چند گزینه ای است.

پس از کسب نمره قبولی در بخش های تئوری ۷ سال وقت دارید که در بخش سوم آزمون MRCP شرکت کنید. بخش سوم آزمون تحت عنوان PACES برگزار می شود. چنانچه این قسمت را هم با موفقیت طی کنید، در نهایت می توانید به عنوان پزشک متخصص به انگلیس مهاجرت کنید.

حال که با پروسه معادل سازی مدارک پزشکی در انگلستان آشنا شدیم، اجازه دهید در بخش بعدی هزینه انجام این امر را بررسی کنیم.

هزینه مهاجرت پزشکان به انگلستان

همانطور که دیدیم؛ مهاجرت پزشکان به انگلستان منوط به معادل سازی مدارک پزشکی در این کشور است. در مورد هزینه معادل سازی مدارک پزشکی در انگلیس می توانیم به مبالغ زیر اشاره کنیم:

  • هزینه شرکت در بخش اول آزمون PLAB: 235 پوند
  • هزینه شرکت در بخش دوم آزمون PLAB: ۸۶۰ پوند
  • هزینه شرکت در بخش اول آزمون MRCP: ۴۱۹ پوند
  • هزینه شرکت در بخش دوم آزمون MRCP: ۴۱۹ پوند
  • هزینه شرکت در آزمون PACES: ۶۶۷ پوند

تا اینجا شرایط و هزینه مهاجرت کاری پزشکان به انگلستان را بررسی کردیم، اما همانطور که گفتیم؛ ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز الزامی است. در بخش بعدی به این موضوع می پردازیم.

مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز برای مهاجرت پزشکان به انگلستان

صرفنظر از اینکه شما پزشک عمومی یا متخصص هستید برای مهاجرت کاری به انگلیس ملزم به دریافت مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا OET هستید. نمره زبان آیلتس شما نباید کمتر از ۵/۷ باشد. اگر در آزمون OET شرکت می کنید، ملزم به اخذ نمره حداقل B هستید. در واقع با توجه به حساسیت کار پزشکی و الزام برقراری ارتباط موثر با بیمار باید به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید.

بعد از دریافت مدرک زبان و معادل سازی مدارک پزشکی در انگلستان با دریافت ویزای انگلستان می توانید به این کشور سفر کنید. در بخش بعدی در مورد ویزای کاری انگلستان برای پزشکان صحبت خواهیم کرد.

ویزای کار انگلستان برای پزشکان

بعد از معادل سازی مدرک پزشکی خود در صورتی می توانید در انگلیس کار کنید که پیشنهاد کار یا جاب آفر داشته باشید. چنانچه دارای پیشنهاد کار هستید؛ ویزای tier 2 انگلیس به شما تعلق می گیرد. به موجب دریافت ویزای tier2 می توانید در انگلیس کار و زندگی کنید. اما اگر جاب آفر ندارید و برای پیدا کردن کار لازم است به انگلیس سفر کنید باید ویزای tier 1 را اخذ نمایید. در واقع ویزای tier 1 ویزای جست و جوی کار در انگلیس است. ولی اگر به عنوان پزشک قصد دارید در دوره های کارآموزی یا آموزشی در انگلیس شرکت کنید باید ویزای tier 5 را دریافت نمایید. حداکثر مدت اعتبار ویزای tier 5 دو سال است.

یکی دیگر از نکات مطرح در بحث مهاجرت پزشکان به انگلستان، درآمد پزشکان در این کشور است. در ادامه، درآمد پزشکان در انگلیس را بررسی می کنیم.

برای آگاهی بیشتر: ویزای کار انگلستان

درآمد پزشکان در انگلستان

درآمد پزشکان در انگلیس از ۴۰۰۵۰ تا ۲۰۰۰۰۰ پوند در سال است. به طور میانگین می توانیم بگوییم که حقوق پزشکان در انگلستان ۷۶۳۰۰ پوند در سال است. البته طبق برخی از گزارش ها، میانگین حقوق پزشکان عمومی در سال گذشته ۹۲۰۰۰ پوند و پزشکان متخصص ۱۰۵۰۰۰ پوند بوده است. به هر حال برای تخمین دقیق درآمد پزشکان باید تخصص و موقعیت شغلی آنها را در نظر گرفت. حتی آمار نشان می دهد که میانگین درآمد پزشکان مرد در انگلیس بیشتر از پزشکان زن است.

علاوه بر درآمد پزشکان، بررسی هزینه زندگی در انگلستان نیز ضروری است که در بخش بعدی به این موضوع می پردازیم.

هزینه زندگی در انگلستان

هزینه زندگی در  انگلیس حدود ۷۰ درصد بیشتر از ایران است. هزینه اجاره مسکن در انگلیس نیز تقریباً ۸۹ درصد بیشتر از ایران هست. در ادامه لیستی از هزینه های زندگی در انگلستان با جزئیات بیشتر ارائه شده است:

  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۷۴۹ پوند در ماه
  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر: ۶۱۴ پوند در ماه
  • هزینه اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر: ۱۲۰۸ پوند در ماه
  • هزینه اجاره آپارتمان سه خوابه در اطراف شهر: ۹۶۷ پوند در ماه
  • هزینه تحصیل فرزندان در مدارس بین المللی انگلستان: ۱۳۰۴۳ پوند در سال
  • هزینه مصرف برق، گاز و سیستم تهویه: ۱۵۴ پوند در ماه
  • هزینه یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه : ۰/۱ پوند
  • هزینه استفاده از اینترنت: ۳۱ پوند در ماه
  • حق عضویت در باشگاه های ورزشی: ۳۰ پوند در ماه
  • هزینه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی: ۶۵ پوند در ماه
  • هزینه هر وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت: ۱۲ پوند

برای آگاهی بیشتر: هزینه های زندگی در انگلستان

حال که با شرایط مهاجرت پزشکان به انگلستان و دخل و خرج آنها در این کشور آشنا شدیم؛ ممکن است بپرسید که آیا امکان دریافت ویزای همراه از این طریق وجود دارد یا خیر؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ می دهیم.

دریافت ویزای همراه از طریق مهاجرت پزشکان به انگلستان

اگر به عنوان پزشک موفق به مهاجرت کاری به انگلیس شوید؛ می توانید برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود نیز ویزای همراه دریافت کنید. البته در صورتی که ثابت کنید دارای تمکن مالی لازم برای حمایت از خانواده خود در انگلیس هستید. تحت چنین شرایطی، فرزندان شما مجاز به تحصیل در مدارس انگلیس نیز هستند.

اما اگر هدف شما از مهاجرت به انگلیس، گرفتن اقامت دائم این کشور است؛ بخش پایانی مقاله را نیز بخوانید.

گرفتن اقامت دائم انگلستان از طریق مهاجرت پزشکی

اگر موفق به مهاجرت به انگلیس شوید، ۵ سال بعد می توانید برای گرفتن اقامت دائم این کشور اقدام کنید. البته به شرطی که مشکل حقوقی و مالیاتی نداشته باشید. همچنین در ۵ سال گذشته نباید بیش از ۴۵۰ روز خارج از انگلیس زندگی کرده باشید و در یک سال اخیر نیز نباید بیش از ۹۰ روز خارج از انگلیس سکونت کرده باشید. تحت چنین شرایطی می توانید اقامت دائم انگلستان را دریافت کنید. بنابراین مهاجرت پزشکان به انگلستان مقدمه گرفتن اقامت دائم این کشور بشمار می رود.

برای آگاهی بیشتر: راه های اخذ اقامت انگلستان

در این مقاله سعی کردیم؛ مهاجرت پزشکان به انگلستان را از زوایای مختلف بررسی کنیم. در صورتی که به عنوان پزشک می خواهید به این کشور مهاجرت کنید؛ حتماً با کارشناسان توانمند حوزه مهاجرت مشورت کنید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *